Vad gör en bra Kickstarter?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
789
Mitt senaste konsttryck lät jag trycka i begränsad utgåva, hundra exemplar, och numrera/signera dem för hand. Jag har inte gjort tryckfilen tillgänglig online, för det är inte så jag vill att den ska upplevas. Är det exkluderande? Ja, kanske, men intentionen är inte att exkludera utan att förverkliga min vision om vad konstverket ”ska vara”.

Hur ser du på ovanstående?
Måste sticka ut hakan lite och säga att det finns en skillnad i ett exklusivt konsttryck och en exklusiv rollspelsprodukt. Även om det kan finnas en stark vilja att förverkliga en konstnärlig vision med en rollspelsprodukt så är ju det slutligen något som är tänkt att vara mer än en visuell/taktil upplevelse. Rolspelsböcker är ju en typ av verktyg som ska användas.

Sen kan man ju som spelskapare prioritera det visuella framför användbarheten, men det i sig är ju något som åtminstone jag känner är ganska osympatiskt. Jag personligen har svårt att se hur själva rollspelandet förändras märkbart om produkten är en pdf eller handskriven på vellum, och att detta skulle vara skäl nog att vägra göra materialet tillgänglig i efterhand som exempelvis pdf eller POD.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Min "like" gäller inte dina stats i sig, utan faktumet att du bokför dem så noga. :D
Hur ska man annars hålla reda på vilka man backat och huruvida de levererat etc, annat än genom ett kalkylark med en rad per crowdfunder och kolumner för utlovade datum, status, vad man blivit lovad etc? =)

Det är som när en kollega häromdagen uttryckte förvåning över att jag har ett liknande kalkylark med alla större/dyrare prylar jag köper, med inköpsdatum och butik. Hur ska man annars komma ihåg hur gamla ens grejer är, var man eventuellt kan hitta kvitton/garantier/reservdelar, etc? Har inte alla sådana kalkylark?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Hur ska man annars hålla reda på vilka man backat och huruvida de levererat etc, annat än genom ett kalkylark med en rad per crowdfunder och kolumner för utlovade datum, status, vad man blivit lovad etc? =)

Det är som när en kollega häromdagen uttryckte förvåning över att jag har ett liknande kalkylark med alla större/dyrare prylar jag köper, med inköpsdatum och butik. Hur ska man annars komma ihåg hur gamla ens grejer är, var man eventuellt kan hitta kvitton/garantier/reservdelar, etc? Har inte alla sådana kalkylark?
Framförallt vill man ju ta vara på varje tillfälle att skapa ännu ett kalkylark. :cool:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag har en låda där ungefär 5 % av alla kvitton jag borde sparat ligger.
You do you och jag ska inte lägga mig i hur andra gör men jag får helt klart klåda i mitt kontrollbehov av ovanstående information.

Däremot skulle jag inte önska någon att drabbas av mitt kontrollbehov; jag är fullt medveten om att det nog gör mer skada än nytta många gånger.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Förutom töjmålens vara eller inte vara så brukar ju konceptet finnas att ju större summa man donerar desto mer saker får man. Hur ska man tänka kring det tycker ni? Vilka är bra saker att få och vilka är dåliga?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Måste sticka ut hakan lite och säga att det finns en skillnad i ett exklusivt konsttryck och en exklusiv rollspelsprodukt. Även om det kan finnas en stark vilja att förverkliga en konstnärlig vision med en rollspelsprodukt så är ju det slutligen något som är tänkt att vara mer än en visuell/taktil upplevelse. Rolspelsböcker är ju en typ av verktyg som ska användas.

Sen kan man ju som spelskapare prioritera det visuella framför användbarheten, men det i sig är ju något som åtminstone jag känner är ganska osympatiskt. Jag personligen har svårt att se hur själva rollspelandet förändras märkbart om produkten är en pdf eller handskriven på vellum, och att detta skulle vara skäl nog att vägra göra materialet tillgänglig i efterhand som exempelvis pdf eller POD.
Under KULT:s sista tid hos Target games gavs det ut en del grejer på engelska som knappt gick att läsa: Beyond the Boundaries, Heart Mind & Soul och Purgatory; det var bitvis så plottrig bakgrund att texten knappt gick att urskilja. På Gothcon mötte jag i den vevan han som var project manager för alla dessa tre böcker, och framförde min frustration över detta. Hans svar var typ att de var konstverk snarare än böcker avsedda att läsas! Jag kan bara säga att jag inte håller med om detta som en ambition för rollspel / rollspelsprodukter (om det inte handlar om just konstböcker :) ).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Förutom töjmålens vara eller inte vara så brukar ju konceptet finnas att ju större summa man donerar desto mer saker får man. Hur ska man tänka kring det tycker ni? Vilka är bra saker att få och vilka är dåliga?
Bra saker: Inget
Dåliga saker: Allt

Eller: jag vill att det ska finnas en nivå för "bara PDF", en för "bara bok", och en för "både bok och PDF" och de ska vara rimligt prissatta på olika nivåer.

