Nekromanti Vad är indiespel?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Dante said:
Måns said:
Nej, det menade jag inte.
Ah, då hade du med andra ord bara fel. :gremsmirk:
Kanske, men även du, för när jag pratar om indiespel så menar jag alltid spel som mer inriktar sig på drama.

Se vilken konstruktiv bitråd vi fick till här! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det roliga är ju att inte ens The Forge själva tycks använda Måns definition, åtminstone om man får tro Genesis' citat och så.

Det är helt keff att påstå att indie skulle vara samma sak som spel som fokuserar på drama. Det är att kapa termen och helt ta bort det den rent intuitivt betyder - Indie = Independent.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert said:
definitionen från Indie RPG awards och the forge är väl den jag tycker är den mest relevanta... om man knyter indie-begreppet till exempelvis "drama" så målar man in sig i ett hörn, och framtidssäkrar inte. Vem vet vad som är nästa "smal-trendiga" indie-spelstil, liksom.

Fast, vad jag gör är att byta ut "indiespel" mot "drama" för att slippa trådar som den här. Dessutom tyckte du att det var en bra idé när jag lanserade termen. :gremsmile:

Indiespel får gärna vara vad de vill. För tillfället är de drama, men vad de är om 10 år vet jag inte. Drama kommer att vara drama om 10 år med, men indie kanske är något annat. Så du missförstår min intention.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
krank said:
Det roliga är ju att inte ens The Forge själva tycks använda Måns definition, åtminstone om man får tro Genesis' citat och så.
Det är riktigt. Jag uppfattade inte Purgatorys fråga som "vad menar The Forge med indiespel". Genesis svar var betydligt mer nyanserat än mitt men du läste nog inte hela, för en av hans tre punkter var vad jag skrev.

krank said:
Det är helt keff att påstå att indie skulle vara samma sak som spel som fokuserar på drama. Det är att kapa termen och helt ta bort det den rent intuitivt betyder - Indie = Independent.
Ja, men indiespel kan vara samma sak som drama. Faktum är (anser jag) att det är i allmänhet är det.

Tänk att det gör så ont på så många när man säger det. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Måns said:
Ja, men indiespel kan vara samma sak som drama. Faktum är (anser jag) att det är i allmänhet är det.
Well, det är lite av en naturlig konsekvens av att alla dramaspel är så lökiga att ingen förmår tjäna pengar på dem.

.
.
.

Vaddå brandfackla till uttalande?! Det kan jag väl aldrig tänka mig! :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Måns said:
Ja, men indiespel kan vara samma sak som drama. Faktum är (anser jag) att det är i allmänhet är det.
Många indiespel är drama, det går jag med på. Men att indiespel som begrepp skulle betyda drama är oxdynga.

Många bilar drivs på bensin, det betyder inte att "bil" ska betyda "bensindriven bil", liksom. Många av Arnolds filmer är actionfilmer, det betyder inte att alla filmer med arnold i kan kallas "actionfilmer".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ymir said:
Det är inte så att du händelsevis kan tänka dig att förklara hur?
Jo, Dogs fokuserar på svåra val och ännu svårare konsekvenser. Det är vad spelet handlar om. WoD handlar om varulvar och vampyrer som hittar på lite allt möjligt i vår värld.

Sorry om jag är lite kort, men innan jag vet exakt vad du är ute efter så kommer jag att fortsätta så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
krank said:
Många bilar drivs på bensin, det betyder inte att "bil" ska betyda "bensindriven bil", liksom. Många av Arnolds filmer är actionfilmer, det betyder inte att alla filmer med arnold i kan kallas "actionfilmer".
Eh, det stämmer. Finns det något speciell orsak att du har valt ut just mig att berätta om de här sambanden för? Var Aftonbladets tipslinje upptagen?

Kom igen Krank, jag tänker bara berätta vad jag menar en gång. Du är smart nog att fatta utan att haka upp dig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
indiespel kan vara samma sak som drama. Faktum är (anser jag) att det är i allmänhet är det.
Man kan säga så här: När termen indiespel används idag på wrnu, så menas i allmänhet just små spel av dramakaraktär, precis som Måns säger. Det brukar dock också i allmänhet följas av att någon postar ett inlägg som menar att det är ett slarvigt ordbruk, och som pekar på den gamla indiedefinitionen. Här ser vi en diskussion där den mallen följs, till exempel.

Numera skulle jag dock vilja säga att det är ytterst sällan som någon använder termen "indiespel" med den betydelse som den hade runt 2001 (Kornella, Krille och jag brukade diskutera termerna indie-, gratis- resp. amatörspel förr i tiden, och på den tiden menade man absolut inte att indiespel var annorlunda till innehållet än tradspel). Jag skulle dock vilja säga att det perspektivet inte är lika aktuellt längre, och att "indie" numera oftast handlar om spelets innehåll snarare än vem som distribuerar det.

Jag tycker förresten också att det är roande att detta verkar irritera så många.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att påståendet 'indiespel är drama' är irriterande därför att det tar en genre jag gillar och förknippar mitt spelande med; dvs drama, och förknippar denna intimt med en spelgenre jag inte direkt gillar; indiespelen, varvid det, i förlängningen, insinueras att rollspel jag gillar automatiskt är mindre 'drama'. Detta då när hela mitt problem med indiespelen kommer av uppfattningen att de, generellt givetvis, -skadar- dramat snarare än hjälper det. Liknelsen indiespel = drama är alltså inget jag vill hålla med om varken känslomässigt eller rationellt.

Sedan alltså, definiera ni indiespel hur ni vill, det är inte som jag kommer ligga vaken på nätterna och gråta över det. Jag försöker mest förklar varför jag överhuvudtaget reagerar.

