Nekromanti Vad ska vi göra när vi blir vuxna?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ok, jan nån sätta på den där dallrande "nu byter vi till det förflutna/framtiden"-skärmen?

Diddelidi, diddelidi....

Året är 2013, jag och min sambo bor i en förortsvilla (mest för att jag vill ha en tomt att påta i och en gräsmatta att ligga/sitta och spela på på sommaren), och knodden sköter jag om som hemarbetande konstnär.

Sambon spelar inte rollspel, men som andra kreativa människor förstår hon skaparglädjen och brukar vara bollplank för världar, kampanjer och äventyr. Ibland föreslår hon idéer som jag måste anamma för familjeglädjens skull.
En gång i veckan spelar vi nu, jag och spelgänget. Barnen hälsar då på farföräldrar eller morföräldrar och sambon har tjejkväll.

Precis som tidigare sprider jag den kreativa energin mellan massa olika intressen även om sambo och barn äter upp tiden, men det är värt att offra. Den tid som blir över går till rollspelen, författandet, skulpterandet, målandet, tecknandet, musikmakandet, kläddesignandet, landskapsdesignandet och konstruerandet av den villa jag vill bygga åt mig själv.

Så rollspel blir det, fast ungefär hälften av dagslägesmängden (med två spelningar i veckan i medel).

Återkom om tio år så får vi se.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Och bubbelpoolen (NT)

Nej, den väntar jag med. Jag behöver ett flipper till (Twilight Zone) och några datorer till först.

Hmm, undrar varför jag är singel... :gremshocked:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En toffels bekännelser

Tror väll inte att just det är det första man nämnder när man är ute & raggar...
Det är nog sådan som kommer vid ett senare tillfälle tror jag. Men man kanske råkar ha en ohemulsk tur & träffa på en av det motsatta könet som spelar rollsepl...
Fast detär klart, man kanske kan ha något diskret kännetecken som andra rollspelare (och antagligen frimurare) känner igen. En T-shirt med en GURPS-logga borde tex vara en dead giveaway för andra rollspelare, medan en ickespelare tror att det är något klatchigt modemärke.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Eller Vampire-pins ;)

Nej, nej, nej! Då tror folk att man är vampirelajvarpsykopat!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Äsch, ös på!

"Men om någon skulle tvinga mig att välja mellan henne och mina rollspel, då skulle jag peka på dörren. För en människa ska inte tvinga någon att välja, utan gilla en för vem man är!"

Fast i ärlighetens namn så tror jag inte att det hade gått så långt. Snarare hade det varit en gradvis förändring. Flickvännen/pojkvännen kräver mer av ens fritid och det är väl klart att man vill umgås med någon som man älskar. Tänk om hon eller han tittar på dig med sina värsta hundvalpsögon och frågar om du inte kan stanna hemma och ha en myskväll istället för att spela? Om du då säger: "Öh, hora jag går vad jag vill och gör vad jag vill! Fatta!" så är du en hårdare man än vad jag tidigare trott. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hmmmm.... (OT)

...jo, det liggger en hel del i det där, faktiskt.

Och helt troligt är det redan när vi skulle flytta ihop i en teoretisk egen lägenhet som det hela börjar.

"Nej, jag vill inte ha din bokhylla med 2000 rollspelsböcker i sovrummet. Eller i vardagsrummet. Du får ha dem var du vill, men inte i sovrummet. Jag menar, redan när vi träffades togs ju en hel vägg i ditt sovrum upp av spel! Men nu ska vi ju dela på allt, så då vill jag inte ha rollspel i sovrummet!"

Fet chans att jag pekar på dörren då, för det är ju ett ganska rimligt önskemål. Man får se till att skaffa en fyra på en gång. Med varsitt hobbyrum!

:gremgrin:

Eller en rollspelande sambo. Det blir enklare då... tror jag.

"Usch, dina äckliga d20-prylar vill jag inte ha i sovrummet. Jag vill ha mina Vampireböcker där! Att du ens kan tänka på att ha dina D&D-prylar framme, jag skäms när mina lajvkompisar kommer på besök!"

:gremwink:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hmmmm.... (OT)

Face it, du blir tvungen att bli en snuskgubbe och beställa en postorderbrud från Tailand...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En Piro-klons bekännelser

Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel.
För mig gjorde det det, åtminstone, då jag 'råkade' slå mig ned bredvid en asiat på bussen som verkade utklippt ur någon halvgothig sexfantasi uppvisandes halva min fetischflora. Konversationen började något sånt här:

Hon: Tittar på mig. "Vad lyssnar du på?".
Jag: Plockar freestylen ur öronen. "Wang Fei, en kinesisk sångerska. Vill du lyssna?".
Hon: "Det behövs inte. Vart ska du?"
Jag: "Till stationen. Ska åka till Göteborg".
Hon: "Ah, jag ska hälsa på en kompis i Stockholm. Vad ska du göra i Gbg?".
Jag: "Spela rollspel med en massa svettiga nördar i tre dygn. Jag arrangerar ett scenario på Gothcon".
Hon: Ser intresserad ut. "Åh...verkligen? Spelar du Vampire?".
Jag: "Mm, det är det jag ska spelleda".
Hon: Ser än mer intresserad ut. Ungefär här blir blicken aningen småkåt, eller så är det jag som har för mycket fantasi för mitt eget bästa. "Åh... känner du den och den Vampire-spelaren/lajvaren?".

