Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Jag sa som sagt att det för min del inte spelar någon roll, eftersom jag av strukturella skäl inte vill rösta ut någon i din familj denna rundan (det till trots att jag tycker Vimes är rödast på banan) och då hade du likaväl kunnat aktivera ditt skydd när som nu.
Helt ärligt, så är jag nog mest vaksam mot Sidd. Sidd är den som skulle ha mest på att vinna om jag satt skydd på min familj tidigt. Då skulle han slippa oroa sig över eventuella röster - då dessa inte kan slå ut honom den här rundan - samtidigt som han kan skapa oreda i byn.

Nu har jag ingen aning vilken sida Sidd står på, men jag blir inte mindre misstänksam mot en spelare som är förr att bryta byns vilja och bränna förmågan innan dead-line. Sidd kan mycket väl missat hur det fungerar, att lagt kort är lagt, men det kan även vara listigt spel från en ulv att bränna förmågan tidigt om den andra parten agerar i affekt för att vinna trovärdighet. Jag har liksom själv lagt upp för en situation där Sidd hela tiden kan gå tillbaka till argumentet "för jag litar inte Isaac! Se hur han betedde sig tidigare i sin hållning mot mig!".

Något att ta med sig till nästa runda är också att nattmordets måls familj är även det en rätt stor signal för hur ulvarna tänker, och inte bara målet i sig.
För det kan peka på:
Ifall ulvarna försöker plocka ner en hel familj (troligtvis i tandem med vem som röstades ut).
Ifall ulvarna har ett familjehuvud installerat (cross check med vilka huvuden som vaskat skyddet).
Ifall det finns fler ulvar i någon familj.

Helt ärligt, så är jag nog mest vaksam mot Sidd. Sidd är den som skulle ha mest på att vinna om jag satt skydd på min familj tidigt. Då skulle han slippa oroa sig över eventuella röster - då dessa inte kan slå ut honom den här rundan - samtidigt som han kan skapa oreda i byn.

Nu har jag ingen aning vilken sida Sidd står på, men jag blir inte mindre misstänksam mot en spelare som är förr att bryta byns vilja och bränna förmågan innan dead-line. Sidd kan mycket väl missat hur det fungerar, att lagt kort är lagt, men det kan även vara listigt spel från en ulv att bränna förmågan tidigt om den andra parten agerar i affekt för att vinna trovärdighet. Jag har liksom själv lagt upp för en situation där Sidd hela tiden kan gå tillbaka till argumentet "för jag litar inte Isaac! Se hur han betedde sig tidigare i sin hållning mot mig!".
Din argumentation fallerar en hel del på att Sidd inte är någonstans i närheten av att bli utröstad.

Ditt andra stycke här förstår jag inte alls. Vem är den andra parten? Vilken situation? Vilken trovärdighet? Vad är rädslan för att Sidd ska göra senare? Tror du att du kan formulera om det så det blir lite klarare med vad du menar?

Ja, det finns förstås fler växlar än vanligt att dra på nattmordet. Ulvarna har ju bättre förutsättningar än vanligt att triangulera powerroller eftersom de vet att det finns en i varje familj (är Stradh, Isaac och Sidd ulvar vet de med säkerhet att jag har en power roll t.ex.). Samtidigt är detta förstås en rejäl vinbägare: just för att det finns växlar att dra på nattmordet kan ulvarna på ett annat sätt än vanligt styra byns uppmärksamhet med det.

Men holy F här hinner man kolla in några minuter och det.ör inlägg till hinhåle....
De jag skrollat förbi hittis känns väldigt substanslösa...vill man att jag ska kolla på något speciellt, skriv post siffror...
Jag hatar långa R1

Din argumentation fallerar en hel del på att Sidd inte är någonstans i närheten av att bli utröstad.

