Vad gör en bra Kickstarter?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Å pdf:en släpps aldrig innan fysisk bok. Läsa på telefon, dator eller IPad är inte lika bra som bok
Det har jag personligen inga problem med, snarare tvärtom! Jag gillar verkligen att få PDF:er, både de tidiga versionerna när spelet är på gång och den färdiga PDF:en. Brukar också se det som goodwill; kul att få filen när spelet går till tryck, så slipper jag vänta en-två månader på att fysiska böckerna landar. Framförallt skulle det kännas dumt att undanhålla den från folk, tänker jag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Å pdf:en släpps aldrig innan fysisk bok. Läsa på telefon, dator eller IPad är inte lika bra som bok
Det är spännande att se hur olika vi är som konsumenter. Jag skulle alltid önska att det släpps som PDF, eller annan digital form, som jag kan kika i före den fysiska boken kommer. Varför? Därför jag är där för att spela och testa spelet, något jag vill göra så snart spelet är redo att släppas, inte när spelet är tryckt i fysisk form. Samtidigt återspeglar nog det här mig som konsument, kan jag så väljer jag PDF över fysisk produkt alla gånger när det kommer till rollspel. När det kommer till skönlitteratur är jag dock tvärsom, där väljer jag i första hand den fysiska boken men det är även för att det är två media som ska göra två helt olika saker för mig som läsare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
En sak som jag önskar från kickstarters är att de inte stängs innan löning. Har fått passa på en del kickstarters då de ligger en tid i månaden när det inte är mycket klirr i kassan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Jag ogillar ju överlag exklusivitet – om man med hyfsat lite jobb (ladda upp en PDF på Drivethru / Publit) kan tillgängliggöra något bredare, så att inte bara en liten elitskara människor som råkade ha pengar tillgängliga rätt månad får tag på grejen, så tycker jag att det är lite asshole:y att inte göra det. Klart allt kräver jobb – men frågan är hur mycket.

Exklusivitet bygger ju så att säga alltid på att människor exkluderas. Det känns såklart bra för de som inkluderas, de som är på insidan. De känner hyper och glädje. Men det är mindre kul att ha missat en kickstarter med ett par månader och nu inte kunna spela det där roliga äventyret.
Jag håller i grunden med dig, med lite modifikation och något förbehåll. Anledningen till exklusiviteten är en faktor. Det kan finnas flera anledningar till att man t.ex. släpper en fysisk bok i begränsad utgåva, kanske främst för att det är kostsamt och svårt att lagerhålla under lång tid. För en liten aktör kan det bli en för stor börda, och då är just begränsade/limiterade utgåvor det bästa sättet att förverkliga sitt projekt på.

Det kan finnas konstnärliga motiv till att inte släppa som pdf eller andra digitala format. ”Jag vill att boken jag har skrivit ska läsas i fysisk form, för det är så jag tycker den ska upplevas” är ett giltigt förhållningssätt, tycker jag. Mitt senaste konsttryck lät jag trycka i begränsad utgåva, hundra exemplar, och numrera/signera dem för hand. Jag har inte gjort tryckfilen tillgänglig online, för det är inte så jag vill att den ska upplevas. Är det exkluderande? Ja, kanske, men intentionen är inte att exkludera utan att förverkliga min vision om vad konstverket ”ska vara”.

Hur ser du på ovanstående?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Jag är en riktig sucker som faller platt för exklusiva töjmål och blir ibland lite sur om jag ser ett sådant säljas till kreti och pleti i vanliga butiker efter avslutad ks. Jag håller egentligen med @krank att det där är billiga fomo-knep som inte hör hemma i crowd funding! Men jag kan inte rå för hur jag känner...
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Ska se om jag kan vara osarkastisk.
Vad gäller KS-exklusiva töjmål, så vill jag inte att de ska vara spelinnehåll. Så äventyr, nya yrken, magiskolor, rymdskeppsklasser osv, bör inte vara KS-exkusiva.

Ska man ha KS-exklusiva grejer så kan de få vara fysiska prylar. T-shirts, lyxigare bok, tematiska tärningar, liten kristallbyst av den onde ärkemagikern och liknande.

