Nekromanti En ordlista tack

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
  • gamism
  • narrativism
  • djupimmersionism
  • simulationism
  • The Big Project
  • forge
  • BRP (Basic Roleplaying)
  • fudge
  • samberättande (jo, jag hör vad det låter som, men vad ligger i det?)
  • wrnu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • gamism
  • narrativism
  • simulationism
  • The Big Project
  • forge: Webbplats för diskussion kring ovanstående.
  • djupimmersionism: En rollspelsstil där gränsen mellan rollpersonens tankar och spelarens tankar suddas ut. Man
  • BRP (Basic Roleplaying): Regelsystemet i Call of Cthulhu, Runequest, Stormbringer, Drakar&Demoners tidiga utgåvor, Mutant mfl. Grundegenskaper på skalan 3-18, färdigheter på skalan 1-100 eller 1-20, kroppspoäng.
  • fudge: Ett regelsystem, baserat på en skala med adjektiv och tärningar som puttar upp eller ner resultatet i skalan. Stod en gång i tiden för Freeform Universal Do-it-yourself Game Engine. Nu är det bara.
  • samberättande (jo, jag hör vad det låter som, men vad ligger i det?): Berättarmakten ligger inte enbart hos spelledaren, utan delas bland spelarna. Spelaren berättar inte enbart vad hans rollperson gör, utan kan omfatta andra saker, som skeenden eller miljö.
  • wrnu:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2097 said:
Det andra, Fudge, är det nästan ingen som använder (utom jag) men det har ändå varit ganska inflytelserikt. Det utvecklades på nyhetsgruppen rec.games.design under tidigt nittiotal som ett avskalat simspel.
Det används, lustigt nog, i det norska rollspelet Draug.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Kan någon hjälpa mig och förklara vad orden i listan nedan betyder?
Några ska jag nog kunna bidra med.

Det Forge som menas är ett samlingsnamn på spel som kommit till som ett resultat av diskutioner, och tankar och teorier skapade ur det, hållna på webplatsen The Forge.

BRP (Basic Roleplaying)
Ett spelsystem uppfunnet av personerna bakom tillverkaren Chaosisum och använt som deras hussystem. Exempel på spel som använder BRP är Call of Cthulhu, RuneQuest och tidiga Drakar och Demoner.

Förkortning av www.rollspel.nu

Ett generiskt spelsystem, mest känt för att det använder speciella tärningar, s.k. "fudgetärningar".

gamism
narrativism
djupimmersionism
simulationism
samberättande
Dessa petar jag inte ens på med en ten-foot pole då det bara skapar flame-wars. :gremwhistle:

/Anders
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Angående gejmism, narrativism och simulationism så är det enda säkra (någorlunda) man kan göra att peka på The Forge:s artikelsida. System Does Matter är den första, viktigaste artikeln. Därefter bör man läsa alla tre av artiklarna Narrativism: Story Now, Simulationism: The Right to Dream och Gamism: Step On Up, samt GNS and Other Matters of Role Playing Theory. För snabba definitioner av termer, konsultera The Provisional Glossary på samma sida.

Termerna är väldigt användbara så länge man inte börjar kräva att folk använder dem helt korrekt enligt de snäva definitionerna. Och framförallt är de väldigt användbara när man funderar själv, då man generellt inte behöver oroa sig för flame wars i sitt eget huvud.

Artiklarna är i sig otroligt läsvärda, förresten. Ron Edwards är illa omtyckt av många på forumet, men oss emellan: mannen är ett geni.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Purgatorius said:
[*]djupimmersionism
I egenskap av ordets främste användare och agendans främste förespråkare på forumet och så vidare kan jag väl ta på mig den här.

Krille har helt rätt, det handlar om att ha som mål med sitt rollspelande att känns så hög grad av förstapersonsinlevelse i sin rollperson att distinktionen rollperson/spelare försvinner. man blir en person, och man tänker, känner och nästan ser spelvärlden som rollpersonen, snarare än utifrån som spelare.

Jag bifogar den senaste versionen av det Djupimmersionistiska Manifestet, om du skulle vilja veta mer.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Har kollat på dem, men jag går inte med på deras definition av rollspel, deras uttalade mål, eller deras elitism, eller spelledarens roll.

Framförallt det sista.


