Vad gör en bra Kickstarter?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Alla varor du köper kommer med kravet att du ska betala för det. Jag kan inte betala våra illustratörer om jag tänker skänka bort vår produkt/deras bilder.
Du kan ju fortfarande ta betalt för PDF:en. Det som väcker ont blod hos en del potentiella backers är sånt som ser ut att vara avsiktliga försök att trigga FOMO genom ”nu eller aldrig”-innehåll.
Jag säger inte att du gör det. Men det existerar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Du kan ju fortfarande ta betalt för PDF:en. Det som väcker ont blod hos en del potentiella backers är sånt som ser ut att vara avsiktliga försök att trigga FOMO genom ”nu eller aldrig”-innehåll.
Jag säger inte att du gör det. Men det existerar.
Jo, jag förstår det. Men att mena att det beror på att KS-skaparna är assholes som ägnar sig åt känslomässig manipulation är ju bara en av många möjliga tolkningar. Och om man tvärtom anser att det är den enda tolkningen och att den är moraliskt överlägsen alla andra och DESSUTOM anser sig tala för alla andra så är man ute på väldigt hal is.

Jag tycker exempelvis att en betydligt mer rimlig och generös tolkning är att skaparna vill tacka de backers som gör projektet möjligt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Däremot triggar det mig! Jag vill ju känna något! För mig är det inte FOMO. Det är PEPP! Fan va coolt! Fan va kul! Kommer lätt backa, tjata om KS och bry mig!
Jag blir också mer pepp om jag känner att det finns ett extra värde för mig att backa kampanjen. Att vara en grå pengapåse är opeppigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Det här håller jag inte alls med om. Alla varor du köper kommer med kravet att du ska betala för det. Jag kan inte betala våra illustratörer om jag tänker skänka bort vår produkt/deras bilder. Jag finner det rätt magstarkt att mena att alla som inte gör det är assholes och man sätter sig på en rätt hög häst.
Jag har inte skrivit att man inte ska betala.
Jag har inte sagt att något ska skänkas bort.
Jag har bara sagt att jag tycker illa om när något tillgängliggörs under en begränsad tid och/eller i ett begränsat antal, när det skulle kosta ett minimum av tid och energi att tillgängliggöra under längre tid och i obegränsat med exemplar.

Exemplet jag gav – återigen, om du tänker ignorera det en tredje gång ger jag nog upp nu – är att ladda upp PDF:en på DrivethruRPG eller någon POD-tjänst.

Det här med "gratis" vet jag ärligt talat inte var du får det ifrån. Den enda gång jag pratat pengar så var det tidsbundet – jag skrev att de som inte råkade ha pengar rätt månad exkluderas.

Hur kan jag bli tydligare? Jag tycker alltså att det är helt rimligt att ta pengar, och att göra vinst på det man säljer. Men man kan inte utgå från att alla som vill ha en viss pryl råkar ha pengar rätt månad. Alla har inte råd att köpa maximal-mega-paketet med extra allt på Kickstarter, utan skulle behöva dela upp det på flera månader till exempel. Andra missar kickstartern helt.

Jag har heller inte sagt att inget någonsin får vara det minsta exklusivt. Tvärtom har jag specifikt skrivit att jag är helt OK med att man bara trycker upp en begränsad utgåva av t.ex. en hardcover-version av en tilläggsbok. Men jag tycker att tilläggsboken sedan kan…

ok, nu ska jag vara extra tydlig…

läggas upp till försäljning på ett sätt som kräver minimalt med arbete så att även de som missade kickstartern har en chans att komma åt själva innehållet. Givetvis i de fall där det är möjligt – jag pratar alltså konkret och specifikt om äventyrs-PDF:er här. Jag pratar specifikt om produkter som lätt och billigt kan läggas upp men där så inte sker för att skapa en "känsla av exklusivitet".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag tycker exempelvis att en betydligt mer rimlig och generös tolkning är att skaparna vill tacka de backers som gör projektet möjligt.
Blir det inte tröttsamt att sitta och hitta på grejer jag skrivit? Vore det inte lättare att bara utgå från de saker jag faktiskt skriver?

Jag har inte med ett enda ord pratat om intentioner här. Jag skiter i intentionerna. Om någon trampar mig på foten när de dansar med mig så tycker jag att det är dåligt och onödigt att trampa mig på foten. Står de sedan kvar så tycker jag det börjar närma sig elakt, alldeles oavsett deras intentioner.

Jag är inte tankeläsare, alltså uttalar jag mig inte om andras intentioner. Jag pratar om deras beteenden. Att prutta i en fullsatt hiss är osnyggt beteende oavsett om man gjorde det med vilje, oavsett vad intentionen var.

