TVserieklubben 2023 Q3

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Skulle skriva något om the bear om ingen gjort det men det var redan gjort ser jag. Håller med om att säsongerna flyter ihop. Andra säsongen ger mera bakgrund men fokuserar mycket på utveckling men vågar också att ha med att personer som försöker att ändra sig men misslyckas.
Skulle ge första säsongen 4 av 5 men andra full pott eftersom jag har svårt att släppa serien flera dagar efteråt och den fick mig att fundera över en del saker i mitt eget liv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag har sett den senaste säsongen (säsong 5!) av The Dragon Prince, Netflix stora animerade show från en av skaparna bakom Avatar: The last airbender. Jag vill understryka endast en av skaparna, för promotion vinklar det ibland som att det är ATLA-gänget, men så är inte fallet, det är en av två huvudaktörer bakom den älskade gamla tv-serien.
Jag har suttit med avtryckarfingret på rollspelet, men jag har ju min policy att inte köpa något om jag inte kommer att spela det.

Tycker serien mest stått och stampat de senare säsongerna, men det var märkbart nu i femte. Det är väl min största kritik mot serien, men jag är tacksam för att de slutat med hommage-replikerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
exception
Netflix

Ett koloniskepp anländer i förtid för att terraformera en planet. Fem individer skrivs ut inpräntade med deras tidigare livs minnen. Titta på serien om du gillar transhumanism och långsamt berättande. Inte världens bästa serie, men hanterar frågor om vad det innebär att vara mänsklig. Serien tog vägar som jag inte kunde förvänta mig.

1691830011993.png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Atypical
Netflix

Efter att ha kollat i fem minuter kunde jag direkt sätta fingret på varför jag inte gillade Big Bang Theory. I den här serien skrattade jag åt karaktären för att jag förstod honom. I Big Bang Theory skrattar man åt autistiska personer för att de är konstiga. Serien kretsar i alla fall kring en tonåring på det autistiska spektrumet och de personer som finns i hans närvaro. Det är inte en komedi; det är en drama i stil med This is Us med mycket värme, men den har en del tokroliga situationsskämt som fick mig att skratta högt. Jag sträckkollade hela första säsongen på en dag, såpass engagerande är serien. Det enda jag kan kritisera är att jag inte tycker Jennifer Jason Leigh är en bra skådis (åtminstone inte här) och att manusförfattarna försöker slänga in konflikter överallt. De gör det bra, men för mig blir det ändå krystat, särskilt när de ofta avslutar avsnitt (och säsongsavsnitt) med jättestora cliffhangers på grund av detta.

Det sagt, serien fick mig att reflektera över de autistiska personerna i mitt liv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
1691935206498.png

Super Dimension Cavalry: Southern Cross
Ingenstans

Orimlig sak att hänga upp sig på: Serien heter "southern cross", enligt vad jag kollat upp ska "cross" nihonifieras till "kurosu" men i introt och i alla reklampaus-grejer sjunger de "sattan kusuro". Varför det är kusuro istället för kurosu får nån gärna förklara för mig.

Nå; nu har jag alltså sett alla de tre Super Dimension-serierna. Fortress Macross är ju den mest kända, den som höggs upp och blev delar av Robotech. Century Orguss såg jag för ett tag sedan. Och nu har jag sett den här.

Jag gillar den nog. Generellt är den ju snygg på samma sätt som de andra, men det kändes som att den hade mindre, eller mindre uppenbart, evig reuse av samma klipop om och om igen, storyn kändes mindre tjatig och dessutom mindre spretig, och på det hela taget känns det som en solid produktion. Där budgeten verkar ha svikit är framför allt musiken – serien har väldigt få musikstycken och de täcker inte hela det spann av känslor serien vill använda sig av, så några gånger blir det ofrivillig humor när peppig och glad musik används i scener där det inte alls passar etc.

