TV serie klubben Q1 2024

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Special Ops - Lioness (2023)

Jag vet inte vad Taylor Sheridan har i sitt kranvatten , men han är då enormt produktiv iaf.
Yellowstone, 1884, 1923, Mayor of Kingston, Tulsa King, och det här är bara några av alla serier och filmer han pumpat ur sig.
Är det en ny Jerry Brockheimer? Han var iof mer producent, jag minns inte. Kan dock rekommendera Lioness som är baserad på ett militärt/CIA program USA körde :
"A documentary titled Lioness[3] covered one of the first members of Team Lioness in Ramadi, Iraq between 2003 and 2004. Since its release in 2008 Lioness has contributed significantly to the mainstreaming of the movement to recognize and respond to the needs of American servicewomen"

Kan rekommendera den här serien om man gillar Homeland, The Unit och dylika serier. Bara sett ett avsnitt, men jag är redan hooked.

8/10
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag såg What If... s02. Den är jämförbar med den första - kvaliteten är varierande och det är mycket Doctor Strange och Peggy Carter. Den övergripande plotten är tunnare den här gången, men Marvel 1602 var bra, och Nebula i en renodlad Cyberpunk-berättelse var underhållande.

Se den om du såg och tyckte om första säsongen - det är mer av samma sak, och bara något svagare. Och se 1602-avsnittet - s02e08 - i vilket fall.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Black Spot - Netflix
Här har vi en liten sandlåda i ett stort mörkt skogsområde i Frankrike. Det är mycket nordic noir med en slags nybyggarkänsla. Nästan på gränsen till western.
Jag har avverkat första säsongen och den är riktigt bra. Karaktärerna är bra och har sina dolda agendor vilka framträder allt eftersom. Ond bråd död, blodig, överraskande och bitvis humoristisk i en rollspelares synvinkel.

Rekommenderas!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jaha, ett tag sedan jag skrev men detta har avverkats. Har varit en riktigt fin tv-serie vinter för moi!

The Bear s1-2. Något av det bättre jag sett i tv-serie väg de senate år....någonsin egentligen! Det sjuka var att jag hatade den första gången jag kollade. Fick pausa och kolla igen ett år senare. 10/10

For all mankind s4. Fortsatt bra serie, har man gillat den innan så gillar man s4 också. 8/10

Slow horses s1-3. Makalös serie, både denna och the bear hamnar nog på min topp-5 alla tider-lista. Vilket är galet. 10/10

Arcane . Jag fattar inte hypen kring denna. Visst -det är snyggt animerat. Men historien är oengagerande och hemska karaktärer som jag inte kan bry mig mindre om¨. Fick kriga mig igenom skiten. 5/10

Heels s2. Liten pärla många missat om en liten sliten wrestlingliga i amerikanska södern och de människor som har det som sitt leverne.Bra serie och säsong 2 var förvånansvärt nog lika bra som första säsongfen om inte bättre. Blev uppriktigt ledsen när jag hörde att den inte får någon fortsättning. Stark rekommendation, trots detta. 9/10

Under the banner of heaven. Baserat på en sann historia om bestialiska mord I ett mormon community. Bra och välspelad men lite väl utdragen. Det borde varit 2 avsnitt mindre -då hade det blivit tajtare och bättre. 7/10

Gen V. Nää, den här the boys-spinoffen kan man leva utan. Den försöker så den nästan spricker att vara "modern" , "politiskt medveten" ("woke" om man så vill) och "säga något om samtiden" men blir rätt fort bara fåning. Välgjord trots det och älskar man the boys (som jag gör) så går den ändå ned, men men rätt knapp marginal. 6/10

Huset ushers undergång. Mysrys i succession-miljö. Hajpad och lever i stort upp till hajpen, även om Mike flennigans "midnight mass" var ännu bättre. 8/10

Hijack. Ett flyplan kapas och sedan smeeetar dom ut det till 7h serie. Det hela hade blivit en habil 3+ film. Som serie är det inte godkänt. 4/10
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Slow Horses (2022 - ) Apple TV

Handlar om en bunt MI5 agenter som klantat upp det rejält och hamnat på vad som kallas the slough house.
Gary Oldman spelar en av huvudkaraktärererna och det här är riktigt bra drama/thriller.