Saker som: spela en session med skaparna, releaseparty eller andra former av aktiviteter är också ok att ha exklusiva tycker jag.

Kreativa bidrag: Få din egen karaktär skapad i världen, skapa din egen art tillsammans med skaparna eller annat av den typen kan hamna lite mittemellan. Jag kan tycka att om det är tillräckligt bra borde det kunna komma alla till goda (med kredit till alla inblandade). Å andra sidan kanske man vill ha det bara för sig själv. Det viktiga är att det är tydligt från början.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag håller i grunden med dig, med lite modifikation och något förbehåll. Anledningen till exklusiviteten är en faktor. Det kan finnas flera anledningar till att man t.ex. släpper en fysisk bok i begränsad utgåva, kanske främst för att det är kostsamt och svårt att lagerhålla under lång tid. För en liten aktör kan det bli en för stor börda, och då är just begränsade/limiterade utgåvor det bästa sättet att förverkliga sitt projekt på.
Det här tog jag höjd för redan i mitt första inlägg i frågan och har försökt förtydliga några gånger: Jag pratar specifikt om grejer som inte är fysiska, eller som inte kräver någon vidare arbetsinsats eller extrakostnad.

Ju mer extrakostnad och arbetsinsats som krävs, desto mer förståeligt är det att man har begränsad utgåva etc. Jag fattar också att man kanske inte kan trycka oändligt antal hardcover-versioner av en bok och ha dem liggandes, så att säga. Då är det inte manifactured scarcity, utan bara vanlig scarcity. Och ja, det är såklart inte binärt utan en glidande skala.

Det kan finnas konstnärliga motiv till att inte släppa som pdf eller andra digitala format. ”Jag vill att boken jag har skrivit ska läsas i fysisk form, för det är så jag tycker den ska upplevas” är ett giltigt förhållningssätt, tycker jag. Mitt senaste konsttryck lät jag trycka i begränsad utgåva, hundra exemplar, och numrera/signera dem för hand. Jag har inte gjort tryckfilen tillgänglig online, för det är inte så jag vill att den ska upplevas. Är det exkluderande? Ja, kanske, men intentionen är inte att exkludera utan att förverkliga min vision om vad konstverket ”ska vara”.

Hur ser du på ovanstående?
Det här har jag lite svårt för.
Men jag har svårt att veta hur jag ska uttrycka mig utan att trampa på tår… Så jag ska försöka vara försiktig:

Jag personligen, som skapare, saknar i stort sett den sortens starka konstnärliga vision som jag upplever att en del har. Framför allt när det gäller format. Jag har ingen konstnärlig vision alls om hur folk ska läsa mina spel eller titta på mina kartor. Gör det som ePub, fysisk bok, grottmålningar. Och det gör nog att jag har lite svårt att sätta mig in i den sortens starka visioner. Mina visioner tenderar att vara betydligt mer flytande och osäkra.

Det du beskriver… tja, det är väl ett giltigt förhållningssätt, beroende på vad man menar med "giltigt", men det är också exkluderande. Intentionen kanske inte är att exkludera, men om resultatet blir exkludering så är jag personligen benägen att bry mig mer om resultatet än om intentionen.

Men det här också samman med att jag inte är intresserad av att fälla moraliska omdömen om konstnären, utan bara vill diskutera verket och resultatet. Det är inte så att den som skapar ett verk som exkluderar nödvändigtvis är en dålig människa i sitt hjärta av hjärtan, i sin innersta själ eller sin vilja. Jag är inte tankeläsare, jag kan inte avgöra det. Jag vill gärna tro att alla vill väl och gott. Men även en människa vars hjärta är fullt av hundvalpar och ljus och blommor kan agera på ett sätt som jag tycker är problematiskt – göra handlingar vars konsekvenser jag tycker är värda att diskutera.

Så. Det är klart det blir en avvägning. Om ens vision som konstnär kräver att verket är exkluderande, då har man som konstnär att välja mellan att vara exkluderande eller att justera sin konstnärliga vision. Jag tänker inte nödvändigtvis säga att konstnärer som väljer att prioritera sin ursprungliga konstnärliga vision är dåliga människor, men jag tycker man bör kunna påpeka att det är exkluderande och diskutera konsekvenserna.