Kanske kan en högre nivå ge typ… författarens kråka eller ett numrerat ex.

Men jag är verkligen aggressivt trött och negativt inställd till krimskrams. Om ditt spel inte använder väldigt speciella tärningar, skit i tärningssetten. Och om ditt spel använder specialtärningar borde de ingå med den fysiska boken. Iofs är specialtärningar en sån grej som liksom i sig gör mig avtänd.

Art prints är också en sån grej som jag gärna slipper helt och hållet. Vad fan ska jag med dem till egentligen? OK, ha dem som addons för de som vill ha dem, men släng inte med dem utan att jag explicit bett om dem.

Jag har betalat extra för att få fler böcker och mer användbart material. Men kategorin "övrigt krimskrams" slipper jag gärna helt.


Sedan är min favoritmodell nog "addons". Alltså, helst inte fler nivåer än absolut nödvändigt, men däremot möjlighet att lägga till mer cash för specifika saker, som man sen får välja i typ en pledge manager. "Build your own level", litegrann. Då kan man dels välja exakt vilket krimskrams man faktiskt vill ha och riskerar inte att behöva pröjsa eller hitta plats för dumheter, och dels kan man fatta beslutet i lugn och ro efter att crowdfundern är slut – och då eventuellt lägga till fler grejer. Jag backar ofta bara basnivå, men lägger till saker i efterhand.

Det är också snällt mot folk med lite dassigare ekonomi, åtminstone om man har pledge managern öppen över nästa månadsskift. Då kan man ju betala för sitt grundpaket ena månaden, och krimskramset nästa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Förutom töjmålens vara eller inte vara så brukar ju konceptet finnas att ju större summa man donerar desto mer saker får man. Hur ska man tänka kring det tycker ni? Vilka är bra saker att få och vilka är dåliga?
Jag är egentligen mest bara ute efter spelet men kan ibland tycka att det saknas nån nivå när man inte kan köpa det supersnygga exklusiva omslaget utan att betala för SL-skärm, klistermärken, T-shirt eller musmatta. Den typen av grejer intresserar mig inte det minsta. Det händer inte så ofta men jag har rätt många oöppnade kortlekar, knepiga ark och nån tärningsmatta som jag inte ser någon poäng med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Ställde frågan för jag funderar på angående kickstarten till Afrika-modulen till Neotech, om det vore bra att erbjuda grundreglerna väldigt billigt tillsammans med modulen gör en lite större (men väldigt prisvärd) summa. Tänker att Neotech har ju några år på nacken så alla har ju kanske inte reglerna och att detta vore ett bra sätt att locka backars som tänker: ”Det verkar vara en trevlig modul, men då behöver jag ju reglerna och de orkar jag inte köpa”
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Ställde frågan för jag funderar på angående kickstarten till Afrika-modulen till Neotech, om det vore bra att erbjuda grundreglerna väldigt billigt tillsammans med modulen gör en lite större (men väldigt prisvärd) summa. Tänker att Neotech har ju några år på nacken så alla har ju kanske inte reglerna och att detta vore ett bra sätt att locka backars som tänker: ”Det verkar vara en trevlig modul, men då behöver jag ju reglerna och de orkar jag inte köpa”
Känns som solklara addons, för mig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ställde frågan för jag funderar på angående kickstarten till Afrika-modulen till Neotech, om det vore bra att erbjuda grundreglerna väldigt billigt tillsammans med modulen gör en lite större (men väldigt prisvärd) summa. Tänker att Neotech har ju några år på nacken så alla har ju kanske inte reglerna och att detta vore ett bra sätt att locka backars som tänker: ”Det verkar vara en trevlig modul, men då behöver jag ju reglerna och de orkar jag inte köpa”
Det är ju alltid en del administrativt tjafs med KS när man är ett mindre hobbyförlag, som Helmgast trots allt är, men ta upp det med teamet på slack. Finns det inga hinder är det givet. Min erfarenhet är att de mest enkla grejer kan visa sig vara oöverstigliga hinder på KS :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Det är ju alltid en del administrativt tjafs med KS när man är ett mindre hobbyförlag, som Helmgast trots allt är, men ta upp det med teamet på slack. Finns det inga hinder är det givet. Min erfarenhet är att de mest enkla grejer kan visa sig vara oöverstigliga hinder på KS :)
Absolut. Det är rätt mycket kvar att göra innan kickstartern kan dra igång, så jag kommer prata med alla på Slack när det börjar närma sig. Men det är kul och spännande att ta pulsen på folk lite innan och höra vad de skulle vilja se i en kickstarter 🙂
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Under KULT:s sista tid hos Target games gavs det ut en del grejer på engelska som knappt gick att läsa: Beyond the Boundaries, Heart Mind & Soul och Purgatory; det var bitvis så plottrig bakgrund att texten knappt gick att urskilja. På Gothcon mötte jag i den vevan han som var project manager för alla dessa tre böcker, och framförde min frustration över detta. Hans svar var typ att de var konstverk snarare än böcker avsedda att läsas! Jag kan bara säga att jag inte håller med om detta som en ambition för rollspel / rollspelsprodukter (om det inte handlar om just konstböcker :) ).
Jag har de böckerna och tycker de är jättefina. Jag är glad att de ser ut som de gör och att det finns designers som vågar ta ut svängarna, även om det gör böckerna snudd på oläsliga.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Nu har jag med stort intresse läst hela tråden och kommit fram till att folk har väldigt olika åsikter. Det får inte finnas. Det måste absolut finnas.
I slutändan får man nog lita på sitt eget omdöme. :)
Den perfekta kickstarten är som det perfekta rollspelet, en chimär. :gremtongue:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det här är mina stats just nu:

