Nekromanti TV/film/webb-serieklubben 2016

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
anth;n178566 said:
Nu under Q2 följer jag för tillfället 9 pågående anime (vilket är på tok för mycket, så jag försöker bestämma mig för vilka som jag ska fimpa).
....
De serierna du tar upp tittar jag på med. ^^

Netoge hoppas jag ska bli bra. Är lite smått förälskad i Ako där hehe. Gillar hennes Yandere tendencies.
jag jobbar på lite Ako fanart just nu, klart senare ikväll skulle jag tro. https://twitter.com/Arazand/status/725377569755942912

Kan ju hålla med att Kiznaiver inte är för de flesta... studion bakom det, heter Trigger och har historiskt sett alltid gjort serier som går mig på nerverna men som ser fantastiska ut. De skapar verkligen 'trigger warning' serier. Men Kiznaiver kan vara undantaget. Men jag har gjort lite fanart på den serien... Sonozaki Noriko är min typ av galning... https://twitter.com/Arazand/status/721763938489266177

Får lägga till.

Anne Happy (eller unhappy go lucky), kommer antagligen fimpas.
Big Order, intressant men medioker.
Ace Attorney, kommer antagligen fimpas då den följer spelet det är baserat på till punkt och prick.
The Asterisk war säsong 2. Såg första den var helt ok, ser bara andra säsongen för den finns.
Hundred, yummy sci-fi generic school battling monster stuff. Den här typen av serier faller nästa alltid inom mitt ramverk för guilty pleasure.
Kuromukuro, intressant men medioker.
Sousei no Onmyouji, detta är en bra exorist serie. Shounen serie riktad till 10-12 åringar så den har inte snusket men är av samma anledning också lite tråkig.
Shounen Maid, lite homo-erotiska tendencies... men detta påminner så mycket om vårt MaidRPG spel då och då att jag kan inte låta bli....
Wagamama Highspec, en short, avsnitten är 5 minuter typ. tidsfördrivare jag tittar på för att studera tecknarens stil.
Brotherhood: Final fantasy XV, Släpps sporadisk. Men var välproducerad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Jävlar vad jag har sett serier nu! Och jag ska försöka börja avverka dem lite.

Jag tänkte börja med att skriva om serien jag tittar på just i denna stund: Banshee.

Intro:

En nyligen frisläppt tjuv byter identitet med en död man som var på väg till en liten småstad där tjuvens före detta flickvän bor för att ta jobbet som sheriff. Tjuven utnyttjar sheriffjobbet för att komma åt den före detta flickvännen för att få sin del av bytet från stöten han just avtjänat ett mångårigt fängelsestraff för. Tjuven blir mer och mer indragen i jobbet som sheriff där han använder sitt mer skurkaktiga tillvägagångssätt för att få saker gjorda.

Jag tycker det här är en rätt cool serie, men man får släppa tankarna på realism som med så många andra serier, jag har nämligen svårt att tro att hans metoder hade kunnat tolereras ens i den mest laglösa av städer. Hela serien bygger dessutom på den tjockskalliga machomentalitet som exempelvis Krank ondgör sig på i Game of Thrones, och stundtals blir den mentaliteten lite störande till och med för mig.

Men de låter i alla fall _alla_ vara hårda machoidioter:

Den manlige hunken till hjälte: tuff jäkla badass

Den kvinnliga polisen: tuff jäkla badass

Den vise gamle bartendern: tuff jäkla badass

Den före detta flickvännen: tuff jäkla badass

Den "före detta" (utslängde) amiska gansterbossen: tuff jäkla badass

Den transexuelle hackern: tuff jäkla badass

Och ja, en av huvudpersonerna är transexuell. Väldigt uppenbar och uttalad transexuell förvisso (men jag antar att subtiliteter gör sig dåligt i en actionserie), men känns i alla fall för mig respektfullt gjord. Och man grottar inte ner sig i hur eller varför; hen får helt enkelt vara hen och det är så det är. Och helt jäkla badass dessutom, som sagt. Hen får faktiskt en av de coolaste action/shoot out-scenerna jag kan påminna mig att jag någonsin sett överhuvudtaget.

