Varulv [USCSS Wrnu] Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
? Jag kopierade inte. Jag skrev själv.
Vart tvungen att gå tillbaka 3 ggr för att skriva rätt tid.
Det var lite lustigt att du skrev "Yesterday" och inte "igår" eller "i söndags" eller typ "det var igår klockan 9:43, jag kollade precis". Det ser ut som att du har citerat (fast inte fått med "at").
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, Jonesy, hur vet du att det inte ligger ett litet alien-embryo och gottar sig i din bröstkorg?

Jag vet inte min status. (Jag har varken fått bekräftat att jag är infekterad, eller att jag inte är det. Och spontant tänker jag att vi inte kommer veta om vi inte undersöks.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det var lite lustigt att du skrev "Yesterday" och inte "igår" eller "i söndags" eller typ "det var igår klockan 9:43, jag kollade precis". Det ser ut som att du har citerat (fast inte fått med "at").
Lite småaktigt nu eller?
Jag kollade posten och började skriva tidsangivelsen som jag såg: tänkte inte att det var så viktigt med exakt citat (framförallt från SL) när jag skrivit yesterday insåg jag att igår kan vara olika dagar beroende på när man sedan läser det så då la jag till inom parantes söndag morgon så att det inte skulle bli nåt missförstånd över vilken yesterday det handlade om.
Jag börjar ana att du driver med mig om petitesser kanske för att jag påpekade lite i början om vad du skrev i poster😇

Kanske bättre vi försöker fokusera på att göra de vettigaste valen vad gäller röstning och platser och klura vidare på spelmekaniken istället👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hur funkar infektion?

Vi har turnerat hur infektionsmekaniken fungerar lite fram och tillbaka. En sak slog mig:

i filmerna sker ju infektion via facehuggers från ägg. Scenariot att en sabotör vill slänga facehuggers i ansiktet på folk är ju inte riktigt kosher sett till fluffet. Vad tror ni om detta då: sabotören har ägg i lastutrymmet, hen hämtar de där, och placerar ut dem i olika rum, besättningsmedlemmar som hamnar i ett ägg-rum kan bli infekterade. Det innebär i så fall att smitta kan ske även när besättningsmedlemmar är ensamma.
Det här är bra spaning Vimes.
Eftersom ni inte sett nått i era rum där ni är fler så skulle alltså potentiellt Stövelkatten ifred kunnat placera Alienegg i korridoren som vi är tvungna att passera när vi rör oss runt på skeppet. Det förklarar det strategiska valet av korridor.
Sen så är det ett ytterligare tecken på att vi inte ska agera ensamma och göra fuffens.
OBS Jag vet att jag sitter i samma ensamma situation som katten.
OBS2 Det funkar kanske inte så alls.

Det som är bra med spaningen är att det sätter igång funderingar, det är enda sättet vi tillsammans kan klura ut detta.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Hur funkar infektion?

Vi har turnerat hur infektionsmekaniken fungerar lite fram och tillbaka. En sak slog mig:

i filmerna sker ju infektion via facehuggers från ägg. Scenariot att en sabotör vill slänga facehuggers i ansiktet på folk är ju inte riktigt kosher sett till fluffet. Vad tror ni om detta då: sabotören har ägg i lastutrymmet, hen hämtar de där, och placerar ut dem i olika rum, besättningsmedlemmar som hamnar i ett ägg-rum kan bli infekterade. Det innebär i så fall att smitta kan ske även när besättningsmedlemmar är ensamma.
Om jag förstår dig rätt så innebär det här att sabotören behöver göra det här över flera rundor? Först tänkte jag att det här blir spelmekaniskt wonky och lite styltigt, men med tanke på det Sidd och du sa om att man inte vet om man är infekterad så kan det ändå funka i och med att vi behöver undersöka nedfrysningskandidaterna innan. Då taktar spellooparna mer.

Isåfall blir det ju jätteviktigt att vi har koll på var alla är och kontrollerar detta. Vi har ingen möjlighet att se direkt vilka som varit i lastutrymmen osv. Men vi kan ju ha någon sorts indirekt approach där vi kontrollerar att folk var där de säger att de var. Mer folk i korridoren helt enkelt. Just nu är vi tillräckligt många för att täcka av de rum vi har möjlighet att kika på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag börjar ana att du driver med mig om petitesser kanske för att jag påpekade lite i början om vad du skrev i poster
Alltså. Teorin här är att du ljuger om att du varit i kontakt med SL och fabricerar en tidsangivelse där du försöker få det att se ut som att du citerar tidsangivelsen i PM men fumlar lite. Varför skrev du "Yesterday"?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Det här är bra spaning Vimes.
Eftersom ni inte sett nått i era rum där ni är fler så skulle alltså potentiellt Stövelkatten ifred kunnat placera Alienegg i korridoren som vi är tvungna att passera när vi rör oss runt på skeppet. Det förklarar det strategiska valet av korridor.
Sen så är det ett ytterligare tecken på att vi inte ska agera ensamma och göra fuffens.
OBS Jag vet att jag sitter i samma ensamma situation som katten.
OBS2 Det funkar kanske inte så alls.

