Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 2

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Jag tror just nu alltså att Martin och Recca är de som sprider facehuggers och att Martin fejkade mardrömmar senast.
Notera dock att Martin var den allra första att nämna drömmar, i sitt första inlägg i R1.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Notera dock att Martin var den allra första att nämna drömmar, i sitt första inlägg i R1.
Ja mitt gräv är ju inte helt utan problem.
Mina gräv brukar vara genomtänkta med en massa förslag och så men totalt ute å cykla då det ofta finns andra förklaringar också.

Det är i alla fall nått att utgå ifrån och jag hoppas det sätter igång lite funderingar hos er andra.
Nysta vidare i det här så löser vi ut det.

Jag tycker det är konstigt att alla inte har redovisat hur de har det med mardrömmar senaste natten.

Det är väl en viktig detalj om fler att blivit med mardrömmar eller om det har slutat sprida sig.

Jag hade inga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur många förrädare som planterar facehuggers har vi i spel då?

Jag tror fjodde utvärderade förra rymdresan som att det var lite för svårt för Basse att ensam vara den som spridde smittan. Och om byn lyckas turpricka att rösta en ensam scummis i frysen direkt så skulle spelet stanna direkt.

Vad Androiden @Martin3 gjorde förutom att sprida kaos vet jag inte. Förklara gärna Martin.
Att androiden inte skulle kunna hjälpa till med smittspridningen är inte heller så logiskt.

Kan tänka mig att buset är minst två denna gång som kan sprida smitta. Alltså ändrat från sist.
Med ett Alienmonster som kaosar och att fler å fler kan bli sjuka så är det väl rätt ok i balans/spänning.

Det konstiga är ju att vi hade 3 med mardrömmar i R1.
Kanske nån fejkade mardröm.

Att de två förrädarna snackade ihop sig till samma rum förvånar mig inte alls som en möjlighet.
Om de blir ensamma kan de låssas gröna varandra som snälla då ”inget skumt hände”.
Och om de skulle hamna med en eller fler bybor så blir det rörigt och svårt att reda ut precis som i detta fall.

Jag tror minst 2 bus började i Mässen.
@Recca var en.
@RasmusL har troligtvis blivit Alien-monster.
@Genesis är grön god by.

2 med påstådda mardrömmar smittade.

@Martin3 hänger väldigt mycket i luften här nu.
Hade han Mardrömmar?
Smittad?
Förrädare?

Och så har vi vår KK som inte är i spel. Visst denne aviserade frånvaro i början men. Denne har ju inte direkt grönat sig för sitt stabila spel hittills.

Martin och KK behöver bevakas och utredas för de är inte gröna undersökas!

Undersöka: @Martin3

Jag tror just nu alltså att Martin och Recca är de som sprider facehuggers och att Martin fejkade mardrömmar senast. KK kan också vara bus men då fattar jag inte hur det blev 3 smittade i R1. Kanske prickades det rätt med att katten skickade facehugger som hamnade i mässen? Det som sticker ut är förstås att Martin slänger Recca under bussen nu här i R2 så vad är det som inte stämmer gott folk?
@Konrad Konvalj Välkommen in i spel👍

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
Bra post Sidd! Jag tror inte att det är omöjligt med så många som tre skummisar givet att vi är så många deltagare.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Hon bör heller inte infektera om förhållandena är likadana.

någon som vet var RasmusL uppehöll sig?
@Martin3 : Redovisa hur upplägget var förra gången du teamade med Bus-Basse.

Kunde bara Basse plantera facehuggers?
Vad var era vinstvillkor?
Kunde ni bli smittade?

Skulle ni vinna om ni blev instoppade i kryostasen som sjuka?

Osv. @Basenanji
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hade jag kunnat skulle jag lätt sätta en bebis i Vimes, vill jag bara säga. Det faktum att han inte haft några mardrömmar alls borde gröna mig.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Martin3 : Redovisa hur upplägget var förra gången du teamade med Bus-Basse.

Kunde bara Basse plantera facehuggers?
Vad var era vinstvillkor?
Kunde ni bli smittade?

Skulle ni vinna om ni blev instoppade i kryostasen som sjuka?

Osv. @Basenanji
Mitt vinstmål förra spelet var som android att en infekterad skulle ner i kryostasen och att jag sen också skulle ner i kryostasen. Jag kunde inte bli infekterad. Basse verkar då haft liknande krav men immun iom att han är den som sänder ut facehuggern och havvikelsen att han inte kan använda rummen. Jag kunde inte plantera facehuggers. Androider kan inte bli smittade så tekniskt sett var både jag och Basse immuna (fast på olika sätt).