Amish och Kinaho förekommer återkommande, och även dessa tycker jag behandlas någorlunda respektfull eftersom de faktiskt överlag gestaltas som vanliga människor.

Jag ger den nog 4/5 på krankskalan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kowabon
Japansk anime (?), eng SUB
Genres: "rotoscope", skräck
En säsong från 4:e kvartalet 2016, 13 st 3-minuters avsnitt (man ser hela animen på under 40 minuter)



Det här är gjort av Studio ILCA som gjort flera liknande horror-/dementia-anime. Man har använt sig av rotoscoping, d.v.s. man har filmat riktiga skådespelare och sedan målat på filmen så den ser tecknad/animerad ut. Man har även försökt försämra kvaliteten så det känns lite som Blair Witch Project eller Cloverfield. Samtliga avsnitt visas genom någon kamera där någon tittar på vad som händer: det kan vara skype, mobil-video-samtal eller en övervakningskamera (med datumstämpel). I samtliga fall ser den som tittar något spöklikt i videon som de som filmas inte ser. Spöket har vissa likheter med Sadako i skräckfilmen Ringu/The Ring. Det är kul att titta på ett par avsnitt, men ser man hela animen i ett sträck blir det ganska repetitivt och enformigt då det är ungefär samma sak som händer om och om igen, även om det är olika miljöer.

Jag hittade bara avsnitt 1 med engelsk text på youtube så håll till godo:


Betyg
Ser man enskilda avsnitt ger jag dem: 7/10
Ser man hela animen i ett svep får den bara: 4/10
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Rymdhamster;n178683 said:
Jag tänkte börja med att skriva om serien jag tittar på just i denna stund: Banshee.
För att följa upp lite nu när jag är inne på slutet av tredje säsongen:

Jag tycker redan första säsongen är bra, men senare säsonger är ännu bättre.

Det stör mig något oerhört att denna serie lyckats prestera en mycket bättre "Bond-henchmen" än vad senaste jamesbondfilmen gjorde (med typ, enklare medel).

En av sakerna jag verkligen gillar med actionscenerna i den här actionserien är att de får utspela sig i "naturlig" hastighet. Jag är så jäkla trött på slowmotion eller snabbspeed på actionscener (även om jag förstår att det är lättare att dölja trickfilmning då), och den här serien ger mig tröst i tillvaron. Den har stundom rärr avancerade fightscener men allt får utspela sig i normal hastighet vilket jag tycker att det blir så mycket mer intressant att titta på. De hade gärna fått vara ännu mer realistiska också (att kulor faktiskt går genom bildörrar, att man faktiskt inte kan ta upprepade sparkar i huvudet och fortfarande stå upp, etc...) men jag antar att man inte kan få allt =)

Återigen: sevärd serie!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n170029 said:
Gate: Thus the JSDF Fought There! / Gate: Jietai Kano Chi nite, Kaku Tatakaeri

Omdöme
WOW
igen! 2016 fortsätter att vara ett fantastiskt animeår.
Det här är en fantastisk beskrivning av vad som skulle hända om en portal öppnade sig till en fantasyvärld och Japan skickade in en fredsbevarande styrka som ska försöka förstå den helt annorlunda världen på andra sidan. Animens starkaste sida är att den lyckas ge en verklighetstrogen bild av vad som skulle hända om Romarriket, komplett med korrupta och dekadenta adelsmän, slavar och hela faderullan försökte anfalla ett modernt land idag.
Jag började titta på den här igår (efter att ha bråkat med att hitta den första halvsäsongen subbad alls), och jag får nog instämma: WOW! Den här var skitkul!

Och jag tyckte nästan synd om fantasyvärldens romarrike och dess lydstater. I alla fall ända tills kejsaren visade sig vara … well, sen tyckte jag bara synd om lydstaterna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Jag har också sett Agents of SHIELD.

Den här serien fastande jag för redan från första avsnittet, och första säsongen har mycket av det jag gillar i en "polisserie"; ett team av färgstarka karaktärer, humor, spänning, en underliggande plot som utvecklas genom hela säsongen medan varje avsnitt ofta har ett "villian of the week"-focus. Det är precis så jag vill ha det.

