Nekromanti Vad är indiespel?

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har hört en hel del om något som kallas indiespel både här på forumet och på andra ställen. Jag har aldrig fattat vad som är skillnaden mellan dem och vanliga rollspel, så jag skulle uppskatta om någon skulle kunna förklara det för mig.

Tack på förhand
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Purgatory said:
Jag har hört en hel del om något som kallas indiespel både här på forumet och på andra ställen. Jag har aldrig fattat vad som är skillnaden mellan dem och vanliga rollspel, så jag skulle uppskatta om någon skulle kunna förklara det för mig.

Tack på förhand
Tjena
Med indiespel menar man i allmänhet spel som som inriktar sig mer på drama. Klicka på min signatur så får du reda på mer. :gremsmile:

(Jag visste att jag skulle få användning för den!)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Eller så talar man ofta om indiespel som inte getts ut av ett företag eller i en väldigt liten upplaga.

(Att de sedan är mer nischade känns i den affärsmodellen (eller brist på den) som en mer naturlig följd...)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ojoj, det här kommer aldrig att sluta väl. Näja jag bidrar med första pinnen i elden.

Ordet indiespel mutades till en början som ett begrepp för spel producerade enligt en filosofi etablerad på communitien: The Forge. Till grund för filosofin ligger "The big Model" som är en modell skapad av en en kille som heter Ron Edwards.

I Ron Edwards spår följde flera andra hängivna rollspelare som åtog sig hans filosofi och snart började dessa personer också skapa spelsystem baserade på hans model. Dessa spel gavs ut av privatpersoner och inte av rollspelsföretag. Därav termen Indiependent Roleplaying Game.

I takt med att Indie trenden växte så hittades nya möjligheter för utgivning av rollspel, bland annat började Lulu användas flitigt som är en Print on demand tjänst. Det medför att du som spelskapare inte behöver hålla ett lager utan kan trycka upp böcker i samband med beställning. Inte lika marknadskraftigt men betydligt enklare och i längden billigare än att hålla ett stort lager.

Ett flertal spelskapare som såg fördelarna med det här utgivningsättet och valde att publicera sina hemmaprojekt hos lulu, deras filosofi skillde sig ifrån GNS och The big model.

Den generella uppfattningen är att ett Indiespel skall baseras på "The Big Model" och "GNS" (Som är en liknande model). Grovt förenklat kan man säga att systemet skall premiera spelets syfte. Detta är dock väldigt förenklat, för en djupare förklaring bör man läsa igenom bägge modelerna. (Jag har ingen länk tillgänglig för tillfället, nån annan forumit som har lust att hjälpa till, Måns kanske?)

Wikipedia om The Big Model: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Model

Wikipedia om GNS: http://en.wikipedia.org/wiki/GNS_Theory

En annan tolkning av Termen som för det mesta ses som föråldrad är att spelet skall vara publicerat av en privatperson och inte ett registrerat företag. Dock så finns det många rollspelare som fortfarande hävdar att Indietermen appliceras på oberoende spel. Det hela har förvärras lite utav att många av dom ursprungliga spelskaparna på "The Forge" har egna egna spelföretag som exempelviss: Adept Press (Ron Edwards eget företag). Nu vet jag inte om Adapt Press är ett registrerat företag, men det kan bergis Genesis eller Måns här på forumet svara på. Två stycken forumiter som har bredkunskap på det området.

En av anledningarna till att Termen "Indie" blivit omtvistad och ofta diskuterad är att termen ofta anses som "Promotad". Dvs ordet Indie, säljer. Många har motsatt sig en defination av termen just på grund av detta.

//Flurtis, undrar om någon han posta före
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Indiespel är, som man hör på namnet, spel som är oberoende av stora företag. Ofta avser man att saker som är indie är sådant som ägs och kontrolleras helt av upphovsmannen/männen. Nu är ju detta en helt värdelös titel i rollspelssammanhang eftersom alla spel i praktiken är indie utom Dungeons and Dragons.

Dock, precis som med indiefilm och indierock så har beteckningen kommit att anta formen av genre. Det finns en himla massa indiespel som man inte kallar för indie, eftersom de inte är i genren.

