Nekromanti V2089 (Runda 3)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Användandet av min förmåga är inte optimalt.
Allt brakade ju ihop runda 1 när jag valde Andersson. Nu var han en ulv och det skall vi ju vara glad över. Hade han varit en bybo med en "bra" förmåga hade jag ärvt den och det hade ju gynnat oss i slutändan.

Valet av Sapient är som sagt inte optimalt, men som jag såg det var det mitt bästa val. Jag tror ju inte att jag ärvt miller-statusen eftersom det inte är en förmåga, men där kan jag ha fel.

Är Korpen miller har vi i nuläget 4 millers och det tror jag ännu mindre på.

1. !Paxen är ulv och har använt sin "siarförmåga" på säkra kort. Vimes är grön enligt !Paxen och det är han ju av övriga också. K.K är ulv enligt !Paxen och det är upp till övriga att avgöra det.

!Paxens andra val att sia denna runda var ju:
Sapient
Korpen
Möller
Vicotnik

Av dessa tror vi ju alla att Sapient och Möller sias röd så att välja dessa var inte ett alternativ för !Paxen.
Korpen har vi ingen aning om vad han sias om så att välja honom och säga att han är ulv är ju chansartat med tanke på att Korpen kan dyka upp och säga att han är miller.

Vicotnik har ingen kompanjon i Recca som numera är död så att välja honom som ulv är ju ett sämre val än att välja mig som ulv.

2. !Paxen är grön. Jag har ärvt en miller-status och Korpen är den sista ulven.

3. Sapient är en ulv utan "hard to kill" förmågan. Jag har ärvt hans miller-status och Sapient är den sista ulven.

Således ser jag tre ulvkandidater, men av dessa har jag två som pingar mer.

!Paxen & Korpen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Sapient är en ulv utan "hard to kill" förmågan. Jag har ärvt hans miller-status och Sapient är den sista ulven.
Du vill alltså säga att du inte vet vad du har fått för förmåga från Sapient. Du har bara "kopierat" den rakt av utan att få information om den? Och nu kan du inte kopiera några mer förmågor eller?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Sapient är en ulv utan "hard to kill" förmågan. Jag har ärvt hans miller-status och Sapient är den sista ulven.
Du vill alltså säga att du inte vet vad du har fått för förmåga från Sapient. Du har bara "kopierat" den rakt av utan att få information om den? Och nu kan du inte kopiera några mer förmågor eller?
Jag har kopierat Sapients förmåga (om han har någon). Hade han haft en aktiv förmåga som han kan använda på något vis exempelvis siarförmåga hade jag fått den rakt av och sedan haft möjlighet att använda mig av den.

Är det en passiv förmåga (så som "hard to kill" förmågan) vet jag att jag har den då den träder i kraft.

Således har mina två användningar av min förmåga gett mig nada. Andersson hade ingen aktiv förmåga och ingen passiv (vad vi vet eftersom den aldrig använts).

Jag kan välja att kopiera en ny förmåga nästa runda om jag så vill, men det känns ju helt meningslöst.

Stämmer Sapients outningar sitter byn på en bra sits.
Varken jag eller han kan nattmördas nästa runda.

Väljer jag att byta ner mig och kopiera en annan förmåga sitter vi i en sämre sits. Väljer jag Vimes förmåga kan vi fortfarande inte använda Vimes/Möller förmågan om någon av dom nattmördas. Väljer jag Vicotniks förmåga och han nattmördas är det status quo. Jag kan inte använda den för att Vicotnik är borta.

!Paxens förmåga kan jag inte välja att kopiera eftersom han är ROB. Väljer jag att göra det och den informationen stämmer så har jag slösat bort mitt användande ännu en runda.

Har ingen en bomb på sig så har vi vunnit.

Ah. Korpens förmåga kan jag ju kopiera, men då är det nog bättre att vänta och se vad Korpen gör den här rundan först.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Alltså, konrad, är sapient ulv har han ju ingen Millerförmåga. Och är du ulv, dvs inte ärvt ngn förmåga utan sias röd för att du ÄR röd, ja då är det ju osannolikt att sapient också är ulv eftersom det skulle innebära fyra ulvar från start. Ego så har ju du mer eller mindre grönat sapient! Så, helt galet blev det inte i slutändan ändå.

Mina fem cent är att du ärvt sapients Millerförmåga. Som jag fattar det får du bara veta vad du har kopierat om det är en aktiv förmåga? Isf känns det rätt uppenbart att du blivit Miller.

