Nekromanti Vad är indiespel?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
vad ska vi då kalla spel som ägs och kontrolleras av sina skapare, som skapas vid sidan av mainstream?
"Inte D&D/WW".

Vilket kan förkortas med: "Inte-spel", vilket ju till och med låter lite som den gamla genren.

Och alltså: Det här fenomenet är inte så konstigt - att "indie" går från att vara en term som enbart kan intressera samhällsvetare till att beskriva själva innehållet - det är ju exakt samma sak som alltid händer med indie-termen. Vilket indiepop är ett tydligt exempel på. Det hade rentutav varit oerhört artificiellt och konstlat om den utvecklingen inte hade skett.

Det behövs ett ord för såna spel
Vanliga svenska ord fungerar utmärkt för att beskriva den delen, anser jag. Det känns ju märkligt att behöva terminologisera något som så ytterst sällan kommer på tal och efterfrågas.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vilka är "man i allmänhet"?
Måns pratar nog om de som använder termen i diskussioner där det är själva indiespelen som diskuteras, till skillnad från de som dyker upp i den här typen av trådar - där det bara är själva ordet som diskuteras.

Söker man på indiespel och tittar på de inlägg där det är själva spelen (och inte ordet) som diskuteras, så kan man se hur det i allmänhet används.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ok, en handfull personer alltså. Då kommer jag i alla fall fortsätta använda ordet "indie" där det står för independent/självständig.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Skulle du definiera spel som Svenil, Saga och Tunnels & Trolls som indiespel? De skrivs ju och publiceras av sina författare, eller till författarna närstående bolag, men är inte en del av Forgeagendan.

Eller skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"? Jag skulle i alla fall inte se dem som "riktiga" indiespel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skulle du definiera spel som Svenil, Saga och Tunnels & Trolls som indiespel?
Nej. Av den enkla anledning att det inte är så termen i allmänhet används i våra diskussioner, och eftersom jag tycker det är lite dumt att vara som Mr.G och använda ett ord på ett sätt som inte andra gör. (Mr.G använder 'friform' på ett sätt som visserligen är helt historiskt korrekt i sig, men som inte stämmer överrens med hur ordet i allmänhet används idag här på wrnu. Det vore samma sak om man skulle använda termen 'indiespel' om T&T och Svenil)

skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"?
Jag skulle akta mig för det. De är visserligen tydligt influerade av indievågen, men jag har fått förklarat för mig att Buring Empires inte bör sammanfogas med spel såsom Dogs, så jag tycker att dessa spel fungerar bra som markörer för att avgöra var någonstans man bör dra gränsen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hunk said:
Skulle du definiera spel som Svenil, Saga och Tunnels & Trolls som indiespel? De skrivs ju och publiceras av sina författare, eller till författarna närstående bolag, men är inte en del av Forgeagendan.

Eller skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"? Jag skulle i alla fall inte se dem som "riktiga" indiespel.
Svenil är ett indiespel, BE är (kanske) ett indiespel, men de är inte samma typ av indiespel. Knepigt? Jag tror att du kan käcka den här nöten om du läser tråden en gång till.

Att du inte gillar ordets dubbla betydelse är en helt annan sak som mest av allt är lite lustig. :gremsmile:

Edit: Risings tips är f.ö bra. Kalla gärna Svenil indiespel men det kommer att leda till fler sådana här trådar (som iofs mest är frustrerande för en liten klick bakåtsträvande ordmärkare :gremwink: ).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
ok, en handfull personer alltså.
Ja, det är bara en handfull personer som använder termen.

---

Men för all del, man kan använda dem på Kornellas vis också.

Historialektion: In the olde days, så kallade vi dem "amatörrollspel". Kornella tyckte att det var en nedsättande term, och föreslog därför att vi skulle kalla dem "indiependentspel" istället, då det hade en mer positiv klang. Detta tyckte dock många var osakligt eftersom det fick det att låta som om alla andra spel skulle vara några profithungriga storbolagskapitalister i ryggen, vilket ju inte är sant. De var alltså båda två rena rama reklamtermerna.

