Vad gör en bra Kickstarter?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Bryter ut en diskussion om detta från Crowdfundingens dead end?

Kickstarters idag är som jag brukar säga "ett nödvändigt ont" för att få ett rollspel gjort i 9/10 fall. Utan Kickstarter/crowdfunding skulle tyvärr ganska få svenska spel se dagens ljus. På samma sätt finns det stor frustration när det gäller Kickstarters, där folk ibland känner att det bara blir glorifierad marknadsföring eller förbeställning. Så jag tänkte att det kan vara värt att starta en tråd där vi snarare fokuserar på vad som kan göra en bra Kickstarter. Som en av de vars leverne är ganska beroende av Kickstarter är det ju för mig intressant att höra vad man kan göra för att göra det bättre!

De sakerna jag tänker är:
  • Sätt en nivå som ni faktiskt behöver!: Tyvärr finns det skräckhistorier där Kickstarter lyckats men ändå inte kunnat leverera för att de inte tagit ut tillräckligt betalt, så trots alla pengar räcker inte allt till. Speciellt gäller detta frakt, där det bör kollas upp innan; se bara Chaosiums Call of Cthulhu 7th Edition som hade underbudgeterat på frakten och höll på att sänka hela företaget, där det tog år att skicka de fysiska böckerna.
  • Ha en lagom lång leveranstid: Ingen gillar att vänta, så försök att hålla väntan så kort som det går. Men stressa inte ut produkter. Knepet är att ha så mycket klart som det går innan ni går ut. Text tar (oftast) mest tid att producera, så att ha majoriteten av råtexten skriven är nästan ett krav för att ni ska kunna leverera inom ett år. Det är dumt att tänka att Kickstartern betyder "ja men nu drar jag igång och gör det här!" Men på samma sätt så är det OK att ha en lite längre tid emellan om ni håller den, speciellt för mindre etablerade som kanske inte har samma kapital.
  • Ge er själva tillräckligt med tid: Ingen gillar att vänta, men folk är argare på när saker och ting blir sena! Så försök att ha en rimlig tidsberäkning och räkna på en leveranstid där du har en marginal! Då kan du hantera minst ett större bakslag utan att faktiskt behöva försena materialet. Dessutom gillar ingen stressade produkter, så mer marginal minskar också den risken.
  • Var transparenta: Våga berätta vad som sker! Folk blir sura på dålig planering, men vissa saker går inte att styra över. Vi har just nu pappersbrist i världen, så skapar det till exempel en försening kan du inte rå för det. Men berätta också kul grejer! En rolig sak med Kickstarter är ju att få följa med bakom kulisserna. Ha gärna lite roliga produktuppdateringar. Jag tror också att berätta ungefär vad pengarna går till inte alls behöver vara en dum idé, i alla fall i lagom grad.
  • Ha lagom med stretch goals: Du kan ha planerat hur bra som helst, men nu ska du helt plötsligt producera fyra extra äventyr, 10 miniäventyr och backares namn ska in på karaktärer. Det kan sinka produktionen rejält. Jag hänvisar till min egna tråd om bra stretch goals för inspiration.
  • Bjud på saker under tiden: Det här är enligt mig den roligaste och kanske viktigaste av allt, något jag ibland tycker vi ser för lite. En av de stora anledningarna till att jag backade många projekt var att jag kunde få något av det nu på en gång! Istället för att behöva vänta ett halvår-år på att få spela den här coola grejen kan jag få en alfa på några enkla snabbstartregler och spela det nu ikväll! Och jag måste inte vänta på att böckerna kommer i butik för att få se något, för de skickar ut en alfa och beta på böckerna som jag kan läsa, så jag kan börja kika redan innan allt kommer. Jag struntar i att de inte är layoutade eller att vissa sektioner inte är klara, för att jag backade detta gjorde att jag fick möjlighet att spela spelet under tiden. Det gör också att när det färdiga spelet kommer fortsätter jag att ha hypen uppe, för jag har ju hunnit spela det en del redan innan!
Det här är saker jag tänkt på som backare och som en som också varit med och drivit Kickstarters. Men jag ser gärna att folk fyller på, för tror det är bra att prata om Kickstarters konstruktivt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag tillhör definitivt de som blir aktivt avtänd av KS-exklusiva grejer. Jag ogillar när kickstarters försöker få mig att känna "pepp" eller FOMO. Jag vill inte känna pepp. Jag vill göra ett moget, rationellt avvägande om var jag ska lägga mina pengar.