Andra säsongen blir dock genast mycket dystrare, och mer fokus läggs på "huvudstoryn". Även om det fortfarande är spännande är detta något som jag tycker är betydligt mindre intressant.

Säsong tre återhämtar sig lite gran. Lite mer humor igen, lite mindre dysterhet, men fortfarande mycket fokus på huvudstoryn.

Oh well, helt klart sevärd och jag kommer fortsätta följa den.

Men i grund och botten tycker jag att det här är en väldigt bra serie. Dialogen är bra, handlingen är oftast genomtänkt och intressant, den känns rätt bra ur jämstäldhetsperspektiv och den har rätt ofta något så när sympatiska eller i alla fall mångbottnade skurkar (vilket jag tycker gör allt mycket mer intressant). Lite sköna skådisar som man oftast får se alldeles för lite av dyker upp genom seriens gång också.

Betyg: svag 4 (säsong 2 drar ner det från att ha varit en stark 4).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Släpp honom aldrig ur sikte. Släpp aldrig garden. Bli inte förälskad i honom.
Strike the Blood



I ett alternativt universum har tre uråldriga vampyrer, föregångare, till slut lyckats tvinga fram en fred. Utanför Tokyo finns ett specialdistrikt, demondistriktet, där övernaturliga varelser tillåts samexistera med människor i asyl.
En tonåring, Koujo Akatsuki, ärver en uråldrig vampyrs krafter och blir den Fjärde Föregångaren. Yukina Himeragi, ett svärdsshaman, skickas ut av Den Heliga Lejonorden för att övervaka honom, och de dras båda in i en värld där allt fler övernaturliga varelser strömmar till i en väv av våld och intriger medan han sakta dras djupare ner i sitt arv som nybliven vampyr.

I grunden är världen en mix av kitchen sink-modern fantasy med japanskt stuk där monster är allmänt kända. Vampyrer skiljer sig en del - de har en förbannelse som gör att de inte kan dö, men de kan absorberas av andra vampyrer. Solljus gör ingenting. De har en eller flera familjärer - andar som de kontrollerar. Koujos har inte accepterat honom riktigt än, för att han inte dricker blod. Och, öh, det verkar som att vampyrer kan få barn med människor och förmodligen andra humanoider. Det, er, finns en del snusk. Ja, det är ju inte direkt ett mysterium varför den manliga huvudpersonen är vampyr... Serien är shounen-äventyr/action med en del shounen-harem inblandat.

I princip alla protagonister är galet brutna, och i princip alla antagonister är av sorten "absurd kombination som egentligen inte borde fungera" eller "står över reglerna som gäller resten" - mest för att matcha huvudpersonerna. Koujo och Yukina smyger dock med sina krafter för de allra flesta i deras bekantskapskrets - mest för att Koujo vill ha ett normalt liv och inte berättat för sina närmaste att han är det (vilket försätter flera av dem i fara, men Spiderman-resonemang är en grej antar jag).

Den här serien är baserad på en serie light-noveller (ungefär som våra tonårsromaner), likt The Melancholy of Haruhi Suzumiya och Boogiepop. På plussidan så garanterar det i princip ett bra manus i grunden. Det här är dock inte lika bra som de två förut nämnda bokserierna. Den är underhållande men inte lysande. Serien följer böckerna och har i regel 4 avsnitt per story - fullt tillräckligt, känns det som. Koujo känns inte superdjup, men å andra sidan är han inte som den värsta sortens haremhuvudperson som bara agerar platt Jane Ëyre - han har agens och egen personlighet, han är bara i regel inte berättelsens fokus.

Betyg: Gillar du kitchen sink-modern fantasy? Skolflickor och skolpojkar som slåss mot monster? Häxor och vampyrer med intriger och dolda agendor*? Då är det här en helt okej serie.


*Okej, den uråldriga andra-generations vampyrens agenda är iofs fullkomligt uppenbar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Makai Senki Disgaea
Japansk anime, engelsk SUB/DUB
Genres: demoner, fantasy, komedi, magi, "moe"
En ½ säsong från 2006, 12 st 25-minuters avsnitt.