Ditt andra stycke här förstår jag inte alls. Vem är den andra parten? Vilken situation? Vilken trovärdighet? Vad är rädslan för att Sidd ska göra senare? Tror du att du kan formulera om det så det blir lite klarare med vad du menar?
Jag såg att Sidd inte hade några röster. Jag litar dock inte på att spelet får ett plötsligt ryck och röstläget vänder. Därför skull en tidig användning av förmågan göra att även om folk råkar vända blicken mot Sidd senare i spel, så skulle det inte ge något i det läget då han inte kan röstas ut. Han kan fortfarande röstas ut i nästa runda, men är fortfarande kvar i spel. Sidd, om han är ulv, vinner då tid att med övriga ulvar söka fler bybor att ta ut och har även möjlighet att direkt påverka vilka byn riktar blicken mot i kommande rundor.

Jag tänker att Sidd kan peka på att jag betedde mig skumt mot honom och det är därför han vill att jag bränner förmågan innan dead-line. Att hans argument kan läsas som ett grönt argument, om han tolkas som en orolig bybo som läser mig som en ulv som vill skapa kaos i slutet av runda 1. Med andra ord att Sidd hela tiden kan peka på att jag var den som betedde mig underligt mot honom, vilket stämmer, och använda det som ett mantra för att flytta fokus från sitt eget agerande och istället sätta mig i rampljuset. Om jag då hade agerat i affekt hade jag sagt "jag använder förmågan för jag orkar inte få falska anklagelser mot mig, se nu är den ute på bordet. Kan vi släppa det nu?" För ibland är vi inte rationella, ibland fastnar vi i små detaljer och tror att det är större än vad det är när det egentligen är två spelare som råkat hyper fokusera på varandra. Där en spelare helt missbedömer situationen och gör det till något större än det är.

Att häva ur sig ett familjeskydd före den fiktiva deadlinen ger fett med rödpoäng.
Hmmm
Du hoppas alltså på att fler vettiga diskussioner ska komma innan 20:00.
Kan så vara MEN riskar vi inte nu en sista timme med stress kaos (precis som Vimes älskar) vilket väl inte kan gynna byn.

Jag gillar att vi mekaniskt styr tillsammans så vi snävar in ulvarnas olika möjligheter att dribbla med oss.

Om vi nu tex är nöjda med att @Sömniga Isaac vaskar sin familjeskydd-förmåga så vet vi nu i lugn och ro att Gyllenbjörnarna är fredade från utröstning denna runda.

Vi får en trygghet i att Si inte drar oss vid näsan. Gäller det jag frågade tidigare om att det INTE går att dra tillbaka sin användning/ändra.

Vi kan då resten av rundan snäva in diskussioner och röstning på de andra 10 spelarna.

Jag vill förstås inte att vi ska glömma några ulvkandidater från Gyllenbjörnarna men dessa tar vi vidare nästa runda. Tex kan Siande på Gyllenbjörnar vara bra.

Tror ulvarna älskar att vi nu skapat en sista timmes hårdkörning där vi bybor förstås kommer stressa ihop snesteg i slutet.

Med mitt förslag stänger vi ner diskussioner om Gyllenbjörnarna men dessa har väl ändå varit uppe till diskussion så det finns matnyttig t att hämta ändå👍

Nu har jag läst hela tråden från början. Det framträder en ganska tydlig kontur av fyra ulvar som går ut aggressivt och sedan ökar då de uppfattar att de är hotade av byns taktiska förmågor.

I ulvchatten har de nog pratat mycket om hög svansföring, aggressivitet och att äga olika frågor. Kul sätt att spela på!

Jag tror att ulvarna är:

@Vimes
@Octagonal
@Basenanji , och
@Sömniga Isaac

Det går som sagt att se linjer i hur de förhåller sig till varandra föe att försöka styra röstdrevem bort från ulvar. Ytterst riskabelt ulvspel men häftigt! De hoppas nog också på att kunna gömma sig bakom att det är optimalt dåligt ulvspel att bara backa varandra rakt ut (@BiobunkerVII var inne på just detta vavseende Vimes och Basse).

