Vad är hippt inom rollspel just nu?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Men kidsen i lådan skall man inte lyssna på dom flesta antar jag hade sitt bäst före datum på 90-talet 🤣🤣
Oof, hoppas inte. Hade jag som senast passerat mitt bäst före-datum vid tretton års ålder hade det känts kärvt.

Men, alltså, jag tror inte man ska fästa för stor vikt vid ungdomars vanor för "hipphet", eftersom ungdomar väldigt sällan har den sortens kulturella genomslag som krävs för att vara tastemakers. Ungdomar åker a-traktor och lyssnar på norsk dunk, liksom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Svenskt är väl rätt hippt just nu?
Precis det här tänkte jag också. Svenska spel som går på export (Fria Ligan och Helmgast samt lite mindre spelhantverkare som Sthlm kartell och Ockult örtmästare samt Blöckfiskarna) men också tvärtom där kända spel översätts till svenska t.ex. av Eloso.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Själv har jag ingen aning om vad som är hippt just nu (vare sig inom rollspel eller annat) för har jag hört talas om något så har det hunnit bli alldeles för mainstream för att räknas som hippt längre.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag tror inte att det finns ett "innan" när det gäller detta. Med all sannolikhet var den allra första diskussionen på WRNU en definitionsdiskussion.
Vad är WRNU? Sjukt hippt att använda förkortningar och utgå från att alla fattar dem direkt förövrigt ;) (edit: efter lite research förstår jag att det var en förening)

5e känns för mig hippt. Kids spelar detför att det gjordes häftigt av Netflix bland annat (stranger things). Så upplever jag hippt.

Sen har vi hipsters som spelar rollspel, det är inte samma sak. Där känns det mer som en form av elitism inom rollspelsvärlden "jaha spelar du Dungeons and Dragons 5e. Det är inte true! Men den här obskyra utgåvan av indiespelet BlaBla som släpptes 1970 på baksidan av en tallrik - DET är true."

Lite som Sveriges Bläck-metal-scen.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vad är WRNU? Sjukt hippt att använda förkortningar och utgå från att alla fattar dem direkt förövrigt ;) (edit: efter lite research förstår jag att det var en förening)
Lite OT och jag tar inte ställning i huruvida det är bra att dåligt att använda den men, här får du en definition iaf:
WRNU: Förkortning för www.rollspel.nu och används för att referera till det forum/community som vi just nu sitter och pratar på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sorry för offtopic men varför inte bara RNU... www är ju inte domännamnet ens.
Huga, det är svårare att säga "rrrnu" än "wurrnu".

Sen minns jag inte när wrnu växte fram som begrepp, det var en rätt organisk process, inte något som någon satte sig ner och bestämde, tror jag i alla fall. Någon började skriva "wrnu" nånstans, och så ledde det ena till det andra.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Huga, det är svårare att säga "rrrnu" än "wurrnu".

Sen minns jag inte när wrnu växte fram som begrepp, det var en rätt organisk process, inte något som någon satte sig ner och bestämde, tror jag i alla fall. Någon började skriva "wrnu" nånstans, och så ledde det ena till det andra.
Jag säger nog ErNu och läser ju WRNU som VeErNu 😆 (och tänker direkt att det står för Warhammer Roleplay N... U..)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jag har inte heller någonsin använt wrnu, och alltid sagt "rollspelsforumet" men jag vet att redan runt 2005 var det den "vanliga" frasen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag sa inte så 2000 när jag registrerade mig :p jag sa rollspel.nu
Jag tror inte att du sa rollspel.nu heller, eftersom forumet inte hade någon talfunktion då.
(nu kan man tala med andra forumiter på vår discord-kanal)

WRNU används av forumiter för att referera till forumit i skrift.
I tal säger nog alla rollspel.nu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har inte heller någonsin använt wrnu, och alltid sagt "rollspelsforumet" men jag vet att redan runt 2005 var det den "vanliga" frasen.
Den enda gång jag upplevt att det blivit riktigt förvirrat är när man talar om underforumet rollspel.nu på WRNU. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Vad är WRNU? Sjukt hippt att använda förkortningar och utgå från att alla fattar dem direkt förövrigt ;)
Aj då! Det var inte menat som någon slags elitism. Att skriva WRNU till någon på rollspel.nu är för mig som att skriva FB till någon på Facebook eller SKV till någon av mina kollegor på Skatteverket.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Aj då! Det var inte menat som någon slags elitism. Att skriva WRNU till någon på rollspel.nu är för mig som att skriva FB till någon på Facebook eller SKV till någon av mina kollegor på Skatteverket.
Det är fullt rimligt. Uppenbart har jag varit out of the loop och bara missat den termen :)
 
Top