WRNU:s filmklubb 2024 v2

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Rebel Moon ser ju i många CGI-fall ut som ett dataspel.....! Det var inte ens "Om man tittar noga så ser man...:" utan det syntes DIREKT att det var kass CGI.
Jag ville verkligen gilla den, men sedan lät jag tiden ha sin gång och insåg att jag bara ville gilla den för att det var rymdopera och förhoppningsvis ett nytt coolt cinematic universe.
Det mesta ser plastigt och riktigt B-filmsaktigt ut. Förstår ärligt talat inte att man kan tycka så bra om den här filmen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rebel Moon ser ju i många CGI-fall ut som ett dataspel.....! Det var inte ens "Om man tittar noga så ser man...:" utan det syntes DIREKT att det var kass CGI.
Jag ville verkligen gilla den, men sedan lät jag tiden ha sin gång och insåg att jag bara ville gilla den för att det var rymdopera och förhoppningsvis ett nytt coolt cinematic universe.
Det mesta ser plastigt och riktigt B-filmsaktigt ut. Förstår ärligt talat inte att man kan tycka så bra om den här filmen.
Jag tror jag har sänkt alla krav jag en gång hade. Nu är jag nöjd om filmen helt enkelt fungerar som hjärndött tidsfördriv med lite snygg action.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
hjärndött tidsfördriv med lite snygg action.
Jag tyckte nog helt enkelt inte att filmen nådde ens den ribban. Hjärndött ja, men var verkligen actionen "snygg"? Jag tyckte mest den var trist, oinspirerad och hattig. Och dränkt i lensflares och ljuseffekter.

Jag säger inte att du har fel; att kunna gilla dassig film är en avundsvärd skill. Jag brukar själv försöka gilla film på sina egna premisser så mycket jag kan, och gå in med korrekta förväntningar etc. Jag antar att jag bara hade fel om vilka som var rätt förväntningar. Kanske hade jag gillat den mer om jag inte vetat att den var en Snyderrulle?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag personligen kan säga såhär. Jag såg Aquaman 2 för någon vecka sedan. Jag är väldigt förlåtande mot superhjältefilmer, och jag ska snart skriva en recension om Aquaman 2, men jag skulle alla dagar i veckan se om Rebel Moon om jag skulle tvingas se om någon av dem. Jag gillade inte Rebel Moon, inte så mycket i alla fall, men jag tycker att filmen har kvaliteter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Varför har du sänkt dina krav?🫣
Jag har mer eller mindre varit en person med extremt höga krav på allt genom hela livet. Jag har inte bara varit ambitiös utan många gånger rent av pretentiös och gått "all in" i allt jag gjort. Jag har kritiserat andras sätt att ha kul, kritiserat filmer för småsaker och klankat ned på serier som inte ens var gjorda för mig från början.

Har jag lyckats sluta att se världen på det sättet samt slutat vara en rövhatt? Nej, inte alltid men jag tycker jag har gjort stora förbättringar och jag blir inte lyckligare av att nitpicka allt jag ser och upplever. Rebel Moon är med största sannolikhet ingen vidare bra film sett med en objektiv lins, men den gjorde mig lyckligare en kort stund och jag har inte så mycket större krav än så på min underhållning numera.

Men jag dömer inte heller någon som tycker helt annorlunda än jag själv, jag har inte slutat bry mig men det känns inte längre som ett angrepp på mitt kul bara för att någon tycker helt annorlunda!

Det är sent och jag är sjukskriven för utmattning, ångest och depression så det jag skriver kanske inte blir helt sammanhängande. Men jag hoppas ni alla förstår ungefär vad jag menar!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tyckte nog helt enkelt inte att filmen nådde ens den ribban. Hjärndött ja, men var verkligen actionen "snygg"? Jag tyckte mest den var trist, oinspirerad och hattig. Och dränkt i lensflares och ljuseffekter.