Vill inte skriva för mycket då jag enbart sett några avsnitt av första säsongen. Det finns nu tre stycken ute.
Men är redan insugen i serien och kommer fortsätta plöja den nu när jag ligger hemma däckad och förkyld.

Rekomenderas!

4/5
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
("woke" om man så vill)
MODERERING


Det vill man inte om man vill följa reglerna för det här forumet.


Notera att modererande inlägg inte ska svaras på i tråden där de görs.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi mer eller mindre sträcktittade på Yellowjackets förra veckan. Ett gäng fotbollstjejer och deras tränare kraschar någonstans i den kanadensiska (?) ödemarken och tvingas överleva bäst de kan. Allt är definitivt inte som det verkar i skogen. Serien växlar mellan nutid och dåtid och väver ihop det på ett bra sätt. Serien är definitivt inget för den äckelmagade.

Det är lite Lost-känsla över den men med en plan. Stark 6:a (av 10)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Vi mer eller mindre sträcktittade på Yellowjackets förra veckan. Ett gäng fotbollstjejer och deras tränare kraschar någonstans i den kanadensiska (?) ödemarken och tvingas överleva bäst de kan. Allt är definitivt inte som det verkar i skogen. Serien växlar mellan nutid och dåtid och väver ihop det på ett bra sätt. Serien är definitivt inget för den äckelmagade.

Det är lite Lost-känsla över den men med en plan. Stark 6:a (av 10)
Gillade säsong 1 starkt, hade nog gett den 8/10. Tycker dock den kraschlandade TOTALT säsong 2 - allt gick i snigelfart. Man bara kände hur de drog ut på allt bara för att skapa mer content. Efter halva säsong 2 kom jag på mig själv med att städa för att slippa kolla och gav rätt snabbt upp på den. Synd för premissen är kul.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Slow Horses (2022 - ) Apple TV

Handlar om en bunt MI5 agenter som klantat upp det rejält och hamnat på vad som kallas the slough house.
Gary Oldman spelar en av huvudkaraktärererna och det här är riktigt bra drama/thriller.

Vill inte skriva för mycket då jag enbart sett några avsnitt av första säsongen. Det finns nu tre stycken ute.
Men är redan insugen i serien och kommer fortsätta plöja den nu när jag ligger hemma däckad och förkyld.

Rekomenderas!

4/5

Otroligt bra serie.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Huset Usher trillar omkull på Netflix
7,9 på imdb. Jag hade gissat på lägre.

Såg den ihop med frun och tänkte att det skulle bli lite mysskräck eller så, men skräckfaktorn var noll skulle jag säga. Rätt omgående identifieras mönstret att ett vuxet barn död per avsnitt. Rätt omgående identifieras att en övernaturlig förekommer. Inte helt omgående noteras att Mark Hamilton spelar familje-advokaten.

Serien börjar trevande och jag vet inte om jag någonsin haft så här svårt att memorera namn på personer så etableringen får tummer ner. Roderick och Medelene sitter, och Arthur Pym samt Anabelle Lee. Om vi då jämför när jag läste boken Final Empire och hade koll på alla namn efter ett kapitel (och så säger vi inget om hur fort jag glömmer namnen efteråt).
Sen är av snitt 4-5 typ helt okej, varpå vi efter avsnitt 6 tittar på varandra och säger "nu är den dålig igen". Sista avsnittet höjer det hela igen, för nu vet man ju att formlen "en dör" inte kommer gälla, dvs det finns en intressant överraskningsfaktor att ta hänsyn till.

Sensmoral om att det inte är pengar som gör en människa rik på riktigt, och en vinkning till opiater-medicinering (som jag inte vet hur stort det är utanför USA) får vi. Vi får lite tidshopp (med givna behov av förklaringar för frun vilken tidsperiod vi är i, eftersom hon inte tittar på tv-serier med samma fulla fokus som jag har, antar jag).

Har läst boken en gång i tiden (alternativt ett utdrag ur en samling-volym) men kan inte påstå att jag kände igen något (förutom att det går dåligt för Ushers).

Det här är antingen en mycket svag 3/5 eller en stark 2/5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har sett The Peripheral, säsong 1 (och vad jag förstår blir det inga fler) på Amazon Prime.

