Vördnad för sin SL även IRL?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
En chef bör man såklart inte visa mer "vördnad" än man gör med vilken medmänniska som helst, så om det är det som menas så håller jag med.

Men nä, en SL bör inte visas mer värdnad än man visar för vem som helst. Normal, vanlig allmänmänsklig respekt räcker bra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Varför undrar jag? Bättre att spelgruppen visar vördnad för varandra och som @Gabrielle de Bourg säger den som upplåter sitt hem till aktiviteten. Ibland känns det som vi sätter somliga roller på allt för hög piedestal istället för att minnas den gemensamma insatsen som krävs för ett bra spelmöte eller en bra arbetsplats. Det är lagarbetet som gör det, inte den enskilda individen även om somliga individer i somliga fall ger väldigt mycket till laget. Detta är då inte kopplat till deras roll, utan deras handlande utöver den tilldelade rollen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Eftersom spelledaren ofta lägger mer tid på spelet än resten tycker jag det är rimligt att visa någon form av tacksamhet ibland (bjuda på en kaffe,eller bara säga tack räcker).
Men annars så förväntar jag mig inget av spelare som jag inte förväntar mig av vänner i stort.

Förutom då att de måste ge mig en ryggmassage om de vill att deras karaktär ska överleva nästa spelmöte.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Spelledaren ska givetvis ha viss respekt och tacksamhet för att den håller i och förbereder, men det gäller i min värld bara under givet spelmöte.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Eftersom spelledaren ofta lägger mer tid på spelet än resten tycker jag det är rimligt att visa någon form av tacksamhet ibland (bjuda på en kaffe,eller bara säga tack räcker).
Jag brukar faktiskt kunna vara tvärtom! När jag spelleder mina kompisar och om de testspelar brukar jag bjuda dem på fika eller så, för de gör ju mig en tjänst som spelar!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Jag brukar faktiskt kunna vara tvärtom! När jag spelleder mina kompisar och om de testspelar brukar jag bjuda dem på fika eller så, för de gör ju mig en tjänst som spelar!
Nu stökar jag ned lite i tråden känner jag, men det här var så enkelt för mig att relatera till. Jag älskar att baka så varje gång vi har spelmöte så kräver nästan jag som SL att spelarna ska fika. Nu brukar de inte klaga och så, men för mig blir det nästan dubbelglädje. Att få spela och få baka till någon som äter det fika jag bjuder på :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det jag tycker att jag, och medspelare, är "skydliga" spelledaren är att anstränga sig för att vara sitt bästa spelar-jag när vi spelar. Det kanske har varit en skit-dag, jag kanske är hängig och dan, men om jag går till spelmötet så ska det vara för att bidra med något till spelet, inte för att ha det som en random social arena för att chilla.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Om spelledaren har lagt en massa tid på prepp, medan spelare bara kan dyka upp oförberedda, är det väl på sin plats att uppmärksamma det. Samma om hen har skött samordningen och sånt. Men det bör inte sträcka sig till vördnad, tycker jag.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är nästan alltid SL, för något vanligt rollspel, med traditionella SL/Spelar-roller.

Jag tycker det är en bra inställning, som SL, att man SLar för sin egen skull. Inte för att "få" något annat av spelarna än nöjet av regelbundna tillfällen att träffa dem.

Med det sagt, så har jag väl ibland känt att någon spelare tar mitt arbete mellan spelmötena, för givet, eller inte alls ser det, eller inte underlättar det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag ser ju SL, när sådan finns, som en spelare bland andra, och känner därför ingen större tacksamhet till denne jämfört med andra spelare. Ser det heller inte som en större arbetsbörda att vara SL än att vara spelare.

Däremot att vara den som drar ihop till spel, bistår med en plats att lira på, bjuder på te eller snacks och så, det är jätteuppskattat. Och att vara den som läst på reglerna till ett spel och förklarar det för oss andra. Det ger pluspoäng, men ”vördnad” känns som ett jättekonstigt ord i sammanhanget.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ser det heller inte som en större arbetsbörda att vara SL än att vara spelare.
Nedlagd tid är nedlagt tid oavsett om du kallar det arbetsbörda eller hur du "ser [på] det".