- Ymir, hungrig
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ymir said:
Jag skulle säga att påståendet 'indiespel är drama' är irriterande därför att det tar en genre jag gillar och förknippar mitt spelande med; dvs drama, och förknippar denna intimt med en spelgenre jag inte direkt gillar; indiespelen, varvid det, i förlängningen, insinueras att rollspel jag gillar automatiskt är mindre 'drama'. Detta då när hela mitt problem med indiespelen kommer av uppfattningen att de, generellt givetvis, -skadar- dramat snarare än hjälper det. Liknelsen indiespel = drama är alltså inget jag vill hålla med om varken känslomässigt eller rationellt.

Sedan alltså, definiera ni indiespel hur ni vill, det är inte som jag kommer ligga vaken på nätterna och gråta över det. Jag försöker mest förklar varför jag överhuvudtaget reagerar.

- Ymir, hungrig
Om man öppnar ögonen lite så ser man att jag säger "de indiespel jag gillar främjar en typ av drama som jag gillar". Ordagrant säger jag "indiespel inriktar sig i mer på drama". Att det i dina ögon tolkats om till "indiespel är drama" är olyckligt, men knappast något jag kan hållas ansvarig för.

Sedan är jag viserligen personligen övertygad om att ex. Grey Ranks har en betydligt högre dramakoefficient än säg, Eon. Faktum är att jag är så övertygad om att så är fallet att jag inte ser hur det kan vara provokativt, irriterande eller framana någon annan känsla än ett medhållande "jaså". Det beror naturligtvis på hur man definierar drama, men eftersom jag redan har gjort det så finns det inget problem. Jag skulle alltså kunna tänka mig att hävda att "Grey Ranks är drama".

Det här innebär inte att Grey Ranks alltid är mer drama än Eon, utan det betyder att spelet som sådant fokuserar mer på drama än vad Eon gör. Rusultatet i spel kan naturligtvis bli ett helt annat. Du kan spela drama med Eon, men spelet fokuserar inte på drama. Jag skulle allstå aldrig säga att "Eon är drama"

Slutligen står det dig helt fritt att hävda att de spel du gillar främjar en typ av drama som du gillar. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga emot det. Shit, jag tycker inte att det är ett dugg irriterande eller provokativt. (Skulle du däremot påstå att "tradspel" generellt genererar mer eller lika mycket drama som "indiespel" generellt gör skulle jag lyfta på ett ögonbryn och roat fråga hur du definierar drama och på vilket sätt det sker, alltså om du skulle påstå att "tradspel är drama")

Jag hoppas att det är tydligare nu.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skall man i den här frågan inte skilja på spelet och på spelmötet, helt enkelt? När du, Måns, skriver att det är dramaspel, så menar du ju intentionen med spelet och inte det som händer på själva spelmötet, visst?

/Eksem, WRNU-debatt 101
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Eksem said:
Skall man i den här frågan inte skilja på spelet och på spelmötet, helt enkelt? När du, Måns, skriver att det är dramaspel, så menar du ju intentionen med spelet och inte det som händer på själva spelmötet, visst?

/Eksem, WRNU-debatt 101
Precis.

Måns said:
Det här innebär inte att Grey Ranks alltid är mer drama än Eon, utan det betyder att spelet som sådant fokuserar mer på drama än vad Eon gör. Rusultatet i spel kan naturligtvis bli ett helt annat.
Du kanske ska gå om kursen? :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Äh, det är en av nackdelarna med trådade system, för nu ser jag ut som en dumskalle som inte läste ditt inlägg, men svaret var inte riktat direkt till... äh, trådade system har nackdelar helt enkelt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle säga att påståendet 'indiespel är drama' är irriterande därför att det tar en genre jag gillar och förknippar mitt spelande med; dvs drama, och förknippar denna intimt med en spelgenre jag inte direkt gillar; indiespelen
Ah. Jag menade inte genren drama utan Threefold Model's "drama"; som i "Drama, Simulation, and Game". Threefold model talar om hur och varför man spelar, men inte så mycket om vad det är för historier som spelet genererar. Det går (åtminstone i teorin) utmärkt att skapa Game-spel som genererar romantiska draman.

Det hade förstås varit mycket enklare om vi bara kallat det Samberättande från början, men min självgodhet förhindrade mig från att säga detta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Fråga: Om vi nu kapar loss ordet "indie" från "independent"-grundtanken och låter "indie" betyda drama/samberättande, vad ska vi då kalla spel som ägs och kontrolleras av sina skapare, som skapas vid sidan av mainstream?

Det behövs ett ord för såna spel - där det definierande inte är vilken genre de rör sig i utan hur spelet kontrolleras och säljs. Och när nu det mest uppenbara ordvalet (indie) inte längre finns tillgängligt... Förslag?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De ska heta indie-spel och inget annat. Att kapa namnet för en viss typ av spel innehållsmässigt är helt upp åt väggarna.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Indie, såklart! Det är det självklara (och som du skriver uppenbara) namnet. Att vissa försöker stjäla begreppet till sin ondskefulla narrativistiska agenda betyder inte att vi andra skall behöva anpassa oss. Liksom vad har ordet "indie" gemensamt med drama eller samberättande? Om indietrenden just nu är dramafokuserad (vilket jag inte är helt säker på att jag håller med om - jag tycker snarare att fokus är metaspelande, men jag är ingen indieexpert), så betyder det inte att andra små oberoende spel inte skulle vara indie. Svenil skulle jag t.ex. definitivt se som ett indiespel, även om det förmodligen inte har så mycket gemensamt med forgeiga spel.
 
Top