Han said:Fast du vet ju inte vad som händer om du misslyckas med att få upp den låsta dörren. Det behöver inte hända någonting alls. Det kan till och med hända positiva saker, som att pengar trillar ned på ditt huvud. Det är inget övervägande. Det är ett lotteri.Elmrig said:På samma sätt vet man i rollspel att det finns en insats, bara inte vad den är. Informationen är annorlunda, utmaningen densamma. Försöker jag öppna dörren även om jag vet att ett misslyckande kan innebära allvarliga negativa konsekvenser? Visst kan jag fatta ett mer grundat beslut om jag vet exakt vad som ligger i vågskålen, då är det bara att räkna referenslotter vilket är sådär kul.
Så med andra ord: näe, det är inte säkert att du har något att förlora på att försöka dyrka upp dörren. Det kan du aldrig veta.
/Han som hellre haft svar på sitt andra inlägg
Nej, men jag vet att det är osäkert och jag utsätter mig därför för en risk och en möjlighet. Erfarenhet säger mig dock att det oftast är bättre att vinna ett slag än att förlora det. Finns det en risk så gör jag ett övervägande rörande om jag ska ge mig på dörren, alternativa vägar etc.