Nekromanti Vad är en utmaning och vad är inte det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag lyfter det här ur magitråden, jag vill inte fortsätta min frågeställnig i trådstartarens tråd. Men:

/Han som mer tänker på situationer där folk tror att en låst dörr som man ska slå ett tärningsslag för är en utmaning
.

Så vad är en utmaning?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
En låst dörr som man skall öppna med ett tärningsslag är natuligtvis en utmaning, men inte en utmaning för spelaren, endast för rollpersonen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ram said:
Följdfrågan då: Vill man utmana rollpersonen eller spelaren? :gremsmile:
Är det samma sak att något är spännande och att något är en utmaning?

/Han som tycker att folk har svårt att skilja på dessa två
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Rickard ja, men vad vill Alla andra(TM)?

Och vad är utmaningen med en låst dörr? Är det tärningsslaget för att dyrka den eller konsekvensen av ett misslyckande?

Och är "Det händer inget"/"Du misslyckas (och står fortfarande kvar utanför dörren) ett tillräckligt bra resultat eller ej?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Min definition:

En utmaning, i rollspel, är något som får spelaren att känna sig sporrad att ta sig an den, ett problem eller liknande som känns relevant och lagom svårt. När utmaningen är övervunnen är problemet löst och spelaren kan ta sig vidare till nästa utmaning, om någon sådan finns.

Utmaningen kan uppstå på en massa sätt, och exemplet med dörren är kanske inte så väl valt eftersom vi inte vet något om in-gamekontext eller system. Båda kan göra situationen i fråga till en utmaning.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Och vad är utmaningen med en låst dörr? Är det tärningsslaget för att dyrka den eller konsekvensen av ett misslyckande?
Tärningsslaget imo. Finns en satsningsmekanik inbyggd så är det absolut en utmaning för spelaren så väl som rollpersonen som tillhandahar värdena för satsningen.

Konsekvensen av ett misslyckande är en följdeffekt och ev en "följdutmaning".

Lyckas med komplikation är svaret på allt fö om inte ett misslyckande kan godkännas men då får det inte stoppa upp storyn.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ram said:
Rickard ja, men vad vill Alla andra(TM)?
Olika saker? Jag är till exempel inte så intresserad av utmaningar, varken för spelaren eller rollpersonen. Liksom, det är klart att det kommer att finnas utmaningar, men de är mest en bieffekt av spel, inte något jag försöker ha mycket eller litet av (eller, jag vill inte ha för mycket utmaningar för spelarna; jag vill oftast göra det enkelt att spela). Jag vill ha intressanta situationer. Andra vill ha andra saker, säkert. Spelar man Step On Up är ju utmaningar för spelaren typ det viktigaste som finns.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Niklas73 said:
Så vad är en utmaning?
Som tråden redan visat går det inte att svara på den frågan bara så där. Det finns inget rätt eller fel så länge vi inte bestämmer oss för ett bestämt perspektiv och har ett mål.

En utmaning kan vara väldigt många olika saker som sker både kring spelbordet och i spelet. Det är en tolkningsfråga. Han har ju till exempel en tydlig definition enligt sin åsikt. Förut skrev jag gärna under på den, numera är jag inte så säker, just för att det är en tolkningsfråga och för att jag inte tycker att det är viktigt förrän man bestämmer målet.

Det är bra att göra skillnad på "spänning" och "utmaning", men alla gör inte det och de överlappas ofta så varför inte låta folk bestämma själva? Bara det, som Genesis framlägger, att det kan vara både kring spelet och i spelet makes a difference.

/solvebring som tycker att det skiljer sig från fall till fall och inte spelar någon roll förrän man definierat målet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Men kanske några generella riktlinjer finns som kan vara till nytta då man som spelledare ska försöka skapa ett "utmanande" scenario åt sina spelare? Finns det då inte ett intresse i att försöka hitta en definition och kanske undersöka vad som är "bra" respektive "dåliga" utmaningar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Elmrig said:
Men kanske några generella riktlinjer finns som kan vara till nytta då man som spelledare ska försöka skapa ett "utmanande" scenario åt sina spelare? Finns det då inte ett intresse i att försöka hitta en definition och kanske undersöka vad som är "bra" respektive "dåliga" utmaningar?
Här har du redan börjat definiera vad för sorts utmaning du snackar om. Du vill utmana spelarna. Då kan vi börja prata tips och råd. Ännu hellre kan du speca mer. Vill du utmana deras taktiska sinne, vill du utmana deras kreativitet, etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis said:
Elmrig said:
Men kanske några generella riktlinjer finns som kan vara till nytta då man som spelledare ska försöka skapa ett "utmanande" scenario åt sina spelare? Finns det då inte ett intresse i att försöka hitta en definition och kanske undersöka vad som är "bra" respektive "dåliga" utmaningar?
Här har du redan börjat definiera vad för sorts utmaning du snackar om. Du vill utmana spelarna. Då kan vi börja prata tips och råd. Ännu hellre kan du speca mer. Vill du utmana deras taktiska sinne, vill du utmana deras kreativitet, etc.
+1

/solvebring som tänkt skriva i princip samma sak som Genesis. Kort sagt, du, Elmrig har ju valt en riktning och definierat mål. Som jag skrev är det för mig först då jag anser att det blir möjligt att gräva i det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag var mest ute efter att få en utveckling av Hans åsikt och det har jag fått.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
Jag var mest ute efter att få en utveckling av Hans åsikt och det har jag fått.
Var då? :gremsmile:

Tärningsslaget imo. Finns en satsningsmekanik inbyggd så är det absolut en utmaning för spelaren så väl som rollpersonen som tillhandahar värdena för satsningen.
Är det dörren som hinder som skapar utmaningen eller är det systemet?