Sedan sitter vi och försöker hitta gemensamma bekanta i Malmös vampireflora under resten av bussturen, fram tills jag, min stora idiot, hoppar av på Gustav Adols torg eftersom jag ska möta Yyrkoon där och gå och äta med honom innan tåget går. Hon säger: "Men kom igen...du skulle ju ändå till stationen sedan. Kan du inte stanna här?".

Med andra ord...världens läckraste och trevligaste sydostasiat (adopterad förmodligen, felfri svenska) i svart och läder ber mig att stanna kvar och snacka med henne. Och vad gör jag?

Jo...jag beklagar och hoppar av, och Piro-cykeln är fullbordad. (Och när man identifierar sig med Piro är det riktigt jävla illa). Det blir väl inte bättre av att Yyrkoon som väntade på torget skulle ha förstått till 100%. Nejdå, jag löper tafatt idiot-linan ut, och fortsätter stå beklagligt långt ned i parningskedjan för ytterligare överskådlig tid.

Det här är väl knappast rätt forum att gnälla över sådant, men likväl...man kan få halva inne på rollspel, jag fick det.

Fast å andra sidan, just Vampire har någon märklig tendens att attrahera töserna. Det är väl lite exotiskt, farligt och spännande eller något (och erotiskt). Så gör som jag och spela det :)

- Ymir, Vampire - The Seduction?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Du nämnde ordet »vuxenpoäng« …

Den som hävdar att han har »vuxenpoäng« får automatiskt –500 dylika poäng.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Timewalkin' (Kitzune Re-mix)

"Hur gammal är du? "

22 år

"Hur gammal är din kamrat?"

25 kanske, han gifte sig för övrigt i somras.

"Gör han goda scones?"

Det har jag svårt att tro. :gremwink:

Alltså det jag stör mig på är att han liksom såg det som en självklar utveckling att sluta med rollspel och ägna sig åt andra saker bara för att han börjat bli vuxen och stadgad. Och då är han ändå gift med en rollspelande kvinna dessutom.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En toffels bekännelser

"Jag ska bekänna en sak. Om jag stöter på min blivande fru/sambo/flickvän och hon tycker att det är ärkemesigt med rollspel, då slutar jag spela. Visst, det är apkul och så, men jag skulle inte vilja kalla rollspelsdriften för en av de drivande krafterna bakom mönsklighetens utveckling, precis ^_-"

Ett modigt erkännande.

Jag sprudlar av kreativitet som jag måste få utlopp för på något sätt. Men jag är lite rädd för att jag kommer att få utlopp för den på andra sätt än genom rollspelande i framtiden. Både på grund av tidsbrist och kanske även spelarbrist. Jag tror inte att mina nuvarande spelare är så hängivna och driftiga att de kommer att fortsätta även om de upplever motgångar i form av motsträviga partners och tidsbrist.

Och visst kommer även du att finna någon Ugglis. Man ska inte ge upp hoppet i förtid.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Samma sak som nu men med mer pengar

"Arrgghh. Vad hände med min vackra flicka som gillar rollspel och avskyr barn? "

Hon har rymt med Storuggla. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Timewalkin' (Kitzune Re-mix)

Alltså det jag stör mig på är att han liksom såg det som en självklar utveckling att sluta med rollspel och ägna sig åt andra saker bara för att han börjat bli vuxen och stadgad. Och då är han ändå gift med en rollspelande kvinna dessutom.
Alltså, om han är gift med en rollspelare, var är problemet? Är han bara lite dum i huve't eller är det något annat? Det är väl bara bra om man har gemensamma hobbies?

Btw, någon som känner en kvinnlig, singel, rollspelande, pulsjetsintresserad, datornördig, flipperspelande supermodell med enorma bröst som äger ett bryggeri så kan ni väl råka nämna mitt namn...

(Man skulle kunna tro att jag överdriver, men det finns faktiskt en hel skock supermodeller med enorma bröst som äger ett bryggeri som är ute efter mig. Se här för bevis. Det är inte lätt att vara populär...)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Timewalkin' (Kitzune Re-mix)

"Alltså, om han är gift med en rollspelare, var är problemet? Är han bara lite dum i huve't eller är det något annat? Det är väl bara bra om man har gemensamma hobbies?"

