Varulv [UTKANTRE] - R1

5 bybor: Magiker, lärd man, lönnmördare, riddare och Utbygdsjägare(?)

4 (varulvar): Smeden, Värdshusvärden, Prästen och Handelsmannen

2 (demoner): Krigarmunk och Paladin

1 drake: Byäldste

Hehe, tja. Fast ulvarna borde inte ha buff-förmågor, eller? De buffar ju redan upp sig genom att loota lik.

Jag kan inte tro på detta, för det skulle innebära att alla jag klurar på är varulvar och det händer ALDRIG. :LOL: Och så dåligt slumpat?

Jag tycker iaf vi hänger @Sysp om han inte dyker upp. Annars ser Fjodde hängbar ut också.

Röst: @fjodorsenuba förklara varför du vill vara ensam i din ruta?

Hehe, tja. Fast ulvarna borde inte ha buff-förmågor, eller? De buffar ju redan upp sig genom att loota lik.

De har fördel ininformationsövertag men stor nackdel i att de är fyra mot åtta. Då är det inte orimligt med lite feta ulvförmågor.

Jag tor inte de har egna nattmord utöver sina ”vanliga” förmågor.

Detta kan förklara varför @Anthrox helt okritiskt ba: ”Ja, låt grabben ha sin smedja antar jag. Inget dåligt kan komma ur det säger Occham.

Såhär enkelt kan det knappast vara.

Jag kan inte tro på detta, för det skulle innebära att alla jag klurar på är varulvar och det händer ALDRIG. :LOL: Och så dåligt slumpat?

Jag tror inte det är slumpat.

Jag tror att de är utspridda på sina respektive lokaler men at två av dem bytt plats för att de inte ska kunna stå still hela spelet som taktik.

Man kan ju tycka att Lärd man och Byäldste är lite samma sak, för övrigt. Luktar fejkoutning.

Sorry, men prästen är bybo.

Man kan ju tycka att Lärd man och Byäldste är lite samma sak, för övrigt. Luktar fejkoutning.

Jag läser som sagt ”Lärd man” som ”riktigt DoD-yrke från grundreglerna” och ”Byäldste” som en helt apart fågel som inte passar in i någon av de andra kategorierna

Fjodors okonventionella spelstil talar också för att han är d4f och solo. Kanske är hans vinstkriterie att bli utröstad?

Det är väl tanken att vi ska göra också, så som jag läser designintentionen.

Men jag har svårt att tänka mig att Vimes har en design som metagrönar 4 spelare på det sätt som @Anthrox påstår. Min Occam-läsning är nog att de fyra rollerna tyder på att ingen behövt ljuga om yrke, och att yrkena slumpats ut bland samtliga spelare. Stradh har ju ett yrke som även gynnar ulvarna om det hamnar i deras händer (men hans reaktion på yrket är byboig). I ett spel med D3F är ju alla förmågor som är bra för byn också bra för ulvarna.

Ett spel där vi behöver navigera hur förmågorna används och vilka vi litar på tillräckligt för att få aktivera dem känns mer Vimes-design än ett spel där vi ska försöka knäcka allt på fluffet i R1.

Balsy att gå ut i R1 och peka ut 7 ondingar.

Tror du på detta själv?

Det kan ju också förklara ”majoritetsregeln”. Byn har inte egen majoritet (5/12).

Jag ser nåt helt annat än du, tror jag. Alla yrken utom de fyra som uppenbart hör till var sin ruta i spelet, är yrken direkt från Drakar&Demoner 91 (jag har inte spelat rollspel på snart trettio år men nåt minns jag allt). Hur gör du din indelning, Anth?
Det är ju lite det här som är en grej som pekar på ulvar imo.
Utkante är inte DoD -91. Alltså borde det vara Ligans DoD som ligger till grund för SLs beslut, inte -91. Och lite det som gör att jag känner att vissa har försökt pricka in sig fel. Och ett göttigt kaninhål att gräva ner sig och dimma i under dagen.
Inget av mitt, Basses, Stradhs och BMs yrken är ett egentligt DoD-yrke, utan passar bara bra in i Utkante.
Lärd man heter bara Lärd, och därom går det att tvista hur mycket som helst ifall det är rätt eller inte.
Lönnmördare är inte ett yrke där.
Paladin är inte ett yrke alls i DoD. Speciellt inte en ledsen paladin.
Byäldste är knappt ens ett yrke.
Krigarmunk är inte ett yrke.
Riddare och magiker är yrken. Men också äventyrare, varpå min teori om att DTF är ÄVENTYRARE började formas.

Det finns en längre analys med lite andra grejer jag kollat upp med det också, men måste dra iväg en sväng först.

Back