TV serie klubben Q1 2024

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag har kollat på Hazbin Hotel. Efter en superhypad pilot 2019 och nästan två säsonger av spinoffserien Helluva Boss har serien om hur Lucifers dotter fåfängt försöker övertyga himlens potentater om att syndarna i Helvetet kan bättra sig landat på Amazon Prime. Väldigt charmig, gott om bra musik och tilltalande karaktärer. Sex avsnitt är ute hittills och det ska bli tio den här säsongen. Första finns också på Youtube om man skulle vilja testa.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Klar med första säsongen av Altered Carbon på Netflix.

Det var lite svajig nivå ibland, högstanivån är jättehög, jag ogillar fortfarande verkligen tortyrscener och serien handlade inte om det jag trodde den skulle handla om efter första avsnittet. Rätt nivå action, rätt nivå filosofi, lite naket, lite avskyvärda handlingar.

En klar 4/5.

Tror inte jag sett något annat med Joel Kinnaman, så det var också kul att bocka av en svensk hollywood-kändis.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Jag har fortsatt med ett par långkörare.

Bosch: Legacy s02 är egentligen säsong 9 av Bosch, men Legacy har en annan status quo - Bosch själv har sparkats från polisen och jobbar som privatdetektiv på en advokatbyrå, medan Maddie Bosch är rookie i LAPD. Saker från slutet av förra säsongen orsakar problem för alla inblandade när FBI är på plats och beter sig som FBI. Saker tuggar på på det där lagom välgjorda viset som Bosch gjort hela tiden. Kanske är det något svagare nu, men inte så att man lider. Vid det här laget vet man vad man får. 3/5.

Billions s07 är sista säsongen, och även här vet man vad man får - har man sett hit finns det ingen anledning att inte se sista säsongen (ska man hoppa av är det efter säsong 4). Litet annorlunda strukturerat, dock - säsongsplotten är mer sammanhängande, och mer politisk. Satiren över den groteska rikedomen är litet annorlunda här, som när serien gör sin egen variant av Bohemian Grove. Wendy lyckas för första gången i seriens historia bestämma sig för något och hålla sig till det snarare än att vara en vindflöjel åt handlingen (Maggie Siffs specialitet, det var samma sak i Sons of Anarchy - för en roll som ska vara smart och hyperkompetent har hon aldrig klarat av att hålla en linje). Den här säsongen är också den mest sentimentala, får tilläggas, och det fungerade överlag bättre när den var mer nihilistisk. 3-/5.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Allt fokus hamnar på inte bara en, utan TRE stora konspirationer istället för vardagen och studentlivet. Det känns plötsligt som att det är minst två säsongers plåttar inklämt på knappt åtta avsnitt. Alla de bra bitarna känns som rester från en annan version av serien, fyra utkast tidigare som inte hänger ihop med de stora dragen. Vilket är synd, för alla bitar om vänskap, sociala medier, parasociala liv och så är så inihelsike mycket intressantare än konspirationstjafs som går så fort att jag inte tror på dem.
Jag tycker både bättre om Gen V och sämre om The Boys än du, men det här är absolut sant - handlingen är helt bisarrt överlastad och serien tappar stort på slutet när handlingen måste landa på det intressantas bekostnad. Jag har svårt att se hur s02 ska kunna funka.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
The Brothers Sun släpptes nyligen på Netflix. En miniserie på åtta avsnitt. Det här vill ni inte missa.
Det är klassisk Hong Kong action, kinesisk drama, humoristiskt och fånigt. Stundtals allvarligt och djupt för att senare vara helt urspårat.
Michelle Yeoh som dragplåster. Bara en sån sak...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Master of the Air (2024 Apple TV)

Serie i samma anda som Band of Brothers och The Pacific och är även producerad av Steven Spielberg och Tom Hanks mfl.
Har enbart släppts två avsnitt hitills, men jag gillar det jag sett hitills.
Svårt att avgöra om den kommer att överträffa de tidigare nämda serierna, BoB blir nog svår att slå, men kanske The Pacific.
Även denna serie är baserad på en bok liksom de båda tidigare serierna.
Brutala luftstrider utlovas och jag kan enbart föreställa mig hur det här nog måste ha varit än mer skräckfyllt än att strida på marken.
VI får följa 100th Bomb Group som flyger Boeing B-17 Flying Fortress.