Vad genren egentligen betyder har jag ingen aning om, fråga Måns och Genesis.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Precis som Emdyamon skriver så syftar begreppet ursprungligen på att spelförfattare ger ut sina egna spel utan att gå omvägen via ett förlag. Men sen har termen också, som Måns skriver, kommit att syfta på en viss typ av spel som skiljer sig från dom stora, ofta är det då spel från forgetraditionen som man talar om.

Jämför med hur "indie" används inom musikvärlden både som musiker som kör sitt eget race vid sidan om bolagen och som rock och pop som skiljer sig från mainstream.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Okej, tack så mycket för alla svaren, jag tror jag har greppat vad det hela handlar om nu. Vi får väll se om Genesis också hittar hit så han kan delge sin kunskap.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Tack för det utförliga svaret. Länkarna var bra och gav svaret på några andra frågor som jag tänkt ställa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det var en lustig definition. Hade jag köpt den öht borde jag ju gilla indiespel generellt.

And yet I don't...

Är det 'mer narrativistiska system' du menar? Eller vad?

Eller påstår du att Dogs och My Life With Master i sin helhet är mer dramatiska än World of Darkness?

Jag trodde 'indiespel' var mer som Endyamon definierar det.

- Ymir, förbryllad
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,759
Location
Göteborg
Purgatory said:
Okej, tack så mycket för alla svaren, jag tror jag har greppat vad det hela handlar om nu. Vi får väll se om Genesis också hittar hit så han kan delge sin kunskap.
Tja, när du säger sådär kan jag ju inte hålla mig borta. Termen "Indie" har, precis som alla andra termer inom rollspel, för många definitioner för att vara riktigt användbar. Beroende på vem som säger det kan det betyda:

* Ett spel i litet format med regler som fokuserar starkt på vad det är tänkt att man skall göra i spelet (typexempel My Life with Master, där reglerna inte tillåter en att göra något annat än tycka synd om sig själv, motvilligt lyda mästarens order, försöka hitta medlidande och kärlek hos byborna och till sist störta mästaren).

* Ett spel som ägs helt av sin skapare, där ingen annan kan ta några beslut som kan påverka spelet mot skaparens vilja (halvofficiell definition på The Forge).

* Ett spel som stödjer den narrativistiska agendan, såsom definierad i Ron Edwards Big Model (den här definitionen tenderar att inte användas så mycket i den engelskspråkiga rollspelscommunityn, men är ganska vanlig i Sverige). Narrativism betyder typ att spela för att skapa givande berättelser.

Anledningen till att termen fortfarande kan användas är att de ovanstående modellerna tenderar att överlappa en hel del. Många spel är helt klart "indie" eftersom de passar in på alla tre definitioner. Andra spel passar bara in under några, och diskussioner om huruvida de är indie eller inte är fruktlösa.

Indie RPG Awards har en egen definition, som härstammar ur den som regerar på The Forge:

A work where the creator is the person who has written at least 50% of the actual game content.
A work where the creator has full control of content and publishing.
A work where the creator is the publisher: They alone are responsible for paying all the costs of printing, art, advertising, etc. They also have full executive receipt and full control over the disbursement of profits.
Vidare läsning:
The Meaning of "Indie RPG"
Wikipedias artikel
RPGnet-tråden What's Your Definition of "Indie"?

Defintioner är alltid knepiga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Med indiespel menar man i allmänhet spel som som inriktar sig mer på drama. Klicka på min signatur så får du reda på mer. :gremsmile:
Du tillhör en annorlunda allmänhet än vad jag gör.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Måns said:
Med indiespel menar man i allmänhet spel som som inriktar sig mer på drama.
Jag tror du menade: »Med indiespel menar jag [dvs. du] i allmänhet spel som inriktar sig mer på drama.«
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,991
Location
Umeå
När alla andra dansade tryckare till Brian Adams och käkade lättsaltade chips så fanns det alltid några som var lite speciella, dom dansade inte tryckare alls, om de inte blev tvingade av en starkare tjej/kille, och lyssnade istället på Skid Rows Youth Gone Wild om och om igen och käkade grillchips.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Utan att gräva ner sig i skyttegravar så tycker jag att indie kan definieras rätt mycket som i musik - indivudellt producerat och sålt (eller i liten skala av något slag), en tydligt alternativ stil mot mainstreamprodukterna (d.v.s. försöker att göra saker på ett nytt sätt) samt att det tenderar att vara lite pretantiöst (modeller för spelande, teori, etc).