När vi spelat klart och bestämt en tid för nästa spelmöte så har jag som SL en hel del saker att tänka på och göra - prep - för att nästa spelmöte ska bli bra. Det handlar typiskt om 2-3 ggr så mycket tid som själva spelmötet. Och då räknar jag inte att sitta här på forumet och allmänbilda mig, eller läsa böcker för att få inspiration. Jag räknar prep inför nästa spelmöte.

Jag säger inte det för att klaga - för jag gör det för att jag tycker det är roligt och inte för att mina spelare ska känna tacksamhet (eller vördnad).
Jag tittar nyfiket på spel för samberättande, för att se ifall jag kan lära mig saker som skulle kunna minska mitt behov av prep, och göra spelupplevelsen roligare för alla. Jag experimenterar en del med det, med blandat resultat.
Jag önskar att jag var en bättre improvisatör, att jag hade bättre fantasi, att jag hade lättare att läsa befintliga "äventyr" och snabbt anpassa dem för min grupp.
Men som det är nu så är en bra prep en framgångsfaktor för ett bra spel. Och det är jag som lägger ner den tiden, inte spelarna, i vår grupp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Nedlagd tid är nedlagt tid oavsett om du kallar det arbetsbörda eller hur du "ser [på] det".

När vi spelat klart och bestämt en tid för nästa spelmöte så har jag som SL en hel del saker att tänka på och göra - prep - för att nästa spelmöte ska bli bra. Det handlar typiskt om 2-3 ggr så mycket tid som själva spelmötet. Och då räknar jag inte att sitta här på forumet och allmänbilda mig, eller läsa böcker för att få inspiration. Jag räknar prep inför nästa spelmöte.

Jag säger inte det för att klaga - för jag gör det för att jag tycker det är roligt och inte för att mina spelare ska känna tacksamhet (eller vördnad).
Jag tittar nyfiket på spel för samberättande, för att se ifall jag kan lära mig saker som skulle kunna minska mitt behov av prep, och göra spelupplevelsen roligare för alla. Jag experimenterar en del med det, med blandat resultat.
Jag önskar att jag var en bättre improvisatör, att jag hade bättre fantasi, att jag hade lättare att läsa befintliga "äventyr" och snabbt anpassa dem för min grupp.
Men som det är nu så är en bra prep en framgångsfaktor för ett bra spel. Och det är jag som lägger ner den tiden, inte spelarna, i vår grupp.
Ja, sorry, menade i vår grupp och hur jag normalt spelar rollspel. Tror inte att SL lägger ner mer tid än spelarna, så samma arbetsbörda. Om man lägger ner tid mellan spelmötena som SL så är det ju en annan sak, och det förtjänar såklart respekt. Jag gör det inte som SL, och vill helst inte heller att SL ska göra det om jag är spelare (det gör att jag som spelare känner mig exkluderad från skapandeprocessen om SL sitter hemma och hittar på en massa saker), men det är ju i min föredragna spelstil. Andra funkar såklart annorlunda, och jag menade inte att nedvärdera den tid andra lägger ned på prepp för sina spelgrupper.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Ja, sorry, menade i vår grupp och hur jag normalt spelar rollspel. Tror inte att SL lägger ner med tid än spelarna, så samma arbetsbörda.
Utom om man behöver läsa på reglerna, såklart. Det är arbete jag finner skittråkigt (det är därför jag typ aldrig läser rollspel), och det är såklart uppskattat om någon gör det. Denna någon kan ju vara en spelledare, och det är såklart inte ovanligt, och då finns det ju en arbetsbörda där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Nu blir jag nyfiken, hur rent praktiskt ger man uttryck för vördnad gentemot sin chef?
 
Top