I alla fall: Serien handlar om människokolonin på planeten Gloire, som plötsligt får påhälsning av massiva rymdskepp av okänt ursprung. Jag gillar att serien liksom håller på en del av sina hemligheter här; exakt vilka skeppen tillhör och vad de vill framkommer väldigt gradvis under seriens gång. I alla fall, det blir krig och så såklart. Huvudpersonen Jeannie är rätt jobbig men på ett bra sätt; hon är en kronisk impulsiv bråkstake som agerar emotionellt men generellt lyckas ändå. När hon agerar i linje med sina känslor lyckas hon nästan jämt med det hon företar sig. Det går också som bäst när hennes överordnade inser det här och nyttjar att världen tydligen funkar så. Det går som sämst när militärledningen insisterar på absolut lydnad och sina egna planer.

Skulle jag sammanfatta vad den här serien verkar liksom handla om så skulle jag säga att det dels är krig dåligt och att det mestadels beror på ledare –båda sidorna i konflikten har ledare som är antingen elaka eller inkompetenta eller båda och som antingen inte bryr sig om sina folk eller bryr sig men är för verklighetsfrämmande för att fatta konsekvenserna av sina ageranden. Dels handlar det också om typ… Individualism och att följa sina känslor och sitt hjärta (vilket Jeannie gör) och då i kontrast till att följa tradition och traditionella hierarkier och vad som är "ärorikt" (vilket Gloire-militären gör) respektive att vara alltför rationell…

Alltså, vad är det med anime från den här tiden och att hata rationalitet? Både den här serien och Orguss hade ju huvudskurkar med samma liksom "grej": de är för rationella.

Nå; är det här en realistisk skildring av krig? Nej, absolut inte. Varför skulle det vara det? Men det är en underhållande och intressant krigsskildring ändå, och det är intressant att se en ändå hyfsat nyanserad konflikt.

Av de tre Super Dimension-serierna skulle jag nog faktiskt säga att den här är minst lika bra som Macross, även om jag fattar varför den senare var den som fick en biljon uppföljare.

Jag har tänkt se den tredje serien som klipptes in i frankensteinskapelsen Robotech, Genesis Climber Mospaeda, men jag tror att jag är sugen på något lite mer modernt emellan. Vi får se.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Atypical
Netflix

Efter att ha kollat i fem minuter kunde jag direkt sätta fingret på varför jag inte gillade Big Bang Theory. I den här serien skrattade jag åt karaktären för att jag förstod honom. I Big Bang Theory skrattar man åt autistiska personer för att de är konstiga. /.../ Det är inte en komedi; det är en drama i stil med This is Us med mycket värme,
Nu har jag sett ännu en säsong och serien påminner väldigt mycket om senare säsonger av Scrubs som egentligen bara var en komediserie första säsongen. Dramatiska saker händer, det är humor och det är många sköna typer av relationer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Har kikat på 1883, som är en prequel/orgin story till Yellowstone. Trots sina rätt flagranta geografiska och historiska missar berörde den mig rätt djupt. Poetisk, tragisk och vacker. Jag följer även Yellowstone och var lite rädd att 1883 skulle hamna i samma fälla med lakoniska män som yttrar plattityder och långa sekvenser av bromsande hästar och lassokastande cowboys, för att inte tala om tveksam syn på samtiden, men slapp lyckligvis allt detta.

Jag ger den 4/5. Hade den varit mer trogen historien, eller utspelat sig 1840, hade det kunnat bli en 5:a.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Börjat kolla Foundation säsong 1. ÄLSKADE säsong 1, den var farligt nära 10/10. Kollat tre avsnitt av säsong 2 än så länge. Det är fortfarande jävligt bra. Dock börjar de mixade skådespelarinsatserna störa allt mer. Medan Lee Pace spelar fenomenelt, och alla episoder som utspelar sig på Trenton är magnetiska, så spelar hon som spelar Salvor Hardin så OFANTLIGT dåligt att det känns ofattbart. Jag vet inte om jag har sett så dåligt skådespeleri i en amerikansk tv-serie någonsin, oavsett budget eller ambitionsnivå. Hon lyckas egenhändigt sänka alla scener hon är med i så att man sitter och skruvar sig i soffan.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Light & Magic, Disney+

