Vad är hippt inom rollspel just nu?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tror att rollspel inför publik är hippt, att journalspel snart är hippt alternativt bortglömt. Attityd är hippt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mörk Borg, Cy-Borg och Death in space är de första som poppar upp i huvudet på mig =) Och ja, jag är medveten om dualismen i att samtidigt vara supperpepp på två tredjedelar av de exemplen XD

Annars känns det som att jag ratat otaliga podcasts och äventyr och annat just för för att allt ska vara så nattsvart.

Det är klart... den kan ju också handla mer om min sinnesstämning än om att spelen i sig faktiskt är så mörka =D
Ja, det finns ju massor med humor i det enda av de där spelen som är släppt ;)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Smått förvirrad av ett visst uttalande i diskussionen om ankornas vara eller inte vara i Drakar och Demoner ställer jag frågan: Vad är hippt inom rollspel just nu? Cyberpunk kanske kvalar in, men vad mer?
Hippt och hipster är inte samma sak.

Cyberpunk är måhända hippt men hipster är att flammsa sig igenom en spelsession där man spela vanliga ankor i hobsala som krattar grannens trädgård och mjölkar korna i ett spel som är fyra sidor långt och är baserat på PBTA.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ja, det finns ju massor med humor i det enda av de där spelen som är släppt ;)
Verkligen? Jag tyckte inte det när jag bläddare igenom det vid något tillfälle. Men humor är väldigt subjektivt, så det var nog bara inte min typ av humor.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Verkligen? Jag tyckte inte det när jag bläddare igenom det vid något tillfälle. Men humor är väldigt subjektivt, så det var nog bara inte min typ av humor.
Var 12e rollperson i Mörk Borg börjar med 1-4 apor. Det är en av flera saker som sätter en (visserligen svart) humoristisk ton till eländet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Cyberpunk är måhända hippt men hipster är att flammsa sig igenom en spelsession där man spela vanliga ankor i hobsala som krattar grannens trädgård och mjölkar korna i ett spel som är fyra sidor långt och är baserat på PBTA.
MODERERING

Lägg av med halmgubbarna och trollandet.

Tack på förhand

/Magnus
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
Var 12e rollperson i Mörk Borg börjar med 1-4 apor. Det är en av flera saker som sätter en (visserligen svart) humoristisk ton till eländet.
Lyssnade på Gestalt när de spelar Mörk Borg. En apa knipsas av på mitten, bara sådär. Det skulle antagligen fått mig att sluta spela, så Mörk Borg är nog inte min påse. Jag gillar Gestalts spelande i övrigt, så jag lägger ansvaret på spelet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag vet inte om jag skulle kalla licenser just hippt men de verkar vara en populär väg till de eftertraktade rollspelsmiljonerna.
Nä, jag läste nog "hippt" som "inne" och "stort". Men vi klarar oss kanske utan definitionsdiskussionen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Tycker det verkar hippt att skriva rollspel men egentligen inte vara så intresserad och därför göra det till en stolthet att inte spela så mycket själv eller speltesta sina grejer.

Rollspelsauteurs!
Jag är uppenbart hip, speltestande är ett onödigt ont.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag får för mig att minimala spel är hippt.
Jag har gjort samma spaning men bara relaterat till OSR, och där som en smal trend snarare än något som slagit igenom bland OSR-spelare i stort. Finns samma trend inom andra delar av hobbyn tro?
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Sorry, men att sortera varelser efter färg och sedan tillskriva dessa färgsorterade varelser egenskaper är inte hippt.

Vi slopade konceptet i Kopparhavet. Kändes väldigt svårt att motivera.
Det var ju ordlek och inte ankrasism, som du nog förstår. Och nej, Caddos pirater hade förmodligen inte varit svarta idag. Men det kanske är dem ni har med i Kopparhavet?
 
Top