Vad är hippt inom rollspel just nu?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Smått förvirrad av ett visst uttalande i diskussionen om ankornas vara eller inte vara i Drakar och Demoner ställer jag frågan: Vad är hippt inom rollspel just nu? Cyberpunk kanske kvalar in, men vad mer?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Jag tänker ju att just de saker jag inte riktigt fattar grejen med är hippt, att jag liksom blir lite trumpen på mig själv för att jag inte förstår det där som är så coolt för alla andra :D Därför tycker jag att OSR och Actual Play är hippt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag vill ju gärna svara ETTBLADSSCENARION! så jag gör det, men egentligen har jag ingen aning. Jag gissar dock på följande:
- Avgränsat konceptuella spel, som Mörk borg
- Anpassningar till Virtual Table Tops
- Cinematic play och one shots istället för långa kampanjer
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Spel som är koncept, tankeexperiment eller konstnärliga artefakter snarare än att vara tänkta att spelas?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det enda som är hippt är väl grafiskt tilltalande/nyskapande spel som Mörk Borg och en del annat inom OSR-sfären. D&D verkar ju vara lite hippt sådär överlag. Iaf på sina håll.

Men överlag är väl rollspel ungefär lika ohippt som alltid. Inklusive ankor, även om det bär mig emot att säga det .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vilka saker är såhär just nu?
Mörk Borg, Cy-Borg och Death in space är de första som poppar upp i huvudet på mig =) Och ja, jag är medveten om dualismen i att samtidigt vara supperpepp på två tredjedelar av de exemplen XD

Annars känns det som att jag ratat otaliga podcasts och äventyr och annat just för för att allt ska vara så nattsvart.

Det är klart... den kan ju också handla mer om min sinnesstämning än om att spelen i sig faktiskt är så mörka =D
 
Top