Han är inte dum i huvudet och jag känner honom inte tillräckligt väl för att kunna spekulera i hans motiv. Men antagligen tror han inte att rollspelande går att kombinera med villa, vovve och volvo. Jag ska ställa honom mot väggen med en slö trädgårdshacka nästa gång vi spelar. :gremwink:
Grov misshandel och dödsrädsla är i alla fall bättre skäl att sluta än att man har blivit vuxen.

"Btw, någon som känner en kvinnlig, singel, rollspelande, pulsjetsintresserad, datornördig, flipperspelande supermodell med enorma bröst som äger ett bryggeri så kan ni väl råka nämna mitt namn..."

Efter att jag har presenterat henne för Storuggla, de har gift sig, skaffat radhus, fem barn och firat sin 25-åriga bröllopsdag. :gremsmile:

Personligen nöjer jag mig med betydligt mer jordnära kvinnor. Kanske en förutsättning för att överhuvudtaget hitta en partner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Timewalkin' (Kitzune Re-mix)

Men antagligen tror han inte att rollspelande går att kombinera med villa, vovve och volvo.
Jag måste säga att jag inte förstår hur han tänker. Vad skiljer rollspel från någon av alla de andra hobbies man kan kombinera med sånt? OK, volvo kanske är på gränsen, men det andra i alla fall.

Personligen nöjer jag mig med betydligt mer jordnära kvinnor.
Jag också, men eftersom jag uppenbarligen har en fanclub av mindre jordnära kvinnor så är det ju synd att missa chansen... :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Nån som tänkt på Krille?

Hur gammal är Granström, förresten? Han gör ju sporadiska inlägg på DoD-forumet ibland.
Om jag kommer ihåg Sverox-intervjun rätt är han runt 45 ungefär.


/Dimfrost
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: En Piro-klons bekännelser

...just Vampire har någon märklig tendens att attrahera töserna

Jodå, det ska vara mystik, spänning och mörka hemligheter, inte romantik, ömhetsbetygelser och rosenblad.

Har en kompis som, liksom du, förbannat sig över hur han gått miste om att lära känna söta och trevliga tjejer som uppenbarligen intresserat sig för honom och hans spelintresse. De växer inte på träd, det är helt klart...

Samtliga flickvänner jag varit tillsammans med och diskuterat begreppet rollspel med har för det mesta tyckt att "live" verkat mindre töntigt än "bordsrollspel". Själv har jag ingen erfarenhet av live, och kan följdaktligen inte uttala mig om hur det är. Men live-rollspel överhuvudtaget spöar nog skiten ur samtliga bordsrollspel när det gäller att träffa någon som attraheras av ens intresse för rollspel... :gremwink:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Låt oss vrida fram klockan tio år i tiden. Ni är gifta eller i alla fall sambos. Ni har en eller flera mindre barn.

Härligt, jag gillar hypotetiska frågor som är totalt orealistiska. Men visst, jag kan ju låtsas att jag lurat henne att gifta sig med mig. :gremwink:

Er partner spelar inte rollspel. Tror ni fortfarande att ni håller fanan högt under de omständigheterna eller kannaliserar ni era kreativa energier på andra, mer "seriösa" sätt?

Beror på 3 saker.
1. Gamla rollspelspolarna. Jag är småskeptiskt till att jag skulle leta upp ett nytt gäng om jag är 32 år gammal och haft ett avbrott i spelandet. Tyvärr. Men om några av de andra gamla rävarna är i krokarna är det nog fullt möjligt att jag håller på. (Jag hatar egentligen hypotetiska frågor eftersom jag är tvärusel på att spå framtiden och tvingas fetgissa).

2. Frugans inställning. Jag har inga problem med att fetgissa in mig själv i toffelfacket. :gremwink:
Hon hatar rollspel = jag viker ner mig.
Hon har ingen åsikt = se punkt 1 ovan.
Hon älskar det = se punkt 1 ovan samt addera att man kanske faktiskt försöker få ihop ett nytt gäng.

3. Åldern på mina hypotetiska kids.
Om punkterna ovan faktiskt tillåter rollspel så är det möjligt att det kör sig i alla fall för att man sitter fast med blöjbytande och sånt. Däremot satsar jag på att berätta interaktiva sagor om modiga riddare för ungarna tills de storknar. :gremlaugh:

______
F.ö. så väntar jag fortfarande på den där prinsessan som ska komma förbi, röva bort mig och rida iväg mot solnedgånget...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men visst, jag kan ju låtsas att jag lurat henne att gifta sig med mig.
Det brukar iofs vara tvärtom. Den där ringen har en mystisk dragningskraft på kvinnor, de behöver bara se den för att att få alldeles glansiga ögon och låta "My preciousss...".

(Till kvinnorna på forumet: Jag driver inte med er eller med andra kvinnor, jag driver med stereotypen av kvinnor.)
 
Top