IOM detta känns det än mer självklart att det är korpen som vi ska plocka denna runda. Är han mot förmodan grön tror jag vi måste hänga Konrad.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Alltså, konrad, är sapient ulv har han ju ingen Millerförmåga. Och är du ulv, dvs inte ärvt ngn förmåga utan sias röd för att du ÄR röd, ja då är det ju osannolikt att sapient också är ulv eftersom det skulle innebära fyra ulvar från start. Ego så har ju du mer eller mindre grönat sapient! Så, helt galet blev det inte i slutändan ändå.

Mina fem cent är att du ärvt sapients Millerförmåga. Som jag fattar det får du bara veta vad du har kopierat om det är en aktiv förmåga? Isf känns det rätt uppenbart att du blivit Miller.

IOM detta känns det än mer självklart att det är korpen som vi ska plocka denna runda. Är han mot förmodan grön tror jag vi måste hänga Konrad.
Stämmer.

Är det en aktiv förmåga kan jag använda den själv. Således får jag reda på vad det är för aktiv förmåga.

Är det en passiv förmåga så får jag reda på vad det är så snart den används. I det här fallet om jag nattmördas träder den i kraft och jag får reda om Sapient har den förmåga han säger sig ha i och med att jag själv överlever.

Att jag har ärvt miller-statusen är jag inte helt 100 på. Räknas att sias som röd verkligen som en förmåga?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, Miller borde väl rimligtvis räknas som en passiv förmåga. Iofs tycker man kanske att det borde räknas som att den används när du blir siad, men jag vet inte.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Ja, Miller borde väl rimligtvis räknas som en passiv förmåga. Iofs tycker man kanske att det borde räknas som att den används när du blir siad, men jag vet inte.
Miller brukar normalt sett vara en passiv förmåga, men jag tror inte mukwa räknar det som en passiv förmåga. Anledningen till att jag tror att mukwa inte har det som en passiv förmåga är för att det då skulle finnas spelare med dubbla förmågor och i så fall skulle konrads förmåga kopiera två förmågor ifrån vissa spelare, vilket jag har svårt att tro på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Möller said:
Du får alltså ange fler än ett val för Mukwa utifall ditt första-val skulle ta och kola? Jävligt generöst av Mukwa.

Det verkar iallafall vara vettigt, det du säger.
Jupz, jävligt sjysst.
!Paxen, vilka 3 siade du första rundan då?

1. Vimes
2.
3.

Sen är ju nästa fråga: Om ingen kommer ut med att de har en bomb på sig denna runda så var det väl ändå väldigt onödigt att nattmörda xyas eller vad tycker du?

Siaren !Paxen har klarat sig förvånansvärt bra måste jag säga. Hade jag varit ulv hade jag då inte låtit dig vara vid liv. Mest spekulationer men det känns som att xyas var ett rätt dåligt val om det visar sig att bomberna inte kan användas mer än en gång. Det ända jag kan se som ett bra val med xyas var att han hade varit helt grön om han inte nattmördades.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
konrads förmåga kopiera två förmågor ifrån vissa spelare, vilket jag har svårt att tro på.
Vilka har två förmågor?

Spider hade tydligen ett flertal förmågor. Motstå PSI, defekt väktar kraft.
!Paxen har fler förmågor. Motstå PSI, siar förmåga

Sen borde ju rimligtvis någon ulv vara bombmannen också för den delen. Kan ju fortfarande ha varit Spider eller så är det den tredje ulven.

Sen finns det två millers. Men det är ju snarare nackdelar än förmågor om jag får säga mitt.

Redan i runda 1 var jag inne på att Spider/!Paxen sitter på nån information om att PSI inte funkar på dem + att dom vet att siare/väktare är ledig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Första rundan:

1) Vimes
2) Vicotnik
3) K.K.


Sen kan vi ju inte tro på att Spider hade ett flertal förmågor, då han var en ulv.

Och om nu det inte finns någon riktig siare, varför finns det då 2 millers? Och tror du mer på att det inte finns siare än att det finns en siare?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Anledningen till att jag inte tror att !Paxen är ulv är att vi troligtvis hade 3 ulvar från start (25% av deltagarna) Vi har på 2 rundor fått ut 2 ulvar vilket bör lämna 1 ulv kvar.
Så just nu bör det vara 1 ulv mot 6 bybor. Och då ingen verkar ha fått en bomb på sig så kan vi som max bli av med 2 bybor i slutet av denna runda. Då kommer vi alltså inför nästa runda ha 1 ulv och 4 bybor.
Och förlorar vi yttligare 2 bybor så kommer vi ha 1 ulv mot 2 bybor i sista rundan.
Att då !Paxen skulle vara ulv och hävda att du är ulv för att få dig hängd med stor risk att själv hängas nästa runda tror jag inte på. Jag tror att !Paxen's förmåga fungerar som den ska.

Vi har sen tidigare mer eller mindre uteslutit Möller & Vimes från misstänkta. Jag tror att jag anses vara ganska så grön.