Mitt första intryck var typ "aha, det är typ Ready Player One men inte skrivet av en idiot", men sen tog storyn ett par ordentliga svängar efter det och blev betydligt mer intressant. Även om jag också gärna sett RP1 skriven av någon kompetent, såklart.

Men ja, TV-serie med bra skådespeleri och spännande scifi-idèer, hyfsat nyanserade karaktärer och manus baserat på en Gibsonroman. Near future scifi cyberpunk halvdystopi och timeline multiverse bullshit i ett väldigt trevligt världsbygge.

Jag hade gärna sett mer av det här, men givetvis, eftersom det är en riktigt bra scifiserie, så fick den bara en säsong.

Oh well.


EDIT: Mest oväntade var nog hur bra skådisen som spelar brorsan här funkade. Han impade ju inte riktigt när han spelade rallybilsföraren som insisterade på att "det är okej att jag ligger med din icke-byxmyndiga dotter pga den här lagparagrafen jag praktiskt nog har med mig på ett laminerat kort" i Transformers: Age of Extinction)

EDIT 2: Jag var också för dum för att greppa vad som faktiskt hände där i slutet. Eller så förklarades det bara dåligt. Men jag har läst förklaringar på internet nu, så allt är lugnt =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Som jag har sagt förr - det borde finnas lag mot att avsluta en säsong på en cliffhanger om man inte redan fått en andra säsong. Säsonger har som jobb att vara avslutade (inte komplett, förstås, men att den säsongens handling resolvar).
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Som jag har sagt förr - det borde finnas lag mot att avsluta en säsong på en cliffhanger om man inte redan fått en andra säsong. Säsonger har som jobb att vara avslutade (inte komplett, förstås, men att den säsongens handling resolvar).
Håller med 👍
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Black Spot - Netflix
Här har vi en liten sandlåda i ett stort mörkt skogsområde i Frankrike. Det är mycket nordic noir med en slags nybyggarkänsla. Nästan på gränsen till western.
Jag har avverkat första säsongen och den är riktigt bra. Karaktärerna är bra och har sina dolda agendor vilka framträder allt eftersom. Ond bråd död, blodig, överraskande och bitvis humoristisk i en rollspelares synvinkel.

Rekommenderas!
Väldigt World of Darkness!
Hade nog aldrig slängt på detta om det inte var för din post. Så tack för tipset!
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
220
Location
Helsingborg
Jag är som vanligt sen på bollen men den serie som för tillfället tar upp min tid framför tv är The Office med Steve Carell och John Krasinski.
Det är så underbart härligt, goofy, glatt och mysigt, samtidigt som det i vissa fall kan vara riktigt sorgligt. Under en väldigt kort tid har dessa karaktärer blivit en självklar del i mitt vardagliga nattliv.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Reglerna är de vanliga:
- Berätta om en tvserie du sett.
- Berätta varför du tycker att den är bra (eller dålig).
- Posta gärna någon bild från tvserien. Bilder säger mer än tusen ord. Eller posta ett videoklipp.
- Posta gärna en länk till var man kan se tvserien (inte till piratsajter). Eller berätta var man kan se den, som Netflix, HBO, SVT,...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Jag har sett Gen V. Det var några veckor sedan och jag har nog smält den först nu.


Det här är en spinoff på serien Pôjkera The Boys, och är liksom den ytterst löst baserad på sin förlaga. Här är ursprunget en parodi / kommentar på X-mens alla spinoffer, tolkade genom amerikansk universitetskultur med frats, togapartyn och öl i mängder. Precis som the Boys har de gjort helt rätt som mest inspirerats av idéerna bakom snarare än genomförandet, för Garth Ennis är betydligt sämre som författare än du minns, och The Boys är det bästa exemplet på det.

Hur som.

Dä plått
Själva serien följer några studenter på Godolkin University, ett universitet för folk med superkrafter. Vår huvudsakliga huvudperson är Marie Moreau, vars blodkrafter exploderar i samband med puberteten och hon råkar av misstag ha ihjäl båda sina föräldrar. Efter ett gäng år på fosterhem har hon en enda chans att få bli någon, få ett kontrakt med Vought som riktig superhjälte, och därmed visa sin lillasyster att hon inte är ett monster. Men kan hon göra det samtidigt som hon hanterar den absurda värld modernt studentliv är?

