Vördnad för sin SL även IRL?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Ämnet lockar naturligtvis till en massa humor, men jag är på riktigt nyfiken på vilka exempel @Conan kan ge.
Tja, det är väl subtila saker som att man är mer försiktig med att delge mer personliga saker bjuda på grov humor eller att man är mer noggrann med att hälsa på personen på ett tillbörligt sätt osv.

När man talar med sin SL eller för den delen sin chef så sträcker man lite extra på sig och ser till att inte formulera sig slarvigt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Tja, det är väl subtila saker som att man är mer försiktig med att delge mer personliga saker bjuda på grov humor eller att man är mer noggrann med att hälsa på personen på ett tillbörligt sätt osv.

När man talar med sin SL eller för den delen sin chef så sträcker man lite extra på sig och ser till att inte formulera sig slarvigt.
Är inte allt det här väldigt kulturellt och kontextbundet? Även i Sverige så skiftar vi hur vi beter oss i mötet med den andre, även om våra sociala normer är annorlunda än de som återfinns i kulturer som är mer traditionsbundna. Även om titlar inte finns där och hierarkin är platt försvinner inte hierarkin helt, den finns där och formar vår förhållning till världen. Sen att det kan vara mer eller mindre tydligt hur den kommer till uttryck är ju en annan sak.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Tja, det är väl subtila saker som att man är mer försiktig med att delge mer personliga saker bjuda på grov humor eller att man är mer noggrann med att hälsa på personen på ett tillbörligt sätt osv.

När man talar med sin SL eller för den delen sin chef så sträcker man lite extra på sig och ser till att inte formulera sig slarvigt.
Vilken nytta gör detta?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Om det är en kulturell grej så beror värdet väl på hur en värderar kulturella yttringar. Vad är värdet i att säga tack, inte ta sista kakan, följa Jante, etc? För vissa är det ovärderligt!
Jag vet att det finns många svar beroende på olika faktorer, men jag är nyfiken på vad just @Conan tycker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Förstärker hierarkier som är av godo.
Mina följdfrågor är typ desamma som @Sömniga Isaac har. I och med att du säger ”hierarkier” i plural antar jag att du menar både chef/anställd och SL/spelare? På vilket sätt är dessa hierarkier av godo? På vilket sätt blir världen en bättre plats av att dessa hierarkier förstärks?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
På vilket sätt är dessa hierarkier av godo? Vad medför de för spelgruppen? Vilket mervärde skapar de för aktiviteten? Hur gör de att aktiviteten blir bättre? Jag frågar av nyfikenhet.
Ökar känslan av immersion när SL är som Gud.

Mina följdfrågor är typ desamma som @Sömniga Isaac har. I och med att du säger ”hierarkier” i plural antar jag att du menar både chef/anställd och SL/spelare? På vilket sätt är dessa hierarkier av godo? På vilket sätt blir världen en bättre plats av att dessa hierarkier förstärks?
Alla samhällen och mänskliga strukturer behöver hierarkier. Så även rollspelen. Försök att skapa utopier utan sådana såsom de autonoma zonerna i USA leder bara till oordning och den starkes rätt.

Att inte ha några hierarkier runt spelarbordet har jag inte provat, men är väldigt oattackerad av tanken. Låter mer som att det blir en lek än en rollspelssesion.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Alla samhällen och mänskliga strukturer behöver hierarkier. Så även rollspelen. Försök att skapa utopier utan sådana såsom de autonoma zonerna i USA leder bara till oordning och den starkes rätt.
Så att uttrycka vördnad för SL går hand i hand med ett samhälleligt ideal att förstärka hierarkier, exempelvis genom att införa mer essentiell vördnad från anställd till chef, med inspiration från den struktur som finns i Japan mellan chefer och anställda. Och syftet är att just dessa hierarkier ska förstärkas, och är en måttstock på hur civiliserat vårt samhälle är, för att motsatsen till att ha en strikt hierarki och visa en essentiell vördnad för dem som står över i denna är kaos som leder till den starkes rätt? Har jag förstått ditt resonemang korrekt då?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Att inte ha några hierarkier runt spelarbordet har jag inte provat, men är väldigt oattackerad av tanken. Låter mer som att det blir en lek än en rollspelssesion.
Så då blir frågan vad en rollspelssession är enligt dig. Vilka kriterier bör en sådan uppfylla? Jag är genuint nyfiken för jag har aldrig upplevt att det blivit bättre med tydliga hierarkier, däremot bidrar goda strukturer till ett bättre spelande för min del. Struktur, förväntan och respekt för deltagarna runt spelbordet är vad som skapat framgång för mig vid rollspel. Sen har de bästa spelomgångarna för mig kommit från spel utan en tydlig spelledare, så kanske är det en av sakerna som gör att jag har svårt att se hur hierakier bidrar till att undvika lek. Sen vet jag inte om lek i sig självt är negativt, men det är en helt annan diskussion.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Sedan finns ju ofta informella hierarkier ändå. Jag spelar ju nästan alltid spelledarlöst, men i många fall finns mer eller mindre tydliga hierarkier, som ofta skapas av olika deltagares erfarenhet, tid i gruppen, ålder, personlighet, och så vidare. När jag med 40 bast spelar med ett gäng tonåringar som dyker upp i Indierummet på konvent, och som aldrig spelat rollspel förut, finns en rätt tydlig social hierarki även om vi rent regelmässigt har exakt samma uppgifter och resurser i spelet. Och denna hierarki är nog till och med av godo, i det att den leder till en bättre upplevelse för alla inblandade.

