Nekromanti TV/film/webb-serieklubben 2016

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126

Håller just på att se om Gokudo (aka Gokudou-kun Manyuuki), som handlar om antihjälten, uslingen och girigbuken Gokudo, och hans framfart genom en fantasy-setting där folk gång på gång faller för villfarelsen att han ska bete sig som en hjälte och rädda gudarna/världen/etc. Detta till trots ansamlar han ett följe av djärva och oförvägna äventyrare, och råkar ut för både det ena och det andra. Magi är det aldrig ont om, och det är ofta en källa till dumheter. På bilden ovan syns han med sitt magiska eldsvärd och den totalt opålitlige, hale och listige smådjäveln Ikkyu. Andra trogna följeslagare är den dryckesglade anden Djinn, som varje gång det krävs en förklädnad förvandlar sig från sitt vanliga skäggiga jätte-jag till en elegant ung ande-dam (tänk anden i flaskan, typ), och Rubette, en ung dam som är en jäkel på såväl svärd som pilbåge.

Allt i allt, en rolig serie, där jag hela tiden frestas att knycka hooks & plots till min fantasy-setting! 4/5.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
zonk;n189880 said:
Var det jag som tipsade på irc kanske? Fina grejer, håller just på och ser om serien.. jävligt rolig. Enka i OP är ju gjutet med.
Förmodligen var det du – det var inte helt lätt att få tag på den, och jag har väl jagat ett antal veckor, så jag har typ glömt vem som tipsade.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Krille;n189926 said:
Förmodligen var det du – det var inte helt lätt att få tag på den, och jag har väl jagat ett antal veckor, så jag har typ glömt vem som tipsade.
Ahja, du får fråga om det är nåt du inte hittar, man vet aldrig vad man har i gömmorna!

Oo, jag kom just ihåg den extremt klassiska och coola musiken i fajtscenerna... fan, den är verkligen grym. Ryser bara jag tänker på den.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Numberphile
Som omväxling tänkte jag inte nörda ner mig i anime, utan istället recensera något annat (som antagligen är ännu nördigare).
Numberphile är en Youtube-kanal gjord av Brady Haran och började som intervjuer av matematikprofessorer på Nottingham University i Storbritanninen. Tanken var att visa för vanligt folk att matematik ÄR kul genom att professorerna fick tala om väldigt udda matematiska fenomen.
Brady har numera flera kanaler som Computerphile (om datorer), 60 Symbols (om fysik) o.s.v.
Kanalen är inte "kul" på så sätt att den är humoristisk, utan kul för man tänker "wow, det där hade jag inte en aning om" när man ser den. Den är kort sagt allmänbildande på ett väldigt underhållande sätt - vilket bara det är en bedrift för väldigt få personer tycker att matematik är underhållande.
Det är en väldigt framgångsrik kanal och flera av personerna som deltar har gått och blivit egna youtubestjärnor och turnerar nu runt jorden och håller föreläsningar.

Som exempel tänkte jag visa er hur man räknar ut summan av de naturliga talen.
1 = 1
1 + 2 = 3
1 + 2 + 3 = 6
o.s.v.
Så vad händer om vi fortsätter addera i oändlighet?
Welcome to the dark side of math :)


Jag ger den här kanalen betyget 9/10, för jag är intresserad av matematik, men jag lovar att även personer som inte är intresserade av matemaik ockå finner den underhållande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bungou Stray Dogs
Japansk seinen (vuxen) anime, eng. SUB (ingen DUB ännu).
Genres: Action, Comedy, Mystery, Seinen, Supernatural
1 säsong (hittills) från 2016, 12 st 25-minuters avsnitt.



Handling
I den här världen finns det människor som har superkrafter, men det verkar som att alla människor med superkrafter även har mentala problem (iallafall verkar alla med superkrafter i serien ha mentala problem).
Atsushi Nakajima är en 18-årig föräldralös kille som blivit utsparkad från det barnhem där han växt upp. I början av serien har han gått till den stora staden och håller på att svälta ihjäl. Med sina sista krafter räddar han en person från att drunkna. Denna person visar sig vara medlem av "Armed Detective Agency", en detektivbyrå där alla medlemmar har superkrafter. Det visar sig givetvis att Atushi också har superkrafter så han blir detektivbyråns yngste medlem och får börja som trainee. Detektivbyråns "ärkefiende" är "The Port Mafia" dom består av skurkar med superkrafter och de två organisationerna drabbar samman flera gånger under serien.