Den här animen bygger på en populär JRPG-serie om hittills 5 spel.

Handling
Förutom jorden finns även Celestia (himlen) och Netherworld (helvetet/underjorden).
Underjordens härskare, Krichevskoy, har dött när han satte en dumpling i halsen. Traineee-ängeln Flonne har fått i uppdrag av en Seraf (motsvarar ungefär en ärkeängel) att lönnmörda Krichevskoy. Fullständigt omedveten om att han redan är död har hon letat efter honom i två år. Laharl, Krichevskoys son och rättmätig arvtagare till underjordens tron, har blivit förgiftad och har legat i koma i två år. Flonne återupplivar Laharl i tron att det är Krichevskoy som hon ska döda. När hon får reda på att Krichevskoy är död anser hon sig befriad från sitt uppdrag och beslutar sig slå följe med Laharl och demontjejen Etna, för att sprida kärlekens budskap (vilket är ganska svårt då demoner inte är speciellt kärleksfulla - tvärtom blir Laharl illamående av kärleksbudskap och sexiga kvinnor). Till sin hjälp har de även Prinnes, demonpingviner som är f.d. människor som sonar sina brott i helvetet. De stöter även på Gordon, jordens 37:e hjälte, som är en rymdfarare som åker runt i sitt rymdskepp och bekämpar ondska i universum tillsammans med sin lättklädda assistent Jennifer och deras robot Torsdag (exakt hur man flyger rymdskepp till helvetet framgår dock inte i animen).
Vi får sedan följa Laharl och hans följeslagare på smått vansinniga äventyr på vägen mot underjordens tron.

Jag hittade tyvärr inget bra kort klipp. Här är andra halvan av första avsnittet. Laharl har just vaknat, men Etna har ännu inte anslutit, när Gordons rymdskepp anländer. Det borde ge en känsla för serien:

Omdöme
Huvudpersonerna är tecknade som barn (runt 10-12 år), men till skillnad från den mesta animen idag så saknas fullständigt sexuella undertoner. Därför la jag till "moe" under genres eftersom de endast är tänkta att vara gulliga och söta.
Serien bygger på att de tre huvudpersonerna råkar ut för tokroliga saker på sin väg genom helvetet och hur Flonnes kärleksbudskap, att man ska vara snäll mot varandra, sakta tränger in i Laharls stenhjärta.
I början känns det som en "slice of life", men det finns en underliggande berättelse som man inte märker förrän en bit in i animen.
Animeringen är helt OK och gjord i klara färger, men det är de charmiga personligheterna och själva berättelsen som gör att jag verkligen tycker om den här animen. De som spelat spelen tycker normalt att animen är bra, men att spelen är bättre. Framför allt skulle de velat se en hel säsong på 25 avsnitt så man kunde fått med mer saker från spelen.

Betyg
Den här supercharmiga animen får betyget 8/10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Divine Gate / Dibain G?to
Japansk anime, eng SUB/DUB
Genres: action, fantasy, sci-fi
En ½ säsong från 2016, 12 st 25-minuters avsnitt.



Den här animen baseras på ett smartphonespel (till Android/iOS) med samma namn.

Handling
För en tid sedan uppenbarades "divine gate". Portaler öppnades mellan "de tre världarna" och alla sorters varelser som demoner, älvor, gudar, jultomten, trollkarlen från Oz och what not svämmade över jorden. Kaos utbröt och "world council" bildades för att återskapa ordningen.
Sedan dess har själva Divine Gate blivit en legend och enligt ryktet får den som når Divine Gate möta "skaparen" och får alla sina önskningar uppfyllda - och då menar man på ett brutalt sätt. Önskar man t.ex. att ens älskade barn inte skulle ha dött i en trafikolycka görs hela världen om så trafikolyckan aldrig inträffade. Även människorna har påverkats av Divine Gate och vissa har utvecklat superförmågor som kan liknas med elementarmagi. Dessa människor kallas adapters och sätts i speciella skolor där de kan utveckla sina krafter med likasinnade. Där får de även hjälp av föremål, kallade "drivers", som förstärker/fokuserar ens krafter... ungefär som trollstavarna i Harry Potter.

