TV serie klubben Q1 2024

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag såg klart Forst (Netflix) igår. Serien har en förlaga i bokform. Polsk författare och serien är från Polen likaså.
Det börjar bra med lite typisk creepy seriemördarscen och det flyter på bra halva serien. Sen börjar det bli för mycket dåliga ologiska beslut och när alla avsnitt är avverkade så vill jag bara skrika. Jag hatar serier som slutar i något slags cliffhanger.
Serien är inspelad i dramatiska miljöer och här fungerar det riktigt bra till att skapa något unikt.

Ska jag rekommendera den? Kanske. Jag vill se en fortsättning. Kommer ingen. Nja. Då får ni en förvarning om att det känns oavslutat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har sett första och hittills enda säsongen av Monarch: Legacy of Monsters. Den finns på Apple+, som lite otippat börtjar segla upp som ett rätt bra ställe om det man vill ha är scifi och sånt. Det är ju också här Foundation finns, till exempel.

Men ok, Monarch är alltså en serie kring organisationen som i de nya Godzillafilmerna försöker begränsa monstrens framfart. Låter det rollspeligt? Låter det mer specifikt som ett rollspel Krank skulle kunna göra? Där man spelar en grupp typ agenter som åker runt och löser mysterier relaterade till stora monster? Ja. Ja, det låter det. Och det är typ vad det är också, även om huvudpersonerna mer är barn till en försvunnen eller möjligen död Monarch-medlem som nu kuskar runt i världen för att försöka räkna ut vad som är vad. Serien har också flashbacks till Monarchs grundare, så vi får lite backstory till organisationen.

Det här funkar riktigt bra, tycker jag. Det är väldigt mycket typ upptäckande och problem- och mysterielösande, och drama, och extremt lite egentlig typ action och våldsamheter. Vore det här ett rollspel så vore det mao 100% ett Krankspel.

Det enda är väl att de ibland låter dramat innebära lite för krystade situationer och så. Lätt framkrystade val, sammanträffanden etc. Jag gillar ju lite mer hård worldbuilding och att man faktiskt inte måste bomba alla flaggor hela tiden. Men jag fattar att det är det som funkar med den lite bredare publiken.

Jag hoppas hur som helst på en säsong 2. Och ett officiellt rollspel, skrivet av någon som inte bara vill göra ett 5E-hack om att döda monster.
Måste man ha sett monsterfilmerna för att förstå handlingen? En annan har bara sett Godzilla 2014 och Kong: Skull Island.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Måste man ha sett monsterfilmerna för att förstå handlingen? En annan har bara sett Godzilla 2014 och Kong: Skull Island.
Jag skulle säga atteftersom filmen utspelar sig 2015, efter just exakt de två filmerna men innan resten så har du sett exakt lagom mängd monsterfilmer.

Det finns en "big reveal" som man får mycket lättare att fatta om man sett Godzilla vs Kong, men... Jag hade visserligen sett den men glömt bort den viktiga infon så jag blev ändå inte så Big Reveal-Mind Asplode:ad. Det var OK ändå.

Vill man ha den viktiga infon så finns den här: Företaget som gör Mechagodzilla i den filmen heter Apex Cybernetics, och det förväntas man alltså komma ihåg tills man ser den här serien.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jag har snart kollat igenom Poker Face. Det är vad man kan kalla en andlig uppföljare till Columbo – Natasha Lyonne (känd från Russian Doll) spelar en karaktär med en närmast övernaturlig förmåga att märka när folk ljuger, som av bistra omständigheter tvingas resa kring USA på flykt från en lejd mördare. Självfallet snos hon allt som oftast in i olika mordfall, där hennes förmåga gör att hon kan nysta i trådarna och till sist hitta en lösning. Till skillnad från Columbo finns också ytterligare en problematik i att hon helt saknar laglig förmåga att göra något åt mördarna på egen hand, så mycket av utmaningen blir att hon ska hitta ett sätt att övertyga andra om det hon själv har förstått. Likheten ligger i att det inte egentligen rör sig om några mysterier kring vem mördaren är, det vet man mer eller mindre från början. Snarare ligger spänningen i hur det ska gå till att lösa fallet. Sevärd för den som gillar en quirky underdog som löser mordfall.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Avatar: The Last Airbender har kommit ut på Netflix nu. Inte den tecknade, och inte Shyamalans spelfilm utan den nya.