Sapient är jag skeptisk till, men han har spelat bra och jag tror som sagt inte att hans egenskap som miller går att kopiera.

Korpen har vi inget alls på men jag har inga bekymmer med att spara Korpen eftersom han har så låg aktivitet så är han inte någon direkt hjälp för byn men inte heller något hot. Så jag är för att vi röstar ut Konrad Konvalj som siat's som ulv och inte gått ut med någon miller förmåga.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Möller said:
Du får alltså ange fler än ett val för Mukwa utifall ditt första-val skulle ta och kola? Jävligt generöst av Mukwa.

Det verkar iallafall vara vettigt, det du säger.
Jupz, jävligt sjysst.
!Paxen, vilka 3 siade du första rundan då?

1. Vimes
2.
3.

Sen är ju nästa fråga: Om ingen kommer ut med att de har en bomb på sig denna runda så var det väl ändå väldigt onödigt att nattmörda xyas eller vad tycker du?

Siaren !Paxen har klarat sig förvånansvärt bra måste jag säga. Hade jag varit ulv hade jag då inte låtit dig vara vid liv. Mest spekulationer men det känns som att xyas var ett rätt dåligt val om det visar sig att bomberna inte kan användas mer än en gång. Det ända jag kan se som ett bra val med xyas var att han hade varit helt grön om han inte nattmördades.
Vilka jag valde för siande i första rundan har jag redan sagt.

Att Xyas var ett dåligt val kan jag inte hålla med om, dock hade det varit smartare att ta ut mig.

Jag har klarat mig bra tack vare min 50/50 taktik. Det är det jag hävdar iaf.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Första rundan:

1) Vimes
2) Vicotnik
3) K.K.


Sen kan vi ju inte tro på att Spider hade ett flertal förmågor, då han var en ulv.

Och om nu det inte finns någon riktig siare, varför finns det då 2 millers? Och tror du mer på att det inte finns siare än att det finns en siare?
Jag kan köpa att det finns en siare. Med tanke på miller-snubbarna så låter det ju vettigt. Att jag siades som röd låter inte vettigt så det jag gör just nu är att försvara mig. Jag är ju inte ulv och således skall jag inte kunna sias röd så länge jag inte fått sjukan från Sapient. Dock så känner jag att miller-status är mer en nackdel än en förmåga.

Men. Mukwa har ju satt samman ett rätt klurigt spel och fört in diverse restriktioner om hur och när förmågorna kan användas. Det är ju rätt smart. Min förmåga är ju skitbra om den används rätt och jag kanske inte har gjort det.

Säg att jag köper att det finns en siare i spel. Då är du grön !Paxen, men då måste Korpen hängas eftersom jag är grön.

Röst: Korpen
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Första rundan:

1) Vimes
2) Vicotnik
3) K.K.


Sen kan vi ju inte tro på att Spider hade ett flertal förmågor, då han var en ulv.

Och om nu det inte finns någon riktig siare, varför finns det då 2 millers? Och tror du mer på att det inte finns siare än att det finns en siare?
Jag kan köpa att det finns en siare. Med tanke på miller-snubbarna så låter det ju vettigt. Att jag siades som röd låter inte vettigt så det jag gör just nu är att försvara mig. Jag är ju inte ulv och således skall jag inte kunna sias röd så länge jag inte fått sjukan från Sapient. Dock så känner jag att miller-status är mer en nackdel än en förmåga.

Men. Mukwa har ju satt samman ett rätt klurigt spel och fört in diverse restriktioner om hur och när förmågorna kan användas. Det är ju rätt smart. Min förmåga är ju skitbra om den används rätt och jag kanske inte har gjort det.

Säg att jag köper att det finns en siare i spel. Då är du grön !Paxen, men då måste Korpen hängas eftersom jag är grön.

Röst: Korpen
Vad har gått fel då? Om du är grön, varför siade jag dig som ulv? Du har väl själv sagt att du inte tror på att du har kopierat Sapients miller-förmåga/nackdel, så då måste det väl ha hänt något annat om du är grön, eller hur?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vicotnik said:
Vimes said:
Ja, Miller borde väl rimligtvis räknas som en passiv förmåga. Iofs tycker man kanske att det borde räknas som att den används när du blir siad, men jag vet inte.
Miller brukar normalt sett vara en passiv förmåga, men jag tror inte mukwa räknar det som en passiv förmåga. Anledningen till att jag tror att mukwa inte har det som en passiv förmåga är för att det då skulle finnas spelare med dubbla förmågor och i så fall skulle konrads förmåga kopiera två förmågor ifrån vissa spelare, vilket jag har svårt att tro på.
Varför inte?