Seriens tre huvudpersoner är:
Aoto, en water adept som vägrar gå på någon specialskola.
Akane en fire adept och Midori, en air adept, som fått i uppdrag att försöka övertyga Aoto att börja på specialskolan.
I sina försök att få med Aoto till skolan börjar Akane och Midori undersöka Aotos bakgrund och den är minst sagt underlig. Tydligen är han misstänkt för flera mord, men är han verkligen mördaren?
Alla tre har de mörka bakgrunder (även om Aotos är mörkast) och vi får följa deras väg mot vänskap och jakt på Divine Gate för att ändra deras mörka förflutna.

Här är ett kort klipp från början av animen där en fire adept plötsligt löper amok på ett tåg och den blonde Aoto stoppar honom. Vi får även se en glimt av den rödhårige Akane och den grönhåriga Midori som av en händelse råkar vara på samma tåg.

Omdöme
Har ni någonsin sett en jättesnygg människa, bestämt er för att denne vill ni lära känna bättre - men när ni börjar prata med personen så visar sig denne vara den tråkigaste människan på jorden med absolut noll utstrålning? Så är den här animen. Det här är ett skolexempel på hur man tar en bra historia, gör en fantastisk animering, men sedan totalt förstör hela animen så det är roligare att titta på när färg torkar.
Ett av felen är att man försöker klämma in för mycket saker i en för kort serie. Det finns mer än 40 st namngivna viktiga personer och det finns inte en chans i helvete att man kan gå igenom alla dess på bara 12 x 25 minuter.
Just för att animen är så fruktansvärt snygg och man anar att det finns en riktigt bra historia någonstans så såg jag avsnitt efter avsnitt i förhoppning att NU ska den här serien bli riktigt bra (det är ganska vanligt att anime är "trögstartade" och behöver flera avsnitt på sig innan de blir sevärda) - men nej, det händer aldrig i den här serien.

Betyg
Jag är jättesnäll och ger den här animen 4/10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Space Battleship Yamato / Uch? Senkan Yamato (1974)
Space Battleship Yamato 2199 (2012)

(Space Cruiser Yamato / Star Blazers / Spaceship Argo / Star Patrol / Voyage to the Final Galaxy / Starship Intrepid / Space Eagles)

Japansk anime, eng SUB/DUB (samt dubbad på grekiska, italienska, portugisiska, spanska, arabiska)
Genres: Action, Drama, Militär, Sci-Fi, Space Opera, Äventyr
En säsong från 1974, 26 st 25-minuters avsnitt



Det här räknas som en av de riktigt klassiska animeserierna och som ni själva ser har ett kärt barn många namn. Originalet är rymdanime och inspiration till andra animeserier som Mobile Suit Gundam, Neon Genesis Evangelion och The Super Dimension Fortress Macross.
Även om originalet är en avslutad berättelse på 26 avsnitt har den fått flera uppföljare. Dels klippte om om serien till en två timmar lång animefilm. Dels gjordes ett dussin andra serier med Yamato.
I nutid gjordes det en live action film 2010 baserad på serien och 2012 gjordes den ursprungliga animen om med modern datorteknik: Yamato 2199.

Yamato (och dess två systerfartyg Musashi och Shinano) är med sina 263 meter de största slagskepp som någonsin byggts. Inte förrän 1955 byggde USA ett hangarfartyg som var större, men det finns än idag inga slagskepp i närheten av de här tre monsterfartygen. Yamato var aktiv i Stilla havet under andra världskriget och sänktes 07 april 1945 efter 11 torpedträffar och 6 bomber fällts över fartyget. Yamato har ungefär samma status i Japan som Regalskeppet Wasa har i Sverige. På Yamato-museet finns en modell av fartyget i skala 1:10.



