WRNU:s filmklubb 2024 v2

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v2 2024 – #573 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag har sett The Muppet Movie


Myspysfilm om hur Mupparna träffades, gjord när de (antagligen) var som allra mest populära 1979. En roadmovie där Kermit vill ta sig till Hollywood för att gå på audition för grodor. På vägen träffar han Fozzie, Miss Piggy, Gonzo och alla de andra. Samtidigt måste de fly den elake Doc Hopper som vill ha Kermit som reklampelare för sin nya restaurangkedja vars stapelvara är grodlår. Musikalnummer, trams och familjevänliga skämt utlovas.

Det är en ytterst tunn röd tråd som löper genom filmen, men det funkar fint. Flera scener är tydligt till för att imponera på Jim Hensons kompisar i dockfilmsbranschen - tex cyklar Kermit i en kort sekvens - och andra är bara där för att de ville ha in en kul gästskådis. Allt är gjort med hjärta, och en tunt sammansatt svit sketcher med Mupparna är inte direkt något jag klagar på.

4/5 och jag måste se till att hitta den här dubbad till svenska så jag kan visa den för ungarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Rebel Moon är så jävla bra! Den är snyggt filmad, rekvisitan är fantastisk, den är rymdopera, den känns som om den har Star Wars dialog och den är anti-genuint anti auktoritär! Snyder har tagit hur jävla bra han är på att skildra fascistisk krigsfantasier och satt det i kontexten av att huvudpersonen berättar om det värsta hon någonsin gjort.

Det är så synd att de drog tillbaks Star Wars licensen för det här är en riktigt bra Star Wars film! Den är bättre än episod 7 och 9. Den är ungefär lika bra som episode 1, den är jämnare men har inte lika höga toppar. Den är inte heller grim dark! Jag trodde jag skulle gå in och jämföra det här med Rogue One som var eländig och mörk men… Nej. Det här hade kunnat vara en numrerad Star Wars film.

Det märks att studion klippt sönder filmen tyvärr. Varför de inte låter den vara 3,5 timmar fattar jag inte, den är på Netflix och inte på bio. Men det märks på slutet att vi tappat karaktärsutveckling i gruppen och att plot linen på farmen är bortklippt. Synd, men det kanske är med i 2an. Annars, och jag skojar inte nu, släpp The Snyder Cut 2!

Aliensen som är med är coola och weird! Vi kunde haft en eller två i huvudgruppen dock. Mer aliens till folket!

Oh, och vi får inte en lasersvärd mot lasersvärd fight. Vilket är synd! Men vi får laser svärd mot monster och rymdnazister.

Skurkens dumma nazist slips funkar inte riktigt. Men kollen pumpar in rök rakt i lungorna, har en sex och knark bläckfisk och slår ihjäl folk med ett höftben. Så det är awesome.

Castingen är AMAZING alla är bäst i sin roll.

Och filmen stannar upp och låter det vara opera när stora känslor händer. Det borde Star Wars också göra!

Lika bra som nyaste Dune filmen!

4 av 5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Fire and Ice
1983

Ralph Bakshi ville streamlinea filmproduktion genom att använda sig av inspelat material och rita över varje bild. Här slog han sina påsar ihop med Frank Frazetta, där animatörer på Bakshis studio - enligt hörsägen - svimmade när den kände konstnären dök upp. Tillsammans skapade de ett äventyr i stil med SciFi-filmer från 60-talet med en handling som är ungefär lika bra. Ett land i lava - en ursäkt för att alla ska ha klädskynken på sig? - försvarar sig mot isens magiska rike, härskad av deras onde ledare. Om vi inte fattat att personen är ond, gör dem det ännu tydligare genom att döpa ondingen till Necron. En överlevande soldat möter en bortrövad prinsessa, träffar på en fantasy-batman (karaktären som blev Serek den Mörke, från DoD) och hela filmen är egentligen situationer som avlöser varandra där våp-prinsessan blir bortrövad. Måste säga, om man ändå ska rädda våp stup i kvarten, då är det lika bra att ta med sig ett.

Någonting som Bakshi verkligen misslyckades med när det kommer till rotoscoping, åtminstone i denna film, var att karaktärerna rörde sig såpass naturligt att det skapade en uncanny valley. Lägg dessutom till att karaktärerna varken hade skuggor på sig eller kastade skuggor på omgivningen, så de känns som om de ligger på ett lager ovanpå den annars fina akrylmålade bakgrunderna. Han lyckades mycket bättre med att förankra karaktärerna i miljön i Sagan om ringen-filmen, där uncanny valley-känslan till och med fungerade eftersom det ligger någonting skräckbetonat över Tolkiens värld. Allt som allt, filmen funkar att slökolla på.