Om det är nån av er fyra som INTE är ulv så behöver ni läsa tillbaka och se varför ni uppfattats så. De linjer ni varit inne på hittills bli inte konstruktiv att följa för att rentvå er själva.

@Mr.J och @Big Mama ligger med röst på @Hägerstrand vilket jag uppfattar som att ni duperats av ulvarna. Läs tillbaka förslagsvis inläggen 134-244 och se om ni inte omvärderar konflikten mellan Vimes och Hägerstrand.

Tja allihopa, har precis hunnit läsa igenom allt sen igår kväll, roligt att se vissa skriva inlägg 05:00 eller något liknande på natten.

Ser att många har gjort listor på deltagarna baserat på trafikljusfärger.
Såhär, jag känner inte er än och ni känner inte mig än, precis som jag gör mitt första intryck på er så gör ni ert första intryck på mig.. (jag har varit med innan på 1.5 spel vilket jag inte fick någon erfarenhet ifrån) Med det sagt kan jag inte misstänka folk lika mycket som ni kan, och det är därför jag köper att många lägger mig i den gula färgen. Jag utgår endst på vad jag får för intryck denna runda.

Och OH Boy vilken r1, jag anser att hälften av rundan bestått av bråk mellan @Vimes och @Hägerstrand.

@Sidd Undrade om min syn på det hela:
Att vaska familjeskyddet som jag förstod det var uppenbart. Jag argumenterade först för att familjeöverhuvudena skulle sias innan de fick distansen att använda sina förmågor vilket flera deltagare som @Impetigo förklarade att det inte spelar någon roll om de grönas. Det gynnar ulvarna mer än byn. - Som tur var har nu BM ändrat sig och valt att lyssna på byn, varför hon höll kvar vid sin förmåga som ett spädbarn först tror jag inte är så som en ulv hade spelat, precis som många andra anser utan mer att hon kanske inte hunnit läsa ikapp alla argument än. (inget illa menat)

Det är r1 och vi har varken några sianden, utröstningar eller nattmord, så det finns mycket lite att gå på och därför tycker jag att många röster och misstankar är baserade på lösa grunder. Jag tror starkt på att de med speciella roller ska hålla låg profil och tänka igenom när det är som best att förmedla imformation. Som @Octagonal sagt tidigare så har byn en stort fördel gällande alla speciella förmågor, iom att det är vår fördel så måste de hållas anonyma och skyddade som mest tänker jag. Att en med speciell förmåga blir dödad är som att jämna spelplanen markant.

Gällande övriga spelare tycker jag i helhet att misstänka alla som gjort bort sig gällande spelregler och mekaniker är fånigt, det är en ny variant med mycket nya komplicerade regler. Självklart kommer folk vara förvirrade, framförallt när man plus det adderar ett nytt röstverktyg, även om det visar sig vara fördel för byn. Misstankar om detta tycker jag har kastats ifrån av nästan alla.

Som sagt tycker jag 50% har varit fajt mellan hägern och vimes, 30% spelmekaniker och regler och 20% vettig taktik och pressande på spelare.

Alla för mig är neutrala utöver dessa följande:
@fjodorsenuba ,hur kan man vara så inaktiv?- Gul
@Hägerstrand ,från min synvinkel har du ältat debatten mer än vimes, ju mer ni skrivit desto mer har jag bara skummat över era poster, som sagt allt i r1 är baserat på svaga grunder. (@Impetigo hävdar att jag tolkat dig fel och hänvisar mig till poster som jag ska läsa igenom så jag har inte gett upp hoppet på dig än)- Röd
@Basenanji tycker jag också kanske tar lite, lite på allvar och utvecklar inte sina svar tillräckligt utan lämnar mer spår. Han och jag tycker jag har hållt med varann om mycket men senaste posterna vilj jag se mer där han försvarar sig från de som ger han en lite tryck och bidrar mer.- Gul

Tja allihopa, har precis hunnit läsa igenom allt sen igår kväll, roligt att se vissa skriva inlägg 05:00 eller något liknande på natten.

