Nekromanti Vad är en utmaning och vad är inte det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tid

En kul grej jag kör med är att sätta tiden som en begränsning. Jag spinnar 1T20 och under den tiden har spelarna på sig att försöka komma på vad de bör göra, göra det och ta konsekvenserna av det. I det här fallet så fungerar faktiskt "att misslyckas" också då man får handla hur många gånger som helst under tidsramen. Det ställer dock en del andra krav men för mig är det en klar utmaning för spelarna.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
En tilläggsfråga med tanke på vad w176 sa i en annan tråd om att man kanske inte skulle ha färdigheter: Om man inte har färdigheter, är den låsta dörren en utmaning då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Genesis said:
En låst dörr som man skall öppna med ett tärningsslag är natuligtvis en utmaning, men inte en utmaning för spelaren, endast för rollpersonen.
I vilka fall vill man utmana rollpersonen och enbart rollpersonen?

Om spelledaren lägger en negativ modifikation på färdigheten, vem blir det svårare för? Spelaren eller rollpersonen?

/Han som nu inte bara frågar Genesis om detta
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ram said:
En tilläggsfråga med tanke på vad w176 sa i en annan tråd om att man kanske inte skulle ha färdigheter: Om man inte har färdigheter, är den låsta dörren en utmaning då?
Det beror väl om dramturogin eller spelsystemet gör det till en utmaning eller ej? Det finns då väldigt många olika sätt att hantera det även om det inte finns färdigheter
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Ram said:
En tilläggsfråga med tanke på vad w176 sa i en annan tråd om att man kanske inte skulle ha färdigheter: Om man inte har färdigheter, är den låsta dörren en utmaning då?

Det borde IMO inte spela någon roll sålänge du inte spelar helt regellöst. Om du använder någon form av slumpmekanism för att avgöra om det sätt du väljer att ta dig igenom dörren på lyckas bör utmaningen inte bli större för att du har en separat färdighet att slå mot jämfört med något annat värde. Jag skulle snarare säga att utmaningens vara eller inte beror på om du vill ta dig förbi dörren över huvud taget.

Helt regellöst skulle det bland annat kunna vara en kreativ utmaning att hitta på en metod att komma förbi dörren.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Mjo, det stämmer för all del även om jag tycker att det på något sätt är underförstått att den låsta dörren utgör ett hinder i någon form. Det enda dramaturgin eller regler tillför är väl möjligen om man har intresse av att passera den eller ej...

Eller... Nej, det jag egentlgien säger är "Det skulle vara spännande om du skulle vilja utveckla resonemanget lite". :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Han said:
Genesis said:
En låst dörr som man skall öppna med ett tärningsslag är natuligtvis en utmaning, men inte en utmaning för spelaren, endast för rollpersonen.
I vilka fall vill man utmana rollpersonen och enbart rollpersonen?

Om spelledaren lägger en negativ modifikation på färdigheten, vem blir det svårare för? Spelaren eller rollpersonen?

/Han som nu inte bara frågar Genesis om detta
Jag skulle vilja påstå att det för spelaren är en glidande skala. Ju större den negativa modifikationen är desto större blir incitamentet att hitta på en alternativ väg att gå och därmed ökar utmaningen för spelaren. Någonstans där bör det finnas en diskontinuitet där spelaren börjar överväga sina alternativ (kanske -1 inte är tillräckligt för att väcka tanken?).

Om man ser skapandet av rollpersonen som en utmaning för spelaren (i ett system med regler innebär detta allokering av färdighetspoäng etc) som resulterar i hur bra rollpersonen löser problem, är det ens möjligt att utmana endast rollpersonen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Genesis said:
En låst dörr som man skall öppna med ett tärningsslag är natuligtvis en utmaning, men inte en utmaning för spelaren, endast för rollpersonen.
Han said:
I vilka fall vill man utmana rollpersonen och enbart rollpersonen?
Vill och vill. Du hänger upp dig på att det här med utmaningar är jätteviktigt, men i många spelstilar är det inte det. Jag lägger knappast in en dörr för att utmana rollpersonen, eller för att utmana spelaren. Jag lägger in en dörr för att jag tycker att det passar i ståryn. En Right-to-Dream-spelare lägger in en dörr för att det känns trovärdigt rent genre- eller realism-mässigt att det skall finnas en dörr där.