Handling
Året är 2199 och jorden anfalls av utomjordingar som kallas Gamilier (som ser ut som människor med blå hud). Gamilierna har skickat radioaktiva meteoriter mot jorden under flera års tid och jordens alla hav har förångats så jorden liknar mer vår systerplanet Mars än den blågröna boll som vi är vana vid. Plötsligt kraschar ett rymdskepp från planeten Iscandar. I vraket hittar man info om att Iscandar kan hjälpa jorden med teknologi som tar bort den radioaktivitet som är spridd över jordens yta. Problemet är att man fysiskt måste hämta teknologin och Iscandar befinner sig 148000 ljusår bort i Stora Magellanska molnet. Med på det kraschade skeppet finns dock ritningar på hur man bygger en "wave motion engine", en warp drive som gör att man kan färdas snabbare än ljuset. Man bygger sedan om slagskeppet Yamato från andra världskriget till ett rymdskepp (eftersom allt vatten förångats på jorden så kommer man åt Yamato på havets botten). När Yamato till slut ger sig av har man ett år på sig att komma tillbaka innan alla jordens människor dött av radioaktiv strålning. Samtidigt som Gamilierna gör allt i sin makt att sänka Yamato gång på gång.

Huvudpersonen är Susumu Kodai, en hetlevrad stridspilot (tänk Top Gun) som under resans gång måste lära sig att växa upp till en riktig man. Andra personer av vikt är Yuki Mori som verkar vara den enda kvinnliga officeraren på skeppet och någon form av begynnande kärlekshistoria börjar spira mellan de två, samt skeppets kapten Juzo Okita som ser ut som en sjöbjörn och har enligt rykten fått sitt utseende från Titanics kapten.

Här är andra halvan av 4:e avsnittet och Yamato (1974) ska göra sitt första test-hopp (mellan jorden och mars) efter en strid med Gamilierna. Eftersom jag bara hittade en dubbad version heter Kodai Wildstar. Glöm inte att lyssna efter de fantastiska ljudeffekterna man kunde skapa 1974. :)
(själva hoppet börjar vid 3:01))

Här är ett klipp från Yamoto 2199 (2012) när man förstör Gamiliernas bas på Pluto:

Omdöme
Det här är i grunden en bra och spännande historia (vilket de otaliga uppföljarna vittnar om), men man måste betänka att originalet är över 40 år gammalt och det ser ut därefter. Hade jag inte varit ute efter att se en 1970-tals-klassiker inom anime hade jag nog inte stått ut mer än något avsnitt av serien. Sedan har jag väldigt svårt för personligheter som Kodais, d.v.s. personer som verkar sakna impulskontroll och bara agerar på känslor - men jag måste säga att jag har sett betydligt värre fall än Kodais i anime, så jag står ut med honom.

Vill ni inte göra som jag och plåga er igenom en 40 år gammal serie bara för att den är 40 år gammal rekommenderar jag den nya versionen Yamato 2199 som är vrålsnyggt animerad och är exakt samma historia som originalet.
Jag har försökt hitta samma scen i bägge serierna - tyvärr är den nya versionen som jag hittade textad på koreanska. Här har de hunnit till Jupiter (avsnittet efter de hoppat till Mars) och runt Jupiter kretsar en "flytande kontinent" där Gamilierna har en bas som man ska försöka slå ut med sin "wave motion gun" (ett vapen som använder samma energi som deras warp drive).

Space Battleship Yamato (1974)
0:58 Yamto lämnar den flytande kontinenten
4:42 Yamto förbereder avfyrandet av sin wave motion gun.
6:20 Nedräkning till avfyrande

Yamato 2199 (2012)
0:02 Yamato lämnar den flytande kontinenten
1:24 Yamato förbereder abfyrandet av sin wave motion gun
2:33 Nedräkning till avfyrande

Betyg
Originalet från 1974 har tyvärr inte åldrats med värdighet så det blir bara 5/10
Yamoto 2199 från 2012 är exakt samma historia men ohyggligt mycket snyggare: 8/10

EDIT: Länk till recension av Live Action filmen Yamato
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är 1970-tal. Introt till varenda Bond-rulle från den här tiden känns som en LSD-trip. Dessutom misstänker jag att de var inspirerade av Kubricks 2001.
Men du har rätt. Efter att du pekat ut likheterna skulle det inte förvåna mig om Douglas Adams sett den här animen. :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag hade en idé att jag skulle recensera alla Simpson avsnitt som gjorts. Sedan insåg jag att det finns 601st och om man tar ett i veckan kommer det ta över 11år att genomföra.

