Nekromanti Vampire: The masquerade Skype spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Recca said:
Okay...

Vad är: Presence, Composure och Resolve för konstiga attributes? Varför ska man höja dem?

Jag skulle vilja satsa lite på den typen av stats som kallas för social. Är Presence detsamma som Appearance?

Vore det inte bättre om vi körde med de gamla rollformulären istället men typ la till lite extra grejer bara? Om du säger till vad jag ska lägga till så kan jag slänga ihop ett rollformulär på 10 minuter som har allt vi behöver.
Prescense är hur snygg man är + hur kraftig personlighet man har. Det är hur bra man är offensivt socialt. Vill man annfall någon med en social attack använder man Prescense.

Composure är hur bra man står emot social attacker.

Resolve är hur bra man står emot mentala attacker.

Resolve + composure är lika med willpower.

I retrospekt kan du ha en poäng men eftersom folk har börjat göra sina karaktärer så tycker jag att vi fortsätter på spåret vi är inne på. Tror vi har rätt ut alla fallgroparna i tråden nu och att det bör fungera bra så här. Jag tror det här blir bättre in play också.

Så tack för erbjudantet men vi fortsätter med de här character sheetsen. Inte byta häst mitt i floden och allt det där. Tror förviringen blir för stor då.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Attributes i nWoD är alla indelade efter samma mönster. Ta physical som ett exempel: det finns strength, dexterity och stamina (vill jag minnas att det är). Kraft, finess, uthållighet. Samtliga tre sorters attributes är indelade på samma sätt. För mental så finns det kraft (intelligence), finess (wits) och uthållighet (resolve). För sociala är presence kraft, manipulation finess och composure uthållighet.

Presence saxat från grundboken:

Bearing. Stature. Assertiveness. Presence suggests the
power of your characters very identity. Attractiveness is only part of the trait. Your character may be jaw-dropping gorgeous, plain-Jane or downright ugly, but her Presence means much more. It reflects her sheer command over the attention of others. ItÕs her capacity to impose her will on others by being socially aggressive or powerful a veritable bull in a china shop or someone who simply doesn't accept no for an answer. This trait is essential to leaders, enforcers, interrogators, models, politicians and salespeople.
Note that attractiveness alone is represented by the Striking Looks Merit (p. 117), which grants bonus dice to Presence rolls.

Och oWoDs stats är inte balanserade för nWoD's tärningssystem - man får för många dotar med gamla systemet (som är gjort för ett system där ettor tar bort och svårighetsgraden varierar).

Übereil
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Atribut är X5 eftersom de kör nya reglerna för det. Bara använd priserna jag lade upp.

Man får inte plus 1 til en atribut, ignorera det.

Nej, Roll20 hjälper inte. Jag föredrar hederssystemet där alla rullar sina egna tärningar.

Så, där tror jag jag svarade på alla frågorna :gremsmile:
Så inte plus i klanattribut alltså?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Har man Vampire The Requiem så står plusen med där. Grundboken säger:

Daeva Dexterity or Manipulation (i nWoD är Toreador en underklan till Daeva.)
Gangrel Composure or Stamina
Mekhet Intelligence or Wits
Nosferatu Composure or Strength
Ventrue Presence or Resolve

Ska vi köra med dessa så ska det nog gå att fnula ut vettiga värden för alla gamla klanerna baserade på dessa.

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Vi ignorerar den reglen så inga extra atribut baserade på klan. Man kan köpa upp atribut med extra xp:n istället.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vart skriver man sina backgrounds? De har ingen plats på formuläret? Eller bör man skriva dem under merits?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Skriv backgrounds under merits.

Presence motsvarar charisma men bara i situationer där du försöker påverka någon med kraften av din personlighet. Vill du manipulera någon med fin lir använder du manipulation.

Virtue och vices är de sju dödssynderna och de sju himmelska dygderna.

De är:

1.Ödmjukhet - humilitas
2.Generositet - liberalitas
3.Kyskhet - castitas
4.Medmänsklighet - humanitas
5.Avhållsamhet - temperantia
6.Tålamod - patientia
7.Flit - industria

Och

1.Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2.Girighet - avaritia
3.Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4.Avund - invidia
5.Frosseri - gula
6.Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7.Lättja (likgiltighet) - accedia


Med det svaret tänker jag nu gå och lägga mig. har ni några fler frågor idag så ställ dem i tråden så svarar jag i morgon :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Mer frågor!

Går man efter gamla eller nya reglerna för hur discipliner funkar (t ex får man klor på Protean 2 eller 4?)

Hur strikt är du med 5/4/3-11/7/4 uppdelningen? När jag ignorerade uppdelningsbegränsningen (och att göra om för att följa begränsningen är inget problem, om det är så) så fick jag fördelningen 4/4/4-8/8/6 (bästa värdet är tre), har en sådan karaktär någon chans att bli godkänd?

Hur funkar språk? Är det language-meriten som gäller? Och om ens bakgrund är "uppvuxen i större tysk stad med tjeckiska föräldrar" kan man få både tjeckiska och tyska gratis då?

Accepteras City Gangrel som klan? Och hur kommer gangrels nackdelar att fungera - nya reglerna eller klassiska animal traits vid frenzy?

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Übereil said:
Mer frågor!

