Nekromanti Vad ska vi göra när vi blir vuxna?

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
En 28-årig tönts betraktelser

Oj, vad svårt det är att formulera det här, så jag går rakt på sak.

Jag ser ingen som helst anledning att man inte kan hålla på med rollspel när man är 25, 30, 35, 40 (okej ni fattar galoppen).

Jag är 28 år och har spelat rollspel sedan jag var runt 10 år gammal. Jag har varit gift i fyra år och har en dotter som är 2 år.

Jag spelar rollspel mellan en och två kvällar i veckan, jag har heltidsjobb och min fru jobbar natt på sjukhuset.
Hur lyckas jag detta? Jo, för det första har jag en fru, som förvisso tycker rollspel verkar jättetöntigt (så hon får inte vara med), men hon har förståelse för att jag tycker rollspel är jätteroligt.
För det andra krävs det att man har ganska god framförhållning. Om man vet några dagar i förväg när man ska spela hinner man organisera sin övriga tid för puss, gos och mys. De kvällar min fru jobbar natt och min dotter sover, brukar vi spela hemma hos mig.

Det handlar faktiskt i slutändan om prioriteringar. Otroligt nog så är jag en av de som har absolut högst närvaro i gruppen, trots att jag är fem år äldre och har betydligt mycket mer vuxenpoäng än de andra har tillsammans.
Det är möjligt att man om tio år när ens barn ska börja springa på massa träningar och skjutsas på tävlingar kanske inte har lika mycket tid över till rollspel, men då kan de å andra sidan vara med och spela rollspel själva...

muahhaha

//erik. evil töntpappa
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Snarare "korkade missförstånd"

Jag förstod såklart inte att du besvarade frågan i ursprungsinlägget, utan trodde att du syftade på ditt liv idag. :gremtongue:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En toffels bekännelser

"Jag har visserligen bara sett dig på kort, men om du vore en matberedare från Tyskland så skulle du ju heta Snyggmeister 2000, och om man dessutom lägger din gnistrande humor till additionen så borde det ju praktiskt taget vallfärda brunetter från land och rike runt för att stå och yla i månskenet utanför ditt sängkammarfönster varje natt."

Öh... tack... tror jag...

"Relationer och rollspel. Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel. Hmm, föda åt tankarna..."

Det beror nog på. Kanske, om flickan/pojken/fåret har hört talas om det tidigare i positiva ordalag. Men mestadels tror jag det går in på debiteringskontot om vi säger som så. Jag avhålle rmig dock från det uppenbara skämtet om den andra sortens rollspel. :gremblush:


Storuggla, inga mer elchockade fåglar
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Äsch, ös på!

Mitt rollspelande har aldrig stoppat mig! Eller hjälpt mig heller för den delen... :gremmad:

Men om någon skulle tvinga mig att välja mellan henne och mina rollspel, då skulle jag peka på dörren. För en människa ska inte tvinga någon att välja, utan gilla en för vem man är!

Oavsett om det är en partner, eller en vän, eller en förälder.

Såvida det inte handlar om knark, förstås.

Ooooh, så puttenuttigt... men så är det för mig.

Ugglo, sträck på dig och var en människa! Stå upp för det som är kul!

Vi kan prata mer om det på torsdag!

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vad har Krille tänkt på?

...på något sätt så känns det som att varenda förutsättning helt enkelt är absurd.
Jag har liknande känslor men av andra skäl. Jag vägrar att föreställa mig en framtid om tio år när min fästman och jag inte är ihop, och han är tyvärr en ÄNNU större nörd än jag, och gamer. (Gaymer?) Barn blir lite problematiskt om inte gentekniken gör skojiga framsteg, men han har redan börjat tjata om hund - fast hans tidigare mängd husdjur (att data Dale är ungefär som att vara ihop med Ace Ventura) har aldrig tidigare hindrat honom från att spela. Och en villa kan det kanske bli - om inte annat lär jag vid den tidpunkten vara den ansvarige för underhållet på släktens sommarstuga. Jag skulle förövrigt vara 42 vid tillfället.

Nu är det så att en icke-spelande livskamrat och barn som kräver tid och ansvar är väl de främsta hindren, men jag känner många farbröder här uppe som jagar eller spelar korpfotboll utan annan effekt än att deras ointresserade fruars suckar över att de drar hem en massa extra tvätt. Så om jag skiftar mitt sinne till den hemskt teoretiska situationen som beskrivs skulle jag nog ändå fortsätta - om jag fortfarande ids.

Man är ju mindre rörlig som medeltida... medelålders gubbe, så det vore kanske svårt att greja en ny spelgrupp eller så. Men annars lär rollspel om tio år vara ungefär som gubbar som bygger märklintåg idag, eller kör gammaldags mopeder - en viss mängd tonårsvanor får man säkert ha.

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Okej, allihopa! Njet politik!

Fimpa den, allihopa! Jag svarar visserligen på trobergs inlägg, men det är för att jag vet att han inte tar åt sig personligen.