BETYG: 2/5
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Rebel Moon är så jävla bra! Den är snyggt filmad, rekvisitan är fantastisk, den är rymdopera, den känns som om den har Star Wars dialog och den är anti-genuint anti auktoritär! Snyder har tagit hur jävla bra han är på att skildra fascistisk krigsfantasier och satt det i kontexten av att huvudpersonen berättar om det värsta hon någonsin gjort.

Det är så synd att de drog tillbaks Star Wars licensen för det här är en riktigt bra Star Wars film! Den är bättre än episod 7 och 9. Den är ungefär lika bra som episode 1, den är jämnare men har inte lika höga toppar. Den är inte heller grim dark! Jag trodde jag skulle gå in och jämföra det här med Rogue One som var eländig och mörk men… Nej. Det här hade kunnat vara en numrerad Star Wars film.

Det märks att studion klippt sönder filmen tyvärr. Varför de inte låter den vara 3,5 timmar fattar jag inte, den är på Netflix och inte på bio. Men det märks på slutet att vi tappat karaktärsutveckling i gruppen och att plot linen på farmen är bortklippt. Synd, men det kanske är med i 2an. Annars, och jag skojar inte nu, släpp The Snyder Cut 2!

Aliensen som är med är coola och weird! Vi kunde haft en eller två i huvudgruppen dock. Mer aliens till folket!

Oh, och vi får inte en lasersvärd mot lasersvärd fight. Vilket är synd! Men vi får laser svärd mot monster och rymdnazister.

Skurkens dumma nazist slips funkar inte riktigt. Men kollen pumpar in rök rakt i lungorna, har en sex och knark bläckfisk och slår ihjäl folk med ett höftben. Så det är awesome.

Castingen är AMAZING alla är bäst i sin roll.

Och filmen stannar upp och låter det vara opera när stora känslor händer. Det borde Star Wars också göra!

Lika bra som nyaste Dune filmen!

4 av 5
Har vi sett samma film?
Det är ju en ren och skär kalkonrulle i stort sett! Allt är styltigt värre, askass skådespeleri, främst Charlie Hunam kanske? Asdålig irländsk dielekt, eller om den ska vara skotsk.....osäkert.....
2/5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Har vi sett samma film?
Det är ju en ren och skär kalkonrulle i stort sett! Allt är styltigt värre, askass skådespeleri, främst Charlie Hunam kanske? Asdålig irländsk dielekt, eller om den ska vara skotsk.....osäkert.....
2/5
Är det styltigt eller är det i George Lucas stil?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Fire and Ice
1983

Ralph Bakshi ville streamlinea filmproduktion genom att använda sig av inspelat material och rita över varje bild. Här slog han sina påsar ihop med Frank Frazetta, där animatörer på Bakshis studio - enligt hörsägen - svimmade när den kände konstnären dök upp. Tillsammans skapade de ett äventyr i stil med SciFi-filmer från 60-talet med en handling som är ungefär lika bra. Ett land i lava - en ursäkt för att alla ska ha klädskynken på sig? - försvarar sig mot isens magiska rike, härskad av deras onde ledare. Om vi inte fattat att personen är ond, gör dem det ännu tydligare genom att döpa ondingen till Necron. En överlevande soldat möter en bortrövad prinsessa, träffar på en fantasy-batman (karaktären som blev Serek den Mörke, från DoD) och hela filmen är egentligen situationer som avlöser varandra där våp-prinsessan blir bortrövad. Måste säga, om man ändå ska rädda våp stup i kvarten, då är det lika bra att ta med sig ett.

Någonting som Bakshi verkligen misslyckades med när det kommer till rotoscoping, åtminstone i denna film, var att karaktärerna rörde sig såpass naturligt att det skapade en uncanny valley. Lägg dessutom till att karaktärerna varken hade skuggor på sig eller kastade skuggor på omgivningen, så de känns som om de ligger på ett lager ovanpå den annars fina akrylmålade bakgrunderna. Han lyckades mycket bättre med att förankra karaktärerna i miljön i Sagan om ringen-filmen, där uncanny valley-känslan till och med fungerade eftersom det ligger någonting skräckbetonat över Tolkiens värld. Allt som allt, filmen funkar att slökolla på.

BETYG: 2/5
En film som egentligen är dålig men som jag inte kan tvinga mig att ogilla. Tror att det dels handlar om att filmen är så härligt cheesy och bara öser på med fantasy-troper från 80-talet samt att tempot är högt.