View attachment 13069

Jag är på det hela taget rätt nöjd. Jag har minskat mitt backande för att jag börjar få lite för mycket ospelat i hyllorna och för att jag ärligt talat knappt spelat rollspel på flera år. Men jag har fått lite ny spelglädje i sommar, så kanske tar det fart igen vad det lider…
Visst inser du att det där är rätt extrema siffror?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Okej. Här kommer lite killgissningar från en person med noll kickstarter-backningar (och produktioner för den delen) i bagaget. Här har vi alltså att göra med en person som gillar research och noga överväganden innan shopping, och som konsumerar rollspel på ett sådant sätt att det kanske köps en produkt om året eller så.

Vad gör en bra kickstarter?
  • Tydlighet i när det blir färdigställt. Jag är van att köpa ett spel för att jag vill ha det nu. Det näst bästa blir ju då att veta "aha, jag kommer få produkten om X tidsenheter, det är väl okej".
    • Det blir alltså viktigt att undvika förseningar av typen "vi kom på att vi vill skriva om all text" eller "vi nådde visst ett stretchgoal på tärningar i ett material som inte finns på marknaden idag så nu måste allting vänta på det".
  • Något unikt. Ett fantasyspel där jag kan spela alver både äger jag och kan köpa ett annat i butik nu direkt. Varför ska jag vänta in en kickstarterleverans för detta?
    • Här kanske man klarar sig undan genom att sedan tidigare ha mig som fanboy till spelskaparen så det finns någon antydan till att det här kanske inte är unikt men stabilt gjort.
  • Tydlighet i vad man får. Om jag nu inte kan vänta in recensioner och word of mouth så vill jag åtminstone veta så mycket som möjligt innan. Köper jag en produkt på 50 sidor eller en på 300? Är tonvikten på världsbeskrivning eller regelcrunch? Har spelskaparen en vision, "jag vill ge ut ett spel", "det finns för få spel som passar spelstil X", "ända sedan jag var liten har jag velat skapa ett spel om Y i setting Z"?
  • Löpande info. "Nu har vi korrläst stridskapitlet", "Alla illustrationer är levererade", "Vi håller tidsplanen och beräknar kunna skicka ut paket om en månad".
    • Får du 10 frågor om dagen och inte orkar svara, skriv åtminstone att du inte orkar svara och ta med någon kort statusuppdatering.
    • Ingen ghosting! Tycker alltid det är tråkigt att läsa kommentar i stil med "vet ni hur man får tag på spelskapare X?" eller "spelskapare X uppdaterar aldrig projektistatus!".
  • Man bör få en fördel mot ett senare butiksköp, hur litet det nu än är.
    • Billigare pris.
    • Produkten signerad av skaparen. Bokmärke med nån illustration från spelet på. Krimskrams som inte lägger på tid till leveransdatumet. Inget så stort att det hade kunnat vara sin egen kickstarter.
    • Vill man ha äventyr som strechgoals så fine, men de kanske ska levereras senare då? Huvud-kickstartern levereras datum X. Alla upplåsta bonusar levereras datum Y. Så vet man att så länge basnivån nås så får man det man faktiskt ville ha från början på det givna datumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Visst inser du att det där är rätt extrema siffror?
Tja… Jag har backat saker sedan 2013 så tio år. Genomsnitt typ 17 per år då, eller typ 1.5 månaden. Utslaget på… tre eller fyra olika hobbies, och oftast relativt lite pengar (PDF-versioner, digitala spelnycklar etc).

Är 1.5 hobbyköp per månad extremt? Iofs är det kanske inte mina enda hobbyinköp, det är det inte. Men jag tänker att man kan jämföra med folk som tex. tar fyra vändor på krogen i månaden (varje helg alltså), till exempel. Redan någon som går två gånger på krogen i månaden är ju mer extrem än vad jag är. Eller går på två fotbollsmatcher till exempel.
 
Top