Nekromanti Vad ska vi göra när vi blir vuxna?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Alla vuxna ska dö

"Jag är rädd att den sortens människor (som handlar CD-skivor på macken, slentrianhyr videofilmer en gång i veckan och serverar chorizos och säger "det är sådana här... va'hetere... er.. va'hetere... som de säger på reklamen, tihi!" och tycker att de är jätteroliga) lever så gåtlösa liv att deras rollspel tappar all sin forna experimentlusta, nerv och hungrande efter nytänkande."

Vedklabbe förbjude att de bara spelar för att ha kul :gremwink:

"Å andra sidan vill jag ju inte bli ett sådant där ärke-löko som den därna hårpajsaren som säger "om AC/DC vore en maträtt, så vore det en blodig biff med en kall bärs till!" -Brr..."

Du kan framföra det till honom i egen hög person, han bor i samma kvarter som killen där vi brukar spela så vi stöter på honom. Han har lirat rollspel. Gissa vilket? :gremgrin:

Nä, jag ville mest påminna Rising om att han måste bli vuxen för att få den där dottern som han skulle leka brödrostleken med och sedan förfasas över att hon spelade Rolemaster.

Storuggla, brödrostleken låter så pervo
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag är vuxen

Det Verkliga Livet gör sig påmint

"Real life, whats that? An new expantion to Sims?" :gremwink:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Att leka som vuxen

En vän till min sambo och mig lärde känna oss för några år sedan. Hon är 14 år yngre (vi är 38), men trodde (då) att vi var under 30... :gremgrin: I vilket fall som helst så blev den spirande vänskapen en ögonöppnare för henne, för plötsligt fick hon träffa vuxna som spelade spel, höll på med medeltid "på riktigt", etc, och insåg därmed att lekandet är inget man måste lägga bakom sig när man passerat 30. Den dag man slutar leka, spela och fantisera är det dags att spika igen kistan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En toffels bekännelser

Jag ska bekänna en sak. Om jag stöter på min blivande fru/sambo/flickvän och hon tycker att det är ärkemesigt med rollspel, då slutar jag spela. Visst, det är apkul och så, men jag skulle inte vilja kalla rollspelsdriften för en av de drivande krafterna bakom mönsklighetens utveckling, precis ^_-
Jepp, ni läste rätt. Jag är en ärketoffel.
But rest assured, citizens of Gotham, ty oddsen att jag finner någon som är villig att slå ner bopålar med mig är ungefär lika stora som för FATAL att vinna ett Orgins Award :gremwink:


Storuggla, optimist
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Alla vuxna ska dö

"Vedklabbe förbjude att de bara spelar för att ha kul"

Så säger man när det är trygghet man vill åt. Allt är ju kul. När man säger att man "bara vill ha kul" så vill man i själva verket åt trygg, bedövande igenkänningsbar förnöjelse. Något som inte utmanar eller ruskar om en. Avkopplande ljuv förströelse.

Det är inget fel med det, verkligen inte, jag bara hatar tanken på att jag personligen skulle sänka mina anspråk med hobbyn för att kunna uppskatta det. Eller, hmm... Det där lät kanske lite dumt... He he, jag tror att alla människor behöver någon form av sådan trygg förnöjelse. För vuxna människor får leken bli avtrubbad för att de engagerar sig så i sitt arbete och andra nödvändiga saker. För mig i nuläget är det snarare jobbet och den medföljande rutinen som ger mig ro, och så sprakar gnistan igång när jag börjar leka istället. Jag gillar inte tanken på att jag ska börja använda mitt rollspelande som någon sorts balsam mot vardagspåfrestningarna, stum förströelse för att kunna koppla av och varva ner.

Allt jag älskar med rollspelen har ju alltid handlat om att varva upp!

"Du kan framföra det till honom i egen hög person"

Jag misstänker att det kommer rinna blod ur en massa andra saker än högtalarna då.

"Nä, jag ville mest påminna Rising om att han måste bli vuxen för att få den där dottern som han skulle leka brödrostleken med"

Hi hi, jag skulle verkligen vilja ha en unge att lattja med, det tillstår jag. Med ett litet yrväder till dotter skulle jag säkert stå ut med både Dr.Hook, ICA kundkort, pocketdeckare och att spela rollspel "bara på skoj", samt en massa annat vuxenblaj också för den delen...

/Rising
tyckte för en kort sekund att livet som vuxen kunde vara helt okej
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En toffels bekännelser

"oddsen att jag finner någon som är villig att slå ner bopålar med mig är ungefär lika stora som för FATAL att vinna ett Orgins Award "

Äh, lägg av. Jag har visserligen bara sett dig på kort, men om du vore en matberedare från Tyskland så skulle du ju heta Snyggmeister 2000, och om man dessutom lägger din gnistrande humor till additionen så borde det ju praktiskt taget vallfärda brunetter från land och rike runt för att stå och yla i månskenet utanför ditt sängkammarfönster varje natt.