Dessutom är det ful stil överlag – jag ogillar exklusivitet som idé och princip, framför allt när det är manufactured scarcity. Jag fattar att man inte trycker upp fler ex av det där speciellt äventyret i hårdpärm eller whatever, men vafan – lägg ut på POD och släpp som PDF, så att folk åtminstone kan få tag på materialet. Hittepå-brist är verkligen bara fulspel och emotionell manipulation.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag funderar på om "var tydlig" är en egen punkt eller går in under "var transparenta". Jag tycker inte att Kickstarter ska fungera eller ses som en förköpsplattform, så jag vill gärna att de som har kickstarters är MYCKET TYDLIGA med hur de ser på plattformen och sitt projekt. Vad händer om det går åt fanders? Garanterar man pengarna tillbaka, eller kan vi landa i en situation där allt man får för pengarna är tio statusuppdateringar och lite concept art? Kort sagt: Jag vill gärna se att man planerar, tydligt och öppet, även för scenariet "det skiter sig".


Sedan framgick det nog ovan tycker jag överlag skitilla om när kickstarters håller på med emotionell manipulation, bygger FOMO eller försöker få folk att bli "hype". Jag vill inte backa en kickstarter för att kan känner något, utan för att jag tänker något. Lämna fulspel och manipulation åt reklambranschens allra värsta avskräde, och spela schysst istället. Rak, öppen och ärlig kommunikation. Jag blir bara trött av "hype-men".
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Ett tillägg till en bra lista: undvik KS-exklusiva töjmål! Det triggar FOMO-reflexen, vilket har en avgjort negativ effekt på mitt intresse att backa.
Instämmer! Däremot kan vissa KS-exklusiva saker vara något som inte behöver vara illa. Jag skulle dock sätta dem i två kategorier:
  1. Sjukt exklusiv och cool fysisk grej: Detta är inte ett töjmål utan mer bara något du kan köpa med Kickstartern. Här tänker jag på saker som "du får ett original av en illustration" eller "statyetterna gjorda för Kickstarter-filmen". Det är en sådan sak som känns vettig att ge till de som vill backa och ger mervärde, samtidigt som det också lockar de som är samlare.
  2. Kul och dum grej för er backare: Detta är vanligare i tv-spel, där det går att göra något exklusivt. Det viktiga är att det ska vara kul. Return to Monkey Island hade som förhandsbonus Horse Armor (en referens till en Oblivion DLC) som var totalt onödig och inte fyllde något syfte, men hade lite rolig dialog kring sig. Den var onödig men det var lite kul för mig som förbeställde. En rollspelsmotsvarighet är typ ett diplom med I backed this game on Kickstarter and all I got was this lousy diploma. Eller kanske ett snyggt diplom? Det hade varit kul!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag vill fortfarande se följande kickstarter:

Hej, vi har skrivit ett rollspel på 200 sidor. Om vi kommer upp till 10000 kr kan vi publicera det.

Stretchgoal 1: Får vi 20000 kr anställer vi en redaktör som minskar textmassan till 150 sidor.

Stretchgoal 2: Får vi 30000 kr kommer vår redaktör att minska textmassan till 100 sidor.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
En sak som också gäller för Kickstarters överlag och som är snorviktig:

Det ska vara en bra deal: Att backa projektet ska ge en redig rabatt jämfört med att köpa i butik – och det gör det också! Tycker också det är helt ok att faktiskt våga lyfta ungefär vad rabatten skulle motsvara (typ ha med rek pris för produkten).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag kan känna att KS-exklusiva grejer kan vara okey om det är en t-shirt, och inte okey om det är en PDF om alvhemligheter.
Okey om det är en massa vykort, inte okey om det är en expanderad vapentabell.

Sådant som direkt tillhör rollspelet är kass att gömma som KS-exklusivt, det gillar jag inte alls.

I övrigt får jag bara instämma med vad som sägs om stretchgoalsen: ha även dessa någorlunda färdiga innan de annonseras, eller ha så extremt små grejer så att det i princip inte kräver mer jobb än några timmar som mest (Kult hade tex. ett par nya klasser som stretchgoals, vilket är en utmärkt idé).

Jag tycker dock inte att det måste vara en bra deal. Tanken här är ju att man är passionerad för projektet och vill stödja det, inte att man ska vara ute efter fyndjakt - då får man åka till Erikshjälpen och leta i någon binge med andra rollspel. Man kan såklart vara tydlig med det i kampanjinfon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag tillhör definitivt de som blir aktivt avtänd av KS-exklusiva grejer. Jag har när kickstarters försöker få mig att känna "pepp" eller FOMO. Jag vill inte känna pepp. Jag vill göra ett moget, rationellt avvägande om var jag ska lägga mina pengar.

