... upplever det som rätt så bespottat ...
Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.DnD 5e är helt dominant på marknaden, och optimala character builds är helt dominant i online-diskussionen om 5e.
Jag tror jag håller med om detta.Vet inte om det bara är mina subjektiva upplevelser men jag har en spaning att det är rätt hippt att inte skriva en bakgrund eller ens ha ett koncept till sina karaktärer utan istället ska allt upptäckas under spel.
Jag upplever att det tog sig en törn i och med kritiken mot 4E, eller? De gick liksom all in med spelighet och optimala rollbyggen, och folk ogillade det. När 5E sedan kom gillade man att man kunde spela mer ”vanligt” och inte opta så hårt. Men sedan tog den oundvikliga logiken fart och man märker att optade rollpersoner helt enkelt är roligare att spela i spel där framgång i strid och problemlösning är en viktig faktor (och att det är kul att opta, då det är en givande intellektuell utmaning), och så började folk minmaxa igen.Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.
Säkra källor på att ohippast 2022 är samma som alla andra år sen 1977, Classic Traveller.
Är inte Pbta (Powered by the Apocalypse, dvs baserat på reglerna från Apocalypse World) lite gjort? De senaste åren har det kommit femtielva olika hacks för att spela precis vad som helst med det systemet. Nu verkar det komma fler spel baserade på Blades in the Dark.Just nu verkar ju PbtA vara rätt inne som ett system, även om det oftast är lite mindre spel som kör det, men eftesom Avatar-rollspelet valde det så kan det nog få en boost.
Upplever du detta rent generellt eller när det kommer till en viss typ av spel och de förväntningar som kanske finns i hur man skall spela det spelet t?Vet inte om det bara är mina subjektiva upplevelser men jag har en spaning att det är rätt hippt att inte skriva en bakgrund eller ens ha ett koncept till sina karaktärer utan istället ska allt upptäckas under spel.
Jag kommer från en tradition med gediget genomtänka karaktärer och dokumenterad bakgrund. I min erfarenhet har det aldrig varit så mycket bakgrundsmotstånd från spelare som nu. När jag numera som SL föreslår en kortare bakgrund eller frågar efter ett enkelt karaktärskoncept så är det mycket klagan, slingrande och diskussioner om varför det kan vara bra att ha. Är jag spelare och har en bakgrund eller ett koncept som jag vill delge en SL är de inte intresserade att läsa utan de ser det som något de inte vill bli inblandade i.
Det gäller inte bara kampanjer utan även one-shots i konventstil när SL räcker fram en halv A4 bakgrund och det direkt börjar ifrågasättas om det behövs och det klagas på att det är för mycket att läsa.
Edit: Detta gäller bara skriven text. En visuellt tilltalande bild från google är dock fullt acceptabelt som bakgrund/koncept.
Är inte Pbta (Powered by the Apocalypse, dvs baserat på reglerna från Apocalypse World) lite gjort? De senaste åren har det kommit femtielva olika hacks för att spela precis vad som helst med det systemet. Nu verkar det komma fler spel baserade på Blades in the Dark.
Att göra det över nätet överlag tror jag är det nya inne: alla sitter var för sig framför sin teletotal o man SL delar bilder/kartor/liknande genom skärmen o/e appar. I vissa fall strömmar man det som video, i andra fall lägger man ut det som pod, o vissa har jag hör spelar inte in alls.Som många nämnt är det också inne att streama eller se på rollspelsstreams, främst på Twitch.
Upplever du detta rent generellt eller när det kommer till en viss typ av spel och de förväntningar som kanske finns i hur man skall spela det spelet t?
Detta är något jag själv upplevt främst när det kommit till DnD.
Familj dödad av Orcher och nu söker jag hämnd , det är fullgod backstory för en DnD karaktär för många .
Tycker några av de senaste posterna träffar lite fel: skulle säga att det som är hippt är inte samma sak som det som är stort eller mainstream. Snarare tvärtom. Hippt är det smala, nya och häftiga som om något vänder sig emot mainstream.
Jag skrev inte att det var hippt, jag skrev att det var mainstream.Optimala builds var poppis redan på 3.5 eftersom att de hade turneringsspel där bästa karaktär blev en officiell npc osv. Detta plockade även Paizo upp i Pathfinder.. så om det är hippt nu så har det varit hippt sen början på 2000-talet.