Detta är en dokumentär om Industrial Light & Magic (ILM), företaget George Lucas startade för att sköta effekterna på Star Wars IV.
Genom intervjuer och gamla privata filmer får man följa folket som jobbade där. Man följer både den mänskliga delen av de anställda i företaget och även den tekniska biten av effektskapandet från grundandet av företagen till nutid.
Jag gillar den skarpt och rekommenderar den verkligen! Det är fascinerande hur ett företag kan påverka filmindustrin så mycket som det gjort, de ligger bakom nästa alla stora steg i modernt filmskapande. Man får även följa med hur datorernas utveckling påverkade Stop-Motion artisterna lite som med AI diskussionen nu.
Vissa delar hade jag sett tidigare i andra dokumentärer om specifika filmer men inget så sammanfattande.
Det slutar med filmandet av Mandalorian och hur den filmas utan green-screen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag har nu äntligen sett Darling in the FranXX. Finns på Crunchyroll.

1692552698946.png

Gillar du Neon Genesis Evangelion? Vill du ha samma sak men med lite mindre angst och lite mer coherence och att man faktiskt får förklaringar till grejer? Bra, se den här. Men var beredd på att de stora robotarna och monstren de slåss mot ser ut som att de kommer från Keiji Inafune. Framför allt huvudpersonernas robotar ser väldigt mycket ut som stora typ megamanbossar. Det var det som gjorde mig avtänd första gången jag tänkte kolla in serien – jag gillade inte designen, och första avsnittet är dessutom lite för mycket "det här är en vanlig mecha-barnserie". Men det… öh, blir bättre.

Jag gillade inte riktigt slutet; det fanns grejer där som kom lite för mycket out of left field. Jag trode det skulle visa sig att klazsaurierna i själva verket var transhumanist-människor som skiljt sig från huvuddelen av befolkningen, och jag trodde APEs var typ AIs. Men istället: hemliga underjordisk civilisation resp. ALIENS. Så rätt mycket mer cosmic weird pulp än jag förväntade mig. Men det funkade. Överlag tycker jag serien hanterade ledtrådar kring mysterierna rätt bra och det fanns tillräckligt mycket kontinuerligt hjärngodis för att hålla mig sysselsatt rätt länge. Världen avslöjades också ganska lagom gradvis, samtidigt som relationer etc. gav en skön extrakrydda.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Jag har suttit med avtryckarfingret på rollspelet, men jag har ju min policy att inte köpa något om jag inte kommer att spela det.

Tycker serien mest stått och stampat de senare säsongerna, men det var märkbart nu i femte. Det är väl min största kritik mot serien, men jag är tacksam för att de slutat med hommage-replikerna.
Har också sett klart S5 av Dragon Prince nu och det var den klart sämsta säsongen. Enbart något slags krävande "vill veta hur det går" kommer få mig att se säsong 6 när den dyker upp.

Jag och frun har spanat på Sinner på Netflix också efter rekommendation av en kompis. Dock råkade vi starta S4 istället för S1 och insåg inte det förrän avsnitt tre... så då fick vi se vidare där och det är 98% fristående så det funkar. Dock är S4 inte superbra tyvärr. Så vi kör väl S1 när vi sett de två avslutande avsnitten och se om det är bättre där.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Har också sett klart S5 av Dragon Prince nu och det var den klart sämsta säsongen. Enbart något slags krävande "vill veta hur det går" kommer få mig att se säsong 6 när den dyker upp.
Really? Sämre än fyran? På fansidorna är man alla rörande överens om att säsong fyra var värst. Vad gillar du mer med fyran/ogillar du mer med femman?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Really? Sämre än fyran? På fansidorna är man alla rörande överens om att säsong fyra var värst. Vad gillar du mer med fyran/ogillar du mer med femman?
Då avslöjas ju direkt att jag inte minns fyran sådär superbra, men jag har inte tidigare upplevt "det här är dåligt" som inträffade ett par gånger nu.