Dessutom är det ful stil överlag – jag ogillar exklusivitet som idé och princip, framför allt när det är manufactured scarcity. Jag fattar att man inte trycker upp fler ex av det där speciellt äventyret i hårdpärm eller whatever, men vafan – lägg ut på POD och släpp som PDF, så att folk åtminstone kan få tag på materialet. Hittepå-brist är verkligen bara fulspel och emotionell manipulation.
Fast... Om du nu gör ett moget och rationellt övervägande måste det ju varaden enklaste sak i världen att genomskåda det du uppfattar som dålig stil, och inte gå i den fällan? Är det inte ganska irrationellt att gå och irritera sig över det och låta det ta överhanden så att du inte förmår fatta rationella beslut?

Men ok, jag vet inte riktigt vad manufactured scarcity innebär i detta avseende. Begränsade upplagor? Möjlighet att köpa signerad T-shirt? Fina små diplom? Klistermärken?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag vill fortfarande se följande kickstarter:

Hej, vi har skrivit ett rollspel på 200 sidor. Om vi kommer upp till 10000 kr kan vi publicera det.

Stretchgoal 1: Får vi 20000 kr anställer vi en redaktör som minskar textmassan till 150 sidor.

Stretchgoal 2: Får vi 30000 kr kommer vår redaktör att minska textmassan till 100 sidor.
Så, vad väntar du på? ;)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag är ingen fan av KS. Det är lite för mycket ”sälj” för min smak.

Däremot gillar jag GMTs P500 där man kan gå in och förboka spel, och där det mesta av jobbet inte påbörjas förrän man vet att man har 500 förbokade ex av ett spel (eller reprints).

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Fast... Om du nu gör ett moget och rationellt övervägande måste det ju varaden enklaste sak i världen att genomskåda det du uppfattar som dålig stil, och inte gå i den fällan
Jag vet inte riktigt varför du tror att min reaktion här enbart handlar om min egen köpupplevelse? Jag tycker att det är dålig stil överlag, för jag vet att många – inklusive jag själv – är mottagliga för känslomässig manipulation.

"Jamen om du genomskådar bedragaren så är det ju inga problem, eller hur?"

Jag vill göra ett moget och rationellt övervägande. jag vill att alla ska ha den möjligheten. Känslomässig manipulation gör det svårare.

Men ok, jag vet inte riktigt vad manufactured scarcity innebär i detta avseende. Begränsade upplagor? Möjlighet att köpa signerad T-shirt? Fina små diplom? Klistermärken?
Jag tyckte att jag gav ett exempel i inlägget: "Här är ett äventyr som är KS-exklusivt. Det skickas bara ut till de som backar på KS, och tillgängliggörs aldrig i annan form t.ex. PDF eller POD utan är verkligen bara exlusivt för att vi typ lovade att det skulle vara det".

Manufactured scarcity är när man har något som man i praktiken kan tillgängliggöra utan att det innebär speciellt mycket extrajobb, som till exempel en PDF, men väljer att bara sälja den i "begränsad utgåva". Bristen är så att säga konstruerad. Det är inte en brist som beror på materiella begränsningar utan huvudsakligen på vilja – att man begränsar mer eller mindre huvudsakligen för att just "skapa hype" eller ja – skapa FOMO.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Jag är en av dem som sällan backar nåt numera. Ställ mig i ”vänta tills det kommer ut i handeln”-hörnet tillsammans med de andra där. Numera blir det mindre än en KS per år för mig. Men jag backade en del grejer förr.

En av de saker jag tittar mest på om något ändå fångar mitt intresse är vilka som skriver och vilket företag/motsv som står bakom.
Hype är luft.
Utgivares track record är guld.

Så om det är fråga om en produkt från någon som inte gett ut något tidigare ser jag gärna att den samarbetar med några som har erfarenheten och som visat sig kunna sköta sådana projekt. Det är vad jag själv skulle göra om jag fick för mig att ge ut något.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
En sak som också gäller för Kickstarters överlag och som är snorviktig:

Det ska vara en bra deal: Att backa projektet ska ge en redig rabatt jämfört med att köpa i butik – och det gör det också! Tycker också det är helt ok att faktiskt våga lyfta ungefär vad rabatten skulle motsvara (typ ha med rek pris för produkten).
Det håller jag verkligen med om! Ska jag ligga ute med pengar och ta en risk, vill jag ha avkastning på den investeringen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag vet inte riktigt varför du tror att min reaktion här enbart handlar om min egen köpupplevelse? Jag tycker att det är dålig stil överlag, för jag vet att många – inklusive jag själv – är mottagliga för känslomässig manipulation.