Så jag tror jag låter bli...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag började titta på Inuyasha.

Jag gillar kemin mellan Inuyasha (halvdemon från medeltidsjapan) och Kagome (helt vanlig skolflicka från nutid/återfödd shintoprästinna), och här dräller det ju av coola saker att sno till ens rollspel.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Banshee
Banshee är precis lagom över gränsen, med korta säsonger, som levererar bra story och mycket action. 4 säsonger där den sista är svagast då den mestadels knyter ihop den utvikta actionsäcken.

Första avsnittet introducerar vår protagonist, som av en händelse hamnar i en barfight med dödlig utgång. En av de döda är Banshees tillträdande sheriff och vår protagonist bestämmer sig för att överta dennes identitet. På den vägen är det. Stadens undre värld styrs av den karismatiske Kai Proctor. En man med skarpa principer, minst sagt.

In i spektrat av rollpersoner flödar olika karaktärer som verkligen förgyller serien. Ut ur spektrat försvinner en hel del av dem.

Produktionen är bra och spänningen hålls uppe. Action i kubik, där "slagsmålet i bilen" är en av höjdarscenerna.

Rekommenderas till alla rollspelare.

Banshee trailer


Major Spoiler (bilscenen)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RWBY Volume 3
Amerkansk animering (inspirerad av anime) för webben
Genres: action, mörk fantasy, science fantasy, äventyr
Säsong 3, en ½-säsong 2015-2016, 12 st avsnitt av varierande längd (vissa uppåt 20 minuter, klart saftigaste säsongen)



Tidigare recensioner:
RWBY
RWBY Volume 2

Då youtube-trailern i de tidigare videorna har gone missing försöker vi med en ny:

Kort sammanfattning för de få som inte följt tidigare säsonger:
I världen Remnant finns det monster som kallas Grimm. Olika skolor utbildar Hunters och Huntresses som jagar Grimm. En av dessa skolor är Beacon, där eleverna delas in i grupper om 4 för att lära sig slåss i team. En av dessa grupper är RWBY (uttalas "Team Ruby") och består av Rose, Weiss, Blake och Yang.

Handling
Volume 3 börjar med att Beacon anordnar "Vytal Festival Tournament" där olika 4-manna team från olika skolor slåss mot varandra. Samtidigt har den militära närvaron ökat vid Beacon och massor med Grimm smlats vid dess gränser. Men ännu mörkare krafter är i rörelse...

Omdöme
Det stora frågetecknet var hur RWBY skulle klara sig efter att seriens skapare, Monty Oum, dog för ett år sedan. Jag kan glädja er med att den klarar sig mycket bra! :)
Det här är helt klart den bästa säsongen hittills och jag tror det är så enkelt att man fått större budget. Första säsongen var verkligen lågbudget, men med fantastiska strider. Andra säsongen syntes det att man fått mer pengar, men det enda resultatet var att det syntes ännu tydligare att man hade för liten budget. Den tredje säsongen har fått ännu större budget och nu börjar det synas - det här är faktiskt hyfsat animerat även utanför striderna.
Inte nog med att striderna fortfarande känns fantastiska, man har även fått till en berättelse som är riktigt mörk och spännande. Terrorister angriper Beacon och folk börjar dö (och då talar vi inte om "vanligt" folk, utan om huvudpersoner).
Från att ha varit en serie som jag bara följt för de fantastiska actionscenerna är är det här numera en serie som jag följer för den fantastiska berättelsen.

Men det är ändå actionscenerna som är seriens varumärke:
Det är inte lätt att vara bästa vänner när Roses farbror Qrow och Weiss' syster Winter ryker ihop:

Och så bjuder vi på ett klipp från Vytal-turneringen, mellan Team RWBY och Team ABRN:

Betyg
Actionscenerna kommer upp i 9/10.
Men samtidigt kommer denna säsongen som helhet upp i 8/10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n182437 said:
Jag började titta på Inuyasha.