Rekommenderas om man gillar WW2 filmer/serier samt såklart BoB och TP.

Hitills 3,5/5 (Baserat på två avsnitt. Jag tror den kommer klättra upp till en 4/5)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jag har tittat på The Fall of The House of Usher.

Och herrejävlar vilken resa! Nog bland det bästa jag har sett i mitt liv. Så mångbottnat att jag ibland inte visste vad jag tittade på. Men i grund och botten uppfattar jag det som en smart, välspelad och välregisserad attack mot den värld vi har byggt upp.

Tyvärr har jag för dålig koll på Edgar Allan Poe så jag hänger inte med i alla referenser. Hade det inte varit för Pym hade jag kanske missat det helt?

Iaf, sjukt imponerad och djupt skakad. Den här kommer aldrig lämna mig.

Betyg? 5/5 givetvis.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har tittat på The Fall of The House of Usher.

Och herrejävlar vilken resa! Nog bland det bästa jag har sett i mitt liv. Så mångbottnat att jag ibland inte visste vad jag tittade på. Men i grund och botten uppfattar jag det som en smart, välspelad och välregisserad attack mot den värld vi har byggt upp.

Tyvärr har jag för dålig koll på Edgar Allan Poe så jag hänger inte med i alla referenser. Hade det inte varit för Pym hade jag kanske missat det helt?

Iaf, sjukt imponerad och djupt skakad. Den här kommer aldrig lämna mig.

Betyg? 5/5 givetvis.
Jag är jätteglad att någon tycker så här och på nåt plan avundsjuk. Fast det är fel ord kanske. Jag är t.ex. jätteglad att frun är intresserad av ridning och har kul med hästar, men jag är ointresserad av att delta. Så den här serien var ditt skitbra och mitt meh. Grattis!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Tyvärr har jag för dålig koll på Edgar Allan Poe så jag hänger inte med i alla referenser. Hade det inte varit för Pym hade jag kanske missat det helt?
Snabbrereferns till Poe:
1706901926856.jpeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jag är jätteglad att någon tycker så här och på nåt plan avundsjuk. Fast det är fel ord kanske. Jag är t.ex. jätteglad att frun är intresserad av ridning och har kul med hästar, men jag är ointresserad av att delta. Så den här serien var ditt skitbra och mitt meh. Grattis!
Läste din recension och jag kan hålla med. Alltså, ser man den som horror är den medioker. Som gotisk horror är den bättre men det är Ushers cyniska hållning och hela den här grejen med girighet som ett eget väsen, nästan. Avsnitt för avsnitt är det inte alltid ett mästerverk men sammantaget blir det en helhet som är fantastisk.

Sedan är den ju så sjukt bra castad (Mark Hamill!?!?) och välspelad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har sett S02 av Marvels What If…?.

Det är en blandad kompott. Vissa avsnitt gillade jag, andra var meh. Tyvärr var finalen ganska meh, mest för att vafan, hade inte den här Doctor Strange redan lärt sig den här läxan? Det här är Scarlet Witch i senaste Doctor Strange-filmen all over again. Det är tråkigt när de inte låter karaktärer få lära sig sina läxor permanent.