Visst, jag lägger sällan in en dörr som skall öppnas av ett tärningsslag. Men jag undviker det inte för att det inte är en utmaning, utan för att det inte tillför något i ståryn, för att det inte är en intressant konflikt. En konflikt där rollpersonen måste övertala sin svärfar att dra tillbaka sina trupper kanske inte heller är en utmaning för spelaren, beroende på hur systemet ser ut, men den är jätteviktig och jätteintressant ändå. Jag skiter i huruvida det är utmanande eller ej.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • I en situation med skills innebär det oftast att du rullar du en tärning, som antingen öppnar eller inte öppnar dörren. Varken spelaren eller karaktären kan påverka utfallet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Bra utveckling, tackar!

Jag har inte så mycket att tillägga. Jag håller i mångt och mycket med om det du säger utom i fallet med skills; Om man inte ser dörren som en utmaning så tycker jag att man missar det misslyckade slaget. Därtill så tycker jag att det handlar väldig mycket om om spelaren känner sig utmanad eller ej. Som spelare ser jag alltid den låsta dörren som en utmaning även om jag ibland kan lösa den enkelt. Ur ett rollspelsteoretiskt perspektiv så är det kanske annorlunda.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ram said:
Bra utveckling, tackar!

Jag har inte så mycket att tillägga. Jag håller i mångt och mycket med om det du säger utom i fallet med skills; Om man inte ser dörren som en utmaning så tycker jag att man missar det misslyckade slaget. Därtill så tycker jag att det handlar väldig mycket om om spelaren känner sig utmanad eller ej. Som spelare ser jag alltid den låsta dörren som en utmaning även om jag ibland kan lösa den enkelt. Ur ett rollspelsteoretiskt perspektiv så är det kanske annorlunda.
Det jag tror jag som menas med utmaning i tråden är ett utmaning på något sätt är att man som spelare eller karaktär får kämpa med.

I de flesta fall kan ett tärningsslag representera en utmaning in-game (att klättra upp för en vägg är ju helt klart en utmaning för karaktärer) men off-game är det ett binärt utfall som inte kan påverkas. Spelaren utmanas inte.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Kan inte utmaningen ligga i den prioritering som måste göras om man ska slå slaget eller inte baserat på vad som ligger i vågskålen?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Japp, om man inte ser karaktärsskapandet (jag vill vara förberedd för attdyrka lås) och hur man gått till väga gör att ta sig till dörren som en del av utmaningen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ram said:
Japp, om man inte ser karaktärsskapandet (jag vill vara förberedd för attdyrka lås) och hur man gått till väga gör att ta sig till dörren som en del av utmaningen.
Varför skulle man se det som en utmaning? Jag kan se att knäcka ett system och poweropta som en utmaning, men det finns knappast med i system som DoD, Eon eller liknande. Inte för när man ska dyrka upp en dörr i alla fall.

/Han som knappt hänger med på varför misslyckade slag är en utmaning, för det beror ju helt på hur systemet (DoD, Eon etc.) definierar hur man kan ta sig förbi en låst dörr
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Därför att i många spelstilar så kan man med fördel anpassa gruppen för att kunna lösa problem så bra som möjligt. Ta striden som det självklara exemplet; om man (i ett system som stödjer det vilket i realiteten är de flesta) har rätt mix mellan närstridskraft och avståndskraft osv.