Jag har sett ett par filmatiseringar av tecknade serier - Shyamalans Avatar och Full Metal Alchemist - och det märks att man har försökt knö ihop en tv-seriesäsong till en tvåtimmarsfilm. Den här Avatar får plats att bre ut sig mer.

Jag sitter och stör mig på repliker som levereras som innantilläsning. Men man får väl förlåta barnskådisarna... eller tydligen är det bara "Aang" som är barnskådis. Alla andra är minst 18.

Men äntligen lite slåpåkäftenaction med specialeffekter som inte är Marvels eller DCs superhjältar, eller nån "djup" story som ska "dekonstruera" superhjältar.

Jag sitter hemma sjukskriven och bingeade säsong 1 på en kväll. Jag tror jag kan rekommendera den.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Avatar: The Last Airbender har kommit ut på Netflix nu. Inte den tecknade, och inte Shyamalans spelfilm utan den nya.
Jag har också börjat. Den är helt okej. Lite vuxnare är förlagan, och lite mycket cg, så barnen kommer inte riktigt till sin rätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag har sett 30 Coins säsong 2 (30 Monedas, HBO Europe 2023).

Säsong 1 recenserad här.

Trots att skaparen är publicerad Call of Cthulhu-fan, höll sig säsong ett huvudsakligen borta från det, utan var i stället kristen skräck. Saker var noga konstruerade, och övernaturligheterna introducerades allteftersom på begränsade och uttänkta vis för att hålla handen åt ovana tittare, så att man kunde ta sig till det jättebra groteska slutet.

Men säsong ett var före pandemin, och någonstans där bestämde sig Álex de la Iglesia för "screw all that". Säsong två går i stället all-in på att vara ett Call of Cthulhu-scenario, och drar upp inställningarna till elva. Här jäklar hålls inte igen med något längre! Bara i första halvan av säsongen får vi:

Cenobiter!
Pazuzu!
Nyarlathotep!
Necronomicon!
Hieronymus Bosch-fällor!
Mentalsjukhus!
Magisk graviditet!
Helvetet!
Svärdsfäktning!
Santa Muerte!
Nazca-linjerna!
Illuminati!
Elder Sign (stjärna inte pinne, så jag antar att Alex tar ställning i den frågan)!
Zombier!

Och det är innan saker blir tokiga på riktigt i sista avsnittet (Azathoth, och så blir det bara mer därifrån).

Det här är utan minsta tvivel det rollspeligaste som gjorts på tv, och det är apbra. Absolut alla rollspelare borde se detta! Och det är innan huvudskurken (Paul Giamatti från Billions som jag såg strax innan detta och som bidrog till den märkliga upplevelsen) tar fram sina figurer och sin trettiosidiga tärning.

Det här är riktigt jäkla bra, helt enkelt. Den typ tredje bästa icke-anglosaxiska tv-serie jag sett (efter Riget och Bureau des Legendes). Måste ses.

5-/5.

1709675305047.png
Nyarlathotep och Pazuzu, och det redan i första avsnittet!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Kan man hoppa in direkt i säsong två?
Oooh... det är så svårt att säga när man faktiskt sett första. Men visst, de gör ju en "previously on", och det finns tv-serier där det kan gå sämre. Särskilt om man läser en Wikipedia-sammanfattning ska det nog gå.