Omdöme
Det här är en mycket kul serie och det roliga ligger ofta i de knäppa personligheterna (Atsushi verkar vara den ende som är mentalt frisk i hela serien) som varierar från tokroliga till psykopatiska massmördare. Det finns egentligen ingen handling i serien, utan varje story arc är 1-3 avsnitt lång. Det finns heller ingen direkt personlighetsutveckling, utom möjligtvis hos Atsushi som utvecklas vartefter han "lär" sig av de äldre kollegorna.

Här är ett klipp där Atsushi får följa med en äldre kollega, Kenji Miyazawa, för att undersöka om ett gäng i staden kan vara skyldiga till ett brott. Kenji är en riktigt godtrogen bonnläpp som tror väl om allt och alla och blir givetvis grundlurad av gänget - men Kenji är superstark och inte den person som man bör mucka gräl med.

Betyg
Av de anime jag såg färdigt under Q2 2016 är detta den bästa efter Flying Witch och jag rekommenderar den varmt. Den får 8/10.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Jag har sett säsong 1 och 2 av iZombie.

Premissen: Olivia Moore (Liv Moore, live more, fattar ni...) blev en zombie när hon var på en båtfest och några där hade blivit zombies av att dricka energidryck och ta en skitig version av drogen Utopium. En av dem gav henne ett sår, och så var det kört. Hon gick från att vara en superambitiös läkarstudent till att ha vitt hår, blek hy, kunna kasta tunga saker när hon blir arg, och behöva äta hjärnor för att inte degradera och bli en "romero", seriens namn på zombies som är mer som de i filmerna. Finessen är att när hon äter en hjärna får hon under en tid uppleva personens känslor, personlighet - och minnen. Hon skaffar ett jobb på polisens bårhus och löser nu brott tillsammans med sin chef Ravi, som är en av mycket få personer som vet att Liv numera är odöd.

Folk i allmänhet vet alltså inget, vilket är en sån där grej som många av komplikationerna i serien handlar om.

Hursomhelst, iZombie är en mycket trevlig serie. Den kombinerar min favoritgenre - procedurdrama a' CSI - med riktigt snåriga och trevliga övergripande arcs och precis lagom mängd interpersonellt krångel.

Eftersom jag inte utvecklat något betygssystem för TV-serier som jag är nöjd med så sätter jag inget betyg, men rekommenderar den om man gillar zombies och CSI, typ.

Jag har också sett säsong 1 av rymdserierna Dark Matter och Killjoys.

Dark Matter är lite B:ig; inte riktigt Lexx, men ändå känns den ganska lågbudget. Den handlar om ett antal personer som vaknar i ett stort skepp med minnesförlust, och måste räkna ut vilka de är och varför de tappat minnet och varför alla vill skjuta på dem. Serien varierar i kvalitet och når inga riktiga toppar, men gillar man scifi kan den duga för lite slötittande.

Killjoys är snäppet vassare - det är fortfarande SyFy-channel-nivå på det hela, men med bra musik och ett faktiskt rätt intressant världsbygge engagerar den betydligt mer. Den handlar om ett par prisjägare som försöker balansera sina egna intressen, och ibland sitt nystande i konspirationer, med uppdrag från olika aktörer. Det blir en del rymdåkande mellan olika miljöer, lite action, lite drama. En rätt smarrig blandning.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har sett första avsnittet av nya Berserk animen. Den är väldigt anime-fierad eller japanifierad eller något sådant. Det är inte en helt spetsig haka men det är nära ;)
De har väldigt Annan musik jämfort med de tre filmerna berserk golden age. Det är ganska mycket fokus på den nämligen, sådär som det kan bli I animes ibland samt att de verkligen använder musik osv för att göra huvudpersonen coolare.

Alltihopa failar totalt för mig. Filmerna som gjorts före påminner om mangan, de ser till och med verkligen ut som en animerad version av mangan.