Nu blev 3 stycken "sjuka" första rundan. Det tror jag kan bero på ett par saker. Första är att facehuggern kan infektera flera, för att kompensera för att vi är fler spelare. Den andra är att vi har en start-infektering för att mer garantera att någon blir xenomorf.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Kanske att vi borde köra nån sorts "Hur ser du på de andra deltagarna?"-quiz?

Jag skulle tex gärna se hur Vimes, Anderson och KK ser på varandra. Vad får ni för vibbar av varandra? Skulle ni vilja/inte vilja frysa ned någon?

Sedan tänker jag att det vore överjävla episkt om Sidd som nån sorts masterplan-villain fixar med Genesis bara för att se oskyldig ut.

Men nja, hittills har väl bara Larsson lurat oss så va?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Martin3 : Redovisa hur upplägget var förra gången du teamade med Bus-Basse.

Kunde bara Basse plantera facehuggers?
Vad var era vinstvillkor?
Kunde ni bli smittade?

Skulle ni vinna om ni blev instoppade i kryostasen som sjuka?

Osv. @Basenanji
Jag kommer inte ihåg så bra och ännu värre: jag tror aldrig att jag fattade spelets mekanik. Jag körde mest på utan nån särskild agenda. Tänkte att det såg skumt ut att jag gick in i ett rum utan att "göra nåt" varpå jag tryckte i nåt rum runda efter runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Hade jag kunnat skulle jag lätt sätta en bebis i Vimes, vill jag bara säga. Det faktum att han inte haft några mardrömmar alls borde gröna mig.
@Recca
Om du nu skulle vara på byns lag (asså inte vinna om en sjuk sätts i kryostasenplantera facehuggers på andra) så har du som android skydd mot facehuggers.
Det vore ju en riktigt bra förmåga som hjälper byn rejält, en god spelare som ej kan bli sjuk.

Hur tror du scenariot är upplagt då?
Vilka och hur många är bus och vilka är grönade?
Hur har buset planerat och agerat i de här första rundorna?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tycker det känns bra att testa Genesis för att försäkra oss om att Sidd är god (eller en för tillfället hjälpsam android).

Undersöka: @Genesis
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Men här skrivs det. Jag hade hoppats på att kunna skriva innan jobbet i dag, men det visar sig att käre lekledaren hade andra planer och valde att använda sin ursäkt som första mordoffret till att starta rundan sent (*hötter med näven*)

Hursom. Katten är alltså nöjd över att vara utröstad i frysboxen. RasmusL som tredje skummis med drömmar valde alltså att inte följa med till Mother utan istället smita undan och försvinna. Det tycker jag luktar avsikt och inte slutet på rundan-fummel.

Recca som android? Finns det i metakunskapen från universet att androider kan vara ovetande om sin artificiella natur - nån som vet?
Antingen talar Recca sanning och då är vi ju på det klara med ännu ett syfte med scannern iaf eller så ljuger Recca och vet om att hon inte har ren mjölk i ådrorna. Enda anledningen till att ljuga är att Reccabot i så fall har ett annat wincon och då lär ju vi förlora om Recca lyckas uppfylla det. Jag gillar iaf tanken på att inte veta om androidskapet som en försvårande faktor jämfört med förra spelet, men magkänslan säger att det är troligare med lögn och att Recca är skum.

Är KKs frånvaro avsiktlig eller oavsiktlig? Känns ju som en vågad manöver att vara med men inte skriva i tråden och bara driva runt subtilt i bakgrunden. Jag vill titta där den här rundan. Och eldkastaren har jag väl förtjänat?


Undersöka: @Konrad Konvalj
Eldkastare: @Empiricus

Jag är osäker på frysen. Å ena sidan vill jag testa Recca för att se om hon gör skumheter - annars förlorar vi en runda på en ev miller. Typ Recca och den med eldkastaren går till samma rum och hänger. En tredje tittar in i rummet från korridoren. Men vem skall annars frysas in i så fall? Jag är en stark, frivillig kandidat - jag har ju ändå dagarna fulla nu och kan bara skriva kvällstid eller tidig morgon men samtidigt är det kul att vara med.