Men första säsongen är inte dålig alls, bara annorlunda och långsammare i sin build-up.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag såg just färdigt Genesis Climber Mospeada, animen från 1984 som var en av de tre som hafsigt slaktades och Human Centipede:ades ihop till den amerikanska frankensteinsmonster-skapelsen Robotech. Jag har ju sedan tidigare kollat på Macross och på Southern Cross, de andra två som led samma öde.

Den här har bra animation och väldigt lite reuse; den känns på det sättet mindre lågbudget än vad Macross gjorde till exempel. Den har en hel del schysst design. Tyvärr är manuset spretigt, osammanhängande och bitvis rätt plågsamt. Det är möjligt att jag bara såg en version med kass översättning i textningen, men jag tror inte bara det var det.

Storyn är typ: De onda utomjordingarna Inbit har tagit över jorden. Det har gjorts ett tidigare försök att ta tillbaka planeten, från de mänskliga styrkor som numera bor i övriga solsystemet, framför allt Mars. Serien börjar med att den andra befrielsestyrkan gör ett försök, och skjuts ner. Rymdpiloten Stig kraschar och måste nu försöka ta sig på egen hand till Reflex Point, stället han hade i uppdrag att, tillsammans med andra, förstöra. Han vet inte hur många andra som kan ha överlevt eller så. Till sin hjälp har han framför allt sin Mospeada, som är en ball motorcykel som kan förvandlas till en stridsdräkt.

Under seriens gång samlar han på sig ett rag-tag gäng där vissa är civila människor som överlevt invasionen, och andra är militärer som han själv. Vi har en Omogen Ung Man, en Tuff Tjej, en Stor Men Snäll mekaniker. Och så har vi Yellow, som är en manlig soldat med kvinnliga drag, som låtsas vara kvinna för att lura Inbit, och har skapat sig en karriär som berömd sångerska.

Och så har vi Mint, som är en killtokig typ 12-13-åring eller nåt som spenderar hela serien med att vara extremt jobbig, irriterande och dum i huvudet på ett otroligt självdestruktivt sätt. Guuuuud vad trött jag var på hennes hysteriska antics efter typ halva serien.

Överlag finns det en del intressanta koncept här, som jag överlag tycker schabblas bort och inte utforskas så mycket som de borde. Vissa trådar introduceras och… görs sedan inte speciellt mycket med. jag hade t.ex. länge uppfattningen att en grej var att vi egentligen inte visste om Stigs fästmö fortfarande levde, och att vi kanske skulle stöta på henne igen – men nej.. Hela grejen med Inbits som tog mänsklig form tyckte jag också förtjänade mycket mer utrymme och utforskning. Slutet kändes abrupt och oförtjänt.

Om jag ska vara generös och göra en snäll tolkning, där jag eventuellt läser in mer själv än vad som faktiskt finns i texten: Jag läste slutet som att Inbit-drottningen sade att jorden var ett wasteland redan innan Inbit kom. Det är faktiskt en riktigt cool grej isf, att de kom och såg en förgiftad planet fylld med renodlat destruktiva varelser och tänkte "här kan vi slå oss ner och återställa atmosfären och naturen, och ha som vårt hem". Det gör dem såklart inte till några egentliga good guys, de har fortfarande dödat en massa människor som inte gjort något ont och de har minst en general som mest bara är mordisk. Men om det inte var Inbit som förstörde jorden så ger det ändå en lite mer nyanserad bild av det hela.

Men ja, nä, jag kan inte rekommendera den här.

Nu är jag nog klar med att tvinga mig igenom gammal halvdassig 80-talsanime faktiskt. åtminstone för tillfället. Jag har sett både alla som blev Macross, och alla som var del av Super Dimension-serien. Nu ska jag nog kolla på nåt jag vet är bra, typ FLCL, och sen får vi se…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Léas 7 liv
Netflix (org. titel: Les 7 vies de Léa)