1/5
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n190652 said:
Jag har sett första avsnittet av nya Berserk animen. Den är väldigt anime-fierad eller japanifierad eller något sådant. Det är inte en helt spetsig haka men det är nära ;)
De har väldigt Annan musik jämfort med de tre filmerna berserk golden age. Det är ganska mycket fokus på den nämligen, sådär som det kan bli I animes ibland samt att de verkligen använder musik osv för att göra huvudpersonen coolare.

Alltihopa failar totalt för mig. Filmerna som gjorts före påminner om mangan, de ser till och med verkligen ut som en animerad version av mangan.

1/5
Jag kan ha postat I fel tråd Möjligen? Om det fanns em för anime och sånt?
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Anime sommar/hösten 2016:
Saker jag sett avsnitt av eller fortfarande tittar på:

Fukigen na Mononokean. *dumpad*
Handlar om japanska andeväsen och spöken men på ett mer lättsinnigt sätt, det är en bra presentation av japanska tradition kring hantering av andeväsen. Seg som sirap dock och lite dum emellan åt.

Berserk.
Inte vad jag vänta mig eller vad jag vill ha. Tycker den är ganska dålig. Men det är berserk och jag fortsätter se den tills de helt massakerar den.

ReLIFE.
Denna var faktiskt bra! Handlar om en 27 åring som har det svårt i vuxenlivet som får en chans att gå i skolan igen genom att ta en medicin som får han att se ung ut igen. Både rolig och tankeställande. Ingen snusk heller. Hela serien är ute redan. Rekommenderas.

Hatsukoi Monster. *dumpad*
Uhm denna är konstig... huvudkaraktären är en tjej som går japanska varianten av gymnasiet, men hon är ihop med en högstadie kille... men han ser ut att vara vuxen men better sig som en mellanstadie pojk... alltså ålders definitionerna är helt rubbade. Storyn är inte så bra heller. Lite för typiskt shoujo crap.

ReWrite.
För alla som känner till Key Visualnovels så vet de redan hur denna serien kommer gå. Mycket gulligt, mycket oskyldigt också plötsligt dumpar den de mest deprimerande teman på en. Det är typiskt för Key att göra så. Se Air, Kanon och Clannad som exempel. ReWrite följer samma mönster. Det är en bra sak dock. Det finns försiktig implicerad fanservice men den är smakful. Inga panty shots osv. Det är inte Key's metod, den är mer implicerad än uppvisad. Hur som helst brukar Key kunna göra riktiga snyft historier och därför får jag rekommendera den.

Tales of Zestiria X.
Baserad på spelet med samma namn. En serie med fruktansvärt hög standard, som förväntat av studion UFO Table. Fantasy, handlar om Sorey en ung äventyrslystern men isolerad kille som levt med the mytomspunna varelserna som kallas för Seraph. Inte vem som helst kan se dessa varelserna, de flästa människor kan inte se dem. När han stötter på princessan Alisha får hans liv en vänding som leder honom in på det äventyr han suktat efter. Jag får nog rekommendera den, den är bra. Lite generisk och typiskt "tales of"-ig, men överlag bra och underhållande.

Orange.
Orange handlar om en ung tjej i gymnasie åren som får ett brev ifrån sig själv i framtiden, brevet inkluderar detaljer om hennes framtid och de saker som hon ångra att hon inte gjorde när hon var ung, där den viktigaste detaljen är att försöka rädda en av sina klasskamrater ifrån att falla i depression och slutligen ta livet av sig. Premissen är intressant. Den är mer avslappnad drama än sci-fi, även om den står under sci-fi genren. Jag hoppas vi får veta mer om brevet ifrån framtiden. Rekommenderas.

New Game.
Gulliga tjejer gör gulliga saker på jobbet. Serien handlar om Aoba som nyligen börjat jobba för spelbolaget Eaglejump och hur hon sakta skapar sin plats på jobbet. Det är menat att ge en inblick i hur spelindustrin fungerar precis som Bakuman och Shirobaku gör för manga och anime. Men än så länge faller det ganska platt, det är helt enkelt sockersöt och många gånger mer om fanservice. Jag fortsätter ge det en chans dock. Men den är inte som jag hade hoppats på, dvs mer som Bakuman.