Så även om jag inte är förtjust i spelledare (Ni dés ni maitre !), så är jag helt med på att en social hierarki inom gruppen kan vara av godo, men det beror också på situationen. När jag lirar med gamla indiespelsrävar, antingen i Gårdagruppen eller på huskonvent, så finns mycket mindre av en hierarki, för den behövs inte för aktiviteten ifråga. Men när någon ny ansluter sig till en grupp som redan känner varandra, kommer de naturligt först att ha en hierarkiskt lägre ställning. Inte på ett härskande sätt, utan på ett omhändertagande sätt. De är mindre benägna att försöka ta ledningen och introducera en massa nya galna grejer, utan kommer antagligen att i början känna in gruppen och följa med i flödet. Det är ganska naturligt, och heller inte av ondo.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Så att uttrycka vördnad för SL går hand i hand med ett samhälleligt ideal att förstärka hierarkier, exempelvis genom att införa mer essentiell vördnad från anställd till chef, med inspiration från den struktur som finns i Japan mellan chefer och anställda. Och syftet är att just dessa hierarkier ska förstärkas, och är en måttstock på hur civiliserat vårt samhälle är, för att motsatsen till att ha en strikt hierarki och visa en essentiell vördnad för dem som står över i denna är kaos som leder till den starkes rätt? Har jag förstått ditt resonemang korrekt då?
Det var väl att hårdtolka (steelmana) det lite, men visst.

Så då blir frågan vad en rollspelssession är enligt dig. Vilka kriterier bör en sådan uppfylla? Jag är genuint nyfiken för jag har aldrig upplevt att det blivit bättre med tydliga hierarkier, däremot bidrar goda strukturer till ett bättre spelande för min del. Struktur, förväntan och respekt för deltagarna runt spelbordet är vad som skapat framgång för mig vid rollspel. Sen har de bästa spelomgångarna för mig kommit från spel utan en tydlig spelledare, så kanske är det en av sakerna som gör att jag har svårt att se hur hierakier bidrar till att undvika lek. Sen vet jag inte om lek i sig självt är negativt, men det är en helt annan diskussion.
Leker gör man som barn, med dockor och bilar eller Warhammer. Det står en förstås fritt att göra som vuxen, men själv tycker jag sen länge lekar är ganska tråkiga. Rollspel är världens främsta spelform, men för maximal upplevelse så ska SL bestämma rättså allsmäktigt, även om reglerna i någon mening kan stå över SL i rena regelfrågor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
[…] så är jag helt med på att en social hierarki inom gruppen kan vara av godo, men beror också på situationen. När jag lirar med gamla indiespelsrävar, antingen i Gårdagruppen eller på huskonvent, så finns mycket mindre av en hierarki, för den behövs inte för aktiviteten ifråga. Men när någon ny ansluter sig till en grupp som redan känner varandra, kommer de naturligt först att ha en hierarkiskt lägre ställning. Inte på ett härskande sätt, utan på ett omhändertagande sätt. De är mindre benägna att försöka ta ledningen och introducera en massa nya galna grejer, utan kommer antagligen att i början känna in gruppen och följa med i flödet. Det är ganska naturligt, och heller inte av ondo.
Frågan gäller ju dock om man ska förstärka dessa hierarkier genom att visa vördnad för de som står över i dem
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Leker gör man som barn, med dockor och bilar eller Warhammer.
Här märker jag att vi inte delar uppfattning om vad lek innebär. De saker du nämner är helt klart en del av lek, men lek som bredare begrepp innefattar så mycket mer och är även en viktig del i ganska mycket i livet. Såväl i lärandet som i att hitta och upptäcka hierarkier. Även i leken uppstår nämligen hierarkier, frågan är dock vilka hierarkier som är av godo och vilka som inte är det. En hierarki i sig själv behöver varken vara bra eller dålig utan en del av tillvaron som människa. Däremot kan en hierarki vara förhärskande och skadlig för en grupp, precis som den kan vara sund och skapa något hållbart vilket @Genesis ger tydliga exempel på.
 
Top