Nekromanti Vad är indiespel?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Intressant att det känns som att de flesta på den där rpg.net tråden har ungefär samma åsikt som jag... eller vart ville du komma?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Intressant att det känns som att de flesta på den där rpg.net tråden har ungefär samma åsikt som jag... eller vart ville du komma?
Att det bara är när man pratar om definitionen "Indiespel" som man nämner pratar om self published games/själtryckta spel. Aldrig annars.

Men för att min poäng ska komma fram måste du även söka på "indie" på rpg.net. Gjorde du det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Att det bara är när man pratar om definitionen "Indiespel" som man nämner pratar om self published games/själtryckta spel. Aldrig annars.
Jag undrar fortfarande vem den här "man" är som du pratar om. För det är inte jag.

Skriver du "det bara är när jag pratar om definitionen..." så köper jag det mycket lättare. Då är det inget tjafs längre, utom möjligen att jag skulle tycka att din definition var knas.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag undrar fortfarande vem den här "man" är som du pratar om. För det är inte jag.
Men... Gör bara de sökningar som Måns talat om. Se själva.

Att tro att allmänheten på något vis skulle begränsas till vad du tycker - eller vad någon annan för den delen tycker - är ju helt mofo. Ingen bryr sig.

Stop making shit up! Sök och se. Världen finns där ute.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jaha.. men hur kommer det sig att wikipedia kör på "min" linje? (för det är sannerligen inte enbart min linje) Är de helt väck också? Varför skriver de inte "indiespel är sånt som de gör på indie-rpgs.com" ...om det är det som gäller?

Förresten, vad är dealen med att snacka om "koftor" här på tråden? Förminskande och härskarteknik?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rising said:
Att tro att allmänheten på något vis skulle begränsas till vad du tycker - eller vad någon annan för den delen tycker - är ju helt mofo.
Det är precis lika mofo som att allmänheten på något vis skulle begränsas till vad Måns tycker.

Vilket är hela min poäng.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skrev:

"Att tro att allmänheten på något vis skulle begränsas till vad du tycker - eller vad någon annan för den delen tycker - är ju helt mofo."

Det är precis lika mofo som att allmänheten på något vis skulle begränsas till vad Måns tycker.
Tusen minuspoäng.

Att du ibland låter bli att läsa inläggen du svarar på har vi vetat länge, men du brukade åtminstone ha läst det du citerade. Skärpning.

---

Måns (och även Arfert, för den delen) gör sökningar - både här på wrnu, på Indie RPG awards, och på rpg.net - och utgår från vad allmänheten tycker. Så, får man be om lite högre anspråk för deltagande i den här diskussionen, kanske?

1. Läs vad andra skriver.
2. Stop making shit up.
3. Använd sökmotorerna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert said:
jaha.. men hur kommer det sig att wikipedia kör på "min" linje? (för det är sannerligen inte enbart min linje) Är de helt väck också? Varför skriver de inte "indiespel är sånt som de gör på indie-rpgs.com" ...om det är det som gäller?
Din linje är ju att indie exklusivt ska användas för self published games. Wikipedias linje är att det finns två betydelser. Self-publishing och Indie communities. Det är ju det jag hävdar. Du säger exempelvis att vi ska börja kalla indiespel (som inte tillhör den kategorin du vill) för fokuserade spel.

Utöver att jag flera gånger sagt att indie har två betydelser har jag sagt att den ena används mer frekvent än den andra och gett två bevis för det (sök på indie på wrnu och rpg.net).

Arfert said:
Förresten, vad är dealen med att snacka om "koftor" här på tråden? Förminskande och härskarteknik?
Det är den deal jag tar till när delar av de jag diskuterar med konsekvent vägrar att ta till sig det jag skriver trots att det rör sig om ren fakta, tillgänglig för alla, och dessutom själva slänger upp källor (wikipedia i det här fallet) och vinklar den. Allt jag behövde göra var att klicka på din länk och läsa om indie communityn The Forge, Story Games och vilka spel som har skapats utifrån dessa strömningar. Det är alltså, enligt wikipedia, en form av indispel som delar en liknande designfilosofi. Alltså inte alls det du kallar din linje.

Vi gör det ännu tydligare.

Arferts Linje
Spel som är utgivna av författaren. Det finns en minoritet som menar att indiespel även är spel som stödjer en narrativistisk agenda, men dessa spel bör kallas fokuserade eller nått istället. Du länkar till wikipedia:

Wikipedia
Menar att det finns två betydelser, indie community och self-published games, där indie communityn sägs vara en del av det senare. Arikeln menar också att det inte är säkert att det är meningsfullt att ens prata om oberoende eftersom det egentligen inte finns några andra aktörer än just oberoende i rollspelsvärlden.

Min linje
Precis som wikipedia menar jag att det finns två betydelser, men utöver det hävdar jag att den ena definitionen är vanligare än den andra och anför som bevis genomförda sökningar på wrnu och rpg.net. Det är enkelt att prova själv om man inte tror mig.

Sammanfattning
Arfters ståndpunkt bygger på egna idéer som, trots att han hävdar motsatsen, inte stödjs av wikipedia. Min linje däremot stödjs av wikipedia och utöver det presenterar jag överväldigande bevis för att den Arferts användande av termen är i stark minoritet. Av de inblandade i debatten har ingen av de som menar att jag har fel själva tagit del av mina bevis utan utgår från att jag ljuger.

Så, hur var det nu med härskartekniker?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eftersom den här tråden numera har övergått till ad hominem, och intet nytt verkar komma om själva saken, så låser jag den.
 
Top