Amaama to inazuma.
Handlar om Kouhei, en ensamstående pappa, och hans 4 år gamla dotter Tsumugi. Serien circulerar främst kring mat, där Kouhei är fullkomligt oduglig i köket. Serien är urgullig och väldigt mysig att titta på. Vuxen och underhållande.

Taboo Tattoo.
Handlar om Akazuka en unge generisk elev som tränar karate och andra stridskonster som en dag råkar vara på fel ställe vid fel tillfälle, då springer på en mystisk man som är jaga av ett våldsamt gäng. Han räddar den mysiske mannen som ger Akazuka en sten som snabbt smälter bort i hans hand och lämnar en tatuering på hans hand. Tatueringen är en slags vapen och den han råkar få är så klart "super über jätte bra men instabil och farlig". Inte jätte bra, men jag gillar designen så jag fortsätter titta.

Servamp. *dumpad*
Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna serien, Servamp står för servant and vampire. Lite homo är den, men sådant bryr jag mig inte om. Men den var så kass. Basically är båda huvudkaraktärerna helt ointressanta...

Masou Gakuen HxH. *dumpad*
Bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst... ... bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst.
Där kanske finns en story här, men den är gömde under alla mjölksäckar. Tyckte arten såg snygg ut så jag plocka upp den... arten är snygg. Men kan lika gärna googla bilder på den istället då...

Scared Rider Xechs. *dumpad*
Reverse harem, dvs en tjej många killar. Det är precis lika tråkigt som på andra hållet. Dessutom är namnet på serien bara en ursäkt att få lov att säga sex i serien hela tiden då de uttalar Xechs som sex. I övrigt är det lite så där typisk "slåss emot monster" grejen.

Regalia: The three sacred stars
Japan... alltså? Jag vet inte. Mechas och lolis. Kombon kan funka. Ska fortsätta titta, serien har en godkänd story än så länge och lagom mycket ångest. Den använder dock inte visuellt snusk, men är ganska fanservicig annars.

Kono Bijitsubu ni wa Mondai ga Aru!
Serien handlar om konstklubben på en skola och dess medlemar. Framförallt Subaru Uchimaki, som försöker hitta sin dröm waifu, nej inte flickvän eller fru att gifta sig med utan waifu... det är en rolig komedi serie. Värt en vilande öga på för den är så självmedveten och periodvis en parodi av moe fenomenet.

Planetarian ~Chiisana Hoshi no Yume~
Baserat på en Key visual novel, oj en till denna säsongen... det är ett bra år att vara Key fanboi...! Den utspelar sig efter ett stort krig som gjorde världen till en väldigt annorlunda plats, nästan lite post-apokalyps liknande. Människor som kallas Junkers färdas till den jättelika övergivna staden som fått namnet "Sarcophagus city"(ruinerna av tokyo) för att försöka hitta förnödenheter. En sådana junkar hittar en planetarium och den fortfarande aktiva roboten Hoshino Yumemi. Detta är en kort serie, bara några enstaka avsnitt och väldigt mysig och intressant. Det handlar om den kortlivade relation som byggs upp mellan roboten och den här plundraren, och hur de tillsammans lagar planetariumets projektor. Rekommenderas.

91 Days.
Mafia hämnd historia. Väldigt bra tolkning av film noir och mafia. När unga Angelo Avilio ser sin bästa vän bli mördad då de var barn svor han att hämnas. Och flera år senare med ett brev på posten kommer svaret han letat efter och hämnden sätts i verket. Det är en bra story och fångar verkligen film noir känslan väl. Rekommenderas.

Ange Vierge. *dumpad*
Alltså jag skulle kunna summera den precis likadant som Masou Gakuen HxH... fast lagt till "variande storlekar av bröst" istället. Plus att censurering är så dålig att den i mina cirklar kallas för "laser beam the show" för de censurerar allt med absurda ljuseffekter.

.113;n190652 said:
Jag har sett första avsnittet av nya Berserk animen. Den är väldigt anime-fierad eller japanifierad eller något sådant. Det är inte en helt spetsig haka men det är nära ;)
De har väldigt Annan musik jämfort med de tre filmerna berserk golden age. Det är ganska mycket fokus på den nämligen, sådär som det kan bli I animes ibland samt att de verkligen använder musik osv för att göra huvudpersonen coolare.

Alltihopa failar totalt för mig. Filmerna som gjorts före påminner om mangan, de ser till och med verkligen ut som en animerad version av mangan.