Serien öppnar starkt och etablerar flera vettiga teman att utforska med The Boys etablerade satiriskt kritiska lins. Sociala medier, självbyggt kändisskap, superhjältar = sportstjärnor (och den brutala konkurrensen på universtitetssportnivå), hur folk blir kompis för att gynna sig själv, och så vidare. All setup är ruskigt bra gjord.

I kombination med det får vi en bra grund för att förstå hur den här världen fungerar när vi är på vanligt folks nivå, inte i kamp med hjältarnas hjältar som i The Boys. Det börjar alltså precis som det jag vill ha av den här serien och det jag trodde det skulle vara om man tittar på trailrar och så.

Men sen går det åt helsike.

Det baller ur!
Allt fokus hamnar på inte bara en, utan TRE stora konspirationer istället för vardagen och studentlivet. Det känns plötsligt som att det är minst två säsongers plåttar inklämt på knappt åtta avsnitt. Alla de bra bitarna känns som rester från en annan version av serien, fyra utkast tidigare som inte hänger ihop med de stora dragen. Vilket är synd, för alla bitar om vänskap, sociala medier, parasociala liv och så är så inihelsike mycket intressantare än konspirationstjafs som går så fort att jag inte tror på dem. Det finns knappt några andningspauser, utan allt bara går

Det hjälper inte att föräldraserien The Boys är bland det mest välskrivna på TV just nu. Närapå allt tänks igenom logiskt, med följdeffekter i både tid och sidled. Men här är det bara blaj. Ingenting känns genomtänkt på alls samma nivå. Dessutom bryter den mot kanon.

Den genomgående känslan av Gen V är besvikelse. Så mycket potential, så mycket som kunde ha blivit bra. Men det är det inte. Man luras av bra skådisar som ger sitt yttersta, riktigt bra filmare och set designers, och små bitar av fantastiska idéer. Men serien är som bäst oförarglig, som sämst ren skit. Jag blir genuint arg på allt den snuddar vid, men struntar i. Allt som kunde ha blivit syns så tydligt och serien bara struntar i det och springer vidare in på ointressanta vägar istället. Blä.

TLDR
1,5/5
är vad Gen V får i betyg av mig. Bra, bitvis lysande, skådisar kan inte rädda den här serien. Det är nästan att jag önskar jag fick tillbaka de åtta timmar jag lade på serien. Nu är jag genuint rädd för vad som komma skall i The Boys säsong 4. Är kvalitetstappet ens i närheten av det här har vi en sorg framför oss.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Håller med i stora drag. Kommet inte ihåg exakt vilket betyg jag gav Gen V här ganska nyligen. Det var nog lite bättre än ditt betyg, 6/10 tror jag. Men det är en virrig skitserie i mångt och mycket , och folk som tycker den är lika bra som The Boys går inte att ta på allvar som människor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har sett nya Marvelserien Echo.

Och… well, jag tyckte nog om den. Allt den gör landar inte, men jag uppskattar att de lyckades göra en superhjälteserie om en superhjälte jag inte kände till alls sedan innan, och som är native american, döv och saknar sitt ena ben, utan att det kändes speciellt krystat. Jag menar, det finns ju hörn av internet som blir arga så snart någon form av underrepresenterad grupp får screen time, och här har vi en karaktär som verkligen kryssar… om inte alls, så många sådana små rutor.

Nej, jag har inte kollat upp vad de internethörnen tyckt om serien. Jag ska försöka undvika att göra det också.

Men okej, Echo tas om hand av Kingpin efter att hennes pappa dödats, och i Hawkguy-serien visade det sig att it was Kingping all along som mördade pappan så hon bröt med honom och sköt honom i huvudet och i den här serien åker hon å ena sidan tillbaka till sin hemstad för att typ omgruppera och å andra sidan försöker hon ta över hans imperium. Och så visar det sig att hon har mystiska indiankrafter som bygger på förfäders-andekraft typ och det är mycket oklart ifall hennes förfäder ens är människor eller om de kommer från nån mystisk dimension snedstreck grotta och det kanske hade kunnat tolkas som en smula problematiskt om inte serien skrivits åtminstone delvis av folk som tillhör det urfolk huvudpersonen kommer från.

Det funkar, som sagt. Jag skulle placera serien som sevärd, men inget absolut måste.
 
Top