Det som är bra med spaningen är att det sätter igång funderingar, det är enda sättet vi tillsammans kan klura ut detta.
Fast hur skulle jag kunna veta att ingen annan var i korridoren? Vi hade liksom noll interaktion innan vi gjorde våra val.

Mitt resonemang för att välja korridoren är att det troligen var den plats (med tillhörande förmåga) som skulle kunna tillföra något i R1.
Jag valde att kika på Kommandobryggan för att det är den scummigaste platsen på skeppet enligt mig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Fast hur skulle jag kunna veta att ingen annan var i korridoren? Vi hade liksom noll interaktion innan vi gjorde våra val.

Mitt resonemang för att välja korridoren är att det troligen var den plats (med tillhörande förmåga) som skulle kunna tillföra något i R1.
Jag valde att kika på Kommandobryggan för att det är den scummigaste platsen på skeppet enligt mig.
Jepp, ren slump om vi skulle hamna med andra eller ej.
Nu blev det så här vilket gör att vi två hamnar i blickfånget i diskussioner angående att det kan vara dåligt att stå själv.
Att du hamnade själv gav dig chansen att göra nått ostört.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Den stora frågan här bordd väl vara ”vad vill scummet?”

Lösa tankar:
- Vi har inte en scum-spelare som kan dirigera någon xenomorf, i varje fall inte i kombination med vinst-villkor kopplade till döda bybor. Det skulle göra eldkastarmekaniken meningslös.
- Vi vinner ju faktiskt individuellt, och har samtidigt inget att förhandla med varandra om röster. Om jag röstar in Vimes i kryo denna runda kan han inte återgälda tjänsten nästa runda.
- Hur mycket dold mekanik finns det? Kommer scum kunna sabotera kryopoddar efterhand som spelet utvecklas? Är det ens meningsfullt att spekulera i sånt.
- Scummet, om vi ens har något sådant och det hela bara inte är en samarbetsövning (vilket jag än så länge inte håller för osannolikt), har förmodligen vinstvillkor kopplade till kryo precis som byborna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Den stora frågan här bordd väl vara ”vad vill scummet?”

Lösa tankar:
- Vi har inte en scum-spelare som kan dirigera någon xenomorf, i varje fall inte i kombination med vinst-villkor kopplade till döda bybor. Det skulle göra eldkastarmekaniken meningslös.
- Vi vinner ju faktiskt individuellt, och har samtidigt inget att förhandla med varandra om röster. Om jag röstar in Vimes i kryo denna runda kan han inte återgälda tjänsten nästa runda.
- Hur mycket dold mekanik finns det? Kommer scum kunna sabotera kryopoddar efterhand som spelet utvecklas? Är det ens meningsfullt att spekulera i sånt.
- Scummet, om vi ens har något sådant och det hela bara inte är en samarbetsövning (vilket jag än så länge inte håller för osannolikt), har förmodligen vinstvillkor kopplade till kryo precis som byborna.
Ja visst. Vem vet.
Vi får ju se om det blir nått nattmord.
Hoppas Väktaren stoppar sånt och att Siaren prickar rätt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Okej. Om jag ska samla misstankar just nu:
Stövelkatten - claimar enda icke-claimade rummet som sista person (eller ja, Xyas var ju sist, men alla fattade väl att han hade campat med mig i Impetigo på kommandobryggand) - potentiellt scumt men kan förstås sant helt utan konstigheter.

Sidd - ensam på sin plats och alltså obekräftad. Två grejer i tråden som står ut för mig: "brunsmetning" (kan bara vara entusiastisk bybo också) och Yesterday-gate. Vad gäller det sistnämnda stör jag mig alltså på: 1) att han inte tidigare säger att han fått "frysta infekterade"-teorin bekräftad, och 2) att det ser ut som att han har fabricerat ett citat. Det som funkar mindre bra här är att jag har lite svårt att tänka mig varför Sidd skulle hitta på att Fjodor bekräftat detta, så det är nog bara biffgryta.

Basse - "glömmer bort" att säga att han varit med Empi i förrådet (som för övrigt är ett märkligt val av plats första rundan). Här funderar man ju på om Basse är en skurk som hoppades på att han på något vis varit osynlig för Empi.

---

Just nu anser jag att vi har goda skäl till att frysa in någon direkt denna runda. Därefter bör vi nog vara mer försiktiga med att lägga icke-undersökta i frysboxen. Jag har svårt att tro att spelet är konstruerat så att vi auto-förlorar på ett (1) dåligt beslut i R1.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
OK, en sak som jag inte riktigt får ihop än är planen för skummisar. Vi antar för tillfället att vi har någon som vill lägga infekterade i kryostaser, är det verkligen det enda de vill göra?
För är det så kan det riskera att ta slut första rundan, speciellt iom hur folk röstar. Om vi antar normal werewolf-fördelning så är väl två företagsforskare inte orimligt. Säg att dom två går till kommandobryggan R0, infekterar vilken person som nu är där. Sen väntar dom till slutet av sista rundan och slänger in 4 röster i sista sekunden på att skicka in den infekterade i kryostasen, mission complete. De måste ju vilja något mer, eller?
Vad är det rimliga då om vi antar alien-tema?

