D&D Vad är 5es arvegods?

Att man har i alla fall minst 4 olika class grupper.

Fighter
Cleric
Rogue
Wizard
Just denna tror jag kommer automatiskt av ren taktisk speldesign med tank, healer, damage dealer och controller. Tror inte det har så mycket med D&D:s arv, annat än att många datorrollspel är baserade på det systemet.

Att man får fler HP när man går upp i level.
Att dagger gör 1D4 i skada
Dessutom: att utrustning och karaktär har olika levlar.

Vapenskadorna känns huggna i sten också. Långsvärd gör mer skada än spjut, det är sen gammalt. Och det finns aldrig någon anledning att använda spjut om man har ett långsvärd.

Übereil

Vapenskadorna känns huggna i sten också. Långsvärd gör mer skada än spjut, det är sen gammalt. Och det finns aldrig någon anledning att använda spjut om man har ett långsvärd.

Übereil

Reach! Ett Reach-vapen (som spjutet) + Sentinel featet + Polearm master är the way att battle mastra!

Just denna tror jag kommer automatiskt av ren taktisk speldesign med tank, healer, damage dealer och controller. Tror inte det har så mycket med D&D:s arv, annat än att många datorrollspel är baserade på det systemet.

Dessutom: att utrustning och karaktär har olika levlar.

Tekniskt sett så har 5e luckrat upp rollerna från tidigare editions och gjort att level balansen inte bygger på magiska föremål. Så det är mindre sådant än tidigare.

Reach! Ett Reach-vapen (som spjutet) + Sentinel featet + Polearm master är the way att battle mastra!
Spear har inte reach. Jämför man med longsword så har longsword en tärning större skada men man kan kasta spjutet och sen slåss vidare med knytnäven om man verkligen vill sabotera sina chanser att vinna striden.

Spjut är väl lite billigare, i alla fall.

Übereil

Spear har inte reach. Jämför man med longsword så har longsword en tärning större skada men man kan kasta spjutet och sen slåss vidare med knytnäven om man verkligen vill sabotera sina chanser att vinna striden.

Spjut är väl lite billigare, i alla fall.

Übereil

Fuck, ja jag tänkte på Pike. Sorry

En uppenbar sak är spell slots utan Vancian casting. Det är klumpigt, krångligt och knäppt att ta bort att en besvärjelse tar en slot i minnet men att ha kvar spell slots som ett slags nivåbaserade magipoäng.
Vad är fel med nivåbaserade magipoäng? (Givet att man gillar nivåer öht alltså)

Vad är fel med nivåbaserade magipoäng? (Givet att man gillar nivåer öht alltså)
Det är krångligt. Istället för att hålla reda på att "jag har X magipoäng" ska jag hålla reda på "jag har fyra förstånivåns magipoäng, jag har tre andranivåns magipoäng, jag har tre tredjenivånsmagipoäng och jag har ett fjärdenivåns magipoäng."

(Det har inget med rollfigursnivåer att göra alltså, utan hur spell slots funkar i 5e. I ett system med rollfigursnivåer och magi kommer antalet magipoäng så klart vara kopplat till rollfigursnivå. Ett sådant system finns ju fö i DMG2014. Men det är inte det jag kritiserar här alltså).

Last edited:
men det är ju arvegods just från dnd, att det också används i dataspel ändrar inte det kan jag tycka.

Back