Nekromanti Vampire: The masquerade Skype spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Übereil said:
Då har jag något mer att kolla in!

Du borde få en karaktär till helgen. :gremsmile:

Till Recca: IOM att jag med största sannorlikhet kommer lira City Gangrel så kommer jag med största sannorlikhet vara Sabbat, precis som Recca (IOM att hon spelar Lasombra). En öppning för att vi på något sätt känner varandra sedan tidigare, kanske?

Übereil
Grymt bra :gremsmile:

Även om ni inte hittar en koppling så kommer jag fösa ihop er lite i början eftersom ni båda är Sabbath. Men hittar ni en koppling så är det mycket coolare :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Jag tänker förtydliga här att om du tar Flaws så får du köpa Merits för de poängen.

Vill du köpa någonting annat än Merits för dina flaw poäng, tex extra strength eller någonting, så låter 2 xp per flaw poäng vettigt så kör på det.
Betyder det att om det inte går jämnt ut och mina merits är värda mer än mina flaws så kostar det 2 exp per meritpoäng? o_O
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Übereil said:
Då har jag något mer att kolla in!

Du borde få en karaktär till helgen. :gremsmile:

Till Recca: IOM att jag med största sannorlikhet kommer lira City Gangrel så kommer jag med största sannorlikhet vara Sabbat, precis som Recca (IOM att hon spelar Lasombra). En öppning för att vi på något sätt känner varandra sedan tidigare, kanske?

Übereil
Grymt bra :gremsmile:

Även om ni inte hittar en koppling så kommer jag fösa ihop er lite i början eftersom ni båda är Sabbath. Men hittar ni en koppling så är det mycket coolare :gremlaugh:
Mm, tycker vi kan diskutera sånt litegrann. Men jag vill ju inte heller avslöja för mycket om min karaktär men tycker det ändå vore väldigt kul om vi hade en koppling mellan våra karaktärer, både rimligt, logiskt och intressant. :gremlaugh:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tycker detta är så rörigt och det är ett störigt format att diskutera detta, men innebär det att om jag väljer att spela döv så får jag 8 exp för det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Recca said:
God45 said:
Jag tänker förtydliga här att om du tar Flaws så får du köpa Merits för de poängen.

Vill du köpa någonting annat än Merits för dina flaw poäng, tex extra strength eller någonting, så låter 2 xp per flaw poäng vettigt så kör på det.
Betyder det att om det inte går jämnt ut och mina merits är värda mer än mina flaws så kostar det 2 exp per meritpoäng? o_O
Nej, om du köper meriter för poängen du får från flaws så är det rakt över. Du kan köpa en 3-poängs merit mot att du tar ett 3-poängs flaw. Men vill du inte köpa en merit så får du 6 xp för det där 3-poängs flawet.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Recca said:
Betyder det att om det inte går jämnt ut och mina merits är värda mer än mina flaws så kostar det 2 exp per meritpoäng? o_O
Merits kostar normalt 2 per steg att höja. Köper du en enpoängsmerit så kostar det 2 xp. Köper du en trepoängsmerit så kostar det 2+4+6 = 12 xp (notera att detta är hur det funkar väl i spel).

(Det finns också meriter som funkar ungefär som discipliner dvs man får något nytt för varje steg ex fighting styles där varje nytt steg ger en ny passiv färdighet eller en ny special move.)

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Ledsen, jag måste tyvärr Veto att du spelar döv.

När jag ändå är igång, inga döva, blinda eller stumma karaktärer. Det funkar bara inte i spelet.

Och inga fighting styles, jag föredrar om vi inte helt knäcker systemet.

Vill du ha ett annat handikap så ta det men just de 3 kommer ivägen för spelet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
Recca said:
Betyder det att om det inte går jämnt ut och mina merits är värda mer än mina flaws så kostar det 2 exp per meritpoäng? o_O
Merits kostar normalt 2 per steg att höja. Köper du en enpoängsmerit så kostar det 2 xp. Köper du en trepoängsmerit så kostar det 2+4+6 = 12 xp (notera att detta är hur det funkar väl i spel).

(Det finns också meriter som funkar ungefär som discipliner dvs man får något nytt för varje steg ex fighting styles där varje nytt steg ger en ny passiv färdighet eller en ny special move.)

Übereil
Fast det finns faktiskt inte såna merits i oWoD. Iaf inte enligt 20th century Masquerade boken. Jag kikade igår och jag såg inget sånt alls.

Men iaf, då hänger jag med. Min rollperson måste räknas om en del eftersom mina merits var dyrare än poängen jag fick för mina flaws. Å andra sidan kommer jag ju få ganska mycket mer poäng genom att sänka min humanity till fem eller sex. Så det löser sig ju.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Men säg att jag köper följande (högg en femma på måfå):

Flesh of the Corpse (5-pt. Flaw):
Your flesh does not fully regenerate itself once it is damaged. While you are able to heal yourself to the point of regaining full functionality, your skin still retains the cuts, tears, bullet holes, ect., which you have incurred. Depending on the nature of the damage, this Flaw will make social dealings exceedingly difficult.

Sen köper jag inga merits för det. Får jag då 10 xp (förutsatt att du godkänner själva flawen)?

Übereil
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
God45 said:
Ledsen, jag måste tyvärr Veto att du spelar döv.

När jag ändå är igång, inga döva, blinda eller stumma karaktärer. Det funkar bara inte i spelet.