Fast jag måste säga att du satte fingret på ett schysst ämne: Relationer och rollspel. Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel. Hmm, föda åt tankarna...

/Riz
orkar inte skriva ett sådant inlägg.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Samma sak som nu men med mer pengar

Är rollspel en hobby som alla andra? Någonting man ger upp när man blir vuxen och sedan nostalgiskt förknippar med ungdom och frihet?

Ehm... är hobbies så? I.o.f.s. har jag jämnåriga bekanta som verkar tycka det och hyser en strävan att växa upp och bli "mogna". Jag klassar dem kallt som idioter som förspiller sina liv.

För att citera C S Lewis, som verkar varit en ganska vettig kuf, trots sin religion:
<blockquote>When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.</blockquote>

Låt oss vrida fram klockan tio år i tiden. Ni är gifta eller i alla fall sambos. Ni har en eller flera mindre barn. Er partner spelar inte rollspel.

Arrgghh. Vad hände med min vackra flicka som gillar rollspel och avskyr barn?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Alla vuxna ska dö

Först: Är det bara jag som tycker att forumstrollet har varit oerhört elakt på sistone? Jag har försökt posta massor med inlägg som slukats innan de kommit fram. Hmm, nåja, *andra försöket
Jag tror Krille har lyckats att installera Risingfiltret v1.0... :gremwink:

Jag tycker att så fort som man blivit vuxen nog att bli sådär duktig så att man storhandlar, har ICA kundkort, betalar räkningar på nätet och frostar av kylen, då faller ens rosenkindade, glansögda sprudlighet ihop som ett korthus.
Inte nödvändigtvis. Jag storhandlar, har ICA kundkort, betalar räkningarna på nätet, och frostar av frysen (inte kylen - svårt att få frost vid +4!), och även om jag är äldre och mer sliten, så har inte min hjärna grötat ihop för det. Jag träffar i mitt jobb bl.a. 80-åringar som mentalt är 25, så det hela är en fråga om klichén att man ska bli äldre, men man ska inte bli gammal.

Det dröjer verkligen inte länge innan man byter ut Morrisey mot band som ger ut "our swedish collection", går på parmiddagar, läser Svenska Dagbladet, spelar golf, köper matchande overaller och skrålar med i "who the fuck is Alice?" när något saggigt band med en flottig tjockis som frontfigur lirar på någon afterski.
Jag har funnit att det inte är så mycket att man byter musiksmaken mot något mer mainstream, som att man tycker ny musik är skit, och att den man lyssnade på före man blev 30 är det man gillar. Men om du tänker dumpa Morrisey till förmån för något annat så kan jag bara heja på. :gremwink: Parmiddagar med en och annan singel på ett hörn blir ett naturligt steg när vänkretsen börjar gänga sig. Att hålla sig a jour med en dagstidning (i mitt fall DN) är inget tecken på ålderdom, utan snarare vilja att hålla sig informerad. Att bara läsa Witchblade är knappast något som är ett tecken på ungdomlighet... Golf är en form av primitivt jordbruk, och matchande overaller bärs av husvagnsfamiljer och/eller finnar. :gremwink:

Jag är rädd att den sortens människor (som handlar CD-skivor på macken, slentrianhyr videofilmer en gång i veckan och serverar chorizos och säger "det är sådana här... va'hetere... er.. va'hetere... som de säger på reklamen, tihi!" och tycker att de är jätteroliga) lever så gåtlösa liv att deras rollspel tappar all sin forna experimentlusta, nerv och hungrande efter nytänkande
Det du beskriver är zombier, som möjligen lirade lite Mutant när de var 16. Sådana människor var aldrig riktiga gamers.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: En toffels bekännelser

Heh, för mig heter det "hänga med polarna." en ganska bra bit in i relationen. :gremsmile:

//anders, vars kvinna faktiskt har uttryckt ett intresse för rollspel och gärna skulle prova någon gång.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Alla vuxna ska dö

"min hjärna [har inte] grötat ihop för det. Jag träffar i mitt jobb bl.a. 80-åringar som mentalt är 25, så det hela är en fråga om klichén att man ska bli äldre, men man ska inte bli gammal."

Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag att anledningen till att jag demoniserar vuxenvärlden så mycket är för att jag sedan ska känna "jamen, det här var ju inte så farligt" när jag införskaffar min första Billy-bokhylla för egna pengar. Det är alltså inte en pik mot er åldringar på forumet.

Hmm, å så har jag frysfack i min kyl. *försöker låtsas om att det är en bra undanflykt*

---

Jag vill inte direkt förvänta mig och ta för givet att jag skall kunna vara lika ball som du, Herr Nils, Kornella och Oldtimer m.m. när den tiden är inne, utan då vill jag skärrat kunna skaka av mig svettpärlor från pannan och utmattat konstatera "phew! Jag klarade det! Jag har inte blivit en trött pappskalle! Triumf!!!" som om det faktiskt vore något riktigt anmärkningsvärt.

