Vördnad för sin SL även IRL?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Leker gör man som barn, med dockor och bilar eller Warhammer. Det står en förstås fritt att göra som vuxen, men själv tycker jag sen länge lekar är ganska tråkiga. Rollspel är världens främsta spelform, men för maximal upplevelse så ska SL bestämma rättså allsmäktigt, även om reglerna i någon mening kan stå över SL i rena regelfrågor.
Så Warhammer är lek och rollspel är spel
jag är inte riktigt med på din definitions här Warhammer med alla sina spelregler är väll också ett spel?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
De allra flesta gudomligheter från myter och legender är omogna skitstövlar.
Lyckligtvis är de flesta spelledare inte sådana.
Ja men precis som i den verkliga världen känns det mer realistiskt om man bara råder över sina egna handlingar.

Apropå lek så är det ett elastiskt uttryck som idag allt för oftast används från att till ”könsroller” till att leka i sandlådan. Själv tycker jag man gör bäst i att dra en hård gräns mellan spel och lek. Att spela en fotbollsmatch är inte att leka.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Så Warhammer är lek och rollspel är spel
jag är inte riktigt med på din definitions här Warhammer med alla sina spelregler är väll också ett spel?
Warhammer i alla sina varianter är ju ganska uppenbart ett spel, och spel är, mer eller mindre per definition, lek.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Så Warhammer är lek och rollspel är spel
jag är inte riktigt med på din definitions här Warhammer med alla sina spelregler är väll också ett spel?
Ja förmodligen har du rätt, men ligger ändå väldigt nära att leka med tenngubbar eller kottar och andra rena barnlekar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Själv tycker jag man gör bäst i att dra en hård gräns mellan spel och lek. Att spela en fotbollsmatch är inte att leka.
Jag tycker mest det verkar vara en tråkig lek att hålla på och ringa in lekar man gillar som "spel" och lekar man inte gillar som "lek".

Att spela boll är absolut att leka.

Men, you know, whatever floats your boat. Om du mår bättre (manligare? vuxnare?) av att kalla de lekar du gillar för "spel" eller "sport", you do you. Kör på!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Att spela en fotbollsmatch är inte att leka.
Vilket hänger samman med att i fotboll finns det en vinnare. I leken finns ingen (red:sällan) vinnare då syftet är ett underhålla och skapa nöje. Så sporter blir ju inte lek på grund av att det finns vinnare och förlorare. I leken finns ingen definierad vinnare, vilket även saknas i rollspel. På så sätt blir lek en avancerad lek som utförs av vuxna och barn, eller av människor. Även den upp styrda leken är en lek, även om vi gärna vill undvika att förknippas med leken då det får oss att tänka på barndom och det barnsliga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Jag tycker mest det verkar vara en tråkig lek att hålla på och ringa in lekar man gillar som "spel" och lekar man inte gillar som "lek".

Att spela boll är absolut att leka.

Men, you know, whatever floats your boat. Om du mår bättre (manligare? vuxnare?) av att kalla de lekar du gillar för "spel" eller "sport", you do you. Kör på!
Definitivt vuxnare, kanske också lite tuffare. Manligt vet jag däremot inte, då lekar i vuxen ålder (oavsett hur man definierar lek) känns som ett typiskt manligt attribut.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Vilket hänger samman med att i fotboll finns det en vinnare. I leken finns ingen (red:sällan) vinnare då syftet är ett underhålla och skapa nöje. Så sporter blir ju inte lek på grund av att det finns vinnare och förlorare. I leken finns ingen definierad vinnare, vilket även saknas i rollspel. På så sätt blir lek en avancerad lek som utförs av vuxna och barn, eller av människor. Även den upp styrda leken är en lek, även om vi gärna vill undvika att förknippas med leken då det får oss att tänka på barndom och det barnsliga.
Bra poäng.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
MODERERING

Dagens fråga: Anser du att skillnaden mellan lek och spel passar i tråden om att visa vördnad för spelledaren?

a) Jag tycker det och tänker fortsätta att diskutera det och bli trådbannad!
b) Nej, jag ska sluta med sådana dumheter!

(Och som vanligt: svara inte på modereringen i tråden!)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Lek är väl lika med ”en ritualiserad aktivitet” med mer eller mindre ”strikta (eller bestående) regler”.
Nej, det tror jag inte. Om man tittar på hur små barn leker så är det inte mycket ritualisering över det, och även om det finns regler så är de oftast varken strikta eller bestående.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nej, det tror jag inte. Om man tittar på hur små barn leker så är det inte mycket ritualisering över det, och även om det finns regler så är de oftast varken strikta eller bestående.
Min hänvisning var hur forskningen ser och kategoriserar lek. Finns givet flera sätt att se på vad ritualiserat betyder ... så jag säger kanske inte direkt emot dig.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Bör man ge uttryck för en viss vördnad för sin även IRL? Lite som med ens chef eller en akademisk handledare/mentor eller far- eller morförälder?
Nej. Man ska respektera sina medmänniskor, och särskilt de som lagt ner många timmar på att preppa inför varje spelsession (och spelarna får gärna bjuda spelledaren på thai när det är käkdags under spelkvällen), men det känns orimligt med mer än så.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
Ja förmodligen har du rätt, men ligger ändå väldigt nära att leka med tenngubbar eller kottar och andra rena barnlekar.
Barn leker med tennsoldater, vuxna spelar med dem. Samma sak med rollek och rollspel. Jag gick in i en spelbutik som liten och kom ut med en handfull figurer från Warhammer och Mutant Chronicles som jag sedan lekte med tillsammans med mitt Lego och andra leksaker. Allteftersom jag blev äldre blev det gradvis mindre lek och mer strukturerat spelande med tärningar och siffror.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
De allra flesta gudomligheter från myter och legender är omogna skitstövlar.
Lyckligtvis är de flesta spelledare inte sådana.
Vi har ju annars alla kändisar, idoler, företagsledare, kultledare och moderatorer som låter minsta lilla makt stiga dem åt huvudet och istället för att bli någon sorts messianska civilisationsbyggare och ledare för mänskligheten istället reduceras till hedonistiska primater som knullar allt som rör sig och köper allt dom pekar på. Men det kanske är så civiliserade gör?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Vi har ju annars alla kändisar, idoler, företagsledare, kultledare och moderatorer som låter minsta lilla makt stiga dem åt huvudet och istället för att bli någon sorts messianska civilisationsbyggare och ledare för mänskligheten istället reduceras till hedonistiska primater som knullar allt som rör sig och köper allt dom pekar på. Men det kanske är så civiliserade gör?
Have you tried going mad WITHOUT power? It is boring! Nobody listens to you!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Att försöka vara sitt bästa spelar-jag under spelpassen. som RasmusL föreslog, tycker jag räcker långt. Mer "vördnad" än så behövs inte. Och att SL återgäldar det med att försöka vara sitt bästa spelledar-jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är alltid SL i den grupp av vänner jag ingår i och den enda vördnaden jag får och vill ha, är att folk kommer till speltillfället i tid och lämnar eventuellt dåligt humör hemma. Samma vördnad som jag ger mina spelare.

Sen är det självklart trevligt när spelarna säger att spelkvällen blev awesome och att det förmodligen var för att jag som SL preppat så extremt mycket. För det tar tid att göra en kampanj bra, iallafall för mig så ligger det mycket arbete bakom och då är det alltid trevligt med ett snällt ord från spelarna!

Någon ytterligare vördnad behövs inte.
 
Top