Sedan - när vi hade kommit ett par år in i 00-talet - så började det bli mycket lättare att trycka och ge ut spel, varpå den här typen av spel blev allmängods. Myten/drömmen om att det skulle finnas många vinstdrivna "rollspelsföretag" har krossats, så det är inte längre någon som använder orden amatörrollspel/indiependentrollspel i den gamla benämningen, och skillnaden mellan proffs/amatör har helt försvunnit. Termen amatörrollspel har jag inte ens sett på flera år.

Bland de små obundna spelen finns det dock vissa särdrag och designfilosofier som ofta går igen och som är särskilt lämpliga för den typen av små, fokuserade spel som är enklast att producera och sälja för de personer som har många idéer men lite pengar. Det finns många ord som kan beskriva dessa spel, men de flesta av dem är svåranvända och går inte att beskriva utan att man länkar till långa artiklar fulla med hokus bogus-språk. Behovet av en enkel term som kommer utifrån är stort, och det här behovet har "indiespel" uppfyllt mycket väl. Det är inte en term för forgeiterna själva, utan det är en enkelanvänd term för vem som helst, som oftast nu för tiden används som motsats till "tradspel" här på forumet.


---

Vi får se hur länge det håller sig, innan termen kanske återigen byter innebörd, eller när motsatsparet indiespel/tradspel inte längre är relevant. Men som det är nu så är iaf jag glad över att vi frångått de gamla amatörrollspel/indiependentspel-diskussionerna, för de var rätt blajiga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
om man nu vill ha en term för små fokuserade rollspel, varför inte bara kalla dem fokuserade rollspel? Det är ju det de är... Varför sno termen independent?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hunk said:
Skulle du definiera spel som Svenil, Saga och Tunnels & Trolls som indiespel? De skrivs ju och publiceras av sina författare, eller till författarna närstående bolag, men är inte en del av Forgeagendan.
Ja.

För att förtydliga min ståndpunkt: i mina ögon är tradspel och indie inte motsatser. Indie är ett sätt att publicera på; tradspel är ett sätt att spela på.

Givet det så uppfyller åtminstone Svenil, men även Saga (T&T vet jag för lite om) publikationskriterierna och är således indie. Åtminstone Saga är dessutom tradspel.

Hunk said:
Eller skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"? Jag skulle i alla fall inte se dem som "riktiga" indiespel.
Nej. Bara det faktum att det är en licens med i botten gör att de inte är independent, och därmed inte indie.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
varför inte bara kalla dem fokuserade rollspel?
DnD4E är väl också ett fokuserat rollspel? Jag tror vidare att många skulle mena att Universalis inte var ett fokuserat rollspel, eftersom man kan spela i alla settings med det.

Så fokus i sig är inte vad det hela handlar om. Frågan är ju snarare vad spelen fokuserar .

---

Varför sno termen independent?
Well... Jag har ingen egen åsikt om hur termen skulle behöva användas. Jag bara tittar på hur termen faktiskt används rent allmänt, och sedan nöjer jag mig med att använda den på samma sätt.

Jag tror inte alltid det går att artificiellt försöka bestämma hur ord skall användas. Språket är ju levande och går sin egen väg, liksom. Det jag tycker är intressant med den här sortens diskussioner (vi har haft dem tidigare på forumet) är att de som opponerar sig mot den här sortens ordanvändande ofta är dem som sällan använder ordet eller deltar i diskussioner där ordet används i vanliga fall.

Och så känns det ju rätt logiskt att kunna använda ordet indie om rollspel på samma sätt som ordet indie används om musik. När Kornella föreslog termen indiependentrollspel så var det ingen egentlig skillnad innehållsmässigt på dessa spel och övriga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är två helt olika saker att hävda att något "generellt genererar mer eller lika mycket drama" som något annat, och att sagda sak ÄR drama. I det senare fallet impliceras anspråk på någon slags ordboksdefinition av drama-begreppet, vilket är ett jävla långt steg från det första påståendet.

Jag kan lugnt köpa att Grey Ranks regelsystem är mer inriktat på mekanismer som tex främjar karaktärsdrama än vad Eons är. Problemet är, om detta leder till att Grey Ranks i praktiken är mer 'drama' än Eon är både avhängigt hur man definierar drama och vad man som spelgrupp gör av spelet.