Ser att många har gjort listor på deltagarna baserat på trafikljusfärger.
Såhär, jag känner inte er än och ni känner inte mig än, precis som jag gör mitt första intryck på er så gör ni ert första intryck på mig.. (jag har varit med innan på 1.5 spel vilket jag inte fick någon erfarenhet ifrån) Med det sagt kan jag inte misstänka folk lika mycket som ni kan, och det är därför jag köper att många lägger mig i den gula färgen. Jag utgår endst på vad jag får för intryck denna runda.

Och OH Boy vilken r1, jag anser att hälften av rundan bestått av bråk mellan @Vimes och @Hägerstrand.

@Sidd Undrade om min syn på det hela:
Att vaska familjeskyddet som jag förstod det var uppenbart. Jag argumenterade först för att familjeöverhuvudena skulle sias innan de fick distansen att använda sina förmågor vilket flera deltagare som @Impetigo förklarade att det inte spelar någon roll om de grönas. Det gynnar ulvarna mer än byn. - Som tur var har nu BM ändrat sig och valt att lyssna på byn, varför hon höll kvar vid sin förmåga som ett spädbarn först tror jag inte är så som en ulv hade spelat, precis som många andra anser utan mer att hon kanske inte hunnit läsa ikapp alla argument än. (inget illa menat)

Det är r1 och vi har varken några sianden, utröstningar eller nattmord, så det finns mycket lite att gå på och därför tycker jag att många röster och misstankar är baserade på lösa grunder. Jag tror starkt på att de med speciella roller ska hålla låg profil och tänka igenom när det är som best att förmedla imformation. Som @Octagonal sagt tidigare så har byn en stort fördel gällande alla speciella förmågor, iom att det är vår fördel så måste de hållas anonyma och skyddade som mest tänker jag. Att en med speciell förmåga blir dödad är som att jämna spelplanen markant.
Det här är en rätt skarp analys (kudos!). Har du mycket erfarenhet tidigare från social deduction-spel? Har du följt några av de andra forumspelen som du inte varit med på?

Jag vet inte varför vi heller ältar denna 4 ulv i en familj diskussion när chansen för det är näst intill 0.

Det här är en rätt skarp analys (kudos!). Har du mycket erfarenhet tidigare från social deduction-spel? Har du följt några av de andra forumspelen som du inte varit med på?
Ja, men bara muntligt från en persons perspektiv så jag har aldrig gjort egna analyser.

Jag såg att Sidd inte hade några röster. Jag litar dock inte på att spelet får ett plötsligt ryck och röstläget vänder. Därför skull en tidig användning av förmågan göra att även om folk råkar vända blicken mot Sidd senare i spel, så skulle det inte ge något i det läget då han inte kan röstas ut. Han kan fortfarande röstas ut i nästa runda, men är fortfarande kvar i spel. Sidd, om han är ulv, vinner då tid att med övriga ulvar söka fler bybor att ta ut och har även möjlighet att direkt påverka vilka byn riktar blicken mot i kommande rundor.

Jag tänker att Sidd kan peka på att jag betedde mig skumt mot honom och det är därför han vill att jag bränner förmågan innan dead-line. Att hans argument kan läsas som ett grönt argument, om han tolkas som en orolig bybo som läser mig som en ulv som vill skapa kaos i slutet av runda 1. Med andra ord att Sidd hela tiden kan peka på att jag var den som betedde mig underligt mot honom, vilket stämmer, och använda det som ett mantra för att flytta fokus från sitt eget agerande och istället sätta mig i rampljuset. Om jag då hade agerat i affekt hade jag sagt "jag använder förmågan för jag orkar inte få falska anklagelser mot mig, se nu är den ute på bordet. Kan vi släppa det nu?" För ibland är vi inte rationella, ibland fastnar vi i små detaljer och tror att det är större än vad det är när det egentligen är två spelare som råkat hyper fokusera på varandra. Där en spelare helt missbedömer situationen och gör det till något större än det är.
Du ägnar alltså ännu en lång post utan substanns på Sidd. Snacka om skygglappar: då det finns andra spelare också @Sömniga Isaac .
Denna helt absurda skräck för Sidd får jag väl ta som nån form av komplimang då😇

Måste visa på att du låssas att inte läsa mina poster.