Jag säger inte att du har fel; att kunna gilla dassig film är en avundsvärd skill. Jag brukar själv försöka gilla film på sina egna premisser så mycket jag kan, och gå in med korrekta förväntningar etc. Jag antar att jag bara hade fel om vilka som var rätt förväntningar. Kanske hade jag gillat den mer om jag inte vetat att den var en Snyderrulle?
Är själv inget stort fan av Snyder egentligen. Jag tror helt enkelt att jag såg filmen vid precis rätt tillfälle. Även om tex Schindlers List är en väldigt bra film så är det inte "rätt" film att se vid alla tillfällen. Jag tror att min smak av underhållning styrs mycket av hur jag mår och hur jag vill må.

Min egentliga favorit av alla filmer någonsin är The Hateful Eight, om jag tvingas välja någon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har mer eller mindre varit en person med extremt höga krav på allt genom hela livet. Jag har inte bara varit ambitiös utan många gånger rent av pretentiös och gått "all in" i allt jag gjort. Jag har kritiserat andras sätt att ha kul, kritiserat filmer för småsaker och klankat ned på serier som inte ens var gjorda för mig från början.
Jag känner igen mig så himla mycket i detta! För typ tio år sedan hade jag och två av mina bästa kompisar en podd om film och jag och en annan av poddarna var så himla pretto på ett sätt som känns rent pinsamt nu. Jag körde 110% på premissen att tycker du om den här filmen har du fel, nu ska jag förklara varför jag har rätt. Rent pinsamt i efterhand. Numera blir jag jätteglad om någon gillar en film som jag ogillar och jag vill gärna förstå vad jag missat. För att vara helt ärlig var jag jätteförvånad över att @God45 gillade filmen, utefter recensionerna av honom jag läst tidigare var jag 100% övertygad om att han skulle tycka illa om den. Men att omdömet var tvärtom gjorde mig glad och nyfiken och det var väldigt kul att få en annan infallsvinkel av filmen! Så även från dig @Minimoni 😊💙
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Om det nu finns en bra version som är 3,5 timmar lång, vad finns det för anledning att inte släppa den direkt? Det gick ju bra med The Irishman.

Men framför allt undrar jag varför historien är uppdelad i två långa filmer som kommer att bli ännu längre, och inte i en tv-serie i åtta delar, eller något liknande.
Vad som förvånar mig är att Snyder inte tycks prata med de som bestämmer i förväg om hur lång hans film bör vara
med justice league Gjorde han en fil som var så lång att den aldrig hade släppts i det format på bio, och sedan verkade bli förvånad/besviken när den behövdes klippas ner.
Och även här Så gör han en enligt distributionen en för lång film. Och jag undrar varför han inte lärt sig av sina tidigare misstag.

Antigen så är han dum nog och inte pratar med de ansvariga om hur lång han vill göra sin film innan han börjar, eller så kan han inte behärska sig och hans filmer sväller upp extremt mycket under produktionen, och han saknar självbehärskningen att kontrollera sig själv.
Hur som helst är det något han borde jobba på om han ska fortsätta göra filmer åt de största mainstream hollewoodbolagen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Vad som förvånar mig är att Snyder inte tycks prata med de som bestämmer i förväg om hur lång hans film bör vara
med justice league Gjorde han en fil som var så lång att den aldrig hade släppts i det format på bio, och sedan verkade bli förvånad/besviken när den behövdes klippas ner.
Och även här Så gör han en enligt distributionen en för lång film. Och jag undrar varför han inte lärt sig av sina tidigare misstag.