Däremot är deras Vow of Chastity åtminstone 75% vettigt och i enlighet med djupimmersionismen.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Krille said:
2097 said:
Det andra, Fudge, är det nästan ingen som använder (utom jag) men det har ändå varit ganska inflytelserikt. Det utvecklades på nyhetsgruppen rec.games.design under tidigt nittiotal som ett avskalat simspel.
Det används, lustigt nog, i det norska rollspelet Draug.
Och, inte minst, det ligger till grund för Solar System, regelmotorn i The Shadow of Yesterday, samt Fate, regelmotorn i Spirit of the Century. Fudge (och inte minst dess tärningar) finns i allra högsta grad kvar som idémässig grund till en massa livskraftiga regelvarianter. Kan ju vara kul att veta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
the threefold med gamism, dramatism och simulationism fanns innan!
...och var dessutom mycket bättre från början än när Krångel Edwards kommit in och missförstått allting.

(Eller nja, Ron Edwards är en intressant tänkare, men han borde ha nöjt sig med att förklara Narrativism i sig. Den fungerar dock inte som en tredjedel av en rollspelstriangel (precis på samma sätt som inte Dungeoncrawl, Culture Gaming, Mordgåtelösande, Friform eller Djupimmersionism passar som hörn i någon rollspelstriangel))

Nå. Till trådstartaren skulle jag vilja ge rådet att helt enkelt bara skita i trådar där folk använder ord som han inte förstår. Om folk inte förklarar termerna medan de använder dem, då är inte trådarna tillräckligt intressanta. (Och av de trådar du då skulle behöva skita i så är en stor mängd skrivna av mig, så jag vet vad jag talar om)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bara om du byter ut Feng Shuis regler mot Fudge. Fudge har en uppsättning slumpgenerator, skalor och värden. Feng Shui har en annan.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Njäe! Skalan är väl bara omformulerad, för visst är adjektiven där. I Tsoy/Solar så heter den Untrained/Mediocre - Competent - Master - Grand Master.

Men visst är du väl med på vad jag sa om att Fate och Solar bär på ett arv från Fudge, oavsett att stora delar av systemen är olika?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nej aj du har rätt! Den tredje nivån hette ju Adept, inte Master som jag skrev! Dumma mig! :gremsmile:

Nä, men jag är inte med på vad du pekar på riktigt. Violets färdigheter är som sagt rankade Unskilled, Competent och Adept. De enda siffrorna på papperet är hennes fem advances, vilket bara visar att hon är en figur gjord på nybörjarnivå, och hur stora hennes poängpölar, Vigor, Instict och Reason, är, men de är inte några färdigheter utan just pölar ur vilka man kan plocka loss bonustärningar och använda som bränsle för särskilda förmågor, även kallade Secrets.

Edit: Ah, du såg och editerade medan jag skrev. Sorry på mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Helix Ripper inpluggad

2097 said:
I Feng Shui och Fudge kan man få ett resultat som sträcker sig lika långt och mycket plus som minus.
Skilda fördelningar.

2097 said:
Starblazer (ett SotC-derivat och därför Fudge-derivat) använder exakt samma slumpgenerator som Feng Shui (två olika t6or, en som alltid är minus och en som alltid är plus. Tror de har fimpat boxcars dock).
Har inget med saken att göra.

2097 said:
I TSOY har man samma värden som Feng Shui dvs siffror.
Skalorna sträcker sig olika antal steg, fördelningen mellan stegen skiljer sig.

2097 said:
Alla dessa spel har likheten "färdighetsvärde +/- tärningsslag = resultat" och är gjorda av gamla SOS-fans.
So?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Helix Ripper inpluggad

2097 said:
Vad "är" i så fall Fudge?
Att processer, skalor och fördelningar uppför sig som O'Sullivans spec. Det räcker inte med att den har en slumpgenerator som ger ett tal mellan -X och +X.

Vissa frånsteg kan tillåtas utan större problem: om det enda som skiljer två skalor är att stegen i den ena skalan heter "usel-dålig-medioker-hyfsad-bra-utmärkt-enastående" och i den andra skalan heter "1-2-3-4-5-6-7" gör vare sig skillnad på utfall eller fördelningar, och således är den skillnaden så minimal att det fortfarande är Fudge. Till och med större avsteg än så kan tillåtas - BRP har som bekant använt både skalorna 1-20 och 1-100, med därtill anpassade slumpgenerator (T20 respektive T100), och ändå anses de vara BRP.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Rising said:
...jag vilja ge rådet att helt enkelt bara skita i trådar där folk använder ord som han inte förstår. Om folk inte förklarar termerna medan de använder dem, då är inte trådarna tillräckligt intressanta.
Nåja, tills motsatsen är bevisad vill jag ändå tro att jag kan lära mig något intressant från vad som helst. Men här insåg jag att jag nog ändå behövde få höra lite definitioner innan jag aktivt kunde börja värdera vad folk skrev.
P.
 
Top