Varulv [USCSS Wrnu] Runda 1

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En tanke är ju att sabotörer vill frysa ner infekterade och har samma vinstkriterie som alla människor - dvs de vill både få med en infekterad i kryo och komma hem säkert själva. Det gör ju i så fall att de inte tar hem vinsten i R1.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Såhär tror jag det kan vara: besättningsmedlemmar KAN vinna tillsammans med sabotörer. Säg att sabotörernas win-con är att ha en infekterad nedfrusen och själva bli nedfrusna. När sista sabotören läggs på is skickas nödskeppet iväg. Alla besättningsmedlemmar som redan är nedfrusna och icke-infekterade vinner tillsammans med sabotörerna. De som är kvar på skeppet eller som blivit strimlade av xenomorfen förlorar. Hur lirar det med infon du fått från SL, @Sidd?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Såhär tror jag det kan vara: besättningsmedlemmar KAN vinna tillsammans med sabotörer. Säg att sabotörernas win-con är att ha en infekterad nedfrusen och själva bli nedfrusna. När sista sabotören läggs på is skickas nödskeppet iväg. Alla besättningsmedlemmar som redan är nedfrusna och icke-infekterade vinner tillsammans med sabotörerna. De som är kvar på skeppet eller som blivit strimlade av xenomorfen förlorar. Hur lirar det med infon du fått från SL, @Sidd?
- Vad jag förstått hittills så vill alla passagerare överleva.
- Jag vill inte att nån ska vara infekterad.
- DTF har som mål att få med sig nån infekterad hem och överleva.
- När syret tar slut åker Nödskeppet hem.
- Jag gissar att Xenomorph-monstret kommer random attackera rum (ingen spelare styr) och döda alla som är i samma rum som den som har Eldkastaren. Attackerar monstret ett rum med eldkastaren dör kanske bara en, monstret flyr och vi måste springa och ladda om eldkastaren. (Fattar inte varför Basse ville vara i förrådet med motivet om eldkastaren redan innan den använts). Monstret är med så att spelet tar slut nån gång annars skulle vi ju kunna hänga i Maskinrummet bara å ladda syre och spelet skulle kunna gå i stå.
- Det här med hur de onda med målet att kryostasa nån infekterad funkar vete tusan. Hur sker det? Nåt aktivt när de är i samma rum eller planteras typ egg som ensamma råkar ut för eller what?

Lång text men kort svar: Nej. Jag vinner inte tillsammans med DTF om de lyckas få in en infekterad i Nödskeppet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sen såg jag en annan sak som jag inte riktigt hänger med på. Varför verkar vi vara besatta av att berätta att det är någon annan i samma rum som en själv men inte berätta vem det är. Tror vi att företagsforskare/xenomorfer/ulvar inte vet var dom är någonstans? Och skulle någon ljuga om det i runda 1? Nu var inte jag först in och sa mitt men hade jag gjort det så hade jag direkt nämnt att Hellzon var med mig, hade det varit dåligt? Vad är det för information vi ger till scummet genon att göra det?
För min del började det med att Vimes sade sig vara på kommandobryggan med två andra. Sen fick jag för mig att det kanske var klokt av Vimes att hålla inne med namn och körde i samma stil. Sen kan jag bara gissa att det gick lite inertia i det där.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Har vi någon som vill ta eldkastaren till Maskinrummet?
Jag litar på mig själv och @Martin3 , som utan försnack valde att gå till Maskinrummet för att fördröja kvävningsdöden. Jag kan vara frivillig att fortsätta i Maskinrummet.

Och röst på Sidd och Basse för nedfrysning respektive undersökning (för nedfrysning i R2) då de är mina mest misstänkta just nu.

Kryostas: @Sidd
Undersöka: @Basenanji
Eldkastare: @Hellzon
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det kan vara värt att försöka sig på en plan där vi scannar och sedan söver folk rundan efter att de scannats. Och jag ser en bra poäng med att scanna skummisar istället för misstänkt infekterade tidigt:
2. Labbet, här kommer den som undersöks uppehålla sig men kan inte göra något. Man kan operera en infekterad till frisk, dock ej den som undersöks nu, och max en per kväll (kräver att en opererar och en opereras)
Om vi scannar ett scum så får vi alltså dels koll på om de är infekterade och dels så kan de inte göra något annat den natten. Så det blir lite som en förmågeblock eller liknande också - om jag läser regeln rätt.

I övrigt är jag med på att ge Hellzon eldkastaren, även om jag skulle kunna tänka mig ta den själv eller låta xyas ha kvar den också. Sedan tror jag att det kan vara bra att befinna sig åtminstone 3 på samma ställe om det är görbart. Därför tänkte jag också gå till maskinrummet med Hellzon, det finns ju i så fall en cool eldkastare där.

Då röstar jag som följer:
Kryostas: @Sidd
Undersöka: @Basenanji
Eldkastare: @Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Jag litar på mig själv och @Martin3 , som utan försnack valde att gå till Maskinrummet för att fördröja kvävningsdöden. Jag kan vara frivillig att fortsätta i Maskinrummet.

Och röst på Sidd och Basse för nedfrysning respektive undersökning (för nedfrysning i R2) då de är mina mest misstänkta just nu.