Konsekvensen av ett misslyckande är en följdeffekt och ev en "följdutmaning".

Lyckas med komplikation är svaret på allt fö om inte ett misslyckande kan godkännas men då får det inte stoppa upp storyn.
Inga av dessa, som du har ställt upp dem nu, är en utmaning [för spelaren]. Rising har skrivit om spänningar och utmaningar för dem som inte ser skillnad mellan de två.

/Han som tyckte det var rätt kul när han hittade en tråd där han skrev om olika utmaningar i vilken Niklas73 hade svarat
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tolkade inte startinlägget riktigt så (som jag utifrån era svar tolkar det att ni tolkat det). Visst kan det vara intressant att diskutera begreppet "utmaning" frikopplat från rollspel men jag tänkte mig "utmaning" i kontexten rollspel och ur spelarnas perspektiv. Mitt exempel var just bara ett exempel. Visst blir det brett och visst blir det lättare att definiera och förklara ett mindre system än ett stort men jag anser det i alla fall möjligt att diskutera begreppet i kontexten rollspel. Om detta gör att olika svar syftar på olika aspekter av "utmanande", ex spelare vs rollpersons utmaning, gör inte svaren mindre intressanta för mig som spelledare. I startexemplet med dörren ser jag t ex inte dörren och tärningsslaget i sig som en utmaning, men problemet att ta sig till andra sidan dörren kan vara det.

Är utmaningar som utmanar både spelare och rollperson att föredra över de andra två varianterna? Eller lyfter man för mycket fokus från spelet när man måste börja tänka problemlösning som spelare? Jag tycker inte det, men det bygger lite på hur nära mim roll jag är i förmåga att resonera kring problemet.

Skriver från telefon, ledsen för stavning och klumpiga meningar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är utmaningar som utmanar både spelare och rollperson att föredra över de andra två varianterna? Eller lyfter man för mycket fokus från spelet när man måste börja tänka problemlösning som spelare?
Det kommer enligt mig an på personlig smak, spelgruppens önskemål och spelet i fråga - vilka mål och motiv man har helt enkelt. Alltså, du formar utmaningarna på den nivån och gör dem till den sort som passar ditt mål. Det som är bäst är det som passar det du vill göra.

... Det är i princip allt jag menar. Medan Han vill göra skillnad på spänning (som jag antar är utmaningar för rollpersonen) och utmaningar (som utmanar spelarna) så bryr jag mig inte om att gräva i vad skillnaderna är och tror inte att man behöver göra skillnad eftersom det är mål och motiv som definierar betydelsen i alla fall - varför definiera ord innan vi ens vet vad vi söker? Utmaningar kan för mig vara en rad olika utmaningar, enda markanta skillnaden som finns är två läger: i fiktionen och utanför fiktionen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Du skrev det i en tagline i magitråden men jag hinner inte leta rätt på den. Och folk har förklarat hur de ser på utmaningar. Förklaring kanske är att ta i men lite mer kött på det du skrev i taggen fick jag iaf.

Är det dörren som hinder som skapar utmaningen eller är det systemet?
Utmaningen för spelaren ligger i slaget men det är ingen utmaning i mitt tycke om man inte kan ge en egen input i form av någon satsning. Däremot är det spännande i vilket fall. Dörren i sig är ju det som utlöser mekanismen att slå slaget.

Inga av dessa, som du har ställt upp dem nu, är en utmaning [för spelaren].
Nej. Precis.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
En sak som jag alltid kommer tillbaka till är vilket synsätt man skall ha på denna typ av problem eller utmaningar.

Att en låst dörr är en utmaning tycker jag inte det är någon fråga om (förutsatt att man är intresserad av att ta sig in vill säga).

Problemet som uppstår för vissa är när man via sina färdigheter (ett slag) kan lösa/kortsluta utmaningen. Är det då en utmaning?

Sedan tycker jag alltid att det är intressant att titta på spelstil när man pratar om utmaningar. Vad är en utmaning för er som spelar? Hur många har man per spelmöte eller annan lämplig tidsenehet? Om det är utmaningar som sträcker sig över en lång tid så tycker jag att man bör vara mer försiktig och noggrann med hur man konstruerar dem och vilka egenskaper de måste ha. Om man har flera i timmen så har man ett annat förhållningssätt till dem.
 
Top