Men visst, jag måste säga att det är grymt uppmuntrande att ha er här på forumet.

/Rising
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Vardagen är vår värsta fiende!

Hmm, svår fråga... Med förskräckelse ser jag hur mina gamla rollspelspolare redan nu, en efter en, dukar under för ondskans krafter, även kallad verkligheten, eller vardagen, och själv spenderar jag kanske en tiondel så mycket tid på rollspelande, som jag gjorde för 5-10 år sen... Jag planerar att bryta trenden, men verkligheten har många lockelser som för en närmare ruinens brant och bort från rollspelen för evigt.. jag kommer att kämpa för att åtminstone spela 3-4 gånger om året så länge jag lever, för när det är kul, då är det RIKTIGT kul...

... För övrigt så spenderar jag minst en timme på viktlyftning 3 gånger i veckan (kanske ngt att dra ner på :gremwink:)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: Läskig fråga... *burrar*

Ja, du... Jag tror jag har gett upp den spelande delen tyvärr.

Öh, tänker du ge upp redan? Du har ju ett universitet kvar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Hummm....

Om tio år är jag... 27. Något säger mig att jag *inte* kommer att ha ett eller flera barn då.

Men okej, vi låtsas. Jag vill väldigt gärna tro att jag skulle fortsätta med rollspelet livet ut, med eller utan längre perioder av passivitet. Med tanke på hur djupt mitt intresse för hobbyn går, om man jämför med många av mina kompisar, så känns det som att mina odds är rätt höga. Men framtiden får väl utvisa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ärligt talat så tror jag inte det spelar någon roll. Visst, jag har sett folk som droppat av av sådana anledningar, men många stannar kvar. De kanske inte spelar lika mycket, men de stannar i hobbyn.

Själv är jag 34, har hus, två bilar, flipperspel och gräsklippare, men jag spelar ändå.

Den enda egentliga svacka jag haft i mitt spelande har varit då jag under ett och ett halvt är jobbade i Jordanien och spenderade en stor del av min tid där (när jag kom hem fanns det alltid en massa annat som måste göras akut). Rollspel verkar inte ha slagit genom där än (något för rollspelsmakarna kanske, det kanske kan bli en boom liknande 80-talet i Sverige?), jag letade verkligen och hittade varken inhemska eller utländska rollspel.

Mitt råd till de som känner att de har svårt att ge prioritet till rollspel är att sänka ambitionsnivån. Dra hellre ner på spelandet än att försöka spela som vanligt, misslyckas och lägga av. Det är lättare att komma igång igen när man behåller kontakten med hobbyn och spelgruppen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,876
Location
Stockholm
Långt ifrån …

Jag tror det står mellan Anders Blixt och Oldtimer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Billy

"Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag att anledningen till att jag demoniserar vuxenvärlden så mycket är för att jag sedan ska känna "jamen, det här var ju inte så farligt" när jag införskaffar min första Billy-bokhylla för egna pengar."

Vad tror du att man har Billy-bokhyllor till? Just det: förvara spel i. Och filmer. Och serier. Och, för all del, en klase helt "ordinära" böcker som till exempel Shakespeares samlade verk, Arthur C Clarkes alla noveller, så många Terry Pratchett-romaner som man kan få plats med, viktiga religiösa böcker såsom Bibeln, Koranen, Mormons bok och Kosmos: En kort historik, som man kan dra inspiration ur till sina rollspel.

Kort sagt, Billy-bokhyllor tenderar att bli något slags koncentrat av allt det som man tycker är viktigt, oavsett om man betalar dem för egna pengar eller inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Nån som tänkt på Krille?

Han är väl, typ äldst av alla här på forumet? Lr?
Näpp, tror det är Oldtimer. Han är så gammal att han var med och assisterade när elden uppfanns (det var han som fixade snabbmat (klubbade mammutar) åt forskarna Ogg, Ugg och Ukk). Så säger legenden i alla fall.

Det påstås också att han hade ett finger med i spelet i dinosauriernas frånfälle.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: En toffels bekännelser

Fast jag måste säga att du satte fingret på ett schysst ämne: Relationer och rollspel. Jag undrar hur många som upplever att en bekännelse om att man spelar rollspel ökar ens aktier under ett raggande, till exempel. Hmm, föda åt tankarna...
Personligen så tycker jag att det verkar som en grej man väntar med att dra fram tills man känner varandra lite bättre. Det har fortfarande en nördstämpel, och i värsta fall en psykopatstämpel.

Face it, rollspel är inte bästa raggningsmetoden. En snabb koll av mina PM här visar till exempel att mindre än hälften av de jag fått från kvinnliga forumsmedlemmar handlar om att de vill ha sex med mig (och lyckligtvis inga av de från de manliga medlemmarna...).
 
Top