Jag ser på dörren så här: Den är alltid en utmaning men i vissa fall kan man lösa den väldigt lätt. Därför är det såklart viktigt om man lyckas eller ej, annars kvarstår utmaningen Dörren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Han said:
/Han som knappt hänger med på varför misslyckade slag är en utmaning, för det beror ju helt på hur systemet (DoD, Eon etc.) definierar hur man kan ta sig förbi en låst dörr
Nu vet jag inte om du syftar på något tidigare i tråden men jag menade "slag" och inte "misslyckade slag". Ger ett misslyckat slag en konsekvens kan jag se det som en utmaning att väga för- och nackdelar av att slå slaget mot varandra (ur karaktärens synvinkel: är det värt att dyrka upp dörren om ett misslyckande leder till att jag blir upptäckt?).
Jag kan ha fel men jag känner inte att de system du nämner definierar hur jag ska ta mig förbi dörrar. Däremot ges ett antal exempel på hur det kan göras men jag upplever det inte som ett finit antal möjligheter som läggs framför mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ram said:
Därför att i många spelstilar så kan man med fördel anpassa gruppen för att kunna lösa problem så bra som möjligt. Ta striden som det självklara exemplet; om man (i ett system som stödjer det vilket i realiteten är de flesta) har rätt mix mellan närstridskraft och avståndskraft osv.

Jag ser på dörren så här: Den är alltid en utmaning men i vissa fall kan man lösa den väldigt lätt. Därför är det såklart viktigt om man lyckas eller ej, annars kvarstår utmaningen Dörren.
Fast det är inte en utmaning för spelaren. Tänk om alla rollpersonerna tillsammans har 100% chans att lyckas vid alla slag. Vari ligger då utmaningen för spelaren med den låsta dörren?

Säg nu att alla rollpersonerna har högst 10% på alla färdigheter. Spelar det då någon större roll? Har utmaningen helt plötsligt ändrats, bara för att det blir sämre chans att lyckas?

Vad spelar det för roll om rollpersonerna får använda först Låsdyrkning, sedan Styrka, sedan Karisma, sedan Pajbakning ... mot att spelaren får slå om Låsdyrkning om och om och om igen?

Vad spelar det för roll om man sätter in en konsekvens, typ "Om du misslyckas så kommer vakter"? För det är fortfarande ingen utmaning för spelaren. Däremot kan slaget bli spännande för spelaren.

Men om något är spännande och om något är utmanande för spelaren är helt skilda saker. Du tar upp strid. Återigen en sak som inte är utmanande för spelaren i system som DoD eller Eon. Det är i princip bara tärningsrullande, bara att man gör det fler gånger om och om och om igen. Enda skillnaden mot dörren är att man har rollpersonens liv som insats. Återigen, då blir det spännande.

/Han som nu har påpekat detta flera gånger i tråden
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Elmrig said:
Nu vet jag inte om du syftar på något tidigare i tråden men jag menade "slag" och inte "misslyckade slag". Ger ett misslyckat slag en konsekvens kan jag se det som en utmaning att väga för- och nackdelar av att slå slaget mot varandra (ur karaktärens synvinkel: är det värt att dyrka upp dörren om ett misslyckande leder till att jag blir upptäckt?).
Jag kan ha fel men jag känner inte att de system du nämner definierar hur jag ska ta mig förbi dörrar. Däremot ges ett antal exempel på hur det kan göras men jag upplever det inte som ett finit antal möjligheter som läggs framför mig.
Avvägning kan jag hålla med om, men om man inte känner till konsekvensen av handlingen? Det är inte många som spelar med konfliktresolution i DoD, där man sätter insatserna först av allt.

Hur löser man då de andra konsekvenserna som kommer?

/Han som känner på sig att det svaret är "Med ett tärningsslag" och då kommer vi tillbaka till punkt ett och om svaret inte är "med ett tärningsslag" så förändrar det ju ändå inte att tärningsslaget i sig aldrig har varit en utmaning
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ram said:
Därför att i många spelstilar så kan man med fördel anpassa gruppen för att kunna lösa problem så bra som möjligt. Ta striden som det självklara exemplet; om man (i ett system som stödjer det vilket i realiteten är de flesta) har rätt mix mellan närstridskraft och avståndskraft osv.
...och dessutom:

Neeeeeej, att köpa färdigheter i förväg är ingen utmaning för spelaren, eftersom de inte har en suck om vilka färdigheter som kommer att behövas under spelomgången.

Om man istället hade poäng att fördela över hela spelomgången så hade det varit ett övervägande och därmed blivit en resursfördelande utmaning.

/Han som tycker det är jobbigt att kämpa mot folks invanda tankemönster
 
Top