Vördnad för sin SL även IRL?

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
99% av all japansk underhållning består av saker som simulerar deras skolsystem och arbetsliv. Den mest populära trenden just nu är Bröderna Lejonhjärta-ripoffs där folk "dör" för att slippa vara arbetslösa nördar/löneslavar/mobbade skolbarn (tekniskt sett blir de påkörda av lastbilar och dylikt, men det är uppenbart att det är en metafor för självmord) och återföds i en tevespelsvärld där de kan grinda levels i all evighet genom att slåss mot slimes och goblins.

Källa: All isekai-anime som någonsin gjorts
Och så uppfanns asatron.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Bör man ge uttryck för en viss vördnad för sin även IRL? Lite som med ens chef eller en akademisk handledare/mentor eller far- eller morförälder?

Jag tycker nog man ska det, särskilt i samtal med andra rollspelare.
Hur behandlar du din spelledare?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
En del ganska sarkastiska svar. Min gissning är att ordet 'vördnad' triggar lite, så även för mig.

Jag tycker det är ganska få, nog nära på noll, personer som förtjänar vördnad både i mitt rollspels- som yrkesliv. För mig är vördnad reserverat för en annan uppsättning personer än någon som "bara" är SL eller nått en chefsposition.

Gällande chef behandlar jag dem som medmänniskor. Är det en bra chef är jag mer uppskattande än om det är en dålig chef. Men så länge vederbörande inte är direkt opassande eller otrevlig är min inställning att alltid vara proffesionell i mitt yrkesliv.

Rollspel spelar jag främst (nog endast) med vänner eller sådana som kommer bli mina vänner. Självklart är man tacksam och uppskattande mot SL om denne gör ett bra jobb och bidrar positivt till spelet.

Men nej, vördnad känner jag varken för själva ämbetet SL (eller chef). Respekt och/eller uppskattning kan jag däremot känna och uttrycka.

Cog.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Många skratt, men faktum är att jag faktiskt sett många spelare typ placera SL på en pedestal, och jag har varit en del av samma spelgrupp. Beror nog på vem SL är normalt och om det finns en åldersskillnad, dvs om SL är mycket äldre tex.

Men bör man? jag tycker gott uppskattning räcker, som tack tex.

Den stackaren som lånar ut sitt hem tycker jag förtjänar mer vördnad då det ofta ser ut som ett slagfält efter en del spelsessioner.
Godispåsar, pizzakartonger, kanyl......nää, och massor av skräp och lort.
Ska man verkligen behöva sätta upp en svart sopsäck samt ge instruktioner om att det är där skräp kastas?
Varför blir folk som barbarer när de ska spela rollspel? Är detta enbart min erfarenhet?
Ta med dig ditt skräp och släng det när du går! Hur svårt kan det vara?

/End of rant
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Man ska givetvis visa respekt för sina medmänniskor generellt, men jag kan samtidigt förstå frågan utifrån perspektivet att spel som kräver mycket prepp från SL är en helt annan sak än att som spelare sätta sig vid "dukat bord". Just den respekten känner jag faktiskt att jag oftast får (kanske helt omedvetet) från spelgruppen när jag SL:ar med tung prepp. Jag har givetvis inte bett om den, och för mig blir preppen såklart värd besväret när den uppskattas.

Vänder man på det så är det såklart trist med respektlöshet mot SL som har preppat och där finns ju klassiska saker som att spelare inte dyker upp eller hoppar av ett spelmöte med kort varsel (utan rimlig anledning), att spelare avbryter SL (och varandra), allmänt lågt engagemang (surfar på mobilen) eller på andra sätt gör saker som stör spelpasset.

Jag ser såklart även att SL skall respektera spelarna t.ex. när det gäller att hantera det spelarna upplever som känsliga ämnen, att inte slentrianmässigt ta livet av spelarna karaktärer etc. Sen kan man ju fundera på hur man hanterar en spelare som stoppar känsliga ämnen som övriga gruppen faktiskt vill utforska. Självklart respekterar man spelaren vid det aktuella spelpasset, men risken blir att spelaren som valt bort det känsliga ämnet inte kan delta i alla spel fortsättningsvis? Vet t.ex. att en av mina spelare uttryckte ogillande till en Fiasco-setup där droger var en ingrediens (vilket inte är helt ovanligt i Fiasco). Givetvis valde vi bort denna setup, men det gjorde samtidigt att man drar sig lite för att spela Fiasco med honom.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Vördnad tycker jag går för långt. Kanske lite uppskattning (och förståelse för när spelmötet inte blir helt bra, för visst kan även en fantastisk SL ha en dålig dag)
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Det framförs en del goda argument och även en viss ”hä hä och hepp hepp”-faktor i den här tråden, men känner i ärlighetens namn att den är något … hmm … problematiskt i grundpremissen, i att visa vördnad för någon (oavsett vem det är).

Behandla folk respektfullt brukar annars vara en ganska bra praxis. Kanske handlar det om hur man ser på auktoriteter i allmänhet?

IMG_7831.jpeg
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vördnad tycker jag går för långt. Kanske lite uppskattning (och förståelse för när spelmötet inte blir helt bra, för visst kan även en fantastisk SL ha en dålig dag)
Uppskattning tycker jag var ett mycket bättre ord. Om SL har lagt ner en massa jobb på planering så tycker jag absolut att man ska visa uppskattning för jobbet som hen la ner.

Sedan tycker jag att spelarna kan ge tillbaka i form av engagemang under spelmötet istället för bugningar på Coop.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Sedan tycker jag att spelarna kan ge tillbaka i form av engagemang under spelmötet istället för bugningar på Coop.
Nu är jag fostrad i Jantelagens Sverige men gud vad obekväm jag skulle bli om folk började buga sig för mig, och jag hade automatiskt varit väldigt skeptisk emot människor som ville att folk skulle göra det emot dem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Nu är jag fostrad i Jantelagens Sverige men gud vad obekväm jag skulle bli om folk började buga sig för mig, och jag hade automatiskt varit väldigt skeptisk emot människor som ville att folk skulle göra det emot dem.
Det är 30-taltes danmark (och norge) som är jantelovens land. Och jantelagen syftar specifikt på den typ av intoleranta småstäder där man går runt och känner vördnad för överheten. Så den är väl i och för sig även tillämplig på förkrigstidens sverige. Men jag får för mig att du är yngre än så ;)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Man kan ju inte spela med någon som man gått i skola med, en kollega eller en kompis om dom måste vörda mig. Det skulle ju kasta den konfucianska balansen över ända. Den som får spelleda är då min chef, mina föräldrar eller större syskon, en adelsman eller annan person som kan anses stå över mig i rang.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Man kan ju inte spela med någon som man gått i skola med, en kollega eller en kompis om dom måste vörda mig. Det skulle ju kasta den konfucianska balansen över ända. Den som får spelleda är då min chef, mina föräldrar eller större syskon, en adelsman eller annan person som kan anses stå över mig i rang.
Min erfarenhet är att det är svårt att ha någon som står lägre i rang/kurs som SL. Typ en lillebror en gängets mest följsamme person.
 
Top