Det här har bla barden sjungit om 🎶även fast jag var på plats på jobb 06:30 missade spelstart å läste ikapp 20 sidor AD-larv:
  • Började med att lyfta problemet med alla förmågor och om hur vi ska göra med outningar.
  • Tog i 2:a inlägget ställning för att vaska Familjeöverhuvudenas förmåga som kan vara problematisk för byn.
  • Var positiv till AD och kritiserade de som krånglade om det.
  • Fnissade om att Fjodde inte får rösta på sig själv.
  • Lyfter som första spelare tanken om att en familj är färre till antal och funderingar om hur det påverkar spelet.
  • Är kritisk och frågande till R1 20 sidors tjafs om AD och lyfter att det kan vara ulvar på båda sidor som eldar på detta bruskalas.
  • Önskar mig bli Siad.
  • Petar på andra spelare och vågar ta diskussion.
  • Lyfter Familjeöverhuvudenas roll i spel om de riskerar Nattmördas och konsekvenser
  • Tar diskussion om min egen aktivitet
  • Reagerar på regelövertramp
  • Pressar Familjeöverhuvuden som tvekar
  • Lyfter risken för om Familjeöverhuvuden är mer sannolika mål för Nattmord
  • Lyfter frågan om att byn behöver beakta vem som kan ärva Familjehuvudens position
  • Visar på vilka som bidrar till byn och vilka som kör känsloargument
Osv med mera (ja jag började notera eftersom det är ngr som verkar försöka smula ett narrativ om att Sidd inte deltar).
Ja ni som är bybor ser att jag jobbar för att byn ska komma framåt🙏

Jag uppmuntrar alla att sortera bort poster som har med AD att göra och börja titta på brusehanarna i det gänget😇

Sen så @Sömniga Isaac så är det verkligen dax nu att du börjar titta på andra såsom @fjodorsenuba @Mr.J @Octagonal @Big Mama @StradhLestat

Alla kan ge sin syn på listan med frågeställningar jag lyft.

Du ägnar alltså ännu en lång post utan substanns på Sidd. Snacka om skygglappar: då det finns andra spelare också @Sömniga Isaac .
Denna helt absurda skräck för Sidd får jag väl ta som nån form av komplimang då😇

Måste visa på att du låssas att inte läsa mina poster.

Det här har bla barden sjungit om 🎶även fast jag var på plats på jobb 06:30 missade spelstart å läste ikapp 20 sidor AD-larv:
  • Började med att lyfta problemet med alla förmågor och om hur vi ska göra med outningar.
  • Tog i 2:a inlägget ställning för att vaska Familjeöverhuvudenas förmåga som kan vara problematisk för byn.
  • Var positiv till AD och kritiserade de som krånglade om det.
  • Fnissade om att Fjodde inte får rösta på sig själv.
  • Lyfter som första spelare tanken om att en familj är färre till antal och funderingar om hur det påverkar spelet.
  • Är kritisk och frågande till R1 20 sidors tjafs om AD och lyfter att det kan vara ulvar på båda sidor som eldar på detta bruskalas.
  • Önskar mig bli Siad.
  • Petar på andra spelare och vågar ta diskussion.
  • Lyfter Familjeöverhuvudenas roll i spel om de riskerar Nattmördas och konsekvenser
  • Tar diskussion om min egen aktivitet
  • Reagerar på regelövertramp
  • Pressar Familjeöverhuvuden som tvekar
  • Lyfter risken för om Familjeöverhuvuden är mer sannolika mål för Nattmord
  • Lyfter frågan om att byn behöver beakta vem som kan ärva Familjehuvudens position
  • Visar på vilka som bidrar till byn och vilka som kör känsloargument
Osv med mera (ja jag började notera eftersom det är ngr som verkar försöka smula ett narrativ om att Sidd inte deltar).
Ja ni som är bybor ser att jag jobbar för att byn ska komma framåt🙏