Så vad skaparna vill är mig alltså ganska egalt. Om det de vill är snällt men det de gör är elakt, så tycker jag fortfarande det är relevant att påpeka att det de gör är elakt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
läggas upp till försäljning på ett sätt som kräver minimalt med arbete så att även de som missade kickstartern har en chans att komma åt själva innehållet. Givetvis i de fall där det är möjligt – jag pratar alltså konkret och specifikt om äventyrs-PDF:er här. Jag pratar specifikt om produkter som lätt och billigt kan läggas upp men där så inte sker för att skapa en "känsla av exklusivitet".
Tack, den extra tydligheten behövdes för jag förstod inte att det enbart handlade om KS-exklusivt material som skulle läggas ut till försäljning som PDF. Jag fick uppfattningen av att det fanns en hel del annat, inte minst eftersom du skrev det. Men då håller jag helt med. Ja, iaf om specifikt detta :)

Blir det inte tröttsamt att sitta och hitta på grejer jag skrivit? Vore det inte lättare att bara utgå från de saker jag faktiskt skriver?

Jag har inte med ett enda ord pratat om intentioner här. Jag skiter i intentionerna. Om någon trampar mig på foten när de dansar med mig så tycker jag att det är dåligt och onödigt att trampa mig på foten. Står de sedan kvar så tycker jag det börjar närma sig elakt, alldeles oavsett deras intentioner.

Jag är inte tankeläsare, alltså uttalar jag mig inte om andras intentioner. Jag pratar om deras beteenden. Att prutta i en fullsatt hiss är osnyggt beteende oavsett om man gjorde det med vilje, oavsett vad intentionen var.
Ok, vi kan nog släppa det här, men ja, jag uppfattade din inställning som att du gjorde dig till talesperson för alla de som utsätts för en i allra högsta grad medveten "känslomässig manipulation." Alltså där intentionen uttryckligen skulle vara att skapa en känsla av FOMO. Men som sagt, jag tror inte vi kommer så mycket längre oavsett.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vad är FOMO?
Fear Of Missing Out. Skulle säga att det i grund och botten är en djupt mänsklig känsla och jag har främst hört den användas om ungdomar som inte vill missa Festen eller Konserten eller vad det nu kan vara. Och det ser jag inte som något supernegativt även om man som snart 50-åring inte riktigt lider av det längre. Men jag minns det med värme :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Fear Of Missing Out. Skulle säga att det i grund och botten är en djupt mänsklig känsla och jag har främst hört den användas om ungdomar som inte vill missa Festen eller Konserten eller vad det nu kan vara. Och det ser jag inte som något supernegativt även om man som snart 50-åring inte riktigt lider av det längre. Men jag minns det med värme :)
Jag kanske kommer från en annan vinkel, men för mig förknippas FOMO främst med marknadsförening och att skapa en hype som bidrar till ganska mycket negativa saker i sociala medier främst. Finns inget fenomen som bidragit med så mycket stress och mental ohälsa om du frågar mig.

Men jag tolkar utifrån det sammanhang jag själv befinner mig i och ser fenomenet utifrån. Känns som att förr var nog inte den känslan lika skadlig som i dagens samhälle där information sprids allt snabbare och det är svårt att sortera vad som är och inte är relevant. Särskilt utsatta för detta blir då de yngre.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Mina favoriter har varit de KS som har *ett* alternativ som är den rena produkten, och sen kan det finnas fluffiga saker som inte är fysiska prylar. Exempelvis en dyr slant för att spela spelet med skaparna, eller få sitt porträtt med i boken, eller vad det nu kan vara. Men jag ogillar starkt olika omslag, olika specialtärningar, och "fluff". Har ändå backat spel av det slaget ibland, men idag känner jag att en bok och kanske några tärningar--det som krävs för att spela spelet--det är allt jag vill ha.

Idag, om jag ser ett spel som främst säljs på sina plastgobbar, så avstår jag direkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag kanske kommer från en annan vinkel, men för mig förknippas FOMO främst med marknadsförening och att skapa en hype som bidrar till ganska mycket negativa saker i sociala medier främst. Finns inget fenomen som bidragit med så mycket stress och mental ohälsa om du frågar mig.

