Regler och spelmekanik har en enorm påverkan på allt rollspelande jag stött på under de drygt 30 år jag ägnat mig åt rollspel.
Att ha en spelledare är regler, att ha en rollperson är regler, att det finns tärningar är regler, att det är uppdelat i vem som avgör vad är regler.
Om man upplever att någon av de sakerna påverkar ens rollspelande så är regler centralt för att forma ens rollspelsaktivitet. I de flesta fall jag stött på där folk "inte bryr sig om regler" är det oftast för att de lärt sig ett regelsystem hyfsat utantill för länge sedan och sedan ganska omedvetet husreglat sig fram till en variant av det som man använder till mer eller mindre alla rollspel man spelar, oavsett vad spelet försöker åstadkomma. Ibland kanske med lite förändrad tärning som rullas eller att man omtolkat eller bytt ut något värde här och där, men också att man byter ut spelsystemets avsedda mekaniker med SL-fiat, eller spelar spel som är avsiktligt designade för hög grad av sådan.
Oavsett så är alla "vi bryr oss inte om reglerna"-spelbord ju faktiskt jättebrydda om reglerna, bara kanske inte just de regler som står i regelboken framför dem. Skulle en sådan grupp sätta sig ner och spela Pathfinder 2e eller Eon 3 rules-as-written så skulle de ju ha en radikalt annorlunda upplevelse än om de skulle spela Cthulhu Dark. Ett rollspel som är 99.9% fritt improviserad friform är ju också en upplevelse som definieras av att det är regeln som används.
Edit:
Min egen lista för vad som avgör om ett rollspelspass blir bra är:
* Gruppen - Rollspel är en social aktivitet först och främst, det mest avgörande är människorna man spelar med. Ingen yttre faktor kan rädda ett rollspelspass från dålig gruppdynamik, social inkompetens eller helt felaktiga förväntningar.
* Spelsystemet - spelaktiviteten, vad vi faktiskt förväntas göra, måste synka med människorna på plats och deras förväntningar, och dessutom leverera på sitt löfte om vad det är för typ av spel. Här blir därför mekaniken viktigare än exempelvis setting, eftersom en spännande setting kan dödas av kassa regler mer än vad den kan rädda dem. Det är just därför rollspelare så rutinmässigt faller tillbaka på välbekanta system men är mer öppna för att testa en ny setting. Även ett dåligt spelsystem som man räddat med massa husregler är ju ett spelsystem, hade det inte vart viktigt hade man inte husreglat det.
* Tematik - När människorna man tycker om att spela med spelar på ett sätt de tycker om att spela, blir varför de vill spela det de vill spela viktigt. Spelets tematik föregår oftast val av specifikt material. Vill vi utforska mysterier och fly för våra liv, vill vi äventyra och upptäcka en fantastisk miljö, vill vi delta i ett känsloladdat drama, vill vi leva oss in i en främmande kultur, vill vi vara hjältar som räddar världen eller skurkar som förstör den. Man kan göra allt i vilken setting som helst.
* Specifikt material, alltså setting och äventyr mm - för mig kommer detta sist, det är det lättaste att skapa och det som har minst påverkan på upplevelsen. Om vi är medeltida äventyrarhjältar spelar det ingen jättestor roll vilken dussinfantasyvärld vi råkar befinna oss i. Vi kan också byte teknologinivå och vara äventyrarhjältar i olika tidsåldrar såväl som ut i rymden, temat och upplevelsen är ju ändå densamma. Inte heller gör det så monstruöst stor skillnad om vi utreder mysterier och möter skräckmonster i 1920-talets Kalmar, nutidens Texas eller på en övergiven rymdstation någon gång i framtiden. Även vilket specifikt äventyr, kampanj eller liknande man spelar har också ganska liten påverkan, då man har så stora möjligheter att enkelt skriva helt egna eller förändra det som finns att införskaffa så det funkar med det gruppen vill, allt relevant sker ju ändå i spel. Orsaken till att det får så stort utrymme är för att de tre ovanstående punkterna mer sällan förändras, spelgruppen hittar sina deltagare, sitt spelsätt och sitt tematiska fokus och håller oftast på det över lång tid. Förändras någon av de sakerna så går det långsamt, eller så sker det sällan. Den vanligaste förändringsfaktorn är ju det specifika materialet som spelas, det är därför det upplevs som såpass viktigt med stor påverkan.