…är det ett svar på frågan?
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
En sak som jag aktivt ogillar (den bra Kickstartern ska alltså undvika det) och som gjort att jag valt bort att backa en del projekt är pledge-nivåer som påverkar innehållet för alla backers. Typ: "Betala 5000 och vi baserar en SLP på dig". Jag som pledgat 500 för bara grundprodukten har inget jävla behov av den onda ärkemagikern Björn-Oskar som någon betalat för att få med i texten. Fruktansvärt avtändande.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
En sak som jag aktivt ogillar (den bra Kickstartern ska alltså undvika det) och som gjort att jag valt bort att backa en del projekt är pledge-nivåer som påverkar innehållet för alla backers. Typ: "Betala 5000 och vi baserar en SLP på dig". Jag som pledgat 500 för bara grundprodukten har inget jävla behov av den onda ärkemagikern Björn-Oskar som någon betalat för att få med i texten. Fruktansvärt avtändande.
Lite OT: Legend hade en sådan pledge-nivå. Jag kände ingen av de avbildade, så de blev som vilka SLP:s som helst (och störde därför inte alls). Något år senare lärde jag känna en av dessa (som fått nivån i 60-årspresent av sin familj!), och det var riktigt kul, inget annat :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Lite OT: Legend hade en sådan pledge-nivå. Jag kände ingen av de avbildade, så de blev som vilka SLP:s som helst (och störde därför inte alls). Något år senare lärde jag känna en av dessa (som fått nivån i 60-årspresent av sin familj!), och det var riktigt kul, inget annat :)
Ja, det behöver förstås inte falla ut på ett dåligt sätt! Jag tror mer att jag principiellt stör mig på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Det känns som en sån grej som kan bli väldigt bra eller väldigt dålig beroende på hur det görs. Dels kan ju SLPn vara olika mycket integrerad – ett appendix med lösa SLP:er är ju en annan sak än SLP:er som är viktiga aktörer i spelvärlden eller som är med i introäventyret. Dels kan det ju genomföras olika bra – "basera på" kan ju betyda precis vad som helst. Om det bara är att illustratören får använda ett foto av personen som grundplåt är det nog lugnt för min del, om backaren får skriva sin egen SLP-beskrivning så känns det som att risken är större för att det blir en SLP som inte riktigt passar in.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
En sak till jag kom att tänka på nu.

Jag vill att grundboken endast ska innehålla själva grundboken. Gillar inte när ett äventyr lagts in längst bak. Den enda bok som behövs genom en hel kampanj blir därför lite tjockare och tyngre pga material som används högst en gång, eller i mitt fall i stort sett aldrig.

Som ett KS-exempel var jag rejält nyfiken inför utvecklingen av Against the Darkmaster, en Rolemasterklon. (Jag hyser en mångårig hatkärlek till Rolemaster och vill se en fungerande moderniserad version.)
Tyvärr bestämde sig utvecklarna för att grundboken skulle innehålla inte bara ett introduktionsäventyr utan en hel kampanj på 200 sidor eller nåt sånt. De menade att de kunde få högre produktionsvärde på det sättet. Jag gick inte in som backer, inte en chans.
De annonserade ut en andra tryckning för ett tag sedan och jag frågade om en version av boken med endast reglerna skulle bli tillgänglig, men tyvärr.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Bryter ut en diskussion om detta från Crowdfundingens dead end?

Kickstarters idag är som jag brukar säga "ett nödvändigt ont" för att få ett rollspel gjort i 9/10 fall. Utan Kickstarter/crowdfunding skulle tyvärr ganska få svenska spel se dagens ljus. På samma sätt finns det stor frustration när det gäller Kickstarters, där folk ibland känner att det bara blir glorifierad marknadsföring eller förbeställning. Så jag tänkte att det kan vara värt att starta en tråd där vi snarare fokuserar på vad som kan göra en bra Kickstarter. Som en av de vars leverne är ganska beroende av Kickstarter är det ju för mig intressant att höra vad man kan göra för att göra det bättre!