"Jamen om du genomskådar bedragaren så är det ju inga problem, eller hur?"

Jag vill göra ett moget och rationellt övervägande. jag vill att alla ska ha den möjligheten. Känslomässig manipulation gör det svårare.
Menade mest att det du kallar "känslomässig manipulation" knappast är ett objektivt fastslagen företeelse. Du får såklart gärna anse att din åsikt är allmängiltig och fatta dina beslut utifrån det men från mitt perspektiv är det mest ytterligare en känsla. Jag personligen gillar exklusivitet. Men främst när det gäller meningslösa saker som man alldeles utmärkt klarar sig utan.

Jag tyckte att jag gav ett exempel i inlägget: "Här är ett äventyr som är KS-exklusivt. Det skickas bara ut till de som backar på KS, och tillgängliggörs aldrig i annan form t.ex. PDF eller POD utan är verkligen bara exlusivt för att vi typ lovade att det skulle vara det".

Manufactured scarcity är när man har något som man i praktiken kan tillgängliggöra utan att det innebär speciellt mycket extrajobb, som till exempel en PDF, men väljer att bara sälja den i "begränsad utgåva". Bristen är så att säga konstruerad. Det är inte en brist som beror på materiella begränsningar utan huvudsakligen på vilja – att man begränsar mer eller mindre huvudsakligen för att just "skapa hype" eller ja – skapa FOMO.
Ok, ja. Jag förstår. Nu tror inte jag att det finns speciellt många extrajobb som inte innebär extrajobb. Men jag kan tycka att detta platsar under "En bra deal" eller kanske ännu hellre "tack för hjälpen". Men som sagt, jag förstår din ståndpunkt. Om den är mogen och rationell vågar jag inte svara på :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag ogillar ju överlag exklusivitet – om man med hyfsat lite jobb (ladda upp en PDF på Drivethru / Publit) kan tillgängliggöra något bredare, så att inte bara en liten elitskara människor som råkade ha pengar tillgängliga rätt månad får tag på grejen, så tycker jag att det är lite asshole:y att inte göra det. Klart allt kräver jobb – men frågan är hur mycket.

Exklusivitet bygger ju så att säga alltid på att människor exkluderas. Det känns såklart bra för de som inkluderas, de som är på insidan. De känner hyper och glädje. Men det är mindre kul att ha missat en kickstarter med ett par månader och nu inte kunna spela det där roliga äventyret.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag tycker dock inte att det måste vara en bra deal. Tanken här är ju att man är passionerad för projektet och vill stödja det, inte att man ska vara ute efter fyndjakt - då får man åka till Erikshjälpen och leta i någon binge med andra rollspel. Man kan såklart vara tydlig med det i kampanjinfon.
Det måste det såklart inte, men jag ser det lite som en bra ge och ta. Den som stöttar projektet får som tack ett ekonomiskt incitament att du får det billigare, vilket är en bra perk. Jag är också fan av att lägga till möjligheter att backa projektet på extra sätt som inte nödvändigtvis handlar om dealen på spelet; saker som samlarprylar kopplade till spelet eller specialevenemang, eller annat väldigt exklusivt lull-lull. Jag vet till exempel från en producent att den saken som de har störst marginal på är t-shirts, samtidigt som det är det som de säljer mest av!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag ogillar ju överlag exklusivitet – om man med hyfsat lite jobb (ladda upp en PDF på Drivethru / Publit) kan tillgängliggöra något bredare, så att inte bara en liten elitskara människor som råkade ha pengar tillgängliga rätt månad får tag på grejen, så tycker jag att det är lite asshole:y att inte göra det. Klart allt kräver jobb – men frågan är hur mycket.

Exklusivitet bygger ju så att säga alltid på att människor exkluderas. Det känns såklart bra för de som inkluderas, de som är på insidan. De känner hyper och glädje. Men det är mindre kul att ha missat en kickstarter med ett par månader och nu inte kunna spela det där roliga äventyret.
Det här håller jag inte alls med om. Alla varor du köper kommer med kravet att du ska betala för det. Jag kan inte betala våra illustratörer om jag tänker skänka bort vår produkt/deras bilder. Jag finner det rätt magstarkt att mena att alla som inte gör det är assholes och man sätter sig på en rätt hög häst.

Alla har inte per automatik rätt till allt jag, eller någon annan, skapar. Det är verkligen inte en grundläggande mänsklig rättighet att gratis kunna ladda ner material från KS man missat, oavsett anledning. Och det är verkligen inte "assholey" att inte erbjuda den tjänsten. Det är liksom inte vatten eller skolgång vi pratar om här.

Så mycket för mognad och rationalitet...
 
Top