Nekromanti En ordlista tack

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
Re: Glömde en...

Purgatorius said:
Jo, vad betyder "tradspel"?
"Traditionellt rollspel", alltså ungefär så som man spelade Drakar och Demoner, Mutant, Eon, och alla andrs spel som någonsin varit stora i sverige. Och en massa av de mindre stora också. Strävan efter nåtslags realism och i vissa fall balans i reglerna, strukturen med SL och spelare som helt separata roller, att ha regler för hur man slåss men inte hur man intrigerar, allt sånt där är "traditionellt rollspel". Typ. Som jag förstått termen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
...och en till.

Vad inbegrips i begreppet "indiespel". (Min etymologiska tolkning: independent spel. Oberoende av... vadå?)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Glömde en...

"Trad" = förkortning för "traditionella". Spel som inte befinner sig i indiefåran. Nästan alla stora svenska och utländska spel, typ Dungeons & Dragons, Vampire, Eon och Mutant, är tradspel.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det Forge som menas är ett samlingsnamn på spel som kommit till som ett resultat av diskutioner, och tankar och teorier skapade ur det, hållna på webplatsen The Forge.
Vilka spel kan nämnas som exempel?
Teorierna är alltså t ex den om de olika spelstilarna gameism (att vilja lösa problem), narrativism (att vilja bygga en bra berättelse) och simulationism (att vilja ha spelet så likt verkligheten som möjligt). Finns det fler?
Vad menar man om man säger "Det där är så himla forge"?
P.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Glömde en...

Det där är en krånglig fråga. Ursprungligen användes "indie" för att beteckna spel som ägdes och gavs ut av spelskaparen, till skillnad från till exempel D&D och Vampire, där ett helt företagsmaskineri är involverat. Definitionen har efter hand svängt, så att "indiespel" numera mest betecknar spel i en viss designtradition med kopplingar till sidor som The Forge och Storygames (jag skulle skriva "spel med nyskapande regler", men många av spelen är numera en väldigt tydlig del av Forgetraditionen, utan att vara särskilt nyskapande). Något som ofta utmärker dessa spel är ett väldigt uttalat fokus -- man siktar in sig på att spela ett smalt ämne (typ spökjägare eller japanska skolflickor) och designar alla regler för att uppnå detta så bra som möjligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Glömde en...

Saken är den att de där definitionerna av agendorna inte riktigt stämmer med vad som sagts av Ron Edwards, som skrev teorin. Gamism handlar mycket riktigt om övervinnandet av utmaningar, men narrativism handlar mer om utforskandet av en premiss än skapandet av en historia per se. Namnet är missvisande, och det ställer til mycket förvirring. På samma vis behöver simulationism inte nödvändigtvis handla om att simulera verkligheten. Ett spel i stil med Toon är väldigt simulationistiskt -- bara det att det handlar om att simulera en tecknad film i stället för verkligheten. Men simulationismen verkar också vara någon form av slasktrattskategori, där spel som inte passar in i de andra kategorierna hamnar.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Så indiespel är...

Bobby Magikern said:
Något som ofta utmärker [indiespelen] är ett väldigt uttalat fokus -- man siktar in sig på att spela ett smalt ämne (typ spökjägare eller japanska skolflickor) och designar alla regler för att uppnå detta så bra som möjligt.
Är det det här nischade draget hos ett spel som avses när man pratar om att ett spel är indie?
P.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Så indiespel är...

Den här diskussionen visar väldigt tydligt att man bör undvika att använda termen "indiespel", som har en massa helt olika betydelser, särskilt på svenska (snart kommer en pajsare och hänvisar till hur termen definierades här på forumet kring 2001, säkerligen). Det är bättre att säga "Forge-aktiga spel", "gratisspel", "fokuserade spel" eller vad det nu är man är ute efter i stället.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Glömde en...

Men vad är det begreppet "tradspel" pekar på?
Menar man en viss övergripande typ av regelsystem, eller menar man spel som givits ut av stora spelföretag?
Är en "tradspelare" en som gillar en viss typ av regler, eller är det en som i första hand spelar spel som givits ut på förlag och sålts i (relativt) stora upplagor?
P.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Glömde en...

