Kanske inte, OSE har nog lagt beslag på den nischen. Det är däremot högst levande, men om jag personligen skulle spelleda t.ex. Dolmenwood hade jag nog valt något annat system, Shadowdark eller Cairn.Är retrokloner fortfarande en vital del av rollspelshobbyn? Min känsla är att retroklonerna, OSE undantaget, inte längre har någon större livskraft.
Retrokloner strävar efter något som är fruset i tiden, som en insekt i bärnsten.Är retrokloner fortfarande en vital del av rollspelshobbyn? Min känsla är att retroklonerna, OSE undantaget, inte längre har någon större livskraft.
Så om du med "vital" menar "kontinuerlig vidareutveckling" ...
Det är spännande att se hur min smak har förändrats på drygt två år. De senaste 7-8 månaderna har jag spellett mycket Shadowdark och uppskattar att det har en helt annan dynamik än de mer berättelsedrivna. Det blir en större fokus på det som händer just nu kring bordet.Jag tycker att enkelheten, kreativiteten och DYI-tänket i OSR är spännande! Men det är ingen spelstil som passar mig. Jag gillar spel med mycket karaktärsutveckling och "teater" snarare än att rollpersonen används som en spelpjäs.
Den kollektiva erfarenheten av rollspelande borde väl ändå öka efter allt spelande som skett under de 40 åren? Eller menar du att det inte har någon betydelse hur mycket man spelar vad det gäller att testa och komma på enkla, roliga och smarta lösningar?de som påstår att rollspel har utvecklats så mycket de senaste 40 åren, som om det fanns något mätbart i rollspelsteknologi där man kunde se hästkrafter och bränsleförbrukning förbättras över tid
Ja, det vore ju hemskt märkligt om ingen lärt sig något de senaste 40 åren.Den kollektiva erfarenheten av rollspelande borde väl ändå öka efter allt spelande som skett under de 40 åren?
Absolut inte. Anledningen till att D&D har den position det har idag är att det var först, inte på grund att det på något vis var bäst. Och det spel som skulle tagit dess plats skulle ha gjort det av samma anledning. Det är ett väldokumenterat fenomen som diskuterats ett flertal gånger. Det spel som är först och är någorlunda spelbart blir också det som dominerar. Det finns flera exempel på rollspelsmarknader där, av olika anledningar, D&D inte var först och de domineras istället av andra spel. Se bara på Sverige och Drakar och Demoner.Tankeexperiment: D&D har aldrig funnits (tänk något annat generiskt fantasyspel i stället). D&D Basic kommer ut nu. Skulle någon tycka att det var något alls att ha?
Jäkla bra metafor. Den håller nog för hela samtalet de senaste dagarna – vissa går alltid och käkar på samma pizzeria när de träffar sitt kompisgäng, medan andra varierar lite mellan helt olika restauranger, och ytterligare andra byter ställe i princip varje gång.Pizza är urgammal mat men fortfarande mycket populärt. Idag har vi kebabsås på den, vilket är fel och dumt enligt vissa. Men många gillar det.
Fast, liksom det är ju en del som tycker att det var/är bäst. Men ”bäst” är så subjektivt att det till skillnad från hästkrafter och bränsleförbrukning är omöjligt att på något sätt bevisa.Absolut inte. Anledningen till att D&D har den position det har idag är att det var först, inte på grund att det på något vis var bäst.
Den kollektiva erfarenheten av rollspelande borde väl ändå öka efter allt spelande som skett under de 40 åren? Eller menar du att det inte har någon betydelse hur mycket man spelar vad det gäller att testa och komma på enkla, roliga och smarta lösningar?
Det som är bevekelsegrunden för mycket av OSR-tänket är att det visserligen har skett en utveckling, men att denna har gått i en riktning som har gjort rollspelande i allmänhet, och D&D i synnerhet, till något annat än vad det ursprungligen var – vissa saker tog man fasta på mycket mer än andra, och komponenter som upplevdes som vitala i det tidiga spelandet övergavs helt och hållet (inhyrda följeslagare, XP för guld snarare än monster, reaktionsslag, etc). Rollspelshobbyns utveckling handlade till stor del om att extrapolera helt andra komponenter – vare sig dessa var att utveckla bättre sätt att skapa fantastiska narrativ eller välbalanserade, spännnande strider. Att gå tillbaka ad fontes och hitta de bitar som inte i lika hög grad uppmärksammats är då ett annat sätt att bidra till utvecklingen.Den kollektiva erfarenheten av rollspelande borde väl ändå öka efter allt spelande som skett under de 40 åren? Eller menar du att det inte har någon betydelse hur mycket man spelar vad det gäller att testa och komma på enkla, roliga och smarta lösningar?
Det har skett jättemycket framsteg med pizzan genom århundradena, som bättre ugnsteknik och att faktiskt ha fyllningar utöver tomat och ost.Pizza är urgammal mat men fortfarande mycket populärt. Idag har vi kebabsås på den, vilket är fel och dumt enligt vissa. Men många gillar det.
Det här höll jag inte alls med om, men kände att det lätt kunde spåra ur. Så jag gjorde en ny tråd!Det är dryga 50 år sedan första Dungeons&Dragons kom ut. I början kom det naturligtvis många spel med nya idéer - inte så konstigt när genren var ny och det mesta inte hade gjorts ännu.
Men de senaste 40 åren vet jag inte om det egentligen kommit så mycket helt nytt i rollspelsvärlden. En del gamla innovationer har blivit lite mer polerade, och en del nischade idéer har blivit mer mainstream. Regelböckerna har blivit tjockare för vart år som gått, men på det stora hela har det inte kommit mycket nyskapande efter 80-talet.
En annan drivkraft (än att förbättra) till att släppa nya utgåvor är också att regelböcker säljer bättre än andra tillbehör. En senare utgåva av ett spel är inte nödvändigtvis ”bättre” än den tidigare. Utveckling är inte synonymt med förbättring.D&D var (och är) inte perfekt. Hade det varit det skulle det inte kommit så många versioner av D&D. Bara under det första årtiondet så kom ju OD&D, Homes, B/X, BECMI, AD&D(1e).