Vad gör en bra Kickstarter?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag roade mig med att göra en snabb sammanställning:
  • 2011: 2
  • 2012: 19
  • 2013: 21
  • 2014: 25
  • 2015: 17
  • 2016: 14
  • 2017: 16
  • 2018: 14
  • 2019: 11
  • 2020: 9
  • 2021: 16
  • 2022: 5
  • 2023: 2 hittills
Jag hade alltså fel; jag hade av någon anledning inte sorterat på rätt kolumn så jag trodde att jag började 2013. Då landar vi istället på 12 år, eller typ 1.2 kickstarters per månad. Som synes lite olika mellan åren – 2014 backade jag i genomsnitt två per månad, förra året backade jag mindre än en varannan månad.

Men ja, jag backar säkert mer än många. Kanske gör det mig "extrem". Jag får väl stå ut med det isf, tänker jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Jag roade mig med att göra en snabb sammanställning:
  • 2011: 2
  • 2012: 19
  • 2013: 21
  • 2014: 25
  • 2015: 17
  • 2016: 14
  • 2017: 16
  • 2018: 14
  • 2019: 11
  • 2020: 9
  • 2021: 16
  • 2022: 5
  • 2023: 2 hittills
Jag hade alltså fel; jag hade av någon anledning inte sorterat på rätt kolumn så jag trodde att jag började 2013. Då landar vi istället på 12 år, eller typ 1.2 kickstarters per månad. Som synes lite olika mellan åren – 2014 backade jag i genomsnitt två per månad, förra året backade jag mindre än en varannan månad.

Men ja, jag backar säkert mer än många. Kanske gör det mig "extrem". Jag får väl stå ut med det isf, tänker jag.
Tycker inte alls det låter extremt 🙂 Jag backar ju betydligt färre kickstarters, men det beror dels på att jag har en massa andra hobbys som kräver pengar, till exempel kläder, min whiskysamling etc. Samt att jag har en 16 månaders liten grabb som behöver blöjor, barnmat, kläder, hårprodukter etc. annars hade jag absolut backat fler kickstarters än vad jag gör nu 🙂
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Ställde frågan för jag funderar på angående kickstarten till Afrika-modulen till Neotech, om det vore bra att erbjuda grundreglerna väldigt billigt tillsammans med modulen gör en lite större (men väldigt prisvärd) summa. Tänker att Neotech har ju några år på nacken så alla har ju kanske inte reglerna och att detta vore ett bra sätt att locka backars som tänker: ”Det verkar vara en trevlig modul, men då behöver jag ju reglerna och de orkar jag inte köpa”
Det tycker jag alltid är en jättebra nivå att ha när det gäller Kickstarters för moduler. Vi kör en sådan till Lund, där man får med regelböcker, SL-skärm och tärningar utöver modulerna, som ett ”kom igång”-paket.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Ha en lagom lång leveranstid: Ingen gillar att vänta, så försök att hålla väntan så kort som det går. Men stressa inte ut produkter. Knepet är att ha så mycket klart som det går innan ni går ut. Text tar (oftast) mest tid att producera, så att ha majoriteten av råtexten skriven är nästan ett krav för att ni ska kunna leverera inom ett år.
Jag vill sticka ut hakan och säga att "all råtext skall vara skriven innan kampanjen startar". Det är hårdare konkurrens nu och åtminstone jag är mycket kräsnare. Mängden skräckexempel hopar sig och som ny producent är det viktigt att bevisa att det här inte kommer gå till historien som ett fiasko. Råtexten är råtext, den behöver arbetas om, exempel läggas till och förklaringar utökas. En komplett råtext gör det dessutom möjligt att tidigt ge dem som stöttar projektet något och de kan hjälpa till med korrekturläsning etc.

Om Fria Ligan startar en kampanj som i princip består av "vi tänkte skriva ett fantasyrollspel, typ" fungerar det för de har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur mycket jobb det är. Som en färsking är det omöjligt att förutsäga allt som kan gå fel eller hur minsta sak kan dra ut på tiden och därmed svårare att få folks förtroende.

Om produkten är ett äventyr skall alla SLP vara beskrivna (de behöver inte ha speldata och ha utseendet beskrivet men deras funktion i äventyret måste vara klar), alla händelser, platser och ledtrådar beskrivna och så vidare. Det fungerar inte att inledningen och slutscenen är beskrivna men allting däremellan och varför skurken rånmördade baronen "skall skrivas sedan".

Jag förstår att skaparen behöver ha kapital för att kunna beställa illustrationer, redaktörer, marknadsföring osv och det är vad den här formen av kampanjer är till för. Men att skriva och speltesta med sina vänner kostar inget.

Jag tror det här kokar ned till ett nytt råd:

Ha alltid en Plan B Se alltid till att ha en produkt som går att skeppa om allting drar ut på tiden. Om en illustration drar ut på tiden går det att kapa den och ändå skeppa utan den (och var transparent om det, det kan till och med vara så att du skall låta de som stöttat dig får rösta om hur du skall göra), om en redaktör eller speltestare hoppar av bör du ha några till på en lista osv. Vad stoppar produktionen, vad höjer respektive sänker kvalitén och mottagandet? Vad kan du klippa bort utan att någon klagar?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Hur ska man annars hålla reda på vilka man backat och huruvida de levererat etc, annat än genom ett kalkylark med en rad per crowdfunder och kolumner för utlovade datum, status, vad man blivit lovad etc? =)

Det är som när en kollega häromdagen uttryckte förvåning över att jag har ett liknande kalkylark med alla större/dyrare prylar jag köper, med inköpsdatum och butik. Hur ska man annars komma ihåg hur gamla ens grejer är, var man eventuellt kan hitta kvitton/garantier/reservdelar, etc? Har inte alla sådana kalkylark?
🙋😳

Hur skulle jag annars veta att jag köpte Moria av Wizard Games för 102 kr i januari 1992?
(Att jag avskyr ekonomi och får livshotande tråkanfall av bokföring är irrelevant.)
 
Top