Jag skulle säga att det är synen på regler som vanligtvis avses. Många tradspelare känner ju dessutom inte till något annat.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Tre ord till

  • Forge-aktiga spel
  • Gratisspel (jo, jag hör vad det låter som, men är det någon särskild sorts spel men menar?)
  • Fokuserade spel
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Så indiespel är...

Njae, inte nödvändigtvis. Det finns mindre nischade spel också, till exempel Solar System. Däremot finns det ofta en tanke bakom att man ska spela spelet på ett visst vis -- medan traditionella spel ofta bygger sin regler på att de ska vara "realistiska" och samtidigt "balanserade" (med bekymmer när de två målen kommer i konflikt), så bygger indiespelen sina regler på att de ska befrämja en viss typ av spelande.

Ett relaterat begrepp är Story Now, som ofta används av indiespelare. Det handlar om att spelets berättelse ska skapas under spelets gång, inte före (som i ett rälsat äventyr där slutet redan är planerat) eller efter (som om man bara spelat lite och i efterhand upptäckt "det här blev ju en historia"). Många indiespel är gjorda för att befrämja detta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Tre ord till

Jag menade inte att använda orden som precisa termer. De är medvetet vaga, men sådant som folk skulle kunna avse när de skriver "indiespel". Det finns en gammal tråd med en ofantligt lång diskussion om det begreppet, och om det fortfarande är intressant då kan jag försöka hitta den lite senare.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Vad vet en tradspelare?

Dimfrost said:
...det är synen på regler som vanligtvis avses. Många tradspelare känner ju dessutom inte till något annat.
Så en tradspelare vet egentligen inte att den är en tradspelare?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Tre ord till

Forge-aktiga spel
Spel där reglerna är skrivna för att göra en viss poäng och framhäva något särskilt i settingen på ett väldigt markant sätt. Inte ovanligt att reglerna kanske berättar för spelarna när spelet är slut t.ex. Döpt efter forumet The Forge där den här typen av spel växte fram.

Gratisspel
Spel som är gratis. Vanligtvis publicerade på internet som pdf eller i annat filformat för bilder och/eller text. Gratisspel kan givetvis ha en mer traditionell eller en mer Forge-artad karaktär, här avser man att det inte är ett spel som det tas betalt för helt enkelt.

Fokuserade spel
Spel som dikterar vissa saker kring spelandet, t.ex. spel som bestämmer vilken typ av rollpersoner man har eller vilken typ av historia man ska spela (t.ex. handlar The Mountain Witch om hämnd och förräderi). Detta då till skillnad från det förhållande till främst värld som traditionella spel brukar ha; spelet dikterar inte vad man ska spela och erbjuder massor av värld och regler för att kunna hantera så mycket som möjligt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Vad vet en tradspelare?

Observera "många". Eftersom de största spelen är tradspel, och många mindre spel är väldigt dåligt spridda (per definition), finns det såklart många spelare som enbart spelar D&D och bara har hört talas om Vampire, typ. Eller DoD/Mutant/Eon, för att ta svenska exempel. För dem är rollspel detsamma som det de spelar, punkt. Men det finns naturligtvis folk som känner till och har provat på många olika spel och ändå föredrar tradspel. Därför kan man inte uttala sig så kategoriskt som du gör här.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad vet en tradspelare?

Det kan de göra. Men eftersom alla stora rollspel är tradspel* är det lätt att gå hela sitt liv utan att känna till något annat. De flesta indiespelare har ändå växt upp med tradspel, så för dem är det för det mesta ett medvetet val att spela indiespel i stället.

*Vissa hävdar visserligen att D&D 4th edition är ett indiespel, på grund av att det har ett mycket snävt fokus och regler som uppmuntrar detta. Om man säger så har man verkligen mist den ursprungliga betydelsen i "indie" -- D&D är det minst skaparägda systemet i världen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Tre ord till

Dimfrost said:
... en ofantligt lång diskussion ...
Nej tack.
Orkade jag läsa ofantligt långa diskussioner skulle jag aldrig ha startat den här tråden. Jag tycker mycket bättre om att någon som var med i den ofantligt långa diskussionen berättar hur det slutade.

Jag menade inte att använda orden som precisa termer.
Okej då :gremsmile:
P.
 
Top