Jag instämmer med Konrad att hans förmåga, liksom Brynolfs, är rätt häftig. Den samspelar fint med min/Vimes och Vicotnik/Reccas förmågor, och iochmed !Paxens robotstatus är den ändå inte så mäktig. Att miller-statusen räknas som en passiv förmåga och alltså kopieras av Konrads förmåga tycker jag verkar ashäftigt.

Det verkar ju som om Mukwa tänkt att precis denhär situationen ska dyka upp. Att Konrads förmåga har en okänd nackdel (att den kopierar andras nackdelar) är väl inget konstigt?

Just nu betraktar jag både !Paxen och Konrad som rätt gröna.
Röst: Korpen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Vad har gått fel då? Om du är grön, varför siade jag dig som ulv? Du har väl själv sagt att du inte tror på att du har kopierat Sapients miller-förmåga/nackdel, så då måste det väl ha hänt något annat om du är grön, eller hur?
Jag har ingen aning om vad som gått fel. Då hade jag ju inte suttit i den här sitsen.

Säger övriga att miller-status är en passiv förmåga så köper jag väl det. Jag tror inte att det räknas som en förmåga utan en nackdel men det är bara vad jag tror.

Jag tror ingen har mixtrat med ditt siande. Det ända alternativet där är att du inte har en siarförmåga, men det verkar ju rätt långsökt som du säger med tanke på att det finns minst 2 millers med i spel från start.

Den ända som kan tänkas ha mixtrat med din förmåga är Korpen, men Korpen har vi inget på så vi har noll koll där.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Slutet på runda 3 dör 2 bybor (ett nattmord, en utröstning):
Nattmord: !Paxen pga att han är siare.
Utröstning: Konrad Konvalj.

Kvar är då:
Korpen
Möller
Sapient
Vicotnik
Vimes

Slutet på runda 4 röstar vi ut Korpen + ett nattmord (Vicotnik).
Anledningen till att jag åker är för att skilja på Möller och Vimes är dumt för då aktiveras deras förmåga vilket gör att de troligtvis kommer hållas kvar till sist och Sapient kommer om han är bybo inte ulvarna gå på eftersom han tål 2 träffar enligt utsago.

Kvar är då:
Möller
Sapient
Vimes

Och att då kunna lista ut vem ulven är av dessa tre bör inte vara allt för svårt för byn och jag har svårt att se att det skulle gå så långt att vi bara är 3 spelare kvar.

Vad tror ni om detta? Är jag ute och cycklar i min teori?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag ställer mig som ni sett till skaran som tror att KK råkat kopiera Sapients millerförmåga. Jag tycker det är bonkers att hävda att miller inte är en förmåga. Såhär menar jag nog att begreppen ska anändas:
1. Förmåga - något som träder i kraft i nattrundan
1a. Aktiva förmågor: siare, väktare, trackers, etc - förågor som kräver aktivt användande.
1b. Passiva förmågor - förmågor som den som har förmågan inte själv kan aktivera utan som aktiveras av andra skäl, typ tank, få reda på de som dörs KLASS, miller, etc.
2. Information - info om spelupplägget som man erhåller direkt frånstart.

Alltså, att börja resonera i nackdealr eller förmågor tycker jag är flum. Det är inga objektiva variabler. Hade Brynolf en nackdel eller en förmåga? En defekt siarkraft, typ naiv, är det inte en förmåga eftersom den sannolikt kommer komma byn till skada? Nä, skärpning. Klart miller är en passiv förmåga.

Sedan ett frågebatteri till KK:
Står det i din förmågebeskrivning något om förmåga eller förmågor? Finns det någon ledtråd där?
Vad heter din förmåga?
Har du någon mer förmåga eller information?

---

Sist och slutligen: Vicos upplägg ovan, där han går igenom vilka vi har kvar varje runda om vi röstar först KK sedan Korpen är bra. Det ser ut som om vi måste klanta oss rejält för att förlora.

Men, det gör väl ingen skillnad om vi dödar Korpen innan KK, eller hur?

Såhär ser min lista ut:
först Korpen, om han inte är ulv så
Konrad Konvalj, och om han inte är det så
Möller ("WHATAFUCK! Möller? Det var ju Sapient! Nä, nu har vimes vimsat till det (höhö *grisläten genom näsan*)!" Nja, alltså, i och med KKs märkliga manöver tycker jag nog att man kan sluta sig till att Sapient måste vara grön, se mitt inlägg ovan. Isf är det Möller som borde vara en miller för mycket.)

Heja byn!

Röst: xyas
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vimes said:
Röst: xyas
Umgh... gammal vana tror jag visst. Eller jag har ju inte röstat på honom i det här spelet, så det kliade väl i fingrarna.

Röst Korpen
 
Top