Överlag är jag inte jätteförtjust i animationen. Jag har haft lite svårt att sätta fingret på det, men jag tror att det är något med kombinationen av celshading och hög framerate som inte funkar för mig. Jag vet inte om det är för att jag är en gammal gubbe som är van vid att tecknat "ska vara" på tvåor eller treor, men för mig blir det alldeles för fluid för att kännas organiskt. Människorna känns väldigt mycket som 3d-modeller och väldigt lite som… människor. Jag undrar hur det här sett ut med samma kvalitet, och typ kameraåkningar/monster/miljöer fortfarande animerade på ettor men med människor och karaktärer animerade på tvåor? Eller så är det bara avsaknaden av den organiska ruffhet som automatiskt kommer när det är handritat. Jag har aldrig riktigt gillat celshading som 3d-teknik. Det funkar jättebra i screenshots men extremt sällan i rörelse. Tycker jag. Det blir för mjukt, för polerat.

Jaja, det är lagom korta avsnitt och jag ångrar inte att jag såg dem.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Äre någon som ser True detective s4? Hör så olika, några tycker den är dunder och en polare igår sade att det var det sämsta han någonsin sett på en tv-skärm. Vet inte om jag ska orka commita
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix
Netflix

Det är någon som kollat på Cyberpunk 2077 och tänkt "Detta skulle jag vilja göra ... men mer fascistiskt". Inspirerad av kreativiteten i Into the Spiderverse och TMNT: Mutant Mayham samt Snyder och hur han bara presenterar häftiga situationer. Karaktären heter Dolph Laserhawk och redan där visar manusförfattaren hur jäkla over the top serien kommer att vara. De första orden huvudkaraktären yttrar är:

Vet du vad det värsta är med att leva i ett fascistiskt helveteslandskap? Smörjan de visar på TV.

Det är någonting visst med serien. Det är intressanta animeringsskiftningar, som hur det faktiskt är pixelerade skådespelare när de är i VR. Producenten ligger bakom serier som Castlevania och (sågade) Judge Dredd-animeringen och denna serie utspelar sig faktiskt i Megacity One. Stora städer, ödelandskap utanför och färggranna individer inuti båda. Det är rejält med attityd men med mycket litet substans. Vääldigt lite substans. Ändå fick serien mig att sträckkolla alla sex halvtimmesavsnitt på bara någon dag. På något sätt påminner serien mig om Heavy Metal och jag är glad att jag har sett den, för serien lever kvar i mitt huvud som ett blekt positivt minne.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har sett första och hittills enda säsongen av Monarch: Legacy of Monsters. Den finns på Apple+, som lite otippat börtjar segla upp som ett rätt bra ställe om det man vill ha är scifi och sånt. Det är ju också här Foundation finns, till exempel.

Men ok, Monarch är alltså en serie kring organisationen som i de nya Godzillafilmerna försöker begränsa monstrens framfart. Låter det rollspeligt? Låter det mer specifikt som ett rollspel Krank skulle kunna göra? Där man spelar en grupp typ agenter som åker runt och löser mysterier relaterade till stora monster? Ja. Ja, det låter det. Och det är typ vad det är också, även om huvudpersonerna mer är barn till en försvunnen eller möjligen död Monarch-medlem som nu kuskar runt i världen för att försöka räkna ut vad som är vad. Serien har också flashbacks till Monarchs grundare, så vi får lite backstory till organisationen.

Det här funkar riktigt bra, tycker jag. Det är väldigt mycket typ upptäckande och problem- och mysterielösande, och drama, och extremt lite egentlig typ action och våldsamheter. Vore det här ett rollspel så vore det mao 100% ett Krankspel.

Det enda är väl att de ibland låter dramat innebära lite för krystade situationer och så. Lätt framkrystade val, sammanträffanden etc. Jag gillar ju lite mer hård worldbuilding och att man faktiskt inte måste bomba alla flaggor hela tiden. Men jag fattar att det är det som funkar med den lite bredare publiken.

Jag hoppas hur som helst på en säsong 2. Och ett officiellt rollspel, skrivet av någon som inte bara vill göra ett 5E-hack om att döda monster.
 
Top