Skall vi frysa någon annan än Recca som troligen är god tycker jag således Andersson, och skall vi frysa en skummis tycker jag ändå KK. Eller av nån anledning Sidd, bara på magkänsla.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Men här skrivs det. Jag hade hoppats på att kunna skriva innan jobbet i dag, men det visar sig att käre lekledaren hade andra planer och valde att använda sin ursäkt som första mordoffret till att starta rundan sent (*hötter med näven*)

Hursom. Katten är alltså nöjd över att vara utröstad i frysboxen. RasmusL som tredje skummis med drömmar valde alltså att inte följa med till Mother utan istället smita undan och försvinna. Det tycker jag luktar avsikt och inte slutet på rundan-fummel.

Recca som android? Finns det i metakunskapen från universet att androider kan vara ovetande om sin artificiella natur - nån som vet?
Antingen talar Recca sanning och då är vi ju på det klara med ännu ett syfte med scannern iaf eller så ljuger Recca och vet om att hon inte har ren mjölk i ådrorna. Enda anledningen till att ljuga är att Reccabot i så fall har ett annat wincon och då lär ju vi förlora om Recca lyckas uppfylla det. Jag gillar iaf tanken på att inte veta om androidskapet som en försvårande faktor jämfört med förra spelet, men magkänslan säger att det är troligare med lögn och att Recca är skum.

Är KKs frånvaro avsiktlig eller oavsiktlig? Känns ju som en vågad manöver att vara med men inte skriva i tråden och bara driva runt subtilt i bakgrunden. Jag vill titta där den här rundan. Och eldkastaren har jag väl förtjänat?


Undersöka: @Konrad Konvalj
Eldkastare: @Empiricus

Jag är osäker på frysen. Å ena sidan vill jag testa Recca för att se om hon gör skumheter - annars förlorar vi en runda på en ev miller. Typ Recca och den med eldkastaren går till samma rum och hänger. En tredje tittar in i rummet från korridoren. Men vem skall annars frysas in i så fall? Jag är en stark, frivillig kandidat - jag har ju ändå dagarna fulla nu och kan bara skriva kvällstid eller tidig morgon men samtidigt är det kul att vara med.

Skall vi frysa någon annan än Recca som troligen är god tycker jag således Andersson, och skall vi frysa en skummis tycker jag ändå KK. Eller av nån anledning Sidd, bara på magkänsla.
Jag är trött och fattar väldigt lite från denna post.
- ”lekledaren använda sin ursäkt som första mordoffret till att starta rundan sent” ???
- Katten nöjd? Ja verkar inte brytt sig iaf
- RasmusL skummis? Han vart ju smittad och nu troligtvis förvandlad till Alien. Alltså troligtvis från start god. Hur får du det till skummis?
- Vill undersöka KK. Vettigt då vi får reda på nåt om denne som inte ger några besked själv.
- Har förtjänat eldkastaren: Hur?
- Snackar Recca och testa? Hur vinner vi en runda genom att testa Recca? Varför Recca och eldkastaren i samma rum? Vad skulle vara vitsen?
- Sidd och den berömda magkänslan? Vad ska jag göra mer för att vara på mer åt det grönare hållet än flertalet i spel.

Jag har tydligen missat din post @Empiricus med vart du gått och gjort, vad som hände där, status på dina drömmar osv
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
”lekledaren använda sin ursäkt som första mordoffret till att starta rundan sent” ???
Jag som raljerar över att jag inte hade en tråd att reagera på när jag klev upp 5 i morse och därför inte kunde posta, första dagen på nya vikariatet i dag så det har varit herrans roddigt.

Katten nöjd? Ja verkar inte brytt sig iaf
Jag som raljerar över trådstarten och Stövelkattens nöjdhet över utröstning.

RasmusL skummis? Han vart ju smittad och nu troligtvis förvandlad till Alien. Alltså troligtvis från start god. Hur får du det till skummis?
I förra rundan pratade vi om att RasmusL skulle gå till samma ställe som mig och jag skulle ha eldkastaren. RasmusL försvann, och rumsaktiviteter sker före scenarioaktiviteter. RasmusL måste alltså ha valt att gå någonstans där jag inte var. Att välja på så sätt är skumt, och tyder på en agenda som inte är i enighet med oss andra.

