Re: punkt
"Åh, jag kan nog skrämmas i Vampire, både med och utan förändringar. Det är bara väldigt jobbigt. Jag skulle vara tvungen att arbeta runt massa saker som kommer ivägen (världen, förmågorna o.s.v.).
Man kan skura en bro med en tandborste om man vill... det gör det inte rimligt att kalla tandborstar för broskurningsverktyg rent generellt..."
Heh... Det är precis vad jag tycker om DnD. Visst kan jag också skapa en rolig rollperson och rollgestalta med honom i DnD, det är bara att jag tycker spelvärlden, spelfilosofin och reglerna är i vägen för mig och att det blir som att skura broar med en tandborste.
Men jag har gjort fel tidigare när jag påstått att DnD är ett spel som motverkar rollgestaltning. Så fort någon annan spelare säger att de kan lira DnD med hur färgstarka personporträtt som helst så vissnar mitt argument. Jag kan inte uttala mig om sättet de kör DnD på, för det vet jag inget om. Eftersom deras sätt verkar vara bättre än mitt så är det ju helt enkelt så att jag lirar spelet fel. Jag kan alltså inte uttala mig om spelstämning och spelkänsla i DnD, endast om enskilda reglers utformning och liknande.
"Ingen säger väl att dina erfarenheter är osanna, däremot kan du inte generalisera från dina egna erfarenheter till världen i stort. Att du blir rädd av V innebär inte att V är i sig ett skräckrollspel lika litet som min kusins rädsla gör Lejonkungen till en skräckfilm."
App app, vad har jag sagt om liknelser mellan rollspelssystem och filmer? Byt ut Lejonkungen mot "tecknat". Din kusin blev rädd för en tecknad film. Jag har inte sett den tecknade film som han såg, enbart han och hans polare har sett den, och den går inte längre att se på. Kan jag nu säga att tecknade filmer inte är läskiga, dömt på mina referenser om tecknad film? Nej, inte när jag vet att en massa andra människor säger att de tittar på tecknade skräckfilmer jämt och att de blir skitskraja av det.
Jag kan endast dra slutsatsen att jag har sett fel tecknade filmer.
Precis som jag har spelat DnD fel har du spelat Vampire fel, alltså. Nå, vi har iaf en sak gemensamt, va?
"Jag har ju i.o.f.s. påpekat det att jag tycker San-förluster är skrämmande. Naturligtvis går det att sabba den skräckkällan om man anstränger sig men allmänt så blir jag rädd av att hamna i en situation där jag behöver slå san. Så det är väl bara för dig att ge dig...
"
*Hissar den vita flaggan* :^)
Jag ska klura lite på läskiga tärningsslag, faktiskt. Tärningar har ju en inneboende dramatologi, så jag ska försöka klura lite på hur de bäst ska komma till användning. Håll ögonen öppna efter en sådan tråd... Jag kommer behöva respons och kritik.
/Rising