De sakerna jag tänker är:
  • Sätt en nivå som ni faktiskt behöver!: Tyvärr finns det skräckhistorier där Kickstarter lyckats men ändå inte kunnat leverera för att de inte tagit ut tillräckligt betalt, så trots alla pengar räcker inte allt till. Speciellt gäller detta frakt, där det bör kollas upp innan; se bara Chaosiums Call of Cthulhu 7th Edition som hade underbudgeterat på frakten och höll på att sänka hela företaget, där det tog år att skicka de fysiska böckerna.
  • Ha en lagom lång leveranstid: Ingen gillar att vänta, så försök att hålla väntan så kort som det går. Men stressa inte ut produkter. Knepet är att ha så mycket klart som det går innan ni går ut. Text tar (oftast) mest tid att producera, så att ha majoriteten av råtexten skriven är nästan ett krav för att ni ska kunna leverera inom ett år. Det är dumt att tänka att Kickstartern betyder "ja men nu drar jag igång och gör det här!" Men på samma sätt så är det OK att ha en lite längre tid emellan om ni håller den, speciellt för mindre etablerade som kanske inte har samma kapital.
  • Ge er själva tillräckligt med tid: Ingen gillar att vänta, men folk är argare på när saker och ting blir sena! Så försök att ha en rimlig tidsberäkning och räkna på en leveranstid där du har en marginal! Då kan du hantera minst ett större bakslag utan att faktiskt behöva försena materialet. Dessutom gillar ingen stressade produkter, så mer marginal minskar också den risken.
  • Var transparenta: Våga berätta vad som sker! Folk blir sura på dålig planering, men vissa saker går inte att styra över. Vi har just nu pappersbrist i världen, så skapar det till exempel en försening kan du inte rå för det. Men berätta också kul grejer! En rolig sak med Kickstarter är ju att få följa med bakom kulisserna. Ha gärna lite roliga produktuppdateringar. Jag tror också att berätta ungefär vad pengarna går till inte alls behöver vara en dum idé, i alla fall i lagom grad.
  • Ha lagom med stretch goals: Du kan ha planerat hur bra som helst, men nu ska du helt plötsligt producera fyra extra äventyr, 10 miniäventyr och backares namn ska in på karaktärer. Det kan sinka produktionen rejält. Jag hänvisar till min egna tråd om bra stretch goals för inspiration.
  • Bjud på saker under tiden: Det här är enligt mig den roligaste och kanske viktigaste av allt, något jag ibland tycker vi ser för lite. En av de stora anledningarna till att jag backade många projekt var att jag kunde få något av det nu på en gång! Istället för att behöva vänta ett halvår-år på att få spela den här coola grejen kan jag få en alfa på några enkla snabbstartregler och spela det nu ikväll! Och jag måste inte vänta på att böckerna kommer i butik för att få se något, för de skickar ut en alfa och beta på böckerna som jag kan läsa, så jag kan börja kika redan innan allt kommer. Jag struntar i att de inte är layoutade eller att vissa sektioner inte är klara, för att jag backade detta gjorde att jag fick möjlighet att spela spelet under tiden. Det gör också att när det färdiga spelet kommer fortsätter jag att ha hypen uppe, för jag har ju hunnit spela det en del redan innan!
Det här är saker jag tänkt på som backare och som en som också varit med och drivit Kickstarters. Men jag ser gärna att folk fyller på, för tror det är bra att prata om Kickstarters konstruktivt.
Ge mig något som ingen har gjort förut. Lös problem som andra skapare förbiser. Det här är vad jag ofta efterfrågar som kund och försöker uppnå som skapare. Lätt att efterfråga som kund, men svårt att genomföra som skapare. Jag vet också av erfarenhet att sådant jag själv uppfattar som innovativt ganska ofta ignoreras medan sådant jag uppfattar som självklart, trivialt eller inte så relevant istället lätt hamnar i fokus. Just den kommunikativa krocken är, tror jag, mer eller mindre ofrånkomlig. Ibland behöver man som skapare explicit i texten förklara varför man gör saker på ett visst sätt.