Kryostas: @Sidd
Undersöka: @Basenanji
Eldkastare: @Hellzon
Så du vill alltså chansa.
Vad är det du konkret tycker jag skrivit för scumt?
Jag har detaljerat redogjort för hur jag tänker och tror I en massa poster.
De som lågflugit bryr du dig inte om att attackera?
Ditt argument att det är grönande att fixa syre håller väl sådär.
Tror du att scumisarna vill dö kvävningsdöden?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Det kan vara värt att försöka sig på en plan där vi scannar och sedan söver folk rundan efter att de scannats. Och jag ser en bra poäng med att scanna skummisar istället för misstänkt infekterade tidigt:

Om vi scannar ett scum så får vi alltså dels koll på om de är infekterade och dels så kan de inte göra något annat den natten. Så det blir lite som en förmågeblock eller liknande också - om jag läser regeln rätt.

I övrigt är jag med på att ge Hellzon eldkastaren, även om jag skulle kunna tänka mig ta den själv eller låta xyas ha kvar den också. Sedan tror jag att det kan vara bra att befinna sig åtminstone 3 på samma ställe om det är görbart. Därför tänkte jag också gå till maskinrummet med Hellzon, det finns ju i så fall en cool eldkastare där.

Då röstar jag som följer:
Kryostas: @Sidd
Undersöka: @Basenanji
Eldkastare: @Hellzon
Varför vill du frysa ner en som försöker driva på spelet?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Varför vill du frysa ner en som försöker driva på spelet?
Varför kämpar du mot ett drev som vill lägga dig i frysboxen om frysboxen är ditt vinstvillkor?

Rösta på att lägga mig i frysboxen om du så gärna vill slippa kylan vettja!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tänker att det måste finnas någon mekanik som väger upp att vi kan ha folk i maskinrummet=syre produceras=vi får fler rundor att kryostasa folk. Xenomorfen lär därför infektera folk=ju snabbare vi kan kryostasa friska bybor desto bättre.

Jag kan inte se någon mekanisk möjlighet att identifiera en DTF eller sabotör, så i mina ögon lär inte det här spelet ha sådana. Det kan ju iofs bero på att jag är en töntig vaniljbybo, så om DU sitter på en cool "hitta&döda en DTF"-förmåga, sitt på den och använd den förnuftigt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Varför vill du frysa ner en som försöker driva på spelet?
Alltså, antingen är du scum eller inte. Är du scum och blir satt i frysboxen så kan du inte göra scumhandlingar, är du inte scum så är det ju ditt vinstvillkor hursomhelst.
Är du scum och infektionsmekaniken bygger på att vara i samma rum som andra så har du ju inte kunnat infektera någon.

Jag är kanske inte bäst på att läsa ditt sätt att spela, men för mina ögon så lyser det inte så grönt, så det är en rimlig chansning att antingen frysa ner ett scum tidigt (alternativt hjälpa dig att nå win-con som bybo).
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Varför kämpar du mot ett drev som vill lägga dig i frysboxen om frysboxen är ditt vinstvillkor?

Rösta på att lägga mig i frysboxen om du så gärna vill slippa kylan vettja!
Ja ja du har rätt.
Jag kommer få vara med i en frysbox och ha chansen att överleva (vinna).
Kul?
Saken är den att jag tycker det är kul att delta så det är bara trist att få vara med första rundan igen som senast.
Jag får väl byta taktik å delta lika mkt som tex Xyas mfl så folk inte brunsmetar mig för att jag försöker. Då kommer väl visserligen det ligga mig i fatet att jag inte är som vanligt…grin grin.
Jag tycker mig ha hittat en manöver som borde funka utan risk: att undersöka och sen lägga i frysboxen. Men men det är ju förstås förädare som vill sätta stopp för mig så fortsättningsvis bör ni hålla koll på de som utan anledning/motiv skickar ut mig.

Om du inte vill vara med så visst jag kan rösta på dig då jag grönat dig iom din fråga till SL nyligen.
Jag har ingen koll på röstläget.
Hur funkar den där röstkollarräknaren @Martin3 ?
Eller har nån annan koll? Jag gissar att fler bör hänga på för att få till minst oavgjort.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag tror att alla scumtells denna rundan är inbillade.

Vi vet inte ens med säkerhet att det finns scum och inte alls vilka de i så fall är eller vilka vinstvillkor de har.

Jag kan inte tänka mig en enda situation där en sabotör skulle känna sig tvungen att skarva på sanningen iom detta (jo förresten, om man gått till ett rört rum i r0 så Stövelkatten är ju lite röd).

Alla andra saker som framkommit tycker jag är rena spekulationer eller smutskastning.

Rödast:
Stövelkatten

Grönast:
Alla andra, men grönast av alla är nog de i maskinrummet när jag tänker på det 🤔

Kryostas: @Stövelkatten
Undersökning: @Impetigo
Eldkastare: @Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Jag får med tanke på Impetigos fråga till SL och dennes svar på känn att vi två är good guys båda två.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Infektion förresten är kanske en helt felaktig ide när jag tänker efter? Nog mer troligt att xenomorfen slumpas till olika rum och attackerar någon där.

Jag försöker få rätsida på den beryktade eldkastarens funktion och nu inser jag att om team ulv vet vem som har den - verkar det störtknäppt att de väljer vem som ska nattmördas/infekteras.
 
Top