1/5

Håller med. Berserk är ett magplask. (PS. Du är på rätt ställe)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arazand;n190669 said:
Anime sommar/hösten 2016:
Saker jag sett avsnitt av eller fortfarande tittar på:...
Lite kommentarer:

Amaama to Inazuma (sweetness & lightning)
Både bästa och sötaste animen just nu. Den lilla dottern Tsumungi är nog det sötaste jag sett i tecknad väg.

ReLIFE
Det här är den näst bästa animen just nu. Många anime släpper ett avsnitt i veckan (när de sänds på TV i Japan) - den här serien släppte alla avsnitten på en gång (så man kan se den i ett sträck). Det är en "gymnasieserie", men det är en "vuxen" och smart serie då huvudpersonen är 28 år, men har fått möjlighet att gå om sista året i gymnasiet genom ett "magiskt piller". Animen sträcker sig över en termin och jag håller tummarna för att den får en fortsättning med nästa termin.

Orange
Det här är den tredje bästa animen just nu. Den blyga tjejen Naho får ett brev från sitt framtida jag som säger vad hon bör eller inte göra för att hindra att hennes klasskamrat Kakeru tar livet av sig. Men för att lyckas måste hon gå utanför sin "komfortzon" och övervinna sin blyghet.

Och ytterligare två anime:

Binan Koukou Chikyuu Bouei-bu LOVE! LOVE!
Andra säsongen. Kul parodi på Sailor Moon och "magical girl" med gender bender (jag tycker definitivt inte om Sailor Moon, men det här är en parodi och den är kul).

Nejimaki Seirei Senki: Tenkyou no Alderamin (Alderamin on the Sky)
Enda fantasy-animen som jag följer just nu. Ikta Solork är en ung man som hastigt och lustigt hamnar på officersskolan i det stora kejserliga imperiet. Det visar sig snabbt att han är "Sherlock Holmes"-smart och ryktet om att han är ett strategi-geni sprider sig, vilket leder till fler utmaningar. Ett måste om man tycker om "smarta" serier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Jag har sett de 36 avsnitten av den gamla Macross-serien från 1982. Ni vet, den som senare hackades upp och slogs ihop med två eller tre andra serier för att bygga den västerländska frankensteinska monstrositeten "Robotech"...

Så. Det finns några delhandlingar som går igenom hela serien. Först har vi den jag tycker är intressant - ett högteknologiskt alienskepp krashar på jorden och jordens regeringar går ihop och reparerar och bygger om skeppet. I samband med det kickstartas mänsklig teknologi ordentligt. När skeppet blir färdigt ser det mycket mer ut som ett "jordiskt" skepp och döps till Macross. Men så dyker det upp andra utomjordingar, kallade Zentradi, som uppenbarligen vill förstöra Macross... Det finns en hel del rymdopera-element här, där en del inte ens förklaras ordentligt utan bara hintas om. Det finns också ett par-tre rätt trevliga plot twists om vilka Zendradi är och sådär.

Sedan finns också en kärlekstriangel som i ärlighetens namn mest frustrerar mig. Dess huvudgrej är att ingen någonsin talar om för någon annan vad de tänker eller känner och att alla är jävligt obetänksamma i hur de agerar - två av de tre inblandade är extremt impulsdrivna, vilket såklart skapar en massa problem och ångest i kombination med folk-pratar-inte-med-varandra-grejen.

Seriens design är överlag utmärkt. Tecknarkvaliteten och antal bildrutor per sekund varierar kraftigt och många sekvenser återanvänds många gånger - det är rätt typiskt för perioden. När det är snyggt är det väldigt, väldigt snyggt. När det är fult är det riktigt fult. Så... kvaliteten är ojämn även om designen är utmärkt.

Så, ett par spoilerkommentarer:

Serien hade egentligen ett utmärkt avslut kring avsnitt 26 eller så. Efter den stora striden mellan Zendradi high command och Macross+de lokala Zendradistyrkorna. Till och med ärkenöten Hikari verkade ha lärt sig en läxa, att han "borde ha berättat hur han kände". Det är inte det att de sista nio avsnitten är jättedåliga, men de är liksom rätt poänglösa och stundtals krystade, och verkar mer handla om att älta kärlekstriangeln några extra varv.