Jag gillar kemin mellan Inuyasha (halvdemon från medeltidsjapan) och Kagome (helt vanlig skolflicka från nutid/återfödd shintoprästinna), och här dräller det ju av coola saker att sno till ens rollspel.
Det är en av de där "lågfrekvens-animerna" som jag tittar på (c:a ett avsnitt i veckan).
Rumiko Takahashi som gjort mangan (som animen är baserad på) är japans motsvarighet till J.K. Rowling, d.v.s. rik som ett troll.
Som jag förstått tappar animen i tempo mot slutet då den kommer ikapp mangan och det blir massor med utfyllnadsavsnitt (ett problem som fruktansvärt många anime har).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n182553 said:
Rumiko Takahashi som gjort mangan (som animen är baserad på) är japans motsvarighet till J.K. Rowling, d.v.s. rik som ett troll.
Du menar att det är J. K. Rowling som är Storbritanniens motsvarighet till Rumiko Takahashi?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag har sett The IslandSVT Play. Programmet kan bäst beskrivas som "expedition robinson på riktigt". Två grupper bestående av 14 män och 14 kvinnor ska överleva på varsin söderhavsö i sex veckor. Med sig har de kameror för att filma, medicinska grejer och nog med vatten för de första två dygnen. Fyra-fem pers ur varje grupp är utbildade kameramän så att de ska kunna överleva helt själva(jag utgår från att det kommer nån med batterier varje vecka efter som de inte bär med sig hundratals kilo batterier). I alla falla så lyckas de verkligen få det att kännas som att de två grupperna är lämnade till sitt öde, tills sånna problem drabbar dem att de måste använda nöd-radion (och det händer titt som tätt).

Bear Grylls är programledare och berättar exakt hur farligt det är att bo på en öde söderhavsö.
Det är ett avsnitt per grupp, så man korsklipper inte mellan kvinnorna och männen för att se vilka som är bäst; det är överlag väldigt lite tävling i The Island.

Det är riktigt bra TV. Överlevnadsviljan är äkta och Grylls förklarar för det mesta sånt som är svårt att se, tex blir den ena gruppen av med en av sina två metalldunkar de har till att rena vatten. Då tar det flera dagar för gruppen att förstå att de har för lite vatten för att klara sig och om Grylls inte förklarade det redan från början så skulle avsnittet bli väldigt svårtittat.

Deltagarna är blandade till ålder, klass men med vita 25-35-nåntingare i majoritet både bland kvinnor och män.

Sista avsnittet som är en återblick var inte så himla bra förutom att det innehöll många fler bortklippta scener när grupperna fick tag på mat och de blir otroligt glada vilket var lite fint.

5 av 5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag råkade snubbla över A History of Scotland, med Neil Oliver och från 2009.


Egentligen råkade jag snubbla över soundtracket på Spotify genom veckans tips, och tyckte det lät bra och Järn-igt, så jag tog och letade upp själva serien också.

A History of Scotland är en serie i två säsonger om fem avsnitt vardera (jag är nästan klar med säsong 1 nu).

Serien lider lite av panorering-och-presentatör-som-går-syndromet. Det är massor med Skottland i motljus, massor med Neil Oliver som går iväg från kameran som försöker jaga efter, massor med dolly zoom, massor med skotska slottsruiner, massor med 3D-kartor ur konstiga vinklar delvis täckta av moln (speciellt de där bitarna av kartan som har informationen som förmedlas). Visuellt sett känns den amatörmässig, som om regissören förälskat sig i just dessa trick och överanvänder dem.

Själva informationen är dock fantastiskt välresearchad, och trots att jag har läst en hel del om skotsk historia tidigare så var det massor med nyheter här.

Neil Oliver brukar leverera – han har gjort en väldigt välgjord vikingadokumentärserie i tre delar också – men han har en skotsk engelska som visserligen är lättbegriplig, men som kräver lite tillvänjning (eller textning).
 
Top