Lea är en tonåring som är trött på sitt liv, men när hon är på väg att ta det räddas hon av Ismael när hon hittar resterna av hans skelett. Det väcker något och nattetid färdas hon okontrollerat 30 år bakåt i tiden. Hon inser att hon har fått chansen att återgälda tjänsten: genom att rädda Ismaels liv, men ju mer hon förlorar sig i dåtiden under natten, desto mer tappar hon greppet om nutiden under dagen. Skaparen Charlotte Sanson har mestadels gjort halvdassiga serier, om jag går efter betygen på imdb, men här har hon hittat precis rätt. En sådan här historia - inspirerad av The Butterfly Effect - hade man kunnat spela fram i ett samberättar-session om gruppen fått till en fullträff. Rakt igenom är det dessutom ruskigt bra skådespeleri, strukturen på historien är väl upplagt och framförallt är slutet klockrent. Önskar bara att de klippt slutet 5 minuter tidigare.

Jag sträcksåg alla 7 avsnitt på en vardagskväll. Så fäst blev jag vid historien.

Från kommentarsfältet för trailern:

This show destroyed me emotionally but it was worth every second.​
This series was a legit masterpiece. If it were American, it would’ve gone viral.​
Bro this masterpiece of a show deserves more hype 😭😭
I wish I could re-watch this show again for the first time over and over and over again.​
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag har sett färdigt Shadow and Bone, två säsonger baserade på böcker av Leigh Bardugo.


Jovars. Det här var hela tiden 15%-25% bättre än det har någon som helst rätt att vara.

Grunden är samma som böckerna, men första boksviten ihoptejpad med den andra. Första är en klassisk rädda-världen-fantasy, den andra är en gangstrar och oceans 11 i fantasy. Det funkar bättre i första säsongen än i andra, men överlag aldrig ett stort problem.

Det är märkligt hur mycket en ny tapet gör för att fånga en - bara det att det är 1800-tal och Ryssland som är inspirationen gör massor för att det ska kännas fräscht, istället för generisk riddarfantasy som vanligt.

Det enda tråkiga är att det inte är slut vid säsong två. Många trådar avslutas snyggt, men minst lika många trådar är kvar och problem etableras för resten. Säsong två känns i allmänhet lite stressad jämfört med säsong ett, men båda två är ständigt sevärda. Det finns ett fåtal tillfällen då man känner att det märks att budgeten var lite för liten (när effekterna för det mesta är ruskigt bra), vilket tyvärr syns mest i stora slagfältet i säsong två. Det är för få soldatstatister och det har de inte lyckats dölja. Det känns mer som en skärmytsling á max 20 folk per sida än det stora avgörande slaget med tusentals soldater som det målas upp som. Men det är en mindre grej i det stora hela.

Det som gör att serien alltid ligger just 15%-25% bättre än den borde vara är att den hela tiden riskerar att landa i klassisk tonårsdrama á la CW, me ndet gör det inte. Det är alltid smartare dialog, bättre bildberättande och framför allt alltid, ALLTID bra skådisar. Flera av huvudrollerna är ruskigt bra, särskilt Alina och Mal. Okända sedan tidigare, men de kan båda hålla jämna steg med Ben Barnes. Det är inte illa.

Förändringar mot boksviten är aldrig dåliga val heller - de komplicerar karaktärerna och ger mer mer yta naturligt förklara världen. Jag gillar't.

TLDR
Totalt är det här en solid 7/10 som stundtals växer mot 9/10. Rekommenderas.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag har sett X-Men '97, avsnitt 1-3.

Det här är alltså en direkt fortsättning på den aktade animerade serien från 1992. Den såg jag aldrig när det begav sig - även om jag hade haft den på någon kanal hade jag varit sådär tio år för gammal för den.

Som alltid är det en balansgång när man gör en ren nostalgiprodukt av den här typen - förnya, men bara lagom mycket! Animeringen är bättre, men framför allt är manuset extremt mycket vassare, på viset man har rätt att förvänta sig av en modern tv-serie. Det hjälper säkert också att medan den ursprungliga serien var barn-tv, torde målgruppen här vara de som såg den på den tiden och X-Men och Marvel-fans mer generellt, så man kan lägga sig på en annan nivå. Samtidigt behåller man en del kackiga saker, som Storms EXTREMT ÖVERDRAMATISKA RÖST och hur Morph bara är kass, eftersom Det Ska Vara Så.

