Nekromanti Hinder, spänningar och utmaningar

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg


C innehåller ett hinder för rollpersonen som är både spännande och utmanande för spelaren. Är C bäst? Är C det man alltid vill eftersträva? Är C rätt i alla situationer?

Nej, C behöver inte vara bäst. Vissa gillar A, andra B. Vad är då dessa saker och framförallt: hur ska man göra för att uppnå dessa? Det här tycker jag är intressant att diskutera.

Korta exempel
A: ett tärningsslag för att ta sig förbi en låst dörr.
B: ett avvägande om det är rätt eller inte att ta sig förbi en låst dörr.
...
E: spelaren vet att det finns ett monster i huset som borde vara i nästa rum. Ska rollpersonen öppna dörren och riskera att dö?

/Han som lämnar inlägget där
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg
w176 said:
Kan du för tydlighet editera inlägget så att alla bokstäver förklaras med exempel?
Bidra gärna med egna idéer. Vad är C och D?

Jag redigerade trådstarten och förtydligade vad C skulle kunna innebära. D kan jag förtydliga med är en utmaning som är spännande. Hur ska man uppnå det?

/Han som hellre diskuterar hur man uppnår dem
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg
För mer läsning om B, läs följande artikel.

Vill du läsa om E, läs då följande trådar.

Fler saker att fundera kring:

× Är rollpersonen som insats (vanligt i exempelvis skräck) det enda sättet som man kan göra något spännande (E)?

× Hinder och spänningar är ensamma (A respektive E). Kan utmaningar vara ensamma? Finns det utmaningar som inte är hinder eller spännande? Borde man ens räkna med dem?

× Är spelledaren och systemet det enda som kan skapa dessa tre saker?

× Finns det fler saker som är felaktiga?

/Han som hoppas nu att folk drar egna slutsatser kring vad de ser
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Han said:
× Finns det fler saker som är felaktiga?
Tja, det känns inte svårt att hitta saker som är spännande hinder men som inte är utmaningar. En låst dörr, till exempel, om rollpersonens älskade finns därbakom och borgen kommer att explodera inom några minuter.

Så för att förtydliga: "Utmaning" är alltså endast utmaning för spelaren, inte för rollpersonen. Ja?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg
Genesis said:
Så för att förtydliga: "Utmaning" är alltså endast utmaning för spelaren, inte för rollpersonen. Ja?
Ja.

/Han som gillar att skapa konsekvenser och det kan man göra i A-E
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg
Hinder är alltså saker som ställer sig i rollpersonens väg. Det kan vara låsta dörrar, murar, vakter, en person som sitter på information med mera. Saker som stannar upp rollpersonens färd genom scenariot.

Utmaningar är hinder som inriktar sig på spelaren. Exempelvis krypton, pussel, moraliska val, riskbedömning samt krav på beskrivning, utlevelse eller inlevelse. Saker som spelaren själv måste kämpa med så att den kan uppnå sitt mål.

Spänningar är saker som gör handlingen spännande för spelaren. I princip är bara att skapa en insats för att göra saker och ting spännande, alltså sätta någonting som spelaren värderar i fara. Det kan vara livsmål, närstående personers liv, rollpersonens eget liv, rollpersonens världsbild, ägodelar med mera.

Det jag funderar på är om man kan skapa spänning på andra sätt än att skapa en insats. Jag frågar mig också om spänningen kan försvinna om spelledaren hela tiden hotar sådant som spelaren bryr sig om.

/Han som nog egentligen frågar sig på vilka sätt man kan skapa en osäkerhet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,504
Location
Helsingborg
Han said:
× Hinder och spänningar är ensamma (A respektive E). Kan utmaningar vara ensamma? Finns det utmaningar som inte är hinder eller spännande? Borde man ens räkna med dem?
En sak till som jag funderar kring. Kan spänningar verkligen vara ensam? I exemplet i trådstarten så skriver jag ett monster i huset som dödar rollpersonen. Det är förvisso ett val men det är också ett hinder för rollpersonen. Kan man ha en spänning som inte är ett hinder eller en utmaning?

I citatet ovan så funderar jag kring om enbart utmaningar är för lätta, så att de inte ens blir någonting man måste kämpa med.

Jag tycker också att hinder som bara är till för rollpersonen är helt meninglösa, då man i regel kan komma förbi dem med ett hjärnlöst tärningsslag.

Min fundering är följande. Borde man inte snacka om enbart kombinationer?

Hinder + spänningar (Genesis påpekande)
Hinder + utmaningar (B i trådstartsbilden)
Spänningar + utmaningar (D)
Hinder + spänningar + utmaningar (C)

Har hinder, spänningar och utmaningar ens ett existensberättigande som enskilda element? Om ja, hur skulle man kunna skapa existensberättigande för dem i så fall?

/Han som funderar på hur en grafisk representation av detta skulle se ut
 
Top