En annan sak som stör mig är att jag kan inte komma fram till om kryostas är ett tillstånd man vill vara i eller inte. Det är ju inte samma sak som att bli utröstad normalt väl? Om jag är kvar till slutet och röstar ut den sista ulven så innebär det ju att jag förlorar, antar jag? Mig gör det inget, jag skulle se det som en seger iaf. Jag tycker det är mycket roligare att vinna som ett lag än individuella segrar (gjorde samma sak under mörkret mellan stjärnorna) så vill ni ha någon som sitter kvar och sprängs med skeppet så är jag ok med det.

Sen lär det väl vara ganska uppenbart att får vi reda på att vi är infekterade (antingen vid infektionstillfället eller vid scanning) att vi omedelbart går ut med det. Finns ju ingen anledning att ljuga om det, även om det skulle ge dig en ny agenda så kan du ju bara frångå den agendan genom att bli frisk igen, eller så tolkar iaf jag hur det fungerar inne i labbet.

Sen såg jag en annan sak som jag inte riktigt hänger med på. Varför verkar vi vara besatta av att berätta att det är någon annan i samma rum som en själv men inte berätta vem det är. Tror vi att företagsforskare/xenomorfer/ulvar inte vet var dom är någonstans? Och skulle någon ljuga om det i runda 1? Nu var inte jag först in och sa mitt men hade jag gjort det så hade jag direkt nämnt att Hellzon var med mig, hade det varit dåligt? Vad är det för information vi ger till scummet genon att göra det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
(som för övrigt är ett märkligt val av plats första rundan)
Det är det väl inte? Har du läst vad jag skrivit?

Jag valde förrådet för att det innebär att vi kan fylla på eldkastaren och för att jag gissade på att jag skulle bli ensam där, något som jag trodde var bra eftersom många sådana här spel har lokala mord.

Tycker du att Empi ger ett bättre intryck med sitt "jag missade R0 helt och slumpades till förrådet"?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det är det väl inte? Har du läst vad jag skrivit?

Jag valde förrådet för att det innebär att vi kan fylla på eldkastaren och för att jag gissade på att jag skulle bli ensam där, något som jag trodde var bra eftersom många sådana här spel har lokala mord.
Som jag skrev när jag tog upp det här första gången:

1) Nu kanske inte Basse läst startinlägget på samma sätt som jag, men visst behöver eldkastaren vara fyllas på när den har använts? Vad är då poängen med att gå till förrådet som första förflyttning?
---

Jag är dock mer avigt inställd till ditt sätt att claima sällskap i förrådet än ditt val av att gå till förrådet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
En annan sak som stör mig är att jag kan inte komma fram till om kryostas är ett tillstånd man vill vara i eller inte.
Det här gott folk stämmer inte riktigt med vad jag vet.
Kanske jag misstolkar. Särskilt när det klipps ut ur sitt sammanhang.
Men vad säger ni andra?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Den stora frågan här bordd väl vara ”vad vill scummet?”

Lösa tankar:
- Vi har inte en scum-spelare som kan dirigera någon xenomorf, i varje fall inte i kombination med vinst-villkor kopplade till döda bybor. Det skulle göra eldkastarmekaniken meningslös.
- Vi vinner ju faktiskt individuellt, och har samtidigt inget att förhandla med varandra om röster. Om jag röstar in Vimes i kryo denna runda kan han inte återgälda tjänsten nästa runda.
- Hur mycket dold mekanik finns det? Kommer scum kunna sabotera kryopoddar efterhand som spelet utvecklas? Är det ens meningsfullt att spekulera i sånt.
- Scummet, om vi ens har något sådant och det hela bara inte är en samarbetsövning (vilket jag än så länge inte håller för osannolikt), har förmodligen vinstvillkor kopplade till kryo precis som byborna.
Jag tror vi kan räkna med dolk mekanik eftersom den sista fasen i nattrundan är att denna resolvas. Hur den är artad lär vi väl dock få se.
Men jag tror liksom du att det här mycket väl kan vara ett spel där motståndaren bara är oss själva. Vilket ju är festligt men lite ovant att förhålla sig.
Isåfall skulle jag gissa på att det kommer att komma en massa information / komplikationer att hänsyn till från och med R2.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Hade förträngt att man kan bota de som insjuknat!

Kan det vara så enkelt att sabotörernas förmåga (iaf en av dem) är att scanna / sia om någon är infekterad utan att gå genom Labbet? Och deras gameplay då konkret handlar om att styra om fokus till andra spelare? Under förutsättning att deras vinstkriterie är att få hem en infekterad till jorden.
Känns iofs som att något saknas här, annars finns ju den reella risken att spelet tar slut efter R1 om vi fryser ner någon infekterad.
 
Top