Det är bra manus, och serien fortsätter med det den alltid gjort, att remixa X-Men-klassiker. I det här fallet får vi The Trial of Magneto i avsnitt två, sätter upp Lifedeath för avsnitt fyra, och världens kortaste Inferno i avsnitt tre.

Good stuff, och berättigat skyhöga betyg på Rotten Tomatoes.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har sett klart första säsongen av 3 Body Problem på Netflix.

Jag kände mig tveksam om jag skulle titta på den, eftersom duon David Benioff och D.B. Weiss ligger bakom den. Jag minns ju fortfarande med avsky vad de gjorde med slutet av Game of Thrones. Men så mindes jag att de faktiskt gjorde ett bra jobb så länge de hade en förlaga att följa, så jag ville ge den en chans.

Och det var tur det, för den är riktigt bra Science Fiction. Bra grundpremiss, bra skådisar, bra dialog, bra scenografi. Jag erkänner att jag inte har läst böckerna, men TV-Serien är klart sevärd och jag längtar redan efter säsong 2.

Åtta avsnitt på runt en timme styck. Klart värt det.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag har sett färdigt Shadow and Bone, två säsonger baserade på böcker av Leigh Bardugo.


Jovars. Det här var hela tiden 15%-25% bättre än det har någon som helst rätt att vara.

Grunden är samma som böckerna, men första boksviten ihoptejpad med den andra. Första är en klassisk rädda-världen-fantasy, den andra är en gangstrar och oceans 11 i fantasy. Det funkar bättre i första säsongen än i andra, men överlag aldrig ett stort problem.

Det är märkligt hur mycket en ny tapet gör för att fånga en - bara det att det är 1800-tal och Ryssland som är inspirationen gör massor för att det ska kännas fräscht, istället för generisk riddarfantasy som vanligt.

Det enda tråkiga är att det inte är slut vid säsong två. Många trådar avslutas snyggt, men minst lika många trådar är kvar och problem etableras för resten. Säsong två känns i allmänhet lite stressad jämfört med säsong ett, men båda två är ständigt sevärda. Det finns ett fåtal tillfällen då man känner att det märks att budgeten var lite för liten (när effekterna för det mesta är ruskigt bra), vilket tyvärr syns mest i stora slagfältet i säsong två. Det är för få soldatstatister och det har de inte lyckats dölja. Det känns mer som en skärmytsling á max 20 folk per sida än det stora avgörande slaget med tusentals soldater som det målas upp som. Men det är en mindre grej i det stora hela.

Det som gör att serien alltid ligger just 15%-25% bättre än den borde vara är att den hela tiden riskerar att landa i klassisk tonårsdrama á la CW, me ndet gör det inte. Det är alltid smartare dialog, bättre bildberättande och framför allt alltid, ALLTID bra skådisar. Flera av huvudrollerna är ruskigt bra, särskilt Alina och Mal. Okända sedan tidigare, men de kan båda hålla jämna steg med Ben Barnes. Det är inte illa.

Förändringar mot boksviten är aldrig dåliga val heller - de komplicerar karaktärerna och ger mer mer yta naturligt förklara världen. Jag gillar't.

TLDR
Totalt är det här en solid 7/10 som stundtals växer mot 9/10. Rekommenderas.
Jag håller med dig! Den lyckas vara charmigare än den borde väldigt ofta.
Det känns som att den innehåller massa young adult clichéer

"Bara du kan rädda världen!"
"Åh vilken av de här heta snubbarna ska jag välja"
"Jag hatar dig du är en häxa!...men också rätt het"
Eleverna på inte-ryska magiskolan fyller upp alla hig-school-films roller

Men den funkar ändå, även om man råkar vara 35
 
Top