Vördnad för sin SL även IRL?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
SL är undantagen från kravet att så ofta som möjligt bidra med snacks/fika - men får ändå göra det om hen vill. Ingen annan särbehandling förekommer.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Lovsånger och tacktal är väl standard, men bäst är förstås att ge en pokal eller minnestavla.

Man behöver inte ta i från tårna, en snabb omnämning i bröllopstalet känns som rätt nivå.
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
Ordet "vördnad" för tankarna till ett påstående jag läste i De övergivnas armé eller liknande publikation om hur rollspelare alltid är "in character" och bara väntar på att aktiveras, till exempel genom ett telefonsamtal från sin spelledare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
En stående SL i en spelgrupp har ofta fått den rollen för att den innehar särskilda egenskaper såsom förmågan att; leda, läsa på, räkna i huvet, improvisera, skådespela.

Denne ledargestalt borde rimligen åtnjuta särskild respekt på samma sätt som man är särskilt vördnadsfull mot en duktig chef eller mentor även om man umgås med denne på en AW efter jobbet.

Nu blir jag nyfiken, hur rent praktiskt ger man uttryck för vördnad gentemot sin chef?
I civilicerade länder som Japan antar jag att man bockar och bugar för sin chef och kallar denne för sensei eller nåt liknande.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Tacksamhet till personer som ser till att spelandet blir av kan ju vara trevligt. Oavsett om det är SL, den som står värd för spelmötet, den som fixat något runtomkring (skrivit ut formulär, köpt fika, etc). Att visa någon slags respekt och vänlighet gentemot ens medspelare, likaså. Jag vill helst att stämningen är hjälpsam åt alla håll.

Men vördnad var ju väldigt överdrivet.

I min grupp så växlar vi vem som spelleder hyfsat ofta, så den där "mentorsstatusen" uppkommer ju inte riktigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
I civilicerade länder som Japan antar jag att man bockar och bugar för sin chef och kallar denne för sensei eller nåt liknande.
Hur gör du i barbariska Sverige?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Hur gör du i barbariska Sverige?
Jag antar att du talar gott om din chef och visar att du uppskattar vad denne gör för verksamheten, på samma sätt som en bra chef lyfter dig genom sitt goda ledarskap. Chef är inte samma som ledare, i mina ögon då.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag antar att du talar gott om din chef och visar att du uppskattar vad denne gör för verksamheten
Fast det är ju att visa uppskattning när chefen gör något bra. Det kan man ju göra vad gäller både chef, kollegor, SL eller medspelare. Jag tolkar det som att @Conan med vördnad snarare avser en essentiell respekt på grund av chefens hierarki gentemot en vanlig arbetare?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Tacksamhet till personer som ser till att spelandet blir av kan ju vara trevligt. Oavsett om det är SL, den som står värd för spelmötet, den som fixat något runtomkring (skrivit ut formulär, köpt fika, etc). Att visa någon slags respekt och vänlighet gentemot ens medspelare, likaså. Jag vill helst att stämningen är hjälpsam åt alla håll.

Men vördnad var ju väldigt överdrivet.

I min grupp så växlar vi vem som spelleder hyfsat ofta, så den där "mentorsstatusen" uppkommer ju inte riktigt.
Vad snackar du om, sensei!?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,377
En stående SL i en spelgrupp har ofta fått den rollen för att den innehar särskilda egenskaper såsom förmågan att; leda, läsa på, räkna i huvet, improvisera, skådespela.
De här egenskaperna har ju alla spelare?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
I civilicerade länder som Japan antar jag att man bockar och bugar för sin chef och kallar denne för sensei eller nåt liknande.
Man måste alltid buga djupare än sin överordnade, rätar inte på ryggen snabbare än de gör, undviker direkt ögonkontakt med mera. En typisk chef kallas buchou. Det är också fel att gå hem från jobbet innan chefen gör det, om du ens får gå hem eller om chefen drar med sina underordnade på en krogrunda för att slippa gå hem till fru och barn som han knappt känner efter att ha jobbat övertid varje dag i tjugo år. Och om sachou, alltså en VD eller direktör, dyker upp då kastar löneslavarna sig ner på knäna och trycker pannan i marken tills han gått förbi.

Källa: Tecknade serier, typ Digimon och Yu-Gi-Oh!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Man måste alltid buga djupare än sin överordnade, rätar inte på ryggen snabbare än de gör, undviker direkt ögonkontakt med mera. En typisk chef kallas buchou. Det är också fel att gå hem från jobbet innan chefen gör det, om du ens får gå hem eller om chefen drar med sina underordnade på en krogrunda för att slippa gå hem till fru och barn som han knappt känner efter att ha jobbat övertid varje dag i tjugo år. Och om sachou, alltså en VD eller direktör, dyker upp då kastar löneslavarna sig ner på knäna och trycker pannan i marken tills han gått förbi.

Källa: Tecknade serier, typ Digimon och Yu-Gi-Oh!
(nån sa att Japan har fantastisk eskapism-underhållning för att de behöver den så innerligt)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
(nån sa att Japan har fantastisk eskapism-underhållning för att de behöver den så innerligt)
99% av all japansk underhållning består av saker som simulerar deras skolsystem och arbetsliv. Den mest populära trenden just nu är Bröderna Lejonhjärta-ripoffs där folk "dör" för att slippa vara arbetslösa nördar/löneslavar/mobbade skolbarn (tekniskt sett blir de påkörda av lastbilar och dylikt, men det är uppenbart att det är en metafor för självmord) och återföds i en tevespelsvärld där de kan grinda levels i all evighet genom att slåss mot slimes och goblins.

Källa: All isekai-anime som någonsin gjorts
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Ja, det är lämpligt att spelarna visar åtminstone samma vördnad för SL som vad SL visar dem.
 
Top