Nu hävdar du att du redogjort för din definition av drama, fair enough, men då måste det uppenbarligen finnas flera definitioner.

Och samtidigt påstår du att 'Grey Ranks är drama', vilket är att helt ogiltigförklara alla andra definitioner än din egen.

Nu kan det mycket väl vara så att jag definierar drama i stort sett likadant som du, allt jag försöker illustrera här är skillnaden mellan två påståenden.

Jag skulle följaktligen aldrig påstå att tradspel ÄR drama, det vore ett befängt och inskränkt påstående. Men jag skulle lika lite påstå att indiespel är det, av precis samma skäl. Jag skulle kunna påstå att indiespel i högre grad än tradspel är regelmässigt designade för att främja drama, med mer eller mindre lyckade resultat.

Men om jag därför skulle påstå att indiespel ÄR drama hade jag typ gjort ett logiskt hopp jämförbart med avståndet härifrån till Triangulum.

Och det är hela saken.

- Ymir, menar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nej inte alls, om man med fokuserade spel menar rollspel där man alltid spelar en viss sorts scenarion... medan man i Saga kan spela allt från palatsintriger, "deckare", grottröj, skräck, riddarfantasy och tusen och en natt-fantasy. Som man säker också kan göra i spel som Eon till exempel.

Saga är tänkt att kunna funka som en slags schweizisk armékniv för olika spelstilar, bara man håller sig i settingen (som har bredd). Det är inte skrivet för att göra bara en sak, som t.ex. Pendragon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ymir said:
Och det är hela saken.
Då är vi fullständigt överens. Återigen, jag har aldrig påstått att indiespel är drama. Däremot postade du mer eller mindre samma inlägg som det du svarare på. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert said:
nej inte alls, om man med fokuserade spel menar rollspel där man alltid spelar en viss sorts scenarion... medan man i Saga kan spela allt från palatsintriger, "deckare", grottröj, skräck, riddarfantasy och tusen och en natt-fantasy. Som man säker också kan göra i spel som Eon till exempel.

Saga är tänkt att kunna funka som en slags schweizisk armékniv för olika spelstilar, bara man håller sig i settingen (som har bredd). Det är inte skrivet för att göra bara en sak, som t.ex. Pendragon.
Jo, jag är helt med och faktum är att i en tråd föreslog jag just termen fokuserade spel, men det var inte populärt. Och det kan jag iofs förstå.

Anyways, jag har inga problem med att använda samma ord i olika betydelser. Jag gör det ofta med andra ord. :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Kanske kan frågan lösas med en poll? i en sån här fråga är det ju majoriteten som bestämmer ivf. Eller snarare majoriteten av de som faktiskt använder ordet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Hunk said:
Eller skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"? Jag skulle i alla fall inte se dem som "riktiga" indiespel.
Burning Empires skulle jag absolut kalla indie eller creator owned eller vad man nu vill slänga sig med. Iron Empires är trots allt, eller i vart fall så vitt jag förstått, helt ägt av Christopher Moeller. Så BWHQ/Mr Crane har inte gett sig i kast med något stort serieförlag, utan författaren och rättighetsinnehavaren till serien.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
hallogallo said:
Hunk said:
Eller skulle du klassa Burning Empires, Trail of Cthulhu och Artesia som indiepel - spel som görs på licens, trycks färg med hårdpärm, men är heta i "indiekretsar"? Jag skulle i alla fall inte se dem som "riktiga" indiespel.
Burning Empires skulle jag absolut kalla indie eller creator owned eller vad man nu vill slänga sig med. Iron Empires är trots allt, eller i vart fall så vitt jag förstått, helt ägt av Christopher Moeller. Så BWHQ/Mr Crane har inte gett sig i kast med något stort serieförlag, utan författaren och rättighetsinnehavaren till serien.
Samma sak borde då gälla för Artesia, där Mark Smylie är upphovsman till både serien och rollspelet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Bobby Magikern said:
Samma sak borde då gälla för Artesia, där Mark Smylie är upphovsman till både serien och rollspelet.
Absolut. Hade dock ingen koll på Artesia, annars hade jag slängt med det exemplet också.
 
Top