Antigen så är han dum nog och inte pratar med de ansvariga om hur lång han vill göra sin film innan han börjar, eller så kan han inte behärska sig och hans filmer sväller upp extremt mycket under produktionen, och han saknar självbehärskningen att kontrollera sig själv.
Hur som helst är det något han borde jobba på om han ska fortsätta göra filmer åt de största mainstream hollewoodbolagen.
Justice League var väl tänkt att vara två filmer från början? Angående Rebel Moon skulle jag inte vara förvånad om det här finns en tanke från Netflix’ håll att kränga samma film två gånger.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har sett Aquaman 2: The lost kingdom. Det ska sägas att biosalongen jag satt i även huserade två ungar från helvetet som tjattrade, stökade, spelade musik från sina mobiler samt lyste med ficklampa under filmens gång. Jag satt för långt borta för att riktigt kunna säga till dem, men personerna framför dem gav dem en del arga avhyvlingar under filmens gång. Den lite trista upplevelsen kan alltså ha färgat omdömet av filmen något. Med det sagt var jag inte särskilt förtjust i filmen. Detta var en väldigt väldigt förvirrad film. Inte förvirrande, men som att den själv är förvirrad.

Filmens premiss är att Aquaman just blivit pappa till en liten knodd, vilket han tycker är kämpigt. Samtidigt är han rätt less på att vara kung över havet då det är tråkigt och då de andra havspolitikerna motarbetar honom. Mer spänning i tillvaron får han dock när hans fiende Black Manta blir besatt av en uråldrig undervattensonding och i sin jakt på hämnd mot Aquaman försöker påskynda den globala uppvärmningen. Vår hjälte måste då teama upp med sin forne ärkefiende tillika bror Orm för att rädda världen.

Så, jag tycker alltså inte att detta är en bra film, inte ens som hjärndöd harmlös underhållning beträffat. Jag kan börja med den inledande premissen om att Aquaman blir farsa. Detta var något som jag verkligen var positiv till. Då jag själv är pappa hade jag hoppats på roliga igenkännbara situationer. Tyvärr får vi inget sådant här. Det enda den här historien ger är att vår hjälte är trött om kvällarna för att läggningen av barnet är jobbigt. Och visst, det kan vara jobbigt, men det blir lite tunt att detta är den enda aspekten som skildras. Vidare så avrundas precis varje läggning av att Aquaman dricker öl tillsammans med farsan och har rätt ytliga tråkiga samtal om föräldraskapet. Och nu vill jag vara tydlig. Jag tycker inte att det är något fel att ibland ta något att dricka efter att barnet somnat. Jag själv avnjuter gärna en whisky ibland efter att jag lagt min egen son. Men vi ser att hela frysen är full av endast välling och öl (Guinness närmare bestämt, en rätt störig produktplacering) vilket ger en rätt iffy känsla. Vidare så fyller föräldraskapet noll tematisk funktion i filmen. Man hade ju kunnat göra en intressant tematisk kopplning av att Black Manta gör vad han gör för att hämnas sin far, men icke. Sonens enda funktion är att kidnappas, något som lika gärna hade kunnat hända Aquamans pappa eller fru. Vidare så visar man i början av filmen att även sonen kan tala med fiskar och behandlar detta som en viktig plantering. Men det görs ingenting av detta.

Vidare så är det väldigt konstigt att Aquaman har alla dessa föräldrasnack med sin pappa men inte en enda gång pratar om föräldraskapet med sin hustru Mera. De har knappt ett enda samtal under filmens gång och uppvisar verkligen noll kemi ihop. Av vad jag hört så beror det på att Amber Heards roll i filmen minskats efter rättegången mot Johnny Depp och det vidriga drev hon utsattes för därunder och därefter. Har även läst mig till att hon och Jason Momoa inte kom överens under inspelningen. Personligen tycker jag att man väl antingen kunde struntat i allt som hände bakom kulisserna och låtit henne ha samma utrymme ändå, eller helt enkelt castat om karaktären. Nu känns det som att man gjort filmen sämre genom att minska hennes screen time.

Men kanske Aquamans team up med Orm är en mer intressant karaktärsutveckling? Tyvärr inte. Jag tycker faktiskt att relationen dem emellan är rätt tråkig. Den är inte direkt dålig, men det handlar om klassikern udda par som ofrivilligt måste samarbeta. Det hade nog inte varit lika dåligt om inte Marvel redan gjort mycket bättre varianter på detta. Inte minst med Thor och Loki, vilket även pliktskyldigt refereras här.