Med allt detta i åtanke - det går förstås inte att bortse från de mer praktiska och basala aspekter som TS listar ovan.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag inser ju att jag är en novis här i kickstarter land med mina två backningar men jag ser fram emot att backa några projekt till. Det är ju så kul. Och man blir pepp på spel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Det här tog jag höjd för redan i mitt första inlägg i frågan och har försökt förtydliga några gånger: Jag pratar specifikt om grejer som inte är fysiska, eller som inte kräver någon vidare arbetsinsats eller extrakostnad.

Ju mer extrakostnad och arbetsinsats som krävs, desto mer förståeligt är det att man har begränsad utgåva etc. Jag fattar också att man kanske inte kan trycka oändligt antal hardcover-versioner av en bok och ha dem liggandes, så att säga. Då är det inte manifactured scarcity, utan bara vanlig scarcity. Och ja, det är såklart inte binärt utan en glidande skala.



Det här har jag lite svårt för.
Men jag har svårt att veta hur jag ska uttrycka mig utan att trampa på tår… Så jag ska försöka vara försiktig:

Jag personligen, som skapare, saknar i stort sett den sortens starka konstnärliga vision som jag upplever att en del har. Framför allt när det gäller format. Jag har ingen konstnärlig vision alls om hur folk ska läsa mina spel eller titta på mina kartor. Gör det som ePub, fysisk bok, grottmålningar. Och det gör nog att jag har lite svårt att sätta mig in i den sortens starka visioner. Mina visioner tenderar att vara betydligt mer flytande och osäkra.

Det du beskriver… tja, det är väl ett giltigt förhållningssätt, beroende på vad man menar med "giltigt", men det är också exkluderande. Intentionen kanske inte är att exkludera, men om resultatet blir exkludering så är jag personligen benägen att bry mig mer om resultatet än om intentionen.

Men det här också samman med att jag inte är intresserad av att fälla moraliska omdömen om konstnären, utan bara vill diskutera verket och resultatet. Det är inte så att den som skapar ett verk som exkluderar nödvändigtvis är en dålig människa i sitt hjärta av hjärtan, i sin innersta själ eller sin vilja. Jag är inte tankeläsare, jag kan inte avgöra det. Jag vill gärna tro att alla vill väl och gott. Men även en människa vars hjärta är fullt av hundvalpar och ljus och blommor kan agera på ett sätt som jag tycker är problematiskt – göra handlingar vars konsekvenser jag tycker är värda att diskutera.

Så. Det är klart det blir en avvägning. Om ens vision som konstnär kräver att verket är exkluderande, då har man som konstnär att välja mellan att vara exkluderande eller att justera sin konstnärliga vision. Jag tänker inte nödvändigtvis säga att konstnärer som väljer att prioritera sin ursprungliga konstnärliga vision är dåliga människor, men jag tycker man bör kunna påpeka att det är exkluderande och diskutera konsekvenserna.

…är det ett svar på frågan?
Ja, det är ett svar. Jag tror inte riktigt jag håller med, eller rättare sagt jag tror jag som person lägger mer vikt vid intention än vid effekt, medan jag tror att du filosoferar tvärtom. Vi är olika helt enkelt.

Generellt publicerar jag åtminstone 50-70% av mina grejor gratis online, så jag tycker tillgänglighet är viktigt. Men vissa saker känner jag under skapandeprocessen att ”nä, den här ska ska vara på papper”. Det är exkluderande, men å andra sidan är det ingen människa som lider nämnvärt av det, så jag kan ändå sova gott om natten.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Jag inser ju att jag är en novis här i kickstarter land med mina två backningar men jag ser fram emot att backa några projekt till. Det är ju så kul. Och man blir pepp på spel.
Jag är uppe i 83 nu... Inte lika pepp på detta med crowdfunding längre – men jag lär fortsätta ändå. Inte mins då andra trådar visat att det ofta är en förutsättning för att rollspel(sprodukter) alls skall komma ut. Och det vill jag ju!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag är uppe i 83 nu...
Det här är mina stats just nu:

Screenshot_20230629-121930_Sheets.png

Jag är på det hela taget rätt nöjd. Jag har minskat mitt backande för att jag börjar få lite för mycket ospelat i hyllorna och för att jag ärligt talat knappt spelat rollspel på flera år. Men jag har fått lite ny spelglädje i sommar, så kanske tar det fart igen vad det lider…
 
Last edited:
Top