Går man efter gamla eller nya reglerna för hur discipliner funkar (t ex får man klor på Protean 2 eller 4?)

Hur strikt är du med 5/4/3-11/7/4 uppdelningen? När jag ignorerade uppdelningsbegränsningen (och att göra om för att följa begränsningen är inget problem, om det är så) så fick jag fördelningen 4/4/4-8/8/6 (bästa värdet är tre), har en sådan karaktär någon chans att bli godkänd?

Hur funkar språk? Är det language-meriten som gäller? Och om ens bakgrund är "uppvuxen i större tysk stad med tjeckiska föräldrar" kan man få både tjeckiska och tyska gratis då?

Accepteras City Gangrel som klan? Och hur kommer gangrels nackdelar att fungera - nya reglerna eller klassiska animal traits vid frenzy?

Übereil
Vi kör gammla wod:s discipliner. När de säger till dig att rulla någon stat som inte finns i nya så rullar du den närmsta motsvarigheten.

Flytta runt poängen om du vill, det kommer inte påverka balansen egentligen.

Jag hade tänkt ignorera språk eftersom ni kommer spela karaktärer som bör ha lärt sig tala åtminståne tjeckiska och två språk till. Så alla karaktärer har tyska, tjeckiska och engelska gratis. Kanske med ett språk till gratis om det stöds av back story. Så är du en Giovanni får du italienska också gratis.

City Gangrel är helt ok med mig :gremsmile: Och det är djurdelar hela vägen till zoo :gremwink:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Ny fråga: kan man få bonus-XP mot att man tar en derangement och/eller sänker Humanity?

Übereil
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
Ny fråga: kan man få bonus-XP mot att man tar en derangement och/eller sänker Humanity?

Übereil
Jag funderade oxo på om man kan få fler exp om man sänker humanity 2-3 steg eller så. Jag ser inte hur min karaktär kan ha 7. Åtminstone har hon åverkat rätt mycket skada under sina många år som vamp. Hon har också bestulit/rånat folk rätt så obehindrat. Så antingen kör jag en annan path of enlightenment (vilket jag tycker känns allmänt lite bajsnödigt) eller så sänker jag hum. Jag vill ju inte bara sänka hum utan att få nåt, då kan jag lika gärna granska alla enlightenment paths och hoppas jag hittar nåt vettigt istället.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Tar man nackdelar så får man extra xp, så många som nackdelen föreskriver att man får.

Sänker man sin humanity 1 steg får man 5 xp.

Ta nu inte för många nackdelar bara för att få bonus poäng. Jag vill inte behöva hantera den här situationen :gremwink: :

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kOnP4gw-jLs&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kOnP4gw-jLs&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
XP från start för Nackdelar? nWoD's flaws får man snarare XP för i spel, är det de du tänker på? Eller kör du på oWoD-flaws där man får XP per freebie? Isåfall blir de rätt dyra IOM att man i oWoD fick en skill-dot (IIRC) per poäng och nu snarare får en tredjedels skill dot (om man köper första doten, vill säga) per poäng.

En tanke kan vara att man får köpa gamla merits för flaw-poängen.

Edit: inte för att jag ser det som särskilt relevant för egen del, men du glömde ta upp om man får XP för derangements också.

Übereil, som har massvis med flaw-listor att leta på
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Übereil said:
XP från start för Nackdelar? nWoD's flaws får man snarare XP för i spel, är det de du tänker på? Eller kör du på oWoD-flaws där man får XP per freebie? Isåfall blir de rätt dyra IOM att man i oWoD fick en skill-dot (IIRC) per poäng och nu snarare får en tredjedels skill dot (om man köper första doten, vill säga) per poäng.

En tanke kan vara att man får köpa gamla merits för flaw-poängen.

Edit: inte för att jag ser det som särskilt relevant för egen del, men du glömde ta upp om man får XP för derangements också.

Übereil, som har massvis med flaw-listor att leta på
Låt oss göra så här: Man får köpa gamla merits för flaw-poängen.

Det var ungefär så jag tänkte fast jag klyddade till det med Xp. :gremsmile:

Derangements ger inga xp.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Tar man nackdelar så får man extra xp, så många som nackdelen föreskriver att man får.

Sänker man sin humanity 1 steg får man 5 xp.

Ta nu inte för många nackdelar bara för att få bonus poäng. Jag vill inte behöva hantera den här situationen :gremwink: :

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kOnP4gw-jLs&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kOnP4gw-jLs&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Får man 5 xp för 1 poäng humanity?

Borde man inte då få åtminstone 2 exp per flaw-poäng eftersom det ändå är så kallade freebie points de kostar och freebie points är ju mycket mer värdefulla än experience points?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Då har jag något mer att kolla in!

Du borde få en karaktär till helgen. :gremsmile:

Till Recca: IOM att jag med största sannorlikhet kommer lira City Gangrel så kommer jag med största sannorlikhet vara Sabbat, precis som Recca (IOM att hon spelar Lasombra). En öppning för att vi på något sätt känner varandra sedan tidigare, kanske?

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag tänker förtydliga här att om du tar Flaws så får du köpa Merits för de poängen.

Vill du köpa någonting annat än Merits för dina flaw poäng, tex extra strength eller någonting, så låter 2 xp per flaw poäng vettigt så kör på det.
 
Top