Vidare vill filmen vara rolig, något som jag tycker den misslyckas med totalt. Jag skrattade faktiskt bara åt två skämt under hela filmens gång. Och då talar vi om en film som fullständigt pepprar en med försök till humor. Vi har bland annat ett återkommande skämt om att Aquamans barn pissar honom i ansiktet. Humor är ju individuellt, men för mig landar inte detta alls.

Tyvärr tycker jag även att actionscenerna inte är något att hänga i gran, vilket ju annars kunde ha räddat filmen. Det är inte dåligt, men huvudkaraktärerna är så starka och bra på allt att de aldrig riktigt hamnar i någon knipa. Det blir med andra ord aldrig spännande. Jag fattar att det är en superhjätefilm, men jag kan komma på många filmer i den genren där hjältarna hamnar i rätt stor knipa.

Finns det något jag gillar med filmen? Jodå, jag tycker att skrukarnas lya har en cool design. Jason Momoa är lika charmig som vanligt. Och musiken är riktigt bra. Men annars finns det inte mycket att hämta här tyvärr. Jag är ju väldigt lättroad vad gäller superhjältefilmer, men denna gång blev jag faktiskt inte övervunnen. Om man är ett riktigt superfan av Jason Momoa kan man nog ge filmen en chans, men annars gör man bäst i att undvika den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Heavy Metal
1981

En antalogi baserad på ett franskt seriemagain, där ett objekt löst förenar alla historier, precis som i Hellraiser eller Ödeshandsken, och Moebius själv gjorde den åttonde och sista delen i antalogin. Det är uppenbart att magasinet varit en stor inspirationskälla för Luc Besson när han skrev Det femte elementet, däribland det onda klotet Loc-Nar som i femte elementet helt oförklarligt bara är en ond sfär. Moebius var dessutom konsult för den filmen. Loc-Nar har dessutom antagligen varit inspiration till vad goblinerna sökt efter i Chronopia. Det är en fascinerande resa man utsätts för och om man bortser från den återkommande incel-pubertala fantasin om att kvinnor belönar män med sex när de fått sitt liv räddat så måste jag säga att filmen är riktigt skön på någon punkt.

BETYG: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Finch
2021

Tom Hanks gör sin tolkning av Fallout. Det är solitt skådespelari och bra produktion rakt igenom, om en man i ett ödeland som startar en robot för att ta hand om mannens hund. Vad som fattas mig är att känna någon sorts anknytning till mannen där knappt någonting i hans bakgrund avslöjas, till skillnad från Forest Gump eller A Man Called Otto. Vill man ha en liknande film med Tom Hanks, fast baserad på en verklig händelse, kan man se The Terminal med en man som inte får komma in i landet från en flygplats men inte heller återvända då hans ursprungsland slutade existera. Jag tror att den här filmen hade varit mycket bättre om man istället fått följa robotens uppstart och få upptäcka världen tillsammans med den. Då hade jag försökt emota med roboten istället för Tom Hanks karaktär. Så hade man klippt bort första biten, där han utforskar en öde stad, hade man haft mycket att vinna. Allt som allt, detta är trots en film som funkar att softa till en sömnig söndag.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag köpte en trave blurays innan jul eftersom jag fick något slags ryck – jag gillar ju att ha filmer på plast eftersom man aldrig vet när en streamingtjänst eller film eller serie försvinner. Och Disney+ går tydligen med brakförlust såatte…

Jag tänkte beta av min nya trave, och först ut var Guardians of the Galaxy 3.

Det är fortfarande en hejdundrans bra film. Jag skrattade och jag grät. Den här gången också. Vet inte om jag har så mycket att tillföra förra recensionen faktiskt.

BETYG: 5/5. Eventuellt den bästa Marvelfilmen.
 
Top