Vad är hippt inom rollspel just nu?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Då är kanske spaningen mer att det letar sig in i indie/narrativ-grytet. Man diskuterar optimala builds för alkoholiserade änkor och deprimerade brevbärare.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Vet inte om det bara är mina subjektiva upplevelser men jag har en spaning att det är rätt hippt att inte skriva en bakgrund eller ens ha ett koncept till sina karaktärer utan istället ska allt upptäckas under spel.

Jag kommer från en tradition med gediget genomtänka karaktärer och dokumenterad bakgrund. I min erfarenhet har det aldrig varit så mycket bakgrundsmotstånd från spelare som nu. När jag numera som SL föreslår en kortare bakgrund eller frågar efter ett enkelt karaktärskoncept så är det mycket klagan, slingrande och diskussioner om varför det kan vara bra att ha. Är jag spelare och har en bakgrund eller ett koncept som jag vill delge en SL är de inte intresserade att läsa utan de ser det som något de inte vill bli inblandade i.

Det gäller inte bara kampanjer utan även one-shots i konventstil när SL räcker fram en halv A4 bakgrund och det direkt börjar ifrågasättas om det behövs och det klagas på att det är för mycket att läsa.

Edit: Detta gäller bara skriven text. En visuellt tilltalande bild från google är dock fullt acceptabelt som bakgrund/koncept.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
... upplever det som rätt så bespottat ...
Samma för mig, men så hänger jag mest här och på OSR-forum. Det ger såklart en skev bild. Ute i vida världen är rollspel väl ofta fortfarande detsamma som DnD med allt vad det innebär.
 
Last edited:

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
DnD 5e är helt dominant på marknaden, och optimala character builds är helt dominant i online-diskussionen om 5e.
Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Vet inte om det bara är mina subjektiva upplevelser men jag har en spaning att det är rätt hippt att inte skriva en bakgrund eller ens ha ett koncept till sina karaktärer utan istället ska allt upptäckas under spel.
Jag tror jag håller med om detta.

Level 3 tjuv med läderrock är typ en fullgod rollperson nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.
Jag upplever att det tog sig en törn i och med kritiken mot 4E, eller? De gick liksom all in med spelighet och optimala rollbyggen, och folk ogillade det. När 5E sedan kom gillade man att man kunde spela mer ”vanligt” och inte opta så hårt. Men sedan tog den oundvikliga logiken fart och man märker att optade rollpersoner helt enkelt är roligare att spela i spel där framgång i strid och problemlösning är en viktig faktor (och att det är kul att opta, då det är en givande intellektuell utmaning), och så började folk minmaxa igen.

Men jag har noll koll på DnD, så det här kan vara helt galet fel.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
DnD 5E är ju som vanligt störst och hippast. Den feel jag har fått från yngre spelare är att många drivs till det allt mer för att skapa personliga karaktärsberättelser, där just samberättandet är det som lyfts fram. Som många nämnt är det också inne att streama eller se på rollspelsstreams, främst på Twitch.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Just nu verkar ju PbtA vara rätt inne som ett system, även om det oftast är lite mindre spel som kör det, men eftersom Avatar-rollspelet valde det så kan det nog få en boost.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Just nu verkar ju PbtA vara rätt inne som ett system, även om det oftast är lite mindre spel som kör det, men eftesom Avatar-rollspelet valde det så kan det nog få en boost.
Är inte Pbta (Powered by the Apocalypse, dvs baserat på reglerna från Apocalypse World) lite gjort? De senaste åren har det kommit femtielva olika hacks för att spela precis vad som helst med det systemet. Nu verkar det komma fler spel baserade på Blades in the Dark.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vet inte om det bara är mina subjektiva upplevelser men jag har en spaning att det är rätt hippt att inte skriva en bakgrund eller ens ha ett koncept till sina karaktärer utan istället ska allt upptäckas under spel.

Jag kommer från en tradition med gediget genomtänka karaktärer och dokumenterad bakgrund. I min erfarenhet har det aldrig varit så mycket bakgrundsmotstånd från spelare som nu. När jag numera som SL föreslår en kortare bakgrund eller frågar efter ett enkelt karaktärskoncept så är det mycket klagan, slingrande och diskussioner om varför det kan vara bra att ha. Är jag spelare och har en bakgrund eller ett koncept som jag vill delge en SL är de inte intresserade att läsa utan de ser det som något de inte vill bli inblandade i.

Det gäller inte bara kampanjer utan även one-shots i konventstil när SL räcker fram en halv A4 bakgrund och det direkt börjar ifrågasättas om det behövs och det klagas på att det är för mycket att läsa.

Edit: Detta gäller bara skriven text. En visuellt tilltalande bild från google är dock fullt acceptabelt som bakgrund/koncept.
Upplever du detta rent generellt eller när det kommer till en viss typ av spel och de förväntningar som kanske finns i hur man skall spela det spelet t?

Detta är något jag själv upplevt främst när det kommit till DnD.

Familj dödad av Orcher och nu söker jag hämnd , det är fullgod backstory för en DnD karaktär för många .
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tycker några av de senaste posterna träffar lite fel: skulle säga att det som är hippt är inte samma sak som det som är stort eller mainstream. Snarare tvärtom. Hippt är det smala, nya och häftiga som om något vänder sig emot mainstream.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Är inte Pbta (Powered by the Apocalypse, dvs baserat på reglerna från Apocalypse World) lite gjort? De senaste åren har det kommit femtielva olika hacks för att spela precis vad som helst med det systemet. Nu verkar det komma fler spel baserade på Blades in the Dark.
Sant. Men jag tror att PbtA kommer inte försvinna på ett tag. Lika lite som att folk kommer sluta göra saker som är kompatibla med D& 5e.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Som många nämnt är det också inne att streama eller se på rollspelsstreams, främst på Twitch.
Att göra det över nätet överlag tror jag är det nya inne: alla sitter var för sig framför sin teletotal o man SL delar bilder/kartor/liknande genom skärmen o/e appar. I vissa fall strömmar man det som video, i andra fall lägger man ut det som pod, o vissa har jag hör spelar inte in alls.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Upplever du detta rent generellt eller när det kommer till en viss typ av spel och de förväntningar som kanske finns i hur man skall spela det spelet t?

Detta är något jag själv upplevt främst när det kommit till DnD.

Familj dödad av Orcher och nu söker jag hämnd , det är fullgod backstory för en DnD karaktär för många .
Det gäller nog alla spel och ditt exempel ovan är alldeles för mycket information.

Tycker några av de senaste posterna träffar lite fel: skulle säga att det som är hippt är inte samma sak som det som är stort eller mainstream. Snarare tvärtom. Hippt är det smala, nya och häftiga som om något vänder sig emot mainstream.
Jag kanske var otydlig, jag säger inte att det är något som alla gör, tvärt om. Jag ville menar att det finns en hipphets-trend att vägra skriva bakgrund och helt improvisera allt från ett karaktärsblad (ibland med framgooglad bild).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.
Jag skrev inte att det var hippt, jag skrev att det var mainstream.

Du (och @gabrielledebourg) verkar jobba med en helt motsatt definition av "hippt" mot min...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Ja är hippt helt plötsligt det alla spelar? Tänker hippt som de där som är först ut att ha illgröna jeans och vinröda kängor och alla andra säger "värst va hippa de är då" men sen, halvår senare står de där själva i provhytten på hm och gnäller om att de gröna jeansen är i lite fel kulör... och då, är det inte hippt längre. Då är det något annat som de hippa kidsen klär sig i. Och två år senare har de hippa kidsen föräldrar gröna jeans.

Kräver en definitionstråd. :)
 
Top