Det har inte så mycket med Stradhs förmågas braighet att göra, som det faktum att vi tydligt har fyra bybor som ansvarar för varje del av Utkante och det vore ganska konstig design om någon av oss tillhörde annan fraktion. Så jag spelar med occams fraktionstillhörighet i bakhuvudet och ser Stradh, Basse och BM som gröna tillsammans med mig. Och då ser jag en fördel i att försöka få igång smedjan.
Vi har en o-outad spelare.
Vi har 4 spelare som ganska uppenbart hör till Utkante.
Vi har 2–4 spelare som har eller inte har för byn tveksamma yrken baserat på var i DoD de kommer från.
Vi har 2–3 spelare som har eller inte har tveksamma yrken som inte har något alls med DoD att göra.
Vi har 3–4 spelare som tycks vara smutsiga ÄVENTYRARE snarare en invånare i Utkante.
Vi har ett par safebets som ser väääääldigt mycket ut som kvalificerade ulvchansningar på något som borde gå hem, som en SL borde ha valt något annat för.
Vi har tre mer eller mindre kristalliserade fraktioner outade bland yrkena som jag kan se. Och jag kan utan problem få ihop flera konstellationer som passar yrkena perfekt för de tre fraktionerna gällande hur många medlemmar de har.
Så om inte Vimes medvetet designat spelet extremt asymmetriskt vet jag inte varför jag skulle jaga signaler på andra ställen än de uppenbara jag ser framför mig, tills något säger annorlunda?