NJET POLITIK!

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Alla ska dö

Här i Arvidsjaur finns en ensamstående lärare som brukar leka Robinson i fjällen hela semestern och vandra runt och snacka med rävar och sådant där. När en kollega till mig frågade hur han skulle göra när han blev äldre svarade han: 'Jag skall gå långsammare.' Det är rätta takter.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Äsch, ös på!

Men om någon skulle tvinga mig att välja mellan henne och mina rollspel, då skulle jag peka på dörren. För en människa ska inte tvinga någon att välja, utan gilla en för vem man är!

Oavsett om det är en partner, eller en vän, eller en förälder.

Såvida det inte handlar om knark, förstås.
Så om någon försöker tvinga dig att börja knarka så kickar du inte ut dem?!?! :gremshocked:

Jag antar att du inte knarkar nu, och då blir det ju den enda tänkbara tolkningen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Du är efter...

Det är redan flyttat till PM och färdigdiskuterat sedan länge...

Edit: Och Krilles inlägg var under utanför fönstret så jag såg det inte förrän jag svarat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Fördelen med Villa

Vad man ska med en villa till?

Att förvara sina rollspel i, förstås.

Att ha sitt bibliotek med referensliteratur i, förstås.

Att ha ett spelrum med bara konsoller och pc-maskiner, nätverkat, förstås.

Att ha ett helt dedikerat rum för rollspelsomgångarna, förstås.

Hmmmm... i min villa skulle nog ingen annan än jag vilja bo. Ja, och en massa spelfanatiker förstås. :gremgrin:

Nu har ju jag ingen villa, utan en 2:a, så jag fortsätter att drömma.

M.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Långt ifrån …

Jag är med Anders i denna fråga.

Jag är 31, har flickvän, jobb, sommarstuga och inom ett par år säkert barn också - sådan är nu en gång livet.

Mitt spelande har visserligen fått stryka på foten en del det senaste året, men det beror mest på att jag bor i utlandet och det är svårt att komma in i rollspelsnätverk när man inte riktigt känner någon. Å andra sidan håller jag mig upptagen med att skriva artiklar för Sverox och material för Mutant: Undergångens Arvtagare och Western, så även om jag inte direkt rollspelar så mycket så ägnar jag mig i alla fall åt rollspelsrelaterade aktiviteter...

Film- och serienörd kommer jag nog inte heller sluta vara inom överskådlig framtid, särskilt inte med ett kommande Jean-Pierre Melville-retrospektiv på den lokala arthousebiografen och utgivningen av det tredje Animal Man-albumet i oktober...

Det är för kul för att lägga av, helt enkelt. Och så länge något är kul, prioriterar man det och fortsätter. Så enkelt är det.

hälsar
Örnie
PS Vill också passa på att rikta ett tack till Anders Blixt, som indirekt hjälpte till att göra mina nedre tonår mer uthärdliga. Tack! DS
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: En toffels bekännelser

Rising skrev:
Fast jag måste säga att du satte fingret på ett schysst ämne: Relationer och rollspel. Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel. Hmm, föda åt tankarna...

Det gjorde det för mig. Och jag raggade inte ens på konvent...;-)

hälsar
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: En toffels bekännelser

Anders Blixt skrev:
Ge inte upp hoppet, grabbar. Det finns gamer-kvinnor av hög klass.

Återigen håller jag med Anders. Fast även jag var förstås tvungen att ta mig utanför det svenska språkområdet för att hitta en - men det var det värt! Hon spelar pulpaction, CoC och superhjältespel som bara den...

hälsar
Örnie
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Vrida fram? …

Jag har precis börjat mogna lite sådär lagom själv (33), och då börjar jag plocka fram spelen och köpa nytt igen för (som Dante också sa) att jag har råd igen.
Jag har dock tyvärr de tio första spellösa åren för mina framtida barn kvar framför mig utan de kommer nog att ta sin tribut när de börjar hoppa ut.

Anledningen att jag börjat igen är för att en vän lyckade lura med min icke rollspelande flickvän i Gameboards & Broadswords och då slank jag med och kom in i leken igen. :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Fördelen med Villa

Vad man ska med en villa till?

Att förvara sina rollspel i, förstås.
Att ha sitt bibliotek med referensliteratur i, förstås.
Att ha ett spelrum med bara konsoller och pc-maskiner, nätverkat, förstås.
Att ha ett helt dedikerat rum för rollspelsomgångarna, förstås.
Det låter som en rättså ordinär villa, bortsett från att du glömde flippret och den kommande pulsjetsverkstaden.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: En toffels bekännelser

Fast jag måste säga att du satte fingret på ett schysst ämne: Relationer och rollspel. Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel. Hmm, föda åt tankarna...
Tror väll inte att just det är det första man nämnder när man är ute & raggar... :gremgrin:
Det är nog sådan som kommer vid ett senare tillfälle tror jag. Men man kanske råkar ha en ohemulsk tur & träffa på en av det motsatta könet som spelar rollsepl...
 
Top