Å andra sidan finns viss poäng i att visa hur iaf de flesta Zendradi blir mer människolika när de "kontaminerats" av kultur och vant sig efter kulturkrocken.

Serien har väl i princip två moralkakor att ge:
  • Berätta för i helvete vad du känner, människa, och tänk dig för innan du agerar.
  • Krig är dåligt. Sång och kärlek är däremot bra, för det kan man distrahera sina fiender med så att det blir lättare att döda dem.
Jag kan inte riktigt ge något betyg pga att min vanliga skala inte funkar (tv-serier ser man liksom inte om direkt), men jag tycker nog att den håller. Den är sjuuuuukt heteronormativ, men dels är den bild jag fått av japan i allmänhet att de har en del kvar att jobba med vad gäller könsroller och så, och dels var det här 1982. Jag var ett år gammal när den kom, liksom. Det var fortfarande revolutionerande att Hikaru har en kvinnlig chef och att en svart kvinna har en roll som inte överhuvudtaget handlar om att hon är svart. Det senare känns rentav revolutionerande än idag... Claudia är helt klart min favoritkaraktär i serien.

Det finns en film också, som sägs basera sin plot på den här serien. Det är lite märkligt, för som wikipedia konstaterar är det rätt så stora skillnader - filmen är en "alternate telling" av "framför allt avsnitt 2-27". 2-27 är ganska många avsnitt...

Nästa grej för mig nu blir troligen att se Macross Plus i fyra delar (men jag låtsas att det är en film och skriver om den i Filmklubben). Därefter blir det dags för Macross 7. Långfilmerna Macross: Do You Remember Love och Macross II tänker jag nog skippa helt.

Jag har samlat på mig en massa anime jag vill se "nån gång". Jag är glad över att ha kommit igång lite igen. Vi får väl se hur länge det håller i sig. Helst skulle jag vilja ha något att fippla med samtidigt som jag tittar, men det blir svårt när man envisas med att se anime med japanskt tal och måste kolla på textremsorna hela tiden för att kunna hänga med...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
krank;n191884 said:
Nästa grej för mig nu blir troligen att se Macross Plus i fyra delar (men jag låtsas att det är en film och skriver om den i Filmklubben). Därefter blir det dags för Macross 7. Långfilmerna Macross: Do You Remember Love och Macross II tänker jag nog skippa helt.

Jag har samlat på mig en massa anime jag vill se "nån gång". Jag är glad över att ha kommit igång lite igen. Vi får väl se hur länge det håller i sig. Helst skulle jag vilja ha något att fippla med samtidigt som jag tittar, men det blir svårt när man envisas med att se anime med japanskt tal och måste kolla på textremsorna hela tiden för att kunna hänga med...
Jag vet inte hur bra Macross Plus står sig, misstänker att det inte är så väl, men filmen vs serien så känns det fortfarande som att serien är filmen med bortklippta scener så jag skulle lätt kalla serien för en film. En annan intressant sak är att dubbningen är riktigt bra med vissa undantag för det musikaliska om jag minns rätt.

/Luna Lovegood
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Så.... Jag borde egentligen se filmen istf OVA'n? Får väl försöka leta rätt på den då... =)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
krank;n191908 said:
Så.... Jag borde egentligen se filmen istf OVA'n? Får väl försöka leta rätt på den då... =)
Det jag menade är att OVAn känns inte som en serie det känns som en film, vilket när jag nu kollade upp det så var det menat som en film, filmen de senare gjorde verkar inte ha riktigt samma story som serien enligt wikipedia dock.

/Luna Lovegood
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Luna Lovegood;n191920 said:
Det jag menade är att OVAn känns inte som en serie det känns som en film, vilket när jag nu kollade upp det så var det menat som en film, filmen de senare gjorde verkar inte ha riktigt samma story som serien enligt wikipedia dock.

/Luna Lovegood

Vad jag kan läsa mig till är att filmen påstås vara typ samma som OVAn fast med ett par utbytta scener och ett gäng extrascener. Så typ mer genomarbetad, kanske?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Nu har jag nästan lyckats övertyga mig själv om att se både OVAn och filmen, så jag skriver om OVAn här: Jag har alltså sett Macross Plus i fyra delar.