Jag uppmuntrar alla att sortera bort poster som har med AD att göra och börja titta på brusehanarna i det gänget😇

Sen så @Sömniga Isaac så är det verkligen dax nu att du börjar titta på andra såsom @fjodorsenuba @Mr.J @Octagonal @Big Mama @StradhLestat

Alla kan ge sin syn på listan med frågeställningar jag lyft.
Vad tyder på att jag inte försökt ta ställning till allt du lyft?

Kom på en liten plan som är bra för byn, om än mest i marginalen:

Eftersom Vimes är med i den minsta familjen är den en aning mindre smart att hänga honom. Om ulvarna mördar en av hans syskon samtidigt så har vi en familj med bara två spelare i. Obra.

Och eftersom familjeskyddet är aningen farligare i en stor familj än en liten...

Såhär kanske då:

Vi hänger Basse eller Häger (de har båda stora drev just nu iaf). Båda de är Falkenknausar, vilket gör att vi får två familjer med fyra medlemmar och en med fem. Då är det bäst att BigMama som har störst familj bränner av sitt Familjeskydd först. (morden kan vi inte förutse så dem får vi ignorera i den här övningen).

Om vi om några timmar bestämmer oss för att varken Basse eller Häger är prime suspect, får vi väl tänka om lite. Men följande riktlinjer är by-bra att ha i åtanke:

A. Det är bra att sträva efter att hålla familjerna jämnstora.
B. Det är bra att bränna familjeskydden på de största familjerna tidigt.

Är @Big Mama med på detta, eller opponerar du dig mot att bränna ditt familjeskydd?

Såhär, jag känner inte er än och ni känner inte mig än
Ärligt talat är det nog bättre för din analys just nu, för vi tenderar mycket att fastna i gamla hjulspår med inbillade beteenden från andra spelare och romantiserade bilder över hur deras bybo-personas fungerar (finns gott om sådana tecken även i det här spelet, och det var så exv narrativet att jag var inaktiv uppstod).
Det betyder för din del att du kan ge en unbiased opinion som är fri från oss andras förutfattade meningar om hur vi alla spelar, en unik möjlighet till extra fräscha ögon som de facto mest bara analyserar det som händer i det här spelet. Så jag tycker du ska analysera loss! Det hjälper även oss andra att släppa på tunnelseenden och ta ett steg tillbaka när vi inte inser hur insnöade vi är (som jag var igår).

Så kör, bara kör! Kasta ut massor med spelaranalyser!

Kom på en liten plan som är bra för byn, om än mest i marginalen:

Eftersom Vimes är med i den minsta familjen är den en aning mindre smart att hänga honom. Om ulvarna mördar en av hans syskon samtidigt så har vi en familj med bara två spelare i. Obra.

Och eftersom familjeskyddet är aningen farligare i en stor familj än en liten...

Såhär kanske då:

Vi hänger Basse eller Häger (de har båda stora drev just nu iaf). Båda de är Falkenknausar, vilket gör att vi får två familjer med fyra medlemmar och en med fem. Då är det bäst att BigMama som har störst familj bränner av sitt Familjeskydd först. (morden kan vi inte förutse så dem får vi ignorera i den här övningen).

Om vi om några timmar bestämmer oss för att varken Basse eller Häger är prime suspect, får vi väl tänka om lite. Men följande riktlinjer är by-bra att ha i åtanke:

A. Det är bra att sträva efter att hålla familjerna jämnstora.
B. Det är bra att bränna familjeskydden på de största familjerna tidigt.

Är @Big Mama med på detta, eller opponerar du dig mot att bränna ditt familjeskydd?
J'approve

Back