Och inga fighting styles, jag föredrar om vi inte helt knäcker systemet.

Vill du ha ett annat handikap så ta det men just de 3 kommer ivägen för spelet.
Det är lugnt, tänkte inte spela döv, tyckte bara att det var ett passande exempel på en flaw som är tung men som inte ger så mycket tillbaka.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Übereil said:
Men säg att jag köper följande (högg en femma på måfå):

Flesh of the Corpse (5-pt. Flaw):
Your flesh does not fully regenerate itself once it is damaged. While you are able to heal yourself to the point of regaining full functionality, your skin still retains the cuts, tears, bullet holes, ect., which you have incurred. Depending on the nature of the damage, this Flaw will make social dealings exceedingly difficult.

Sen köper jag inga merits för det. Får jag då 10 xp (förutsatt att du godkänner själva flawen)?

Übereil
Ja, exakt så :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Cassius said:
God45 said:
Ledsen, jag måste tyvärr Veto att du spelar döv.

När jag ändå är igång, inga döva, blinda eller stumma karaktärer. Det funkar bara inte i spelet.

Och inga fighting styles, jag föredrar om vi inte helt knäcker systemet.

Vill du ha ett annat handikap så ta det men just de 3 kommer ivägen för spelet.
Det är lugnt, tänkte inte spela döv, tyckte bara att det var ett passande exempel på en flaw som är tung men som inte ger så mycket tillbaka.
Ah, ok. :gremsmile:

Varför inte ta Dark Fate? Den är värd 10 xp. Hehhehehehe... Sucker.... Va? Nej jag sa inget :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Piper är "kul" annars. Kör det på typ björnar också.

Übereil, som körde den på katter en gång
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tror jag är färdig med min karaktär på pappret. Är det värt att hålla kvar xp? Kommer detta pågå länge nog så att vi får nya?

Jag har ingen anning om hur bra min karaktär är på olika saker. Kan inte systemet bra nog.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Så basically, om jag använder exp för att köpa generation så kostar det 1 exp per steg och så använder jag mina meritpoints till att köpa merits för? Det känns ju lite fubb. Eller kostar backgrounds 2 exp per nivå? Nåt annat blir ju konstigt förstås så så måste det väl funka. Dubbelkollar bara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Recca said:
Så basically, om jag använder exp för att köpa generation så kostar det 1 exp per steg och så använder jag mina meritpoints till att köpa merits för? Det känns ju lite fubb. Eller kostar backgrounds 2 exp per nivå? Nåt annat blir ju konstigt förstås så så måste det väl funka. Dubbelkollar bara.
Generation kostar 7 poäng per steg. Alla backgrounds kostar 7 poäng per nivå.

Enda undantaget är om du vill ha något från Merits and flaws kapitlet så kan du köpa det för 1 för 1 basis med poäng du får för att ta flaws. Generation är inte i det kapitlet. Generation är inte en merit, det är en background.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Recca said:
Så basically, om jag använder exp för att köpa generation så kostar det 1 exp per steg och så använder jag mina meritpoints till att köpa merits för? Det känns ju lite fubb. Eller kostar backgrounds 2 exp per nivå? Nåt annat blir ju konstigt förstås så så måste det väl funka. Dubbelkollar bara.
Generation kostar 7 poäng per steg. Alla backgrounds kostar 7 poäng per nivå.

Enda undantaget är om du vill ha något från Merits and flaws kapitlet så kan du köpa det för 1 för 1 basis med poäng du får för att ta flaws. Generation är inte i det kapitlet. Generation är inte en merit, det är en background.
Va?? Men då är det ju helt omöjligt att köpa generation? o_O

Edit: Min generation kommer vara 13 tyvärr. För det finns inte en chans att jag lägger sju poäng på det. Det är inte värt det helt enkelt. Passar inte bakgrundshistorien det minsta dock, men det är helt enkelt inte rimligt att man får 15 exp och om man vill ha 8 i generation som du menar är max så måste man skaffa flaws för sammanlagt 21 exp. o_O
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Men för...


Du har 7 poäng att köpa BACKGROUNDS för. Lägg 1 sådan poäng för att få en en GENERATION sänkning. Lägg de andra poängen på att köpa fler BACKGROUNDS.

Sedan går du till kapitlet FLAWS AND MERITS. Där kan du köpa FLAWS som ger dig poäng som du för en 1 för 1 basis kan köpa MERITS för.

Förstår du inte instruktionern skaffa inga FLAWS så slipper du handskas med det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Dessutom kan man ju inte säga att 1 poäng i mentor kostar 7 experience points, eller 1 poäng i resources. Det är ju extremt märkligt ur balanssynpunkt. Det finns merits som gör dig immun mot bloodbonds, merits som kostar mindre än så men som ger dig kontroll över en hel mänsklig institution. Backgrounds kan helt enkelt inte kosta 7 exp per steg. o_O
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Recca said:
Dessutom kan man ju inte säga att 1 poäng i mentor kostar 7 experience points, eller 1 poäng i resources. Det är ju extremt märkligt ur balanssynpunkt. Det finns merits som gör dig immun mot bloodbonds, merits som kostar mindre än så men som ger dig kontroll över en hel mänsklig institution. Backgrounds kan helt enkelt inte kosta 7 exp per steg. o_O
MERTIS kostar inte 7 X. MERITS kan bara köpas vid karaktärs skapande för poäng från flaws. BACKGROUNDS kostar 7 XP.
 
Top