Den handlar om Isamu och Guld, två testpiloter som stationerats på sin födelsevärld Eden som testpiloter efter att inte ha setts på sju år. Isamu är en impulsiv och uppkäftig idiot, klassisk "hothead" uppskruvad ett par steg. Guld är tyvärr inte gjord av guld, men han är Zentradi och bär en yta av självkontroll och rationalitet och bakom det en svårkontrollerad vrede som kommer från hans krigarblod. De ska testa varsitt stridsflygplan som ska ersätta den nuvarande standarden; det företag som byggt bäst flygplan vinner kontraktet. Isamus plan är mer traditionellt men väldigt bra; Gulds plan styrs med hjärnvågor. Åh, och så finns det en kärlekstriangel också, med Myung som de båda kände när de bådde på Eden senast. Myung har gett upp sina drömmar om att bli sångeska och arbetar nu som producent för AI-artisten Sharon Apple.

Macross Plus utspelar sig en bit efter den diaspora som kapten Global satte igång i slutet av originalserien, och har en story jag gillar rätt mycket. Triangeldramat känns mer vuxet och intressant än det ständiga hattandet i originalserien, och bygger inte allt i lika hög grad på att folk agerar som inkompetenta idioter; istället finns det ett gemensamt förflutet som avslöjas steg för steg, vilket är ett grepp jag tycker funkar mycket bra. Den övergripande plotten är också mycket tightare - vilket såklart handlar om att det här bara är fyra avsnitt, där varje avsnitt är något längre än originalseriens avsnitt.

Designmässigt gillar jag det mesta, utom karaktärsdesignen. Jag har verkligen jättesvårt för den här sortens mer "spetsiga" linjer, som jag associerar med 90-talet. Jag gillar 80-tal och 00-tal mer. Jag saknar också alla konstiga typ tjockisar och fula typer som hela tiden fanns med i originalserien. Det känns som att den här serien har mindre variation.

OVAn använder en del datorgrafik och oftast funkar det bra. Animationen har fler bildrutor än originalet men ofta färre detaljer; en tradeoff jag kan leva med. Det känns mer påkostat och flyter mycket bättre, och jag såg inga uppenbart återanvända sekvenser.

Musiken i Macross Plus är riktigt, riktigt bra. Överlag förstärker den stämningen på ett bra sätt - det är långsamt och poetiskt när det behövs, creepy när det behövs - och kudos för blinkningen tillbaks till originalserien med ett par rader ur "My boyfriend is a pilot".

Jag ska försöka se filmen imorgon; isåfall skriver jag om den i Filmklubben. Annars blir det Macross 7 och dess OVAs för mig härnäst.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank;n192195 said:
Jag ska försöka se filmen imorgon; isåfall skriver jag om den i Filmklubben. Annars blir det Macross 7 och dess OVAs för mig härnäst.
TV-serien Macross 7?

Jag har sett till avsnitt 11 typ och tycker den är lite trög, men kanske skulle ge det ett nytt försök. OVA-serierna och film(erna) till den ska vara bra, men TV-serien själv är känd för att inte vara lysande.

Fast det är klart, det finns trevliga karaktärer förutom den odräglige huvudpersonen och den självgode pilotrivalen...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Max Raven;n192201 said:
TV-serien Macross 7?
Ja; jag har något slags vansinnig idé om att "se allting Macross". Men vi får se. Kanske står jag inte ut med M7. Det är rätt många avsnitt...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126

Har börjat kolla på Dimension W. Hörde talas om den som lite vagt cyberpunk, och det skriver jag inte under på, efter 3 avsnitt hittills, men den är riktigt schysst, lite lagom lättsam men ändå med vad som verkar som en story. Det är nån slags fem minuter in i framtiden där all energi kommer från coils, som utnyttjar energi från dimension W (X, Y, Z, och så den nya dimensionen W), och handlar om mysteriet med dess skapares försvinnande, och lite sånt. Det är en råbarkad ex-soldat och en gullig tjejrobot i huvudrollerna - lite tradigt att de är så stereotypa, men annars en kul serie. 3.5/5. (För den som inte märkt det är jag inte precis generös med femmor eller fyror, så 3.5 är riktigt bra)
 
Top