Nekromanti Vad ska vi göra när vi blir vuxna?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom jag redan omnämnts några gånger som den som förmodligen är äldst här på forumet (Ja, troberg, dinosaurierna fick stryka på foten. Jag menar, de ville bara lajva istället för att spela riktiga rollspel.) kan jag meddela att jag inte har en aning om vad jag skall göra när jag blir vuxen. Men fram tills dess tänker jag då spela rollspel!

Vad gäller Svenssonattributen, har jag två barn (12 och 9), en ny fru, en Ford tjänstebil, två katter, ett hus på gång att byggas. Dessutom planerar jag 50-årskalaset och ser fram emot en gigantisk pension. :gremgrin:

Rollspelandet får ju sig lite av en uppsving när barnen kommit upp i lämplig ålder. Både ens egna och ens bekanta. Det är härligt att få spelleda D&D för ett gäng entusiastiska ungar.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ja, troberg, dinosaurierna fick stryka på foten. Jag menar, de ville bara lajva istället för att spela riktiga rollspel.
Säger sig självt egentligen. Jag menar, en Tyrannosaur är ju handikappad i vanligt rollspel, det är ju inte så att den kan slå tärningar med de ynkliga armarna...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Klart det blir friform med den lilla hjärnan …

Jepp! Ett hederligt troll-inlägg.

M.a.o. ett skämt. Ni behöver alltså inte bli upprörda och posta ilskna svar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Kom att tänka på något... [Innehåller idé] (OT)

Jag tänker bara på den bekant som innan ett lajv tvingades lasta ur sina ägodelar ur en bil samtidigt som en förbipasserande pensionär stod och malde på "svärd, det fick jag minsann inte ha på min tid, båge, det fick jag minsann inte ha på min tid, rustning, det fick jag minsann inte ha på min tid...". De kanske behöver kompensera detta på äldre dar? :gremsmile:
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
För de som kommit ifrån sitt spelande umgänge kan jag berätta min lilla historia:

Vi var ett gäng killar som spelade rollspel under högstadiet och lite under gymnasietiden. Idag är jag 31, villaägare sedan 2 månader och första barnet på gång, de övriga har liknande liv. Spelintresset har funnits kvar hos oss alla men mest bestått av sporadisk Magic, datorvarianter på egen hand, paintball eller LAN-party typ vartannat år. Största hindren för att kunna träffas och hålla på med spel har varit brist på prioritering, att komma igång.

I höstas kände jag spelsuget återkomma (tack internet, Codex och Sverok!) och jag fick snilleblixten att starta en spelförening, i första hand för att bidragen skulle göra "tröskeln" lite lägre för polarna, samt att ge det en seriös tyngd som krävs gentemot våra sambos som tycker vi är löjliga.

Det svåra vid tidigare sammankomster var att hitta tider och dagar som passar för alla. Då tänkte jag i mitt stilla sinne: "Men det verkar ju inte vara något problem att sätta av tid för att åka på träning en kväll i veckan..." även om ingen tränade fortfarande. Så utifrån den insikten kom jag fram till att vi skulle träffas en bestämd kväll i veckan för att spela. Den framförhållningen krävs när alla börjar ha familjer, jobb osv.

Där jag misstänkte att det skulle krångla på hemmaplan - de toffliga killarna med dominerande tjej - så ringde jag upp tjejen och frågade om det var okej, att vi killar tänkte starta en spelförening och träffas en kväll i veckan. De uppskattade gesten och kände sig mer delaktiga i beslutet som faktiskt rör deras familjer. Sen är det lite ju svårare att säga nej till sin sambos vän än till sin sambo :gremwink:

Spelstarten krävde dock investeringar i 1000-2000 kronors-klassen per skalle och jag märkte att det riskerade att inte bli av. Då tog jag iniatitiv till att vi allihop (spelare och sambos) skulle åka till grannstaden för en shoppingrunda, killarna i spelbutikerna och tjejerna i klädaffärerna, samt äta lite lyxigt på restaurang. Sagt och gjort!

Nu har vi en lokal och spelar varje tisdag mellan 18.30 och in på småtimmarna. (Trött på jobbet på onsdagar? Jajjamen!) Alla är inställda på det så det är ett minimum av krångel.

För övrigt så är hela gänget på väg till spelkonventet i Luleå 1/11 för att kolla in läget, clearance från kvinnorna ordnades genom att de följer med för att shoppa, barnpassning ordnas genom framförhållning. Man bör inte ändra på ett vinnande koncept :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jisses, jag är imponerad!

För oss är det bra framförhållning och planering om någon orkar lyfta luren dagen före...

Du har många bra ideer, framför allt tricksen när det gäller att blanda in sambos.

Varför inte ta och spela brädspel/sällskapsspel någon gång för att locka med dem i spelandet också? Ta något underhållande rollspelsaktigt i stil med Junta, det blir aldrig fel.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
" Varför inte ta och spela brädspel/sällskapsspel någon gång för att locka med dem i spelandet också? Ta något underhållande rollspelsaktigt i stil med Junta, det blir aldrig fel. "

Junta verkar intressant, fått många lovord på dessa forum. Jag hittade Talisman i garaget hos en kompis förra året, så vi har faktiskt lirat det med tjejerna och de flesta tyckte det var kul. Dock har jag själv tröttnat på det ordentligt, så jag köpte in the Hellgame till föreningen. Nu på lördag blir det nog premiäromgången tillsammans med ett annat par (eller mer troligt så kommer vi två killar att sitta och försöka komma på hur det ska spelas, medan tjejerna glor på Fame Factory).
 
Top