Jag tycker om både mainstream-spel och indiespel, men den stora fördelen med indiespel är att de försöker vara mer innovativa och vågar mycket mer än vad traditionella rollspel normalt gör. Å andra sidan - genom att göra detta driver de förhoppningsvis hela branschen framåt, men de kommer knappast generera stora skaror spelare, och i slutändan tycker jag att det är mer givande att spela stora, rejäla trad-spel (gärna med indie-influenser).

För övrigt, Måns definition att indiespel är "att spela drama" tycker jag är tydligt provokativ - men om man läser inlägget han länkar till så blir det helt klart mer nyanserat. I de flesta tradspel jag känner till lägger man rätt stor vikt vid världen och specifika äventyr/kampanjer, medan ett indiespel bara är ett sätt att få fram ett drama av något slag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
definitionen från Indie RPG awards och the forge är väl den jag tycker är den mest relevanta... om man knyter indie-begreppet till exempelvis "drama" så målar man in sig i ett hörn, och framtidssäkrar inte. Vem vet vad som är nästa "smal-trendiga" indie-spelstil, liksom.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är emot termen egentligen, av just den anledning som du märker: Alla har sin egen definition.
Dock så arrangerar jag ju sen några år Indierummet (Där vi spelar "indiespel"), och eftersom namnet är så snyggt och numera även etablerat så har jag fått rycka på axlarna och behålla det på arrangemanget.

Så här beskriver vi arret och spelen i årets GothConfolder:

Återigen välkomnar vi dig in till Indierummet, där vi kommer att spela indiespel och bjuda på te och godis i en mysig miljö. Med ”indiespel” menar vi då spel som är korta, fokuserade och nischade på ett unikt tema, med enkla regler som baserat på berättandet snarare än realism och detaljer. Det finns oftast element av samberättande, där spelledaren får hjälp av spelarna, eller inte finns med alls. I år kommer vi att lägga fokus på alla nya svenska indiespel: Berättelser från Staden, Höstdimma, Kaleidoskop förlag och Oskrivna Blad. Vi har samlingar för föranmälda i början varje pass, men det går också att titta in och hoppas på att det finns en ledig spelledare. Vill du läsa om våra spel eller vara med och spelleda, susa in på www.indierummet.com. Två exempel:

I Oskrivna Blad så improviserar, berättar och gestaltar spelarna tillsammans en historia. Spelarna turas om att vara spelledare, och reglerna är baserade på drivkrafter och problem, deras syfte är att röra upp historien och underlätta för spelarna att skapa intriger åt varandra.

I 3:16 så gestaltar spelarna rymdmarinsoldater som utrotar liv på främmande planeter för att de inte ska kunna utgöra ett hot mot Terra. Reglerna återskapar känslan av nonchalans mot främmande liv, gör taktiska strider, lyfter fram soldaternas förflutna i återblickar samt uppmuntrar inre slitningar och konflikter i gruppen.
Notera: Indierummet.com är inte än uppdaterat med årets spel och arrangörer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Ymir said:
Det var en lustig definition. Hade jag köpt den öht borde jag ju gilla indiespel generellt.

And yet I don't...
Det är inte mycket jag kan göra åt det... :gremsmile:

Ymir said:
Är det 'mer narrativistiska system' du menar? Eller vad?
Om du menar "spel som stödjer en narrativistisk agenda" så, ja.

Ymir said:
Eller påstår du att Dogs och My Life With Master i sin helhet är mer dramatiska än World of Darkness?
Ja.

Ymir said:
Jag trodde 'indiespel' var mer som Endyamon definierar det.
Det kan det också vara.
 
Top