Det absolut dummaste med hela filmer är att kungen släpper ut en lavaflod som förgör skurkarnas glaciär direkt, vilket han haft möjlighet att göra hela tiden. Allt som våra hjältar tar sig an i filmen är således meningslöst 😄

Vill även minnas att det är så många saker med fantasy-batman som aldrig förklaras. Han säger att han vill döda Necron men vi får aldrig reda på varför, eller varför han är immun mot Necrons magi.

Men jag gillar den ändå 😊
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Vill även minnas att det är så många saker med fantasy-batman som aldrig förklaras. Han säger att han vill döda Necron men vi får aldrig reda på varför, eller varför han är immun mot Necrons magi.
Enligt fan-teorier var det för att han var deras son, med inspiration från kung Arthur och Mordred. Jag visste om det innan jag såg filmen, så det kändes naturligt att se detta med detta i åtanke.

Vad gäller lavan, så ville han inte göra det tidigare i filmen. Minns inte varför, annat än att det var dåligt för att det var dåligt.

---

Bra ... dåligt. Fire and Ice gav åtminstone upphov till He-Man. Finns för stora likheter för att det inte skulle vara så. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Enligt fan-teorier var det för att han var deras son, med inspiration från kung Arthur och Mordred. Jag visste om det innan jag såg filmen, så det kändes naturligt att se detta med detta i åtanke.
Precis, har också läst den fan-teorin. Jag läste om den efter jag såg filmen så jag var rätt förvirrad första gången jag såg den 😄

Vad gäller lavan, så ville han inte göra det tidigare i filmen. Minns inte varför, annat än att det var dåligt för att det var dåligt.
Precis, det ges ingen förklaring. Vill även minnas att det inte nämns att han inte vill det förrän i slutet mot filmen, så denna åtgärd finns inte ens med som ett hot om tidsfrist under filmens gång.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rebel Moon är så jävla bra! Den är snyggt filmad, rekvisitan är fantastisk, den är rymdopera, den känns som om den har Star Wars dialog och den är anti-genuint anti auktoritär! Snyder har tagit hur jävla bra han är på att skildra fascistisk krigsfantasier och satt det i kontexten av att huvudpersonen berättar om det värsta hon någonsin gjort.

Det är så synd att de drog tillbaks Star Wars licensen för det här är en riktigt bra Star Wars film! Den är bättre än episod 7 och 9. Den är ungefär lika bra som episode 1, den är jämnare men har inte lika höga toppar. Den är inte heller grim dark! Jag trodde jag skulle gå in och jämföra det här med Rogue One som var eländig och mörk men… Nej. Det här hade kunnat vara en numrerad Star Wars film.

Det märks att studion klippt sönder filmen tyvärr. Varför de inte låter den vara 3,5 timmar fattar jag inte, den är på Netflix och inte på bio. Men det märks på slutet att vi tappat karaktärsutveckling i gruppen och att plot linen på farmen är bortklippt. Synd, men det kanske är med i 2an. Annars, och jag skojar inte nu, släpp The Snyder Cut 2!

Aliensen som är med är coola och weird! Vi kunde haft en eller två i huvudgruppen dock. Mer aliens till folket!

Oh, och vi får inte en lasersvärd mot lasersvärd fight. Vilket är synd! Men vi får laser svärd mot monster och rymdnazister.

Skurkens dumma nazist slips funkar inte riktigt. Men kollen pumpar in rök rakt i lungorna, har en sex och knark bläckfisk och slår ihjäl folk med ett höftben. Så det är awesome.

Castingen är AMAZING alla är bäst i sin roll.

Och filmen stannar upp och låter det vara opera när stora känslor händer. Det borde Star Wars också göra!

Lika bra som nyaste Dune filmen!