* Mysteriet med Aravos är undertiteln på S4-S5, men Aravos är väl bara med i det sista avsnittet?
* Claudia (som jag gillade jättemycket som karaktär i S1-3 och som var blek i S4) spenderar typ 8 avsnitt på en flotte
* Viren spenderar typ 8 avsnitt med att vara katatonisk.
* De franska solalverna spenderar 8 avsnitt på att... prata?
* Rayla och Callum spenderar 8 avsnitt med att verka yngre än förra säsongen i sin dejtingkapacitet. Herregud, kan t.ex. inte Callum bara säga att han gjorde ett till dark magic-trick och få stöttning? Och Rayla stjäl en nyckel från honom som om de inte kände varandra alls.
* Ezran pausar rädda-världen-uppdraget för att rädda tre grodor och reta upp den etablerat jättefarliga piratkaptenen
* Soren tillför i princip ingenting på en hel säsong. Är skämten i manuset sämre eller är jag bara gnälligare? Har vi haft kiss-och-bajs-humor i tidigare säsonger som jag glömt?
* Det är etablerat att det är livsfarligt att stanna efter solnedgången i biblioteket, men Callum drar ut på tiden ändå och så går det dåligt.
* Soldrottningen väntar med det dräpande hugget för att en mook säger en replik och den superfarliga fienden hinner undan. Så mycket för att vara den bästa krigaren i sitt folk.

Typ så. Händelsefattigt och irriterande moment som jag inte känner igen från tidigare säsonger, inte ens fyran.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Vi sträcktittade på de tre avsnitt av Shelter som ligger ute på Amazon Prime. Jag lånar deras synopsis:

Baserad på den bästsäljande bokserien av Harlan Coben. Shelter följer historien om Mickey Bolitar efter att hans fars död leder honom till att börja ett nytt liv i en förort i New Jersey. När en annan elev försvinner, hamnar Mickey i en väv av hemligheter. Med hjälp av två nya vänner, Spoon och Ema, avslöjar de mörka underjordiska affärer som kan innehålla svaret på årtionden av försvinnanden.

Riktigt bra serie så här långt! Det är spännande, mystiskt och rätt mycket rollspelskänsla över det hela. Jag gillar karaktärerna, särskilt Spoon är underbar. Längtar till fredag när avsnitt 4 kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Har vi haft kiss-och-bajs-humor i tidigare säsonger som jag glömt?
Du har absolut glömt.

En hel scen i säsong 4 dedikeras åt ett utdraget prutt-skämt där skämtet är att Claudia gillar hur någons fisar luktar. Det är sådär på gränsen att man undrar om någon the writer's room har en specifik fetisch av något slag...


I övrigt tack för svar. Liknande saker som jag reagerat på också.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Jag har sett Heartstopper S:2 (Netflix). För de som inte vet är Heartstopper dagens största Hbtq-serie för unga. Normalt sett kollar jag ite på tv-serier, men när Heartstopper vankas görs det ändå. Serierna är otroliga, och det är tv-serien också.
Sammanfattning av första säsongen:
Charlie träffar Nick i skolan och blir direkt kär. Nick bjuder in honom till rugbylaget och de blir kompisar. Nick hjälper Charlie göra slut med sin pojkvän som inte egentligen bryr sig om honom. De åker till en fest tilsammans, pussas i ett tomt rum och blir separerade eftersom några av Nicks kompisar kommer in. Charlie tror att Nick inte gillar honom, men dagen efter kommer Nick till Charlies hus och de upptäcker att de är kära i varandra. De går på dejter, Nick slår en av sina homofobiska kompisar och kommer ut till sin mamma. Det händer mycket annat med sidokaraktärer som skulle ta för mycket plats att förklara.
Den nya säsongen är lika bra, om inte bättre än den första. Den innehåller mycket mer om sidokaraktärerna än den första. Serien framkallar både gråt och skratt och även lite ilska när Nick försökte pressa Charlie att berätta om när han blev mobbad i åttonde avsnittet .
Serien är väldigt "ungdomlig". Jobbiga föräldrar, mcket med skolan (nåja, i första säsongen, i den här är det sommarlov). Riktigt bra serie om man gillar många sidokaraktärer och queera ungdomshistorier. Att se de första säsongen är ett måste för att förstå den här.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,118
Såg Secret Invasion. Inte så vass - jag gillar framför allt inte att den försöker vara spionthriller men inte ror hem formatet - men nästan inga Marvel-tv-serier är riktigt bra och inte alls den sämsta i alla fall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Star Wars: Visions