Vill undersöka KK. Vettigt då vi får reda på nåt om denne som inte ger några besked själv.
Ja

Har förtjänat eldkastaren: Hur?
Jag stängde ventilationen till maskinrummet så ingen ev xenomorph eller facehugger eller tandfé skulle kunna ta sig dit och sabba luften. Jag är vår frälsare, räddare, hederskapten osv. Eller ja, jag tycker det iaf :)

Snackar Recca och testa? Hur vinner vi en runda genom att testa Recca? Varför Recca och eldkastaren i samma rum? Vad skulle vara vitsen?
Om Recca placerar ut facehuggers så lär ju eldkastarbäraren ev reagera genom att elda? Det skedde förra spelet iaf att eldkastaren eldade på facehuggern i maskinrummet i början - right? Det kan iofs ha ändrats, men då får ju ändå folket utanför reda på om Recca är skum och placerar facehuggers eller inte. Detta är såklart bara ett alternativ till om vi skulle kryostasa Recca vilket jag också skrev.

Sidd och den berömda magkänslan? Vad ska jag göra mer för att vara på mer åt det grönare hållet än flertalet i spel.
Ingen aning, jag har verkligen inget att gå på men jag tycker det inte känns som standardgröna Sidd-spelet från dig.

Jag har tydligen missat din post @Empiricus med vart du gått och gjort, vad som hände där, status på dina drömmar osv
Inga drömmar alls. Jag kramar min eldkastare och känner mig trygg som ensam hos Mother. Jag stänger ventilerna till Maskinrummet.
Jag kör på förslag enligt impetigo och går till Mother och hjälper till att stänga av lufttrummorna till maskinrummet då
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Okej, vaken nu, men ska jobba. Det vore intressant att göra en genomgång av skanner-röstningen i R1. Skummisarna kan ju rimligtvis ha velat förhindra att Recca blir skannad. Hur röstade, folk, och när växlade de? @Empiricus brukar vara bra på sådana här gräv, men har kanske inte tid? Någon som har tid/ork att göra detta?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag föreslår att eldkastaren går antingen till labbet, maskinrummet eller korridoren och att bäraren inte avslöjar vilket av dessa hen väljer så blir det sten-sax-påse med rasmusälgen.

Vi

Impetigo LABB
Sidd MASKINRUM
Basse MASKINRUM
Empi KORRIDOR (LABB)
Vimes KORRIDOR (SCANNER)
Andersson KORRIDOR (MASKINRUM)
Genesis HEMLIGT (eldkastare)
Martin LABB
Recca KRYO
Konrad SCANNER

rasmus
Stövel
Kommer någon hänga med och operera mig?
Jag kan operera dig. Nån borde iaktta från korridoren.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag föreslår att eldkastaren går antingen till labbet, maskinrummet eller korridoren och att bäraren inte avslöjar vilket av dessa hen väljer så blir det sten-sax-påse med rasmusälgen.

Vi

Impetigo LABB
Sidd MASKINRUM
Basse MASKINRUM
Empi KORRIDOR (LABB)
Vimes KORRIDOR (SCANNER)
Andersson KORRIDOR (MASKINRUM)
Genesis HEMLIGT (eldkastare)
Martin LABB
Recca KRYO
Konrad SCANNER

rasmus
Stövel

Allt ovanstående var ett utkast som jag filade på i går men jag fick inte ihopnån bra plan så jag gav upp.

Bortse från alltihop, det var inte meningen att posta det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Lite avstannat läge såhär i R2. Jag har börjat känna att det här med att frysa ned de rödaste skapar underliga incitament. Jag känner att jag borde börja försöka röda mig själv för att få en chans att bli nedfryst. Blir man inte nedfryst förlorar man ju spelet. Så att belöna folk som beter sig skumt med att de får en chans att vinna spelet, och straffa dem som grönar sig, det känns inte rätt i magen.

I alla fall, här är till slut en uppdaterad karta med Empis placering:

1669111331836.png
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Jag gissar att Rasmus nu är Xenomorph-monster som kommer sikta in sig på 1 kill där hen vet var det finns en smaskig besättningsman att slaisa.

Jag tror @Martin3 är safe mot Xeno-monster och även facehugger.

Martin ska vi förstås INTE sätta i kryostasen MEN denne har väl nu frikort att hjälpa byn ett par rundor.

Martin är tom ett problem för Xeno-monstret, prickar monstret Martin så blir det inte nån kill.

Vi kanske ska vänta med Martins operation och istället utnyttja det uppkomna läget.

Vad tycker ni?

Martin?
 
Top