Men jag tolkar utifrån det sammanhang jag själv befinner mig i och ser fenomenet utifrån. Känns som att förr var nog inte den känslan lika skadlig som i dagens samhälle där information sprids allt snabbare och det är svårt att sortera vad som är och inte är relevant. Särskilt utsatta för detta blir då de yngre.
Skulle säga att sociala medier har förstärkt detta eftersom du nu kan uppleva FOMO över allt som sker på planeten. Men det är OT. Min poäng var dock att det inte riktigt är ett klart definierat tillstånd och om det rör sig faktiska bedrägerier (som föreslogs tidigare i tråden) eller socialt utmattade stress så är det nog bättre att använda de mer etablerade och tydliga termerna.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Jag som oftast köper PDFer är lite less på all denna fysiska skit som inte tillför någonting. Hårdpärm, snören osv. De enda saker jag backar på fysisk nivå är en del svenska produkter. Tyvärr är de PDFer som följer med ofta ganska kassa. Inga uppdelningar i lager (så man kan skriva ut utan bakgrund och bilder om man vill). Vettiga och länkade innehållsförteckningar, register osv. En del har så jobbig layout att det knappt går att skriva ut (vit text på svart bakgrund, vafan).

Så jag föredrar: mer monster, äventyr, äventyrsplatser, klasser (el. motsv), spelbara arter, speltips, äventyrsgeneratorer osv.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
789
Jag börjar mer och mer bli en förespråkare för inga töjmål. Så ju färre desto bättre. Om det måste vara med så är ju töjmål som uppgraderar tryckmaterialet att föredra.

Det finns dock två dödssynder som får mig både tappa pepp för produkten och intresse för producenten:
- Exklusivt content i form av äventyr eller setting-info. Värst är när hela produkten är KS-exklusiv i en redan pågående produktlinje, exempelvis att en världsbok eller kampanjbok till en spelserie bara går att få tag i genom en kickstarter medans resten av böckerna går att köpa när man vill från förlaget. Då känns det verkligen som förlag främst vill dra in pengar, snarare än att folk ska få uppleva deras spel.
- Hemliga töjmå. Varför kan man inte berätta från början vad man vill göra?


Sen är jag också starkt för längre kickstarter perioder, helst minst 2 månader.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Håller med om allt i förstainlägget men fyller på med någon punkt till.
  1. Avvägda stretch goals. Att stretch goals helt enkelt är satta efter vad som krävs för att förverkliga dem. Det jag tycker händer för ofta är att stretch goals istället används som ett hype-verktyg. Liknande töjmål kanske ligger på 50k i skillnad i början men så ser skaparna att det ramlar in pengar så blir skillnaden istället 150k och på slutet avtar farten och då ändrar de till 25k i skillnad. Oftast planerat så de låser upp samtliga planerade stretch goals. Det här kan ibland leda till att samma typ av stretch goals blir "värda" olika mycket och att vissa stretch goals som ser rätt enkla ut kan se ut att kosta enormt mycket.
  2. Komma nära skaparna. Se att de tar sig tid och hänger med bland kommentarerna och får se dem svara på lite frågor och är delaktiga. Detta blir ju svårare ju större KS det är men tycker Tomas (FL) har varit bra på detta och i min första Kickstarter (dock ej första crowdfunder) så var Chris Birch (Modiphius) väldigt aktiv att svara både bland kommentarerna och PM vilket jag tycker uppskattas trots att det blev sent osv. Att inte sluta att följa kommentarerna när det inte alltid går som planerat är med uppskattat (tex när det blivit något större fel eller försenat).
  3. All viktig info angående Kickstartern bör finnas just där. Har varit med om att skaparna släpper en uppdatering om sin KS på facebook och för mig och andra som ej hänger på facebook känns det rätt snopet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
En bra kickstarter tar mina pengar och förvaltar dem bra. Sen får jag boxen innan affären.
(Å pdf:en släpps aldrig innan fysisk bok. Läsa på telefon, dator eller IPad är inte lika bra som bok ;) )

De gör en fin karta
Ett extra äventyr
En bra bok
En box
Ett gäng tärningar
Slp porträtt på kortlekskort
Allt ska sen ändå kunnas köpa på SFbokhandeln
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Å pdf:en släpps aldrig innan fysisk bok. Läsa på telefon, dator eller IPad är inte lika bra som bok
Jag blir alltid lite fundersam över det här. På vilket sätt blir din upplevelse av produkten bättre av att andra förhindras att komma åt den i sitt föredragna format? Varför måste vi vänta för att du ska få din bok först?

Varför inte skicka ut PDF:en när den är klar? Du behöver ju inte läsa den. Det kan ju rentav finnas möjlighet för dig att välja en backer-nivå som inte ens innehåller en PDF i vissa fall, så du slipper frestas.

Men jag håller med, det är inte lika bra. Det är nästan alltid bättre =)
 
Top