En antologi med japanska skapare som ger en egen vision av Star Wars. Jag märkte att jag är rätt trött på Star Wars. Jag minns när jag var 25 och svältfödd och kastade mig över projekt som Star Wars: Revelations och I.M.P.S. The Relentless och jag hade då varit lyrisk om jag fått se den här serien, men nu var det inte så mycket som lockade. Visst, avsnitt 1 (by gör uppror), 5 (jakt på ljussablar) och 8 (förtryckt parkour-kanin) i denna första säsong var väldigt skön, men jag är mest trött på historier i universumet som förlitar sig helt på att blanda in jedi och det är svårt för mig att få någon sorts geist när jag ser Star Wars. Jag tittade mest för att jag var nyfiken på tolkningarna, eftersom teckningsstilen går från svartvit vattenfärg till Dr Snuggles med anime däremellan. Tyvärr var de engelska röstskådisarna rätt kassa i hälften av avsnitten ... och vad är grejen med att de i hälften av avsnitten säger "I have a bad feeling about this"?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag såg just klart S01-02 av The Head. Det är en "Max Original" men finns inte på HBO Max, så… man får hitta den där man kan.

Första säsongen utspelar sig på en forskningsstation i antarktis. Yttervärlden tappar kontakten med stationen under den långa mörka natten, och när det väl ljusnar så upptäcker expeditionen som skickas dit att… något har hänt. Det finns inget folk där. Under säsongen varvas undersökningarna i nutid till flashbacks till vad som egentligen hände – eller iaf vad som hände enligt de begränsade perspektiv folk i nutid har tillgång till.

Det blir aldrig riktigt sådär christieskt som jag hade velat ha det. Som tittare är man mer along for the ride med möjligheten att göra vilda gissningar, än man faktiskt kan vara med-utredare som funderar kring ledtrådar och alibier. Men ja, ett på det hela taget helt OK mordmysterie i en intressant miljö. Det behövdes ingen S02; allt var i princip färdigt och snyggt ihopknutet.

Så när S02 sedan kommer så var jag skeptisk: hur ska de få ihop det här utan att det blir krystat? Men det gör de. De hade kunnat göra det lätt för sig och bara börjat om liksom helt clean slate, men istället är det här en märkligt icke-krystad fortsättning av en S01 som inte behövde någon fortsättning. Säsongen är inte helt perfekt såklart, men jag var underhållen genom hela.

Efter S02 behöver jag inte heller någon S03. Men tydligen söker de folk till en sådan, så vi får väl se.

En grej som är kul är att casten i båda säsongerna är ganska internationell. Mer i ettan än tvåan upplever jag. I tvåan finns visserligen en svensk skådespelerska med (jag kände igen accenten och kunde sedan bekräfta) men hon talar aldrig svenska. Det är ett par spansktalande sjömän med men jag tror det är allt i övrigt. I ettan får vi höra både klingande svenska och danska. Min personliga favoritkaraktär i S01 är helt klart svenskan Micke i utredar-teamet. Läkare, kompetent, schysst snubbe, ser 100% ut som en heltypisk svensk medeltjock mellanchef typ. Är lite voice of reason och så.

Nå, jag kan rekommendera den här serien. Framför allt om man går in medveten om att det 1) är helt vanligt mordmysterium, inget övernaturligt ens antyds (även om de såklart kollar på The Thing i början) och 2) det är inte agatha christie-mordmysterium.
 
Top