4 av 5
Jag håller helt med! Gissar att det här tillsammans med filmen Jupiter Ascending, blir filmer som endast jag och några få andra i världen gillar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Är det styltigt eller är det i George Lucas stil?
Känns inte alls i George Lucas stil i mitt tycke.
Jag håller lite med er båda. Tycker Rebel Moon uppvisar den stelhet och styltighet som finns i många av Star Wars-filmerna. Som jag skrev i min egen recension så tycker jag att det är synd att Snyder inte fick göra detta som en Star Wars-film. Rebel Moon saknar dock det som jag personligen är den största behållningen med de bästa star Wars-filmerna (vilka för mig är A New Hope, Empire Strikes Back och The Last Jedi) nämligen relationerna karaktärerna emellan. Det är fantastiskt hur bra dessa filmer fått till det angående att huvudpersonerna är färgstarka med tilltalande personligheter som (vilket är det viktigaste för mig) tar lärdom av varandra och växer som människor av att de lär känna varandra. Just denna bit saknas helt i Rebel Moon tycker jag, karaktärerna pratar verkligen knappt med varandra, vilket för mig är filmens största synd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Jag håller lite med er båda. Tycker Rebel Moon uppvisar den stelhet och styltighet som finns i många av Star Wars-filmerna. Som jag skrev i min egen recension så tycker jag att det är synd att Snyder inte fick göra detta som en Star Wars-film. Rebel Moon saknar dock det som jag personligen är den största behållningen med de bästa star Wars-filmerna (vilka för mig är A New Hope, Empire Strikes Back och The Last Jedi) nämligen relationerna karaktärerna emellan. Det är fantastiskt hur bra dessa filmer fått till det angående att huvudpersonerna är färgstarka med tilltalande personligheter som (vilket är det viktigaste för mig) tar lärdom av varandra och växer som människor av att de lär känna varandra. Just denna bit saknas helt i Rebel Moon tycker jag, karaktärerna pratar verkligen knappt med varandra, vilket för mig är filmens största synd.
Jag tror dock det är för att den blev sönderklippt. Det är tydligt att det fanns mer interaktioner som blev klippta, romansen kommer tex ur ingenstans i filmen som den är nu.

Så…

Snyder Cut….? :p
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag tror dock det är för att den blev sönderklippt. Det är tydligt att det fanns mer interaktioner som blev klippta, romansen kommer tex ur ingenstans i filmen som den är nu.

Så…

Snyder Cut….? :p
Jo, jag tror det med. Jag kan i och för sig tycka att Snyder i så fall borde haft lite bättre omdöme angående vad som faktiskt borde varit med (förutsatt att han hade något att säga om den saken). Personligen vet jag inte om jag skulle orka ta mig igenom en Snyder Cut, men det vore ballt om en sådan kom för alla som vill se den 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
För övrigt. Det vore ett väldigt intressant experiment att göra en fan edit av A New Hope där man tar bort all dialog karaktärer emellan som inte är fullt väsentligt för att föra storyn framåt. Tror det skulle få vissa likheter med Rebel Moon 🙂
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Om det nu finns en bra version som är 3,5 timmar lång, vad finns det för anledning att inte släppa den direkt? Det gick ju bra med The Irishman.

Men framför allt undrar jag varför historien är uppdelad i två långa filmer som kommer att bli ännu längre, och inte i en tv-serie i åtta delar, eller något liknande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Om det nu finns en bra version som är 3,5 timmar lång, vad finns det för anledning att inte släppa den direkt? Det gick ju bra med The Irishman.

Men framför allt undrar jag varför historien är uppdelad i två långa filmer som kommer att bli ännu längre, och inte i en tv-serie i åtta delar, eller något liknande.
Eller bara en 8 timmar lång film! Liksom, den ska inte vara på bio. Så den kan vara hur lång som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag håller helt med! Gissar att det här tillsammans med filmen Jupiter Ascending, blir filmer som endast jag och några få andra i världen gillar.
Jag älskar ju Jupiter Ascending, men jag tror att skillnaden här är att JA är snygg och mäktig, det kan ursäkta mycket. Rebel Moon är ju visuellt bara… ful greenscreen och mediokra specialeffekter. Det var ju det som förvånade mig med RM; att manuset var skit förväntade jag mig eftersom det är Snyder; att den är visuellt medioker var mer av en överraskning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar ju Jupiter Ascending, men jag tror att skillnaden här är att JA är snygg och mäktig, det kan ursäkta mycket. Rebel Moon är ju visuellt bara… ful greenscreen och mediokra specialeffekter. Det var ju det som förvånade mig med RM; att manuset var skit förväntade jag mig eftersom det är Snyder; att den är visuellt medioker var mer av en överraskning.
Haha, jag säger inte att du har fel :) Bara det faktumet att jag tycks falla för en del filmer resten av världen tycks hata!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag tyckte att Rebel Moon var snygg. Effekternas kvalitet tänkte jag inte på, men jag gillade designen, att allt var så nedgånget och rostigt. Jag hade nog kunnat gilla Rebel Moon om det inte varit för att det är en ensemblefilm där karaktärerna inte har någon interaktion med varandra vilket är en dealbreaker för mig (menar inte att det ska vara en allmän måttstock, det är bara så för mig personligen). Fast å andra sidan tycker jag likadant om Star Wars: Rogue 1 vilken är mångas favorit av